10-vuotias haluaa kesätöihin
Tällaisen "ongelman" kanssa olemme painineet tässä viikkoja. Neiti kymmenenvee ilmoitti, että hän haluaisi mennä kesällä edes toviksi töihin tekemään omaa rahaa.
Miten, mistä ja onko yleensä mahdollista?
Kommentit (46)
Ajateltiin tässä 10 vuotiaan tytön kanssa mennä hoitamaan naapurin mummon kissoja. Se antaa 5-10 euroo päivässä. Eli tyttö yrittää saada 100-500 euroo kasaan. Eli 10 tai 50 päivää on hyvät siellä naapurissa.
Eikö noita lehtien ilmaisjakeluita hoida välillä aika pienetkin lapset? Semmoseen voisitte ahkerat lapsenne laittaa
Pääsiskö 12 v poika mihinkää kesätöihin tänä vuonna en ssanut viime vuonna mutta ssanooko joku mistä saisi kaksitoista vuotiaana kesätöitä. Pliis vastakkaa
12 vuotiaana sukulainen palkkasi hoitamaan lastaan muutamaksi viikoksi.
13 vuotiaana sain hoitaa naapuruston lapsia.
14 vuotiaana hoidinkin jo vähän laajemmin kesätyönä lapsia ja olin viikon tonnilaisena.
15 vuotiaana 4h palkkasi.
Jos lasta kiinnostaa työnteko, aina voi kysyä koiranulkoilutusta, nurmikon leikkaamista, haravointia, kitkemistä, marjojen poimintaa. Sellasia pikkuhommia.
Mahtaakohan ne lapset ymmärtää, että tuntipalkka ei ole kymmentä euroa vaan ehkä noin 5.
Älkää ainakaan lähettäkö maalle kesätöihin! Meillä naapuruston kesämökkiläiset on kilvan tunkemassa 10-15v lapsiaan pariksi viikoksi "vaikka heinätöihin". Sitten kun on kysytty traktorikortit jne. ja esitelty työkoneet ja kerrottu työpäivän mitta (18 tuntia) niin sekä osaaminen että into lopahtavat. Paitsi niiltä, jotka ihan pokkana esittävät, että heidän lapsi voi tulla traktorin hyttiin seuraksi! Ja siitä vahdittavana olemisesta pitäisi lapselle maksaa.
Höpöhöpö 22. Meidän maatilalle on päässyt töihin liki kaikki halukkaat. Minä oon ottanut tupaan ilomielin tyttöjä lapsenvahdiksi. Iällä ei ole väliä, sillä olen itsekin kotona, mutta mulle kelpaa kyllä joku tyttö lapsia leikittämään ja ehkä jopa jotain pikkuhommaa tekemään. Pari kertaa on tällainen kesätyttö ollutkin.
Ja kesäpoikia on ollut myös. Ne on mielellään niitelleet pihoja ja siivoilleet konehalleja. 17-vuotiaasta lähtien on päästetty siimaleikkurin varteen perkaamaan pihan reunoja. Ahkeria poikia on ollut.
Harjoittelijoita on ollut navettaharjoittelijoina, jotka nyt on lähinnä pyörineet siellä mukana ilman suurempaa hyötyä. Mutta myös maatilaharjoittelijoita, joilta sitten löytyy jo traktorikortit ja kykyä tehdäkin jotain.
Ja sitten on ollut ihan kunnon palkkatyövoimaa, joilta odotetaan kunnon ammattitaitoa. Mutta ei näilläkään voi mitään 18 tunnin työpäiviä teettää, siihen on työaikalainsäädäntö olemassa.
Tervetuloa meidän maatilalle töihin. Tällä hetkellä meillä on kova työvoimapula. Kesä onneksi näyttää valoisammalta.
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 08:26"]
Höpöhöpö 22. Meidän maatilalle on päässyt töihin liki kaikki halukkaat. (...)
Ja sitten on ollut ihan kunnon palkkatyövoimaa,
(...)
työvoimapula.
[/quote]
Toisin sanoen käytät nuoria ilmaistyövoimana. Maksat palkan enintään pimeästi, "parhaimmassa" tapauksessa "tienaa tonni"-periaatteen mukaan.
Vedä kätees.
Jos sä teet niin, niin miksi oletat mun tekevän niin?
Kaikilta meillä olleilta nuoriltaja aikuisilta löytyy palkkakuitit ja työtodistukset. Alle 14-vuotiaat on sitten erikseen, heidän palkka on sovittu yhdessä vanhempien kanssa niin, että vanhemmat on ehdottaneet mikä on heidän mielestään sopiva summa sen ikäiselle ja se on maksettu taskurahana. Ruuat ja kahvit on tarjottu päivittäin. Lähisukulaisilta ei ole veloitettu niistä mutta muilta on vähennetty palkasta, tosin vain puolet siitä verottajan hyväksymästä maksimisummasta.
Tervetuloa tarkastuskäynnille, jos tuolta asiattomalta haukkumiseltasi vaan ehdit :-)
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 08:14"]
Älkää ainakaan lähettäkö maalle kesätöihin! Meillä naapuruston kesämökkiläiset on kilvan tunkemassa 10-15v lapsiaan pariksi viikoksi "vaikka heinätöihin". Sitten kun on kysytty traktorikortit jne. ja esitelty työkoneet ja kerrottu työpäivän mitta (18 tuntia) niin sekä osaaminen että into lopahtavat. Paitsi niiltä, jotka ihan pokkana esittävät, että heidän lapsi voi tulla traktorin hyttiin seuraksi! Ja siitä vahdittavana olemisesta pitäisi lapselle maksaa.
[/quote]
meidän pojalla on traktorikortti kyllä, mutta en minään päästäisi sitä 18 työpäiviä tekemään. joku vielä soitta teistä johonkin tylduojelupiiriin ja pääsette syytetyiksi näiden kiinalaisravintoloiden joukon jatkoksi...
[quote author="Vierailija" time="03.01.2014 klo 08:26"]
Höpöhöpö 22. Meidän maatilalle on päässyt töihin liki kaikki halukkaat. Minä oon ottanut tupaan ilomielin tyttöjä lapsenvahdiksi. Iällä ei ole väliä, sillä olen itsekin kotona, mutta mulle kelpaa kyllä joku tyttö lapsia leikittämään ja ehkä jopa jotain pikkuhommaa tekemään. Pari kertaa on tällainen kesätyttö ollutkin.
Ja kesäpoikia on ollut myös. Ne on mielellään niitelleet pihoja ja siivoilleet konehalleja. 17-vuotiaasta lähtien on päästetty siimaleikkurin varteen perkaamaan pihan reunoja. Ahkeria poikia on ollut.
Harjoittelijoita on ollut navettaharjoittelijoina, jotka nyt on lähinnä pyörineet siellä mukana ilman suurempaa hyötyä. Mutta myös maatilaharjoittelijoita, joilta sitten löytyy jo traktorikortit ja kykyä tehdäkin jotain.
Ja sitten on ollut ihan kunnon palkkatyövoimaa, joilta odotetaan kunnon ammattitaitoa. Mutta ei näilläkään voi mitään 18 tunnin työpäiviä teettää, siihen on työaikalainsäädäntö olemassa.
Tervetuloa meidän maatilalle töihin. Tällä hetkellä meillä on kova työvoimapula. Kesä onneksi näyttää valoisammalta.
[/quote]
Aika harvalla maatilalla on töissä lastenhoitajia tai pihanniittäjiä eli nuo nyt ainakin ovat kotitaloudessa töissä eikä maataloudessa, ellet sitten valehtele verotuksessa ja laita ko. työntekijöiden kuluja maatalouden puolelle. Itse en niin härski kehtaisi olla. 18 tuntia on kesällä ihan normaali maatalousyrittäjän työpäivän mitta eikä siinä ole aikaa 10v ikäisiä hoopolaisia hyysätä.
Omat lapset on siimaleikkurilla tehneet "raivausta" jo 10v iässä, traktoria ajaneet samassa iässä ja hoitaneet navetankin kohtalaisen itsenäisesti 12v iässä, mutta en todellakaan oleta, että mökkiläisten lapset ymmärtäisivät, miten tietokonetulosteita luetaan ja rehuvaunua käytetään.
Minulla ei lapset ole vielä 10- saati 12-vuotiaita. Joten kun hyysään pieniä lapsia tuvassa, niin mielelläni otan siihen lapsille leikitäjän, jotta saan edes ruuat laitella rauhassa ja vähän siivoilla ilman, että puntissa roikkuu ketään.
Ja näille pikkutyttö-lapsenlikoille ei tosiaan palkkaa makseta maataloudesta eikä kotitaloudesta, vaan saavat taskurahaa siitä parin tunnin työstä mitä ehkä päivässä tekevät.
Pihanniittäjäpojat taas tekevät maataloustyötä, joten totta kai heidän palkkansa maksetaan maataloudesta.
t. se aiempi emäntä, joka edelleen kutsuu tervetulleeksi tarkastukselle, kun on näköjään niin uskomatonta jonkun mielestä
Minäkin haluaisin ihan kamalasti kesätöihin ja olen 11-vuotias, elokuussa täytin. Kaikki sanoo, ettei kukaan ota 11-vuotiasta kesätöihin, mutta itse ainakin haluaisin.
Aijon ainakin kysyä, että ottaisko joku mut poimimaan niitä mansikoita...Mut tuskin ottaa :(
Ja jotkut täällä ehdottelee, että tekisi kotona hommia, mutta kun itse ulkoilutan joka päivä mietin koirat muutaman kilsan lenkillä ja teen paljon muitakin hommia, tänään äidin mieliksi siivosin koko talon, ettei äidin tarvis töiden jälkeen alkaa siivoamaan. En mä sitten heti voi sanoo, anna rahaa kun tein töitä :(
Voisko joku ehdottaa oisko mitään paikkaa jonne vois päästä, ei vaan kotihommia tai naapurin auttamista. Muuten naapurien auttaminen olis kivaa, mutta kun meitin naapurit ei oo mitään ihan parhaita naapureita...En vaan halua mennä oikein kenellekkään auttamaan ja tuskin kukaan edes naapureistakaan ottais mua :D
Rupea valmistamaan kotona tuotteita joita voi myydä torilla.
Oon 11v ja tarviin kesäntöitä voisko joku neuvoa mistä löytäisin kesätöitä?
Mä kyllä voisin tulla 2 viikoksi t: neea salminen
Moikka! Jos teillä ei ole pihaa, niin kyselkääpä naapureilta tai sukulaisilta, pääsisittekö rikkaruohoja kitkemään ja vaikka marjapuskista marjoja poimimaan. Myös mustikoita voisi nyt poimia. Varmasti lähipiiristäkin löytyy heitä, jotka maksaisivat näistä töistä pientä taskurahaa.
Vierailija kirjoitti:
Kymmenen pistettä ahkeralle lapselle! Kannustakaa häntä! Kunpa sukulais/tuttavapiiristä löytyisi joku, jolla olisi antaa jotain tehtävää. Kesämökillä tai mökkipaikkakunnan maatiloilla luulisi aina olevan tarvetta tekeville käsille.
Kymmenen pistettä lapselle kyllä, mutta mitäpä oikeita hommia luulet 10 vuotiaan voivan maatilalla tehdä? Mukana voi olla, mutta vaatii jatkuvaa valvontaa ja hidastaa valvojan työtä.
moi! Äidilläni on kohta häät ja hän haluaa hienon mekon,mutta meillä ei ole kauhean paljon rahaa. Meillä on suunilleen 500-600 euroa. Saan 25 euroa kuukausi-rahaa ja aijon säästää ne siihen. Että löytyiskö 11 v. tytölle Helsingissä jotain töitä?
Mä en kyllä kukkiani tai lapsiani minkään 10-vuotiaan lapsen käsiin. Vieraalle lapselle en kyllä koiraakaan antaisi... Vanhempienhan tässä pitäisi keksiä jotain pientä extra homma lapsille, joka ei normaaliin kotityöhön kuulu ja antaa se sopiva palkkio sitten!