Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen alkanut 40 vuoden iässä toteuttamaan kaikkia unelmiani vaikka se tuhoaakin säästöni

Vierailija
29.10.2024 |

Nautin enemmän siitä että on rempattu olohuone, nähtynä joku lomakohde jonka olen aina halunnut patikoida läpi, kaunista taidetta, kunnon kodinkoneet ja vaatteet -

Kuin siitä että kituuttelen koko ajan ja säästössä on kymppitonneja.

Minuun on iskostettu kituuttelu jo vanhempien ja isovanhempien toimesta, ja se alkaa pikku hiljaa kyrsiä. Tuntuu etten ole elänyt oikeastaan ollenkaan, olen vain oleskellut tekemättä juuri mitään muuta kuin kulkemalla kodin ja työpaikan väliä sekä välillä menemällä lenkille.

Elämä on tosi lyhyt. Etenkin terve elämä, kun katsoo lähisukuani. Moni on kuusikymppisenä jo siinä kunnossa ettei sellainen enää lähde reppureissaamaan yhtään mihinkään.

Joku minimipuskuri on ihan hyvä säilyttää, mutta turha elämää on pyhittää säästämiselle. Ei kukaan varmastikaan kuolinvuoteellaan ajattele, että olisinpa jättänyt enemmän haaveita toteuttamatta ja säästänyt lisää. Kenelle? Miksi?

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen köyhästä perheestä ja sain sinnikkyydellä ja kouluttautumisella hyvän työn kun olin 24. Meni silti yli vuosikymmen että uskalsin elää ja käyttää rahaa tai säästöjä.

Säästin koko ajan sitä varten että esim. yhteiskunta romahtaa tai tulee joku saatanallinen hallitus joka haluaa polkea palkat ja tuet nollaan, jolloin ei selviä elossa kuin säästöillä. Tai tulee sota ja joudun ostamaan kalliin pakolipun pois esim. salakuljettajilta tai rikollisilta kun viralliset väylät ovat kiinni.

Terapian ja muun avun kautta olen ymmärtänyt että pelkoni ovat epärationaalisia ja epätodennäköisempiä kuin ison meteoriitin iskeytyminen keskelle kotiani. Jos indeksisalkkua ei lasketa, en enää pidä kuin puolen vuoden "bufferia". En säästä enää pakonomaisesti jonkun katastrofin vuoksi.

Vierailija
2/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

no, moni säästää "pahan päivän varalle" sen sijaan että uskaltaa vihdoin toteuttaa kauniimman kylppärin tai mennä sinne peruun katsomaan inkojen temppeleitä.

mutta jos se paska todella osuu tuulettimeen, silloin ei rahallakaan tee mitään. turha sitä on mielin määrin hillota.

tekee jonkun järkevän kuukausisäästösuunnitelman, vaikka 10% palkasta tai eläkkeestä ja käyttää loput elämiseen. muuten käy niin, että jälkipolvi vain perii sinut mutta itse et niistä nauti sentilläkään.

ymmärrän toki että kaikilla ei ole töitä, tai eläke voi olla niin pieni ettei siitä säästetä yhtään mitään. neuvoni koskee vain niitä joilla on edes kohtuulliset tulot

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen köyhästä perheestä ja sain sinnikkyydellä ja kouluttautumisella hyvän työn kun olin 24. Meni silti yli vuosikymmen että uskalsin elää ja käyttää rahaa tai säästöjä.

Säästin koko ajan sitä varten että esim. yhteiskunta romahtaa tai tulee joku saatanallinen hallitus joka haluaa polkea palkat ja tuet nollaan, jolloin ei selviä elossa kuin säästöillä. Tai tulee sota ja joudun ostamaan kalliin pakolipun pois esim. salakuljettajilta tai rikollisilta kun viralliset väylät ovat kiinni.

Terapian ja muun avun kautta olen ymmärtänyt että pelkoni ovat epärationaalisia ja epätodennäköisempiä kuin ison meteoriitin iskeytyminen keskelle kotiani. Jos indeksisalkkua ei lasketa, en enää pidä kuin puolen vuoden "bufferia". En säästä enää pakonomaisesti jonkun katastrofin vuoksi.

No eivät nuo sinun pelkosi nyt niin epärationaalisia ole. Meillähän on nyt juuri tuollainen hallitus. Eikä se sotakaan valitettavasti ihan mahdoton skenaario ole.

Vierailija
4/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asketismi ja kituuttelu kuuluu suomalaiseen luonteeseen. Vain hullu käyttää rahaa ellei ole pakko. Kts. nälkävuodet 1866-1868. Alapeukutettu.

Vierailija
5/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"säästössä kymppitonneja" no eipä paljoa ole säästössä. Minulla on SIJOITUKSISSA satoja tuhansia ja niillä TUOTOILLA voi toteuttaa todella paljon minun unelmiani, ei tarvitse pääomiin koskea. Itseasiassa lisäsijoituksiinkin jää tuotoista rahaa.

Vierailija
6/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nuo edelleen ovat mahdollisia ja itse hilloan juuri niitä varten. Itseasiassa nykyinen hallitus on jo kovaa vauhtia romahduttamassa yhteiskuntaa ja peruskansalaisen ostovoimaa.

Unelmamaailma ei kanna pitkälle. Ainoa asia millä pärjää tyrannien terroria vastaan on se että tilillä on riittävästi katetta.

Vierailija
7/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyvin köyhästä yh-sairaseläkeläis vanhemman perheestä. Jäänyt kammo, että rahat loppuu. Olen aina elänyt hyvin säästeliäästi. Toisaalta saatan joskus ostaa jotain hintavaa jos todella tunnen tarvitsevani sen.

Vierailija
8/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asketismi ja kituuttelu kuuluu suomalaiseen luonteeseen. Vain hullu käyttää rahaa ellei ole pakko. Kts. nälkävuodet 1866-1868. Alapeukutettu.

Tollo. Tuosta on jo 158 vuotta aikaa. Ei tule enää olemaan mitään "nälkävuosia" ellei suurvaltioiden aiheuttama ydintalvi tuhoa kaikkea modernia ruuantuotantoa kivikaudelle.

Vierailija
9/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eivät nuo sinun pelkosi nyt niin epärationaalisia ole. Meillähän on

Vielä muutama vuosi sitten nuo pelot olisivat olleet epärationaalisia. Eivät enää.

Vierailija
10/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen alkanut tehdä matkoja maihin, joihin pitää lentää yli 8 tuntia. Tajusin, että tuskin jaksan sellaista 60+ ikäisenä. Vaikka aikaa onkin silloin enemmän, lentomatkat tuntuvat nyt jo turhan rankoilta. Käyn sitten eläkkeellä Euroopan väliin jääneitä kohteita, kuten Kroatia jne. Aika monessa Euroopan maassa on kyllä tullut jo käytyä.

Tämä ei poista sitä, että tililtä lähtee joka kuukausi rahastoihin jonkun verran. Minulla on myös yksityinen eläkevakuutus. Suomalaisen eläkerahaston romahduksesta ollaan puhuttu vuosia.

Vierailija
11/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eivät nuo sinun pelkosi nyt niin epärationaalisia ole. Meillähän on

Sodan todennäköisyys 10v sisällä on ehkä joku 5 prosenttia.

Vierailija
12/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hyvin köyhästä yh-sairaseläkeläis vanhemman perheestä. Jäänyt kammo, että rahat loppuu. Olen aina elänyt hyvin säästeliäästi. Toisaalta saatan joskus ostaa jotain hintavaa jos todella tunnen tarvitsevani sen.

Sama. Lisäksi kun olen ollut köyhä yli 20 vuotta ja minulla on vasta viime vuosina alkanut olla palkan ja perintöjen myötä rahaa, tiedän todella raadollisesti, miten aseeton ja helposti hyväksikäytettävä ihminen on silloin kun ei ole rahaa.

En ikinä unohda sitä tunnetta kun elin kokonaisen kuukauden kurinalaisesti ja silti rahat loppuivat n. 3 päivää ennen kuun loppua. Kun vanhemmat eivät vastanneet puhelimeen, niin oli ihan kirjaimellisesti vaihtoehtoina paastota kolme päivää, varastaa tai mennä kysymään kirkosta apua (paikkakunnalla ei ollut ruokajakelua).

En uskalla enää laskea tilin saldoa alle kymppitonnin. Elin monta, monta vuotta siten että tilin keskimääräinen saldo oli ~satasen.

Vierailija
13/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"säästössä kymppitonneja" no eipä paljoa ole säästössä. Minulla on SIJOITUKSISSA satoja tuhansia ja niillä TUOTOILLA voi toteuttaa todella paljon minun unelmiani, ei tarvitse pääomiin koskea. Itseasiassa lisäsijoituksiinkin jää tuotoista rahaa.

Olen aina ihmetellyt näitä, jotka sijoittavat, eli käytännössä ostavat ilmaa. 

Jos tulisi jokin mullistus, niin sinne ne rahat jäisi, vaikka kuinka kiukuttelisi.

Vierailija
14/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tulisi jokin mullistus, niin sinne ne rahat jäisi, vaikka kuinka kiukuttelisi.

Kummasti se "ilma" on joka kerta muuttunut saldoksi pankkitilille, kun rahaa on sijoituksista kotiuttanut. En minäkään niitä ymmärrä, jotka vain säästävät, säästävät ja säästävät. Eivätkä koskaan nauti säästöjensä antimista. Kyllä niillä tuotoilla kannattaa edes välillä nauttia.

Vierailija
15/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tollo. Tuosta on jo 158 vuotta aikaa. Ei tule enää olemaan mitään "nälkävuosia" ellei suurvaltioiden aiheuttama ydintalvi tuhoa kaikkea modernia ruuantuotantoa kivikaudelle.

Niinkö luulet? Jossakin maailmankolkassa on nytkin nälkää, koska kuivuus, tulva tai tai sodankäynti haittaavat viljelyä. Otetaan vielä mukaan joku hyvin vakava sääilmiö, nopesti leviävä kohtalokas tartuntatauti tai rahtiliikenteen totaalinen pysähtyminen. Suezin kanavan liikenne oli kerran pysähdyksissä useita viikkoja, koska yksi laiva juuttui kiinni kapeaan kanavaan. Panaman kanavalla oli viime vuonna takkuilua kuljetuksissa, koska vedenpinta oli liian matala - laivoista oli pakko purkaa lastia ennen kanavaa ja liikenne kuljetukset kärsivät. Välillä uutisoidaan kuivuvista joista ja järvistä. Ilman vettä on paha viljellä. Jos kalojen määrä vähenee merissä ja makean veden paikoissa, se vaikuttaa laajalti.

Vierailija
16/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummasti se "ilma" on joka kerta muuttunut saldoksi pankkitilille, kun rahaa on sijoituksista kotiuttanut. En minäkään niitä ymmärrä, jotka vain säästävät, säästävät ja säästävät. Eivätkä koskaan nauti säästöjensä antimista. Kyllä niillä tuotoilla kannattaa edes välillä nauttia.

Terot kaataisivat koko netin, tai aurinkomyrsky käräyttäisi tiedostot, ja saattaisi jäädä tämä ihmeellinen rahaksi muuttuminen tapahtumatta.

Vierailija
17/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein teet ap. Rahasta ja elämästä kuuluu nauttia, kun vielä on siinä kunnossa, että jaksaa. Mitä niillä säästöillä tekee. 

Vierailija
18/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ostavat ilmaa? Sinäkin käytät PÄIVITTÄIN minun omistamieni yhtiöiden tuotteita ja palveluita. Kun näitä hankit kerrytät myös minulle varallisuutta. Tämä ei ole mitenkään ilmaa.

Vierailija
19/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ostavat ilmaa? Sinäkin käytät PÄIVITTÄIN minun omistamieni yhtiöiden tuotteita ja palveluita. Kun näitä hankit kerrytät myös minulle varallisuutta. Tämä ei ole mitenkään ilmaa.

Osakkeisiin sijoittaminen on.

Vierailija
20/49 |
29.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osakkeisiin sijoittaminen on.

Ei ole. Osakkeita ostamalla ostat PALASEN siitä yhtiöstä ja kaikesta sen omistamasta ja tuottamasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi