Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säälitti lapsi, joka ei voinut osallistua päiväkodin pääsiäispolkuun.

Vierailija
29.03.2012 |

Aamulla poikaa päiväkotiin jättäessä lapsilla oli juuri alkamassa joku pääsiäispolku koko ryhmälle. Yksi pikkutyttö ei saanut ilmeisesti uskonnollisista syistä osallistua ja jäi sitten yhden hoitajan kanssa sydäntä särkien itkemään, kun muut talsivat jonossa saliin.

Surullista, kun uskonnon pitää olla erottava tekijä. Mua itseä suututti lapsen puolesta. Miten tuollainen kolme-neljävuotias voi ymmärtää, että jonkun vanhojen kirjoitusten takia hänet eristetään muista.

En ole missään nimessä siis sitä mieltä, että muslimeille samat kristinuskon opetukset päiväkodissa kuin valtaväestöllekin vaan nimenomaan niin päin, että päiväkodissa ei saisi olla mitään sellaista uskonnollista sisältöä, joka syrjii osaa lapsista. Yleistieto perinteistä ym. ok mutta esim. seurakunnan järjestämät tilaisuudet, rukoilu, virret, jeesusjutut EI KUULU KUNNALLISEEN PÄIVÄKOTIIN. Kevään tuloa, uuden elämän puhkeamista ja valon voittoa pimeydestä voi juhlistaa muutenkin kuin kirkollisin menoin. Ei ne pupujutut ja munatkaan mitään kristillisiä tunnuksia ole...

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kas kun juhlistavat ihan samoja kirkollisia juhlia. Isoimpia eroja lienee lähinnä ero kasteessa (luterilaisilla lapsikaste, helluntailaisilla ei).

Helluntailaisperheessä kasvaneen mieheni isä kylläkään ei olisi antanut viedä lapsia luterilaiseen kirkkoon esim. joulujuttuihin jne. Olivat siitä kovastikin keskustelleet miehen äidin kanssa aikoinaan.

Ihan mukavasti pappa kuitenkin suhtautui mm. lastemme kastamiseen jne. Vaikka olivatkin hänen näkökulmastaan eriäviä

Vierailija
42/66 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minun puolestani uskonnollistakin opetusta saa päiväkodeissa ja kouluissa olla. Lapsella pitää vain olla oikeus olla niistä poissa.

Olen myös pk-täti (nyt kylläkin omien kanssa kotona) ja meidän pk:ssa on keväisin pääsiäispolku, joka on seurakunnan järjestämä. Vanhemmilta on kysytty aina syksyisin mitä mieltä ovat seurakunnan järjestämistä tapahtumista, ja suurin osa on ollut niiden puolesta. Niissä siis tosiaan on kristillinen sävy, kynttilän sytyttämistä ja jeesuksesta puhumista, virsien laulamista. Lapset ovat saaneet lopuksi esim. puisen pääsiäismunan symboloimaan ylösnousua.

Osa ei halua lastaan sinne, ja se on ok. Mutta minusta on ok järjestääkin, jos suurin osa on sen puolesta kuitenkin. Omat lapseni saavat ilman muuta osallistua tällaisiin, saavat sitten rippikouluiässä (tai myöhemmin) itse päättää tahtovatko liittyä kirkkoon vai eivät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/66 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olisi ihan yhtä ok itselleni jos olisi muiden uskontojen juhlista jotain sisältöä lasten päiväkodeissa.

Vierailija
44/66 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulis et tollanen pääsiäispolku on nimenomaan joku pupu/kukkojuttu, tuskinpa siellä verinen Jeesus roikkui polun varrella?

Vierailija
45/66 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, lääkärit ovat oikeuden päätöksellä joskus muinoin olevinaan pelastaneet JT lapsia verensiirrolla. Itse läheltä seurasin yhtä tapausta, jossa lääkärit vannoivat pelastavansa verensiirrolla lapsen hengen. Ja mitenkä kävikään lapsi kuoli.

Minulle tästä tapauksesta jäi trauma kun lapsi ei saanut edes vettä ja limakalvot kuivuivat jopa suusta. &%¤ Nykyään on kai harvinaista tuo pakkoveriannostus kun se ei taida juurukaan auttaa. Eiköhän tuo veren kanssa lotraaminen ala olla pian historiaa!

Todellisuudessa JT haluavat parasta mahdollista hoitoa lapsilleen ja hakevat sitä jopa ulkomailta saakka. Nykyään heillä on upea maailmanlaajuinen järjestelmä, jossa tieto kulkee ja jota monet lääkäritkin ovat kiitelleet! Että se siitä nyt taas!

Vierailija
46/66 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän päiväkerhon joulujuhlassa laulettiin Joulupuu on rakennettu -laulusta vain kaksi säkeistöä, jätettiin siis kokonaan laulamatta kolmas säkeistö: Kiitos sulle Jeesuksemme... Mikä jo esteettiseti tuntui todelliselta tyngältä. Koin sen erittäin loukkaavaksi, sillä ikäänkuin alleviivattiin että nyt tulee tabu, suoritetaan "kastraatio". Ja siten jo laulettiin iloisesti Petteri Punakuonoa, joka on tietenkin olemassa, toisin kuin Jeesus. Eläköön sieluttomuuden riemut.

Vierailija
47/66 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnallisesta päiväkodista ja kouluista POIS suomalaiset perinteet pillittävien maahanmuuttajataustaisten lasten vuoksi.

Sit vielä ihmetellään miksi rasismi ei vähene.Mä lähtisin barrikadeille vaikka en ole kristitty.

Vierailija
48/66 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on kai harvinaista tuo pakkoveriannostus kun se ei taida juurukaan auttaa. Eiköhän tuo veren kanssa lotraaminen ala olla pian historiaa!

jonnekin sitä verta vaan pakkoannostellaan =)

Vierailija
49/66 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi leikkauksissa verta voidaan oikeasti tarvita, mikäli sitä on menetetty paljon. Samaten tietysti onnettomuuksissa leukemiasta ja erilaisista anemioista (sirppisoluanemia, beetatalassemia) puhumattakaan. Mutta ehkä tämä tästä aiheesta.. Verensiirrot vain eivät ole mihinkään historiaan häviämässä, tänäpäivänäkin ne pelastavat satoja elleivät tuhansia henkiä. Uutena ilmiönä on perustettu koirien veripankki, jonka avulla on pelastettu Helsingissä monia koiria.

Vierailija
50/66 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnallisesta päiväkodista ja kouluista POIS suomalaiset perinteet pillittävien maahanmuuttajataustaisten lasten vuoksi. Sit vielä ihmetellään miksi rasismi ei vähene.Mä lähtisin barrikadeille vaikka en ole kristitty.

Eipä minun lapsuudessani tai nuoruudessani (koulussa vuosina 1974-1986) yhden yhtäkään kertaa ollut pääsiäispolkua perinteenä. Eikä sitä ennen pkodissakaan...

Joten ihan en menisi "suomalaisesta perinteestä" puhumaan. Pääsiäispolkuun pkodissa törmäsin ensimmäistä kertaa 2000-luvulla nuorimman lapsen ollessa pkodissa. (Lapsillani sen verran isot ikäerot, että meillä on ollut lapsia pkodissa koko 90-luvun ajan)

Vierailija
51/66 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä, että Suomessakin on uskonnonvapaus, joka koskaa kaikki suomalaisia. Ja yhä harvempi kuuluu luterilaiseen kirkkoon!

Me emme kuulu kirkkoon, ja vaikka olemme antaneet lasten osallistua kaikkiin päiväkodin ja koulun juhliin tms., olen miettinyt asiaa vakavasti esim silloin kun kuopus itkeskeli öitä eskarissa kerrotun ristiinnaulitsemiskertomuksen jälkeen.

Kunnallisesta päiväkodista ja kouluista POIS suomalaiset perinteet pillittävien maahanmuuttajataustaisten lasten vuoksi.

Sit vielä ihmetellään miksi rasismi ei vähene.Mä lähtisin barrikadeille vaikka en ole kristitty.

Vierailija
52/66 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ne vain eivät ole esim. muslimit joiden vaatimuksesta ne uskonnolliset perinteet jätetään pois, vaan ihan kantasuomalaiset ateistihihhulit, jotka ovat keksineet oivan tekosyyn vastustaa kaikkea mikä vähänkään viitttaa uskontoon. Samalla voidaankin kätevästi väittää että "ne maahanmuuttajat" ja lietsoa rasismia...

Vierailija
53/66 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mennyt rikki, antaisitteko oman lapsenne osallistua johonkin muslimien uskonnolliseen juhlaan? Ette varmasti antaisi.

Mun kaksivuotias on islamuskoisella perhepäivähoitajalla ja yhdessä ollaan sovittu et mun poika saa siellä ollessaan elää kuin he mutta hänelle ei saa opettaa uskontoa eikä missään tapauksessa saa moittia suomalaisia perinteitä,kristinuskoa,naisia yms.yms.Kyl te tajuutte.

Käytännössä ero näkyy siinä et hoitajalla on se riepu päässä ja heidän koti on vähän mauttomasti sisustettu ja ruoka on osittain erilaista.

Vierailija
54/66 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

järjestää hauskaa tapahtumaa siksi, että yhden lapsen vanhemmat eivät halunneet lapsensa siihen osallistuvan.

Miten ap olisi suhtautunut siihen, jossa lapsiryhmällä olisi ollut mahdollisuus käydä lastenteatterissa, mutta ryhmässä olisi yksi lapsi, jonka perhe ei uskonnollisista syistä hyväksy teatteria. Olisiko sen vuoksi pitänyt kieltää koko ryhmältä mahdollisuus teatteriin? Eikä tämä ole ihan vastaava juttu.

Ja minun lapseni saisi kyllä osallistua esim. jostain muslimien juhlasta kertovaan juttuun, kunhan hänen ei tarvitse osallistua varsinaiseen uskonnolliseen toimintaan (esimerkiksi rukoilla muslimien rukouksia itse). Vierestä saisi kyllä katsoa, kun muslimit rukoilevat.

Vierailija
55/66 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mennyt rikki, antaisitteko oman lapsenne osallistua johonkin muslimien uskonnolliseen juhlaan? Ette varmasti antaisi.

Mun kaksivuotias on islamuskoisella perhepäivähoitajalla ja yhdessä ollaan sovittu et mun poika saa siellä ollessaan elää kuin he mutta hänelle ei saa opettaa uskontoa eikä missään tapauksessa saa moittia suomalaisia perinteitä,kristinuskoa,naisia yms.yms.Kyl te tajuutte. Käytännössä ero näkyy siinä et hoitajalla on se riepu päässä ja heidän koti on vähän mauttomasti sisustettu ja ruoka on osittain erilaista.

Antaisit ja annatkin? Mutta olet sanonut, ettei hänelle saa opettaa uskontoa.

Uskolliseen juhlaan osallistuminen taitaapi olla juuri sitä "opettaa uskontoa" osiota.

Vierailija
56/66 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja koulussa kyllä nimenomaan ovat opetuksellisia! Niissä nimenomaan tarkoituksena on levittää Jumalan sanaa. Pääsiäispolulla käydään pääsiäisen tapahtumia läpi, ja kerrotaan ylösnuosemuksen mahdollisuudesta jne.

Joku tavallinen pk:n joulujuhla on vähän eri asia, ellei sisällä erityisesti uskonnollista julistusta.

Vierailija
57/66 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

islaminuskoiseten uskonnollisten juhlien viettoon esim. päiväkodissa, enkä usko, että kovin suuri osa muistakaan palstailijoista antaisi (vaikka täällä tietysti niin väitetäään..)

Suomessa on onneksi uskonnonvapaus!

Vierailija
58/66 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä positiivinen uskonnonvapaus välttämättä ole kaikista paras vaihtoehto.

Positiivinen uskonnonvapaus on nimenomaan myötämielisyyttä uskonnon harjoittamista kohtaan. Suomesta puuttuu negatiivinen uskonnonvapaus eli kunnollinen oikeus olla osallistumatta.

Vierailija
59/66 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paremmin mitä opetetaan!! Pitääkö ruveta luettelemaan tapauksia? Sitäpaitsi leikkaukset ilman verta saa lääkäritkin tekemään huolellisempaa työtä kun ei ole sitä varajärjestelmää käytössä!

Aika näyttää:)

Vierailija
60/66 |
29.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskonnonvapaus olla osallistumatta nimikristittyjen pakanaperinteisiin. Ottakaa huomioon, että teidän perinteenne on kaikki pakanaperinteitä vai mitä sanoo teologian ylioppilas?? Missä sä olet!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä