raskaana olevat kotiäidit, mihin saatte lapsenne hoitoon oman nvl ajaksi?
Minulla on 2 lasta joita hoidan siis kotona ja kolmas tulossa. Äitiysneuvolassa on pyydetty että jättäisin lapseni hoitoon oman neuvolani ajaksi. Minun ja mieheni vanhemmat ovat vielä työelämässä ja omat isovanhempamme eivät ole kykeneviä hoitamaan. Mihin ihmeeseen siis minun pitäisi lapseni saada hoitoon?
Onko muita joille neuvolassa sanottu ettei muut lapset saisi tulla äidin neuvolaan.
Kommentit (50)
Kun itse odotin kolmatta, otin kaksi vanhempaa lasta mukaan neuvolaan, eikä kukaan koskaan kiletänyt sitä. Leikkivät käynnin ajan nätisti.
Ollaan otettu aamun eka aika ja isä on jäänyt lasten kanssa kotiin ja mennyt myöhemmin töihin.
Mulla on kyllä olleet isommat mukana äitiysneuvolassa. Lääkärineuvolan ajan ovat odottaneet nlan leikkitilassa tai sitten on järjestetty miehen työt niin, että lapset ovat jääneet isän kanssa kotiin.
Mulla kolme lasta hyvin pienillä ikäeroilla (eka oli vajaa 3 kun kolmas syntyi) ja aina ne on mukana roikkuneet kaikkialla.
minulla siis 1,5v ja 3v lapset. tänään olis ensimmäinen lääkärinvl rv 12. Täytynee kai soittaa neuvolaan ja kysyä siirretäänkö sitä vai saanko lapsieni kanssa tulla. Sieltä kehotettiin jättämään lapset kotiin että saa rauhassa lääkäri tutkia. sama käytäntö oli kun odotin toista lastani, ensimmäiselle lapselleni piti aina löytää hoitopaikka. Miehni äiti on vuorotyöläinen ja viimeksi sain sovittu neuvolat hänen töidensä mukaan, mutta nyt meni ajat päällekkäin
Mieheni työnkuva on vähä sellainen ettei siitä kovin helpolla jousteta. Vanhempi lapsi leikkii aina nuorimaan nvl aikana odotustilassa ja mietinkin josko se voisi jäädä nytkin siihen leikkimään. Nuorimman kai joudun nyt ottamaan vastaanotto huoneeseen mukaan.
Mutta mielestäni tämä on aika erikoista kun kyseessä kuitenkin on neuvola johon luonnollisesti liittyy lapset, niin joutuu kamalasti tekemään järjestelyitä että ne lapset eivät ole siellä. Huoh.
Itse odotin kolmatta lastamme, kun esikoinen oli 1v ja toinen lapsi vasta 6kk ja kyllä heidän kanssaan neuvolareissut aina hyvin menivät, eikä koskaan sanottu, että en voisi lapsia mukaan ottaa.
Ollaan otettu aamun eka aika ja isä on jäänyt lasten kanssa kotiin ja mennyt myöhemmin töihin.
Mutta nämä isäjutut on aina vähän näitä. Aamun eka ajat ovat aika kysyttyjä - juuri siitä syystä, että isä voi tulla mukaan tai jäädä lasten kanssa kotiin - niitä ei saa järjestettyä aina. Työmatkan kannalta on taas hankalaa, jos neuvolat keskellä päivää.
Toki voisi lomiakin käyttää, mutta jotenkin sitä ajattelee, että läsnäoloa tarvittaisiin myös lapsen synnyttyä ja kun äiti on riutunut yöheräilystä alkaa taas se missäs isä on ihmettely. Isä todennäköisesti käy töissä ja on lähes yhtä riutunut niistä yöheräilyistä.
Eli koko ajan pitäisi hoitaa lapsia ja samalla käydä töissä - katsos, kun heissa perheissä tarvitaan edes se yksi palkan saaja. Enkä minä siellä töissä käy itsekkäänä uraisänä, tasan olisin mieluummin kotona lasten kanssa.
terveisin turhautunut isä.
Vanhempi lapsi leikkii aina nuorimaan nvl aikana odotustilassa ja mietinkin josko se voisi jäädä nytkin siihen leikkimään.
onko teidän neuvoloiden leikkitiloissa joku vahtimassa lapsia? Vai ovatko lapset tuon ajan teidän vastuullanne?
Meillä on isä kykenevä vastuun kantoon ja hän jää lasten kanssa kotiin.
Muut lapset toki saavat tulla, mutta suosittelevat, että jos mahdollista he voisivat jäädä pois käynneiltä. Näin olleen ajan voi käyttää tehokkaasti raskaudenseuraantaan.
Mutta minä ottaisin mukaan ja sanoisin, että tutkitaanpa sen verran ko on mahdollista tällä kokoonpanolla.
Minä sain esikoisen kyllä aina jonnekin, mutta eihän kaikilla ole sitä mahdollisuutta... Sitä paitsi, minulla on nyt ollut niin nuori ja onneton lääkäri koko tän kolmannen raskauden ajan, että ihan sama olisinko käyny vai en :D
Ja eikö sinulla ole ultrakin kohta?
yks yläasteella ja nuorin ala-asteella koulussa, kun olen nyt neuvolassa käynyt :)
Luulisin, ettei ne haitaks ole (siis pienet lapset), kun normaali neuvola käynti. Eihän kaikilla ole hoitomahdollisuutta päivällä. Jos ei lapsiaan minnekään saa, niin pakkohan ne on mukana olla. Ja jos jätät kotia, niin naapurit tekemässä ls-ilmotusta tai peräti neuvolan th.
Ja lääkärin tutkimus kestää niin vähän aikaa, että sen nyt lapset pärjää leikkitilassa. Siellä ei varmaan mitään erityisen vaarallista ole lasten ulottuvilla.
Vanhempi lapsi leikkii aina nuorimaan nvl aikana odotustilassa ja mietinkin josko se voisi jäädä nytkin siihen leikkimään.
onko teidän neuvoloiden leikkitiloissa joku vahtimassa lapsia? Vai ovatko lapset tuon ajan teidän vastuullanne?
Tosiaan siis vanhempi lapsi leikkii aina nuorimman nvl ajan, ja näin ollen pidämme aina ovea nvl huoneeseen auki jolloin lapseni voi tulla ja mennä siitä kuinka haluaa. Ei ole odotustilassa hoitajaa. Tällä kertaa vaan kun minulla lääkäri nvl asia ei oikein onnistu koska ovea ei voi oikein pitää auki. Ehkä voi, mutten halua kaikkien näkevän toosaani.
-ap
Ei meillä ole tietenkään ketään siellä vahtimassa, mutta leikkitila on suoraan terkan oven ulkopuolella ja kuulen kyllä oven läpi mitä siellä tapahtuu tai jos joku itkee jne. Tai sit tulevat itse koputtamaan terkan huoneen ovelle jos joku hätä.
Menee vähän ylisuojelevaksi jos ei voi lasta jättää hetkeksi yksin neuvolan lapsille tarkoitettuun leikkitilaan niin että välillä käy kattomassa tilannetta.
Eihän lasten tuominen kielettyä ole, mutta ihan suositeltavaa. Ainahan äideistä ne omat pikkupiltit käyttäytyy hyvin.
Lapset on huomion hakuisia. Äidin kanssa, kun yrittää keskustella raskauden kulusta jne. milloin on maijalla nälkä ja villellä pissahätä tai jos on aulaan jätetty, oven takana käydään kolmeen neljään kertaan kysymässä, koska äiti tulee. Tai muu hoitohenkilökunta saa juosta perässä, kun lapset ovat menossä vääriin huoneisiin tai ovesta ulos.
Eihän lasten tuominen kielettyä ole, mutta ihan suositeltavaa. Ainahan äideistä ne omat pikkupiltit käyttäytyy hyvin.
Lapset on huomion hakuisia. Äidin kanssa, kun yrittää keskustella raskauden kulusta jne. milloin on maijalla nälkä ja villellä pissahätä tai jos on aulaan jätetty, oven takana käydään kolmeen neljään kertaan kysymässä, koska äiti tulee. Tai muu hoitohenkilökunta saa juosta perässä, kun lapset ovat menossä vääriin huoneisiin tai ovesta ulos.
Onneks et oo mun terkka, huh huh! Onpa lapsiystävällinen asenne, onkohan sulla ihan oikee ala valittuna..?
Meillä on naapuruston äitien kanssa YYA sopimus. Jos tarvin tuollaisen pikkupätkän lapsille hoitoa niin koetan sovittaa sen hyvään ulkoiluaikaan ja soittelen naapuruston äitejä läpi kelle sopii viedä siksi aikaa.
Ja usein minullakin on naapureiden lapsia kun käyvät jossain tai lapset haluaa vain muuten välillä leikkikavereita.
Helpottaa kummasti elämää kun voidaan viedän vuorotellen koululaisia kouluun ja kerholaisia kerhoon jne.
Eli ei auta varmaankaan ap:ta tähän hätään mutta jatkoa ajatellen kannattaa tutustua naapuruston äiteihin ja mummoihin. Joku naapurin mummokin saattaisi pärjäillä lasten kanssa pihalla hetken kun joskus joudut jossain käydä ilman lapsia.
No kerroppas sitten mihin minun sinun mielestäsi pitäisi lapseni viedä? Ottaa ulkopuolinen ja tuntematon palkallinen hoitajako kotiin aina siksi aikaa? Ei kiitos.
-ap
Toistaiseksi lapseni ei vielä ole hyppinyt vääriin huoneisiin tai käynyt kyselemässä koska äiti tulee. Päin vastoin. Lapseni tykkää leikkiä niin kovasti odotustilasssa, ettei haluaisi lähteä sieltä. Asumme pienellä paikkakunnalla joten neuvolakin aina pieni ja sielä ns kaikki tuntee toisensa.
esikoinen on aina neuvolassa mukana, eikä koskaan neuvolassa ole sanottu ettei häntä saisi tuoda sinne mukaan. Mun vanhemmat ovat olleet sitten meillä kotona lapsenvahtina silloin, kun on ollut ultrissa käynti (sinnehän ei saa lapsia ottaa mukaan).
miksei lapset vois tulla mukaan? Meillä ainakin saa. Siellähän on kuitenkin leluja. Vai onko sulla ihan pienet lapset?