raskaana olevat kotiäidit, mihin saatte lapsenne hoitoon oman nvl ajaksi?
Minulla on 2 lasta joita hoidan siis kotona ja kolmas tulossa. Äitiysneuvolassa on pyydetty että jättäisin lapseni hoitoon oman neuvolani ajaksi. Minun ja mieheni vanhemmat ovat vielä työelämässä ja omat isovanhempamme eivät ole kykeneviä hoitamaan. Mihin ihmeeseen siis minun pitäisi lapseni saada hoitoon?
Onko muita joille neuvolassa sanottu ettei muut lapset saisi tulla äidin neuvolaan.
Kommentit (50)
Esikoinen tulee mukaan neuvolaan kyllä:) Välillä jätän hänet kotiin, jos isä on vielä kotona, tai siskoni haluaa hoitaa.
Ja olen heille ystävällinen ja he saavat ihan vapaasti tulla, siksihän neuvolassa köydään, hoidetaan kokonaisvaltaisesti perhettä.
Olisi kiva ottaa se äiti yksilönä huomioon, mitkä ovat hänen voimavaransa ja organiosinti kykynsä järjestellä juuri näitä esim. lastenhoito asioita jne.
Kunnilla on kyllä kattavat lastenhoitojärjestelmät, näissä lapsenhoito asioissa on apua tarjolla, mutta jos lapset on kotiäidin tärkeydentunteen välikappaleita, tätä apua ei oteta vastaan, koska vain he tietävät, mikä heidän lapselleen on hyväksi.
Jos, sinulle on annettu ohjeistus, että lapsia ei oteta mukaan. Kysy, heiltä neuvoa tilanteeseen.
Vaikka kuinka kuullostaisin lapsivastaiselta, sanon kysyn kuitenkin, miksi käydään teistä käydään ÄITIYSneuvolassa?!
Jotkut lääkärit/neuvolan työntekijät ajattelevat, että jos ekassa neuvolassa tms. selviääkin, että sikiö ei enää ole elossa, niin olisi parempi, että nainen saa vähän koota itseään ihan rauhassa ilman niitä lapsia. Siinä voi tulla kunnon tunnereaktio ja silloin on varmasti parempi, että ne lapset eivät ole heti sitä näkemässä. Enkä nyt sano, etteivät lapset saisi nähdä surua, mutta tässä tapauksessa monet ajattelevat näin.
mutta yks kerta mietin, että jos ekaluokkalainen tulisi mukaan. Th sanoi, että tietenkin voi tulla, että he ovat koko perhettä varten. Ekaluokkalainen oli kuitenkin koulun retkipäivällä silloin eikä päässyt. Th vielä kyseli, että eikö se tullutkaan :)
Toki ekaluokkalainen on eriasia ja kerran vaan olis tullut.
Meidän kunnalta ei ole kyllä saatavilla tuollaista hoitoapua neuvolakäyntejä varten!! Jos on paikka päiväkodissa niin sitte tietenkin, mutta ei kotona oleville ole olemassa mitään. Missähän tää on mahdollista?
Kunnilla on kyllä kattavat lastenhoitojärjestelmät, näissä lapsenhoito asioissa on apua tarjolla, mutta jos lapset on kotiäidin tärkeydentunteen välikappaleita, tätä apua ei oteta vastaan, koska vain he tietävät, mikä heidän lapselleen on hyväksi.
että tarkoittavat vain lääkärineuvola-aikoja. Meillä ainakin on ohje ettei lääkärin vastaanotolle oteta lapsia mukaan juurikin siksi että tehdään sisätutkimus. Muilla neuvolakäynneillä saa olla lapset mukana.
Menee vähän ylisuojelevaksi jos ei voi lasta jättää hetkeksi yksin neuvolan lapsille tarkoitettuun leikkitilaan niin että välillä käy kattomassa tilannetta.
Meillä neuvola on ison terveyskeskuksen yhteydessä, joten ainakaan alle 3-vuotiasta en jättäisi leikkitilaan, josta pääsee hortoilemaan myös terveyskeskuksen puolelle. (Ja terveyskeksuksen puolelta päsee hortoilemaan leikkitilaan.)
Kaikki ollaan tietty erilaisia, mutta en mä kyllä pystyisi olemaan rauhassa lääkärintarkastuksessa, jos olisi odotettavissa, että lapsi tulee kolkuttelemaan oveen (viittaan siis siihen, kun joku sanoi, että, jos lapsella on asiaa, niin hän voi tulla kolkuttamaan oveen)...
päiväkodit järjestävät ns. parkkihoitoa kotihoidossa oleville lapsille, jotta vanhempi pääsee asioille. Pirkkalassa kahtena päivänä viikossa, maksaa n.4€ kerta. Kyselehän paikallisista päiväkodeista.
Menee vähän ylisuojelevaksi jos ei voi lasta jättää hetkeksi yksin neuvolan lapsille tarkoitettuun leikkitilaan niin että välillä käy kattomassa tilannetta.
Meillä neuvola on ison terveyskeskuksen yhteydessä, joten ainakaan alle 3-vuotiasta en jättäisi leikkitilaan, josta pääsee hortoilemaan myös terveyskeskuksen puolelle. (Ja terveyskeksuksen puolelta päsee hortoilemaan leikkitilaan.)
Kaikki ollaan tietty erilaisia, mutta en mä kyllä pystyisi olemaan rauhassa lääkärintarkastuksessa, jos olisi odotettavissa, että lapsi tulee kolkuttelemaan oveen (viittaan siis siihen, kun joku sanoi, että, jos lapsella on asiaa, niin hän voi tulla kolkuttamaan oveen)...
Eri asia jättää eskarilainen siihen odottamaan ko 1,5 vuotias! Sen taaperon ko jättäis niin sais sitte lastensuojelun kimppuun...
Esim. ap:n nuorin lapsi on 1,5-vuotias ja silti hänelle suositeltiin tätä ratkaisua...
Riippuu varmaan lapsen iästäkin...
Eri asia jättää eskarilainen siihen odottamaan ko 1,5 vuotias! Sen taaperon ko jättäis niin sais sitte lastensuojelun kimppuun...
Aika hauska yhteensattuma, että tulin juuri neuvolasta ja täällä keskustellaan aiheesta, joka sai minut tänään näkemään punaista.
Oma aikani oli lähes 20 min. myöhässä, kun erään äidin tosiaan piti käyttää lasta vessassa, hakemassa mehua autosta ja siinä vaiheesa, kun lapsi veti itkupotkuraivarit, kun halusia jäädä leikkimään, eikä mennä takaisin huoneesseen.
Lupasin katsoa lapsen perään, ihan nätisti lapsi jäi leikkimään.
Niin oma 3,5v. oli seurakunnankerhossa ja 2v. oli naapurissa äitiyslomalaisen kanssa.
Kyllä minulle nämä neuvolakäynnit ovat se pieni irtiotto, jossa saa keskittyä vaan raskaudesta puhumiseen. Tuo lastenhoito ongelma kannattaa otta esille neuvolassa, sillä tulet tarvitsemaan seuraavat kymmennenvuotta lapstenhoitoapua varmasti monissa tilanteissa.
Varmaan lapset pelästyy, jos äiti kunnolla romahtaa uutista, ja äidinkin on ehkä mukavampi hetki surra kuin jatkaa lapsista huolehtimista kuin mitään ei olisi tapahtunut.
Siksihän siellä käydään, että saadaan apua ja opastusta arjen tilanteisiin. Kannattaa myös kysenalaistaa tuo pyyntö.
päinvastoin; tosi mukavat neuvola ihmiset meillä (ja hyvin käyttäytyvät lapset minulla ;-D)
Vanhin tyttäreni on 19-vuotias ja nuorin 2 v. Ei edes vuosikymmenten tai neuvolatädin vaihtuessa ole käytännöt muuttuneet, vaan aina on ollut isommat sisarukset mukana neuvolassa (aikanaan sitten tietty jo koulussa isoimmat)
Meidänkin neuvola on terveysaseman yhteydessä ja leikkitila vilkkaan läpikulkupaikan vieressä. Siitä kulkee kaikennäköistä ja -kuntoista tk-kävijää koko ajan ohi. En uskaltaisi jättää vanhempaakaan lasta yksin sinne sekakäyttäjien joukkoon.
Mulla on esikoinen kyllä ollut tavallisilla neuvolakäynneillä usein mukana. Neuvolakäyntieni ajan leikki terkkarin huoneessa th:n leluilla. Ihan hyvin on ehditty käydä kaikki äitiysneuvola-asiat läpi, vaikka lapsi on samassa huoneessa ollut.
Ei olisi tullut mielenkään, että siinä olisi ollut jotain kummallista. Hoitajakin olisi tarvittaessa järjestynyt lapselle helposti, mutta en edes ajatellut sitä vaihtoehtoa. Enkä missään tapauksessa pitänyt sitä mitenkään ongelmallisena, saati vaikeana. Terveydenhoitajakin piti alusta asti itsestään selvänä, että tuttu lapsi tulee mukaan neuvolaan. "Omaa aikaa" järjestän mieluummin itselleni muutoin kuin neuvolakäynneillä.
Lääkärineuvolakäynneillä ei ollut mukana, mutta th:n mukaan heistä joku olisi kuulemma tarvittaessa voinut katsoa esikoisen perään lääkärintarkastuksen ajan. Näin meillä Helsingissä.
Oma aikani oli lähes 20 min. myöhässä, kun erään äidin tosiaan piti käyttää lasta vessassa, hakemassa mehua autosta ja siinä vaiheesa, kun lapsi veti itkupotkuraivarit, kun halusia jäädä leikkimään, eikä mennä takaisin huoneesseen.
eikä lapsi saa itkupotkuraivaria, jos mehua pitää vähän odottaa...
Minulla on 2 lasta joita hoidan siis kotona ja kolmas tulossa. Äitiysneuvolassa on pyydetty että jättäisin lapseni hoitoon oman neuvolani ajaksi. Minun ja mieheni vanhemmat ovat vielä työelämässä ja omat isovanhempamme eivät ole kykeneviä hoitamaan. Mihin ihmeeseen siis minun pitäisi lapseni saada hoitoon?
Onko muita joille neuvolassa sanottu ettei muut lapset saisi tulla äidin neuvolaan.
lapset mukaan tietenkin, heistähän se on jännää..
eriasia on jos on gynetutkimus, mut senkin aikaa voi tervari lapsia kyllä vahtia !
mitä normaalineuvolakäynnillä tehdään. mitataan verenpainetta, punnitaan jne ei siis ole mitään sellaista mitä lapsetr eivät voisi nähdä.
itse olen ollut vakavasti sairas ja hoitajaa ei aina ollut, joten lapseni on kulkenut muanani ties milloin missäkin lääkärikäynnillä
eli katsot vaan, et ovat ns ihmisiksi siellä.
eli itse otin maitopulloa, isompana vesipulloa, täysjyväkeksiä , kirjaa , lelua mukaan..
hyvin meni
Oman kokemuksen mukaan myöhästelyt ja aikataulujen noudattaminen ei riipu siitä, onko äitiysneuvolassa kävijällä lapsi mukana vai ei. Myöhästyminen ja muiden odotuttaminen on ärsyttävää, mutta tuskinpa se ongelma ratkeaisi lapsen hoitoon jättämisellä. Yleensä ongelma liittyy ko. henkilöön ja hänen asenteeseensa yleisemmin.
Kotiäitinä onneksi aikataulu ei yleensä ole minuuteista kiinni, mutta esikoista odottaessa töissä käydessä myöhästyjien odottelu oli tosi ärsyttävää, kun töihin meno viivästyi entisestään.
36
Ollaan otettu aamun eka aika ja isä on jäänyt lasten kanssa kotiin ja mennyt myöhemmin töihin.
Mutta nämä isäjutut on aina vähän näitä. Aamun eka ajat ovat aika kysyttyjä - juuri siitä syystä, että isä voi tulla mukaan tai jäädä lasten kanssa kotiin - niitä ei saa järjestettyä aina. Työmatkan kannalta on taas hankalaa, jos neuvolat keskellä päivää.Toki voisi lomiakin käyttää, mutta jotenkin sitä ajattelee, että läsnäoloa tarvittaisiin myös lapsen synnyttyä ja kun äiti on riutunut yöheräilystä alkaa taas se missäs isä on ihmettely. Isä todennäköisesti käy töissä ja on lähes yhtä riutunut niistä yöheräilyistä.
Eli koko ajan pitäisi hoitaa lapsia ja samalla käydä töissä - katsos, kun heissa perheissä tarvitaan edes se yksi palkan saaja. Enkä minä siellä töissä käy itsekkäänä uraisänä, tasan olisin mieluummin kotona lasten kanssa.
terveisin turhautunut isä.
Meillä ainakin aamun ensimmäiset ajat neuvolassa oli priorisoitu töissä käyville odottajille ja lastenneuvolakäynneille tuleville töissä käyville ja aika hankala on monen isän irrottautua kesken päivän neuvolakäynnille. Ja jos jokaista neuvolaa varten ottaa lomapäivän niin aika vähiin käy ne lomat sitten kun niitä oikeasti tarvitaan.
Meillä ei onneksi koskaan ole kielletty lapsia tulemasta mukaan, päinvastoin se on ollut oikein tervetullutta. Lääkärineuvolassa se tarkastuksen aika on aina vaatinut vähän sumplimista ja esikoinen muistaakseni oli joskus hoidossakin kun odotin toista lastamme, koska oli vasta 1,5 vuotias.
Kolmannen kanssa meillä oli upouusi neuvola, joka oli omassa siivessään ja siellä oli turvaovet joista lapsi ei pääse ulos eikä terveyskeskuksen puolelle (ovenavausnapit korkealla ja väliovet joiden sulkeutumista pitää odottaa ennen kuin seuraavat saa avattua) ja turvalliseksi tehdyt leikkitilat vastaanottohuoneiden ulkopuolella joten siihen on sellaisen parivuotiaankin pystynyt jättämään sen tutkimuksen ajaksi ja mun ajan on lapset sitten voineet olla sisällä huoneessa. Meillä on se kiva systeemi, että sama terveydenhoitaja on matkassa odotuksesta lapsen kouluun lähtöön, eli ei ole erikseen äitiysneuvolan terkkoja ja lastenneuvolan terkkoja, joten lapset on yleensä tuttuja terveydenhoitajallekin ja aina vastaanotto on ollut tosi lapsilähtöistä myös äitiysneuvolan puolella, esim. harjoittelijat ovat tarvittaessa sen muutaman minuutin katsoneet lasten perään että lääkäri saa tutkimuksen tehtyä.
Eihän lasten tuominen kielettyä ole, mutta ihan suositeltavaa. Ainahan äideistä ne omat pikkupiltit käyttäytyy hyvin.
Lapset on huomion hakuisia. Äidin kanssa, kun yrittää keskustella raskauden kulusta jne. milloin on maijalla nälkä ja villellä pissahätä tai jos on aulaan jätetty, oven takana käydään kolmeen neljään kertaan kysymässä, koska äiti tulee. Tai muu hoitohenkilökunta saa juosta perässä, kun lapset ovat menossä vääriin huoneisiin tai ovesta ulos.
jo KOLMATTA KERTAA !!!!! niin mitähän sinä puhut raskudenkulusta ?????
eiköhän tuo mene jo ihan omalla painollaan : )
sama jos toistakin odottaa pienellä ikäerolla, niin kyllä ne neuvolakäynnit on ihan yhtä tyhjän kanssa, ei siinä mitään höpötyksiä kaivata. kontrolli katsotaan ja se siitä!
jos kaikki ei mene hyvin, niin asia on eri...
tulee ihana eläkkeellä oleva naapurintäti meille aina siksi aikaa, että saan käytyä neuvolassa. :) Ja sit aina juodaan pullakahvit ja juorutaan, kun kotiudun.