Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10-vuotias haluaa kesätöihin

Vierailija
14.05.2013 |

Tällaisen "ongelman" kanssa olemme painineet tässä viikkoja. Neiti kymmenenvee ilmoitti, että hän haluaisi mennä kesällä edes toviksi töihin tekemään omaa rahaa.

Miten, mistä ja onko yleensä mahdollista?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen lainsäädäntö kieltää alle 14-vuotiaan palkkatyön. Ehkä voisitte kotona keksiä jotakin pikku hommaa, josta saisi taskurahaa, jos hirmu hinku töihin on?

Vierailija
2/46 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin koiraa ulkoiluttamaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko naapureilla tai muilla tutuilla tarvetta lemmikkien hoidolle?

Tai sitten te itse tai isovanhemmat maksatte jostain pienestä urakasta: leikkimökin maalauksesta, marjojen keruusta tms.. Mihinkään oikeisiin töihin ei 10-v. tietenkään voi mennä.

Vierailija
4/46 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä poimin salaattia 10v alkaen 15v asti, tutun kasvihuoneilla

Vierailija
5/46 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä mielelläni palkkaisin tuollaisen ahkeran lapsen pikku kotihommiin. Saisi aloittaa pihan laittamisella ja jatkaa sitten sisällä ikkunanpesulla, pyykinpesulla, talon siivouksella. Koiraakin saisi käyttää koirapuistossa juoksemassa. Toki itse varmaan olisin mukana mutta pääpaino duunissa olisi lapsella ja palkkaa saisi (: Hienoa että lapsesi on valmis tekemään töitä rahan eteen! Kannusta ehdottomasti tyttöäsi.

Vierailija
6/46 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki jo kieltää nykyään lapsityövoiman, et ei mahdollista. Meillä ei halua edes 17 vuotias kesätöihin, vaan pärähti asiasta itku, koska odottaa kesälomaa niin kovasti.

Vierailija
7/46 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

8 jatkaa. Tekee kotona pikkutöitä viikkorahaa vastaa ympäri vuoden. Eli hoitaa viikkosiivoukset, laittelee tarvittaessa ruokaa, käy kassa, leipoo ja tiskailee.

Vierailija
8/46 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ikinä antaisi meidän keskikokoista koiraa minkään vieraan lapsen ulkoilutettavaksi.

Suomen lainsäädäntö antaa luvan jo 11-vuotiaan satunnaiselle työlle, lähinnä jollekin kevyelle apulaishommalle. 10-vuotias ei saa tehdä palkkatyötä. Mihin lapsi tarvitsee sellaisia summia, mitä ei pysty viikkorahasta säästämään?

Vierailija
9/46 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 11v. menee isovanhempien mökille muutamaksi viikoksi "hoitoon". Tekee siellä aika paljonkin hommia ja saa ylläpidon lisäksi vähän taskurahaa.

Sano sille lapselles, että Suomen laki kieltää häntä menemästä töihin, tai sit keksi just jotain tuollaista mummola- tai naapurihommaa.

Vierailija
10/46 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 22:50"]Laki jo kieltää nykyään lapsityövoiman, et ei mahdollista. Meillä ei halua edes 17 vuotias kesätöihin, vaan pärähti asiasta itku, koska odottaa kesälomaa niin kovasti.[/quote]

Voi voi mamman omaa kullannuppua, että oikein pärähti itkemään ja vielä ikääkin 17v, ja tästäkin kermaperseestä pitäisi tulla kunnon kansalainen, epäilen.

Vierailija
11/46 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olin ehdottomassa, että keksit kotona jotain töitä tai kyselet naapurit läpi, tarvitsevatko he avuksi :)

Hienoa, että lapsesi on kiinnostunut töiden teosta!

Vierailija
12/46 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen pistettä ahkeralle lapselle! Kannustakaa häntä! Kunpa sukulais/tuttavapiiristä löytyisi joku, jolla olisi antaa jotain tehtävää. Kesämökillä tai mökkipaikkakunnan maatiloilla luulisi aina olevan tarvetta tekeville käsille.

Vierailija
13/46 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 10 vuotias ilmoitti, että hän vois kesätöikseen hoitaa naapureiden lapsia. Musta se oli jotenkin niin hellusta. :) Voihan se toki vahtia ja keinuttaa pienempiään pihalla, kun äidit piipahtaa pisulla tms. Ehdotin, että käy vinkkaamassa niille äideille. En tiedä tilannetta nyt.

Sitten tytär touhuaa pihakirppistä (omia vanhoja lelujaan ja vaatteitaan meinaa myydä ja veljeltään sai kanssa vastaavia - johan kaappeja kolutaan :D). Autetaan toki ja myyntipäivänä pitää aikuisen kuitenkin katsoa päältä, että raha yms asiat hoituu. Tuo värväs naapureitakin myymään omia tavaroitaan. Pieni tapahtuma neidillä harteilla.

Viime kesänä tyttö aloitti hommat naapuruston liikkuvan eläkeläisen kukkien hoidon. Tämä rouva on kova matkustamaan, joten pitkin vuotta silloin tällöin kastelee kukkia. :) Ihan passelia hommaa ja oppii kukista (mä olen niissä asioissa surkea!)

Vierailija
14/46 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan "oikeita" töitä ei vielä tuon ikäinen saa.

Voittehan te vanhemmatkin antaa hänelle jonkun tehtävän ja sopia, että saa siitä korvauksena jonkun sopivan summan. Tehtävä voisi olla vaikka pihan hoitoa, risujen kantoa, puiden kantoa, siivousta, ylimmäräisten vanhojen tavaroiden myymistä kirpparilla, pienemmän sisaruksen hoitoa esim. niin, että äiti voi keskittyä johonkin muuhun yms.

Vierailija
15/46 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi saa tehdä lyhytkestoista kevyttä työtä, mutta työsuhteen voi alle 12-vuotiaan kanssa solmia vain erityisluvalla. Tämä ei ole lainkaan poikkeuksellista vaikkapa esittävien taiteiden aloilla. Työajat ja -olot ovat tiukasti säänneltyjä.

Moni tuon ikäinen tekee paljon töitä esim. pienemmissä perheyrityksissä vähän epävirallisesti. Voit kääntyä tutun yrittäjän puoleen ja kysyä vaikkapa sopivaa "keikkaa" siivoamisesta, tavaroiden lajitttelusta tai muusta selkeästä työrupeamasta, joka ei ole liian vaativaa. Vastuulliseen työhön tai yllättäviin tilanteisiin (kuten asiakaspalvelussa voi tulla) tuon ikäistä ei pitäisi asettaa.

Huomioithan, että jos lapsi on epävirallisesti "työssä" ja jotain sattuu, työnantaja ei ole korvausvelvollinen ellei varsinaista työsuhdetta ole solmittu. Ota lapselle vapaa-ajan tapaturmavakuutus "keikan" ajaksi.

Itse myytiin naapurien penskojen kanssa kadulla kirpparitavaraa. Saatiin aina sopivat karkkirahat kasaan kun merkkareitakin sai 10 penniä kappale, mutta se oli silloin se.. Nykyään lasten kulutustottumukset on ihan eri luokkaa ja jokainen haluaa suunnilleen viiskymppiä nytheti :)

Helsingissä on yleinen siivouspäivä 25.5. jolloin kaikki voi perustaa kirppispöytiä vähän minne sattuu. Netissä on lisätietoa ja mahdollisuus ilmoittaa oman pöydän sijainnista muillekin. Voi olla ihan hyvi tienestipäivä.

Ennen kaikkea, onnittelut! Lapsesi on omatoiminen ja työtä kaihtamaton kansalainen :)

Vierailija
16/46 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, minäkin tiedän lapsen, joka oli kesäteatterissa esiintymässä, ja sai siitä jonkinlaisen korvauksen. Olivat palkanneet kaksi lasta samaan roolin, jolloin yhdelle ei tullut esityskertoja niin paljoa. Oli kevyempää lapselle ja mahdolliset sairaspoissaolot ym. hoitui.

Vierailija
17/46 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 08:26"]Höpöhöpö 22. Meidän maatilalle on päässyt töihin liki kaikki halukkaat. Minä oon ottanut tupaan ilomielin tyttöjä lapsenvahdiksi. Iällä ei ole väliä, sillä olen itsekin kotona, mutta mulle kelpaa kyllä joku tyttö lapsia leikittämään ja ehkä jopa jotain pikkuhommaa tekemään. Pari kertaa on tällainen kesätyttö ollutkin.

Ja kesäpoikia on ollut myös. Ne on mielellään niitelleet pihoja ja siivoilleet konehalleja. 17-vuotiaasta lähtien on päästetty siimaleikkurin varteen perkaamaan pihan reunoja. Ahkeria poikia on ollut.

Harjoittelijoita on ollut navettaharjoittelijoina, jotka nyt on lähinnä pyörineet siellä mukana ilman suurempaa hyötyä. Mutta myös maatilaharjoittelijoita, joilta sitten löytyy jo traktorikortit ja kykyä tehdäkin jotain.

Ja sitten on ollut ihan kunnon palkkatyövoimaa, joilta odotetaan kunnon ammattitaitoa. Mutta ei näilläkään voi mitään 18 tunnin työpäiviä teettää, siihen on työaikalainsäädäntö olemassa.

Tervetuloa meidän maatilalle töihin. Tällä hetkellä meillä on kova työvoimapula. Kesä onneksi näyttää valoisammalta.

[/quote]

Joo eli mä vaa kysyisin et tarvisitko sä nyt tänä kesänä tai jopa talvena??

Vierailija
18/46 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin lapsena töissä n. 10-vuotiaasta asti. Pimeitä töitähän sitä teki maatiloilla yms. Aina oli tekevälle jotain.

Valitettavasti vaan tapa jäi päälle, olen 30v. ja virallisesti ei ole työkokemusta juurikaan, kumma vaan kun duunia riittää.... Hyi mua.

Paha tässä vaiheessa kun 20v. "Ura" takana enää muuta tehhä.

Vierailija
19/46 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäki kotina maatalo niin siellä on kyllä hommaa. Vanhemmat voi vähän maksaakin.

Vierailija
20/46 |
21.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuotias nauttii vaan lomastaan, on olemassa erilaisia leirejä. Innostapa sellaiseen. Mikäli vähävarainen niin otapa selvää niistä. Kesäisin on urheilukilpailuja jne. 87

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi