Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi jäähyllä ja naapuri teki lastensuojeluilmoituksen

Vierailija
30.03.2012 |

Asun aviomieheni ja 5-vuotiaan tyttäreni kanssa kerrostalokolmiossa. Olin menossa imuroimaan tyttäreni huonetta. Tyttäreni ei suostunut kerämään lelujaa laatikoihin, vaikka pyysin. Aloin sitten itse keräämään leluja laatikkoon. Tyttäreni suuttui ja sanoi, ettei niihin saa koskea. Kerroin hänelle, että aion imuroida ja lelut täytyy siksi aikaa laittaa pois, etteivät mene imuriin. Keräsin leluja ja lapseni heitti täysillä jonkun leluhevosen päähäni. Kipeää teki. En tiennyt mitä tehdä, joten laitoin lapsen jäähylle. Lapsi ei koskaan ennen ole joutunut jäähylle. Laitoin kerrostalomme käytävään tuolin ja käskin tyttäreni istua siihen ja sanoin, että rauhoittuu. Laitoin munakellosta 5 minuuttia aikaa. Vitutti ihan hirveästi, olisi tehnyt mieli huutaa ja tuli vähän itkettyäkin kun lapsi tuollain suuttui.

5 minsaa kului ja menin hakemaan lapsen, joka ei enää istunutkaan tuolilla. Jouduin paniikkiin, että lähtikö tyttö ulos ilman kenkiä/takkia. Juoksin alaovelle, huutelin lasta, missään ei näkynyt. Juoksin takas ylös hakemaan kotiavaimia ja kenkiä. Sitten naapurini vanhempi nainen oli lapseni kanssa heidän ovellaan. Olin huojentunut, mutta samantien naapuri aloitti kauhean huudon miten hylkäsin lapseni. Olin ihmeissäni ja kerroin vaan, että lapsi oli laitettu jäähylle 5 minuutiksi. Naapurin nainen huusi ja huusi ja kertoi tekevänsä minusta ilmoituksen lastensuojeluun. Otin lasta kädestä ja hän tuli kiltisti sisälle.

Mieheni tuli kotiin myöhemmin ja kerroin itkukurkussa tapahtuneen. Mies sanoi, että ei kannata välittää, naapuri on muutenkin nipo. Nyt vaan oikeasti pelkään, että tein jotain todella väärin ja lastensuojeluilmoitus tulee oikeasti.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli provo. Väsynyttä ap...

Vierailija
22/38 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt en enää laittaisi mutta tuolloin tuntui, että keinoja ei vain ole.

Onneksi muistan että luin jostain kirjakerhon kuukausilehdestä tuolloin, että miespsykologi teki ihan samaa, laittoi parvekkeelle.

Kun saman ikäinen (5-6v) hakkasi pienempää.

En ylpeile vaa häpeän ja olisin ollut tosi nöyränä jos naapuri olisi tehnyt ilmoituksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä helvettiä Suomalaisia vaivaa kun niiden pitää tietää aina mitä naapuri tekee tai antaa neuvoja mitä ei kuulu toisile kun perheelle sisällä? eikö teilää ole muuta elämä vaan katsoa mitä muut tekee? tehdä lastensuojeluasiaa turhista jutuista. Kyllä te olette outoja!!

Vierailija
24/38 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostelee täällä vanhaa provoaan.:) No, hupinsa kullakin. Mä alan kyllä henkilökohtaisesti olla jo pikkasen väsynyt näihin saman kirjoittaman lukemattomiin provoihin, joita hän tehtailee tänne joka päivä. Näistä näkee ettei kirjoittajalla ole lapsia, ja että käsitys noin arkielämästä yleensäkin on pikkasen hataralla pohjalla.

Vierailija
25/38 |
11.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paikka jaahylle. Ei se lapsi siihen kuole ja on oman koti-oven takana joten mita vaaraa siita lapselle on. Viisi minuuttia ei ole tuon ikaiselle edes liian pitka aika jaahylle.

Lapset jatetaan yksin tai kavereiden kanssa leikkimaan omalle pihalle esim omakotitalon ja vanhemmat kurkkii valilla ikkunasta niin tallainen haloo jostain rappukaytavaan jatetysta lapsesta...HALOOOOOO.

Vierailija
26/38 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä sä sen rappukäytävään laitoit penkin kanssa? Jäähyn vois tehdä siellä kotona turvallisesti neljän seinän sisällä...

Vierailija
27/38 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisit laittanut 1-vuotiaan jäähylle rappuun, niin siitä voisi olla sanomistakin. Mutta ei nyt enää tuon ikäisestä.

Jos tulee lastensuojeluilmoitus, niin kerrot mitä tapahtui. Ei siitä mitään seuraa. Ole rauhassa.

Vierailija
28/38 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä on lastensuojeluilmo.

Vierailija
29/38 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on muutenkin selvästi uhmaa, joten kyllä hän ihan oikeasti olisi saattanut protestksi karata.

Älä hätäile lastensuojeluilmoituksesta. Sosiaalityöntekijät korkeintaan kysyvät mitä tapahtui ja kertovat sitten, miten sinun olisi kannattanut menetellä.

Vierailija
30/38 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvattaa lasta kuin laittaa yksin rappuun vahtimatta, niin tarvitset oikeasti apua siihen että löydät toimivampia tapoja auttaa lasta kasvussaan.

Jääny ei auta tunne-elämän taitojen kehittymisessä eikä se, että lapsi jätetään olemaan itse yksin.

Ehkä ne siellä lastensuojelussa osaavat auttaa sinua kasvatuksessa ja siinä, minne lapsi on soveliasta jättää.

Vierailija
31/38 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä oteta käyttöön noin vain (=ei toimi).

Eli ensin pelisäännöt selväksi lapsellekin, mistä jäähyä saa. Esim. toisen satuttaminen kuten tässä tapauksessa.

Sitten kun tilanne on päällä annetaan yksi varoitus, jonka jälkeen lapsi tietää joutuvansa jäähylle ikäänsä vastaavaksi minuuttimääräksi.

Kun jäähyn hetki koittaa, lapsi istutetaan SAMAAN HUONEESEEN aikuisen kanssa. Tietysti, jotta voidaan vahtia että lapsi lusii jäähynsä. Jos lähtee liikkeelle, jäähy alkaa alusta. Lapseen ei muuten kiinnitetä mitään huomiota.

Vierailija
32/38 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksei vaikka vessaan yms. Ei kai lapsi voi heittää kodista ulos?

Vierailija
33/38 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvattaa lasta kuin laittaa yksin rappuun vahtimatta, niin tarvitset oikeasti apua siihen että löydät toimivampia tapoja auttaa lasta kasvussaan.

Jääny ei auta tunne-elämän taitojen kehittymisessä eikä se, että lapsi jätetään olemaan itse yksin.

Ehkä ne siellä lastensuojelussa osaavat auttaa sinua kasvatuksessa ja siinä, minne lapsi on soveliasta jättää.

Vierailija
34/38 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lastensuojeluilmoitus tulee niin sit vaan kerrot mitä tapahtui ja ilmoitus tdetaan aiheettomasti. Ei siitä mitään haittaa teille koidu.

Vierailija
35/38 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten tullut mieleen, että lapsi olisi ihan oikeasti voinut suutuspäissään karata ties minne??

Jäähyt voi kyllä hoitaa ihan siellä neljän seinän sisälläkin,kuten joku jo mainitsikin.

Vierailija
36/38 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tähän provoon? Onko sulla jotenkin tosi paljon luppoaikaa vai mitä?

Mä olen niin kyllästynyt näihin tarinoihin, joissa on ensin ihan hirveästi selitystä siitä mitä "tapahtui" ja sen jälkeen lievää suurempaa liitoittelua (joku huutaa, meuhkaa ja uhkailee).

Sitten ap, kun sulla on lapsia, niin ymmärrät ettei uhmakasta viisivuotiasta tosiaan pistetä rappukäytävään yksin rauhoittumaan.

Vierailija
37/38 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laitoit jäähylle, mutta tuskimpa nyt lastensuojeluilmon paikka, kun 5 v kyseessä.Teit niin tai näin, se nyt on jonkun mielestä aina väärinpäin...Tärkeintä että itse tiedät miksi toimit kuin toimit.Jos tulee lastensuojeluilmoitus, niin mitä sitten.Kerrot mikä oli tilanne, ja saat ehkä vahvistusta siihen miten toimia tulevaisuudessa.Sellaisten naapurintätien kanssakin.Olisiko se vienyt lapsen kotiinsa, kun oli siinä ovella kerran jo?Mistä sitä tietää mitä mielenterv. ongelmia sillä on?

Vierailija
38/38 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne tuli jotenkin niin yhtäkkiä. Tyttö oli ollut uhmakas aiemminkin mutta asiat oltiin aina selvitetty puhumalla. Tuli vaan tunne, että lapsi on pakko saada hetkeksi pois siitä. Tajusin tietenkin heti, kun menin hakemaan tyttöä ja hän olikin poissa, että kuinka tyhmä olin. Ilmeisesti naapuri oli jo ottanut tytön luokseen, koska tulivat naapurin asunnosta kun juoksin takaisin omalle ovelleni. Hävettää niin paljon.

Oon kasvatusasioissa pyrkiny pyytämään apua anopilta, joka on lastentarhassa töissä. Omat vanhemmat eivät ikinä huolehtineet kasvatuksesta. Nyt vaan tilanne oli niin uusi, että suorastaan hätäännyin.