Miksi annat lapsesi kiljua kaupassa?
Meni meinaan pikkasen hermot eilen Prismassa kun mamma antaa 2vuotiaan kiljua korvia vihlovasti eikä tee mitään. Ja muksu vaan jatkoi ja jatkoi. Kuinka vaikeaa on sanoa sille lapselle että nyt olet hiljaa?!?!?! Eikä ollut mitään itkua mikä ei lopu vaan pelkkää kiljumista.
Ens kerralla tulen sanoon suoraan!
Kommentit (74)
Olen itse ollut vastaavassa tilanteessa. Viikonloppu tulossa, pakko käydä kaupassa ja jos ei halua heti seuraavana päivänä samaa rumbaa niin ne ostokset on tehtävä, vaikka pelkistetysti, niin ilman ruokaa ei voi olla. Jos olen jo kieltänyt sata kertaa, lapsi venkoaa, rimpuilee, kiljuu jne. edelleen niin yksinkertaisesti tulee se piste, että EI ENÄÄ JAKSA! Jotta en räjähdä, yritän olla kuuntelematta ja pistän vain sitä tavaraa sinne kärryyn näkemättä ja kuulematta mitään. Jos AP sattuisi tulemaan vänkäämään jotain, niin AP, voit olla varma, että se olisi ihan viimeinen pisara. Varmaan kiljuisin ihan täysillä sulle, kun juuri ja juuri on kestänyt lapsen kiljunnat.
Kiva ap, että sulla on tottelevainen lapsi. Lapset ovat kuitenkin erilaisia ja jopa eri päivinä erilaisia.
Ja vaikka autoon meneminen on ihan hyvä idea, jos on koko päivä aikaa, niin luultavasti kiljuva lapsi on jo ihan väsynyt ja haluaa vaan kotiin. Mietin tilannetta, että jättäisin pakasteet kärriin keskelle markettia, marssisin lapsen kanssa autohalliin rauhoittelemaan, niin aivan varmasti lapsi väsyy vaan lisää, lisää ja lisää ja sehän ei yhtään helpota tilannetta.
Sun resurssit ei tunnu riittävän lastenhoitoon. Huostaan tuollaiselta lapset.
kyllä ne riittää vallan mainiosti. Olenhan perhepäivähoitaja ammatiltani. Kokemusta lastenhoidosta on vähän enemmän, kuin tavallisella mammalla.
T: iska
Prisma on? On meilläkin marketissa huutavia kakaroita mutta jos mulla menee hermo niin en jää siihen viereen taivastelemaan. These boots are made for walking.
Kerran tosin sattui lähikauppaan huutava pikkuotus ja tietenkin juuri sillä kertaa kun olin jättänyt mp3:n kotiin. Ei tullut mieleenkään kyseenalaistaa äidin kasvatusmetodeja kun se lahjoi pienokaisensa hiljaiseksi tikkarihyllyn tuntumassa. Loppuipahan ääni. Melkoinen oppitunti lapselle, tosin. ;)
ja joskus isätkin, jotka uhkailevat ja repivät uhmaikäisiä taaperoitaan.
Joskus se kova uhittelu ja uhkailu, johtuu vain häpeästä julkisilla paikoilla. He kuvittelevat että muita aikuisia häiritsee lapsen luonnollinen ääntely. Ahdistuvat sitten sitä ja riuhtovat lastaan autoon ja huutavat lapsilleen.
Suosittelen vahvasti vain olemaan hiljaa ja olla noteeraamatta sitä kiukuttelua. Huomioitte vaikka muun käytöksen. Tällä keinolla olen kasvattanut mallikansalaisia jo vuosia. Siitä kiitellään vieläkin, kuinka loistavia yksilöitä heistä kasvoi minun hoidossani. Moni mamma ei osaisi itse kasvattaa lapsiaan, sillä hermot eivät kestä. Pitää osata toimia rauhallisesti tilanteissa ja hymyillä pienokaisille. Uhmaikä ei ole alistamista varten. Uhman kautta löydetään sopivat rajat. Kaupassa on paljon houkutuksia joita ei voi saada. Lapsella kestää aikansa selvitä pettymyksestä itkulla tai kiukulla.
T: Iska
tietää, miten lapsi on oppinut että on parasta olla hiljaa...
..sillä 2-vuotias ei ole hiljaa kuin pelosta, jos on juuri huutotuuli päällä.
on lapsi ja lapsi on hiljaa jos komennetaan jos eka kerta ei auta niin sitten komennetaan toisen kerran ja silloin muksu on hiljaa :) niin helppoa se on!
ap
Missään tapauksessa ei pidä jäädä kotiin, jos lapsi kiukuttelee. Eihän lapsi opi muuten muilta esimerkkiä. Monella on varmasti nälkäkin. On hyvä ottaa taskuun pullaa tai rusinoita niin verensokerit nousevat kattoon.
Ei ole vieraan ihmisen tarve sanoa toisen penikalle jotakin kivaa!
Jos jotain pitää kuitenkin leipälävestään sanoa niin mieluummin nätisti ettei vaan lennä maidot sylille. Maito haisee aikasen pahalle etenkin kesäkuumalla. Se maito nimittäin saattaa ihan vahingossa lipsahtaa päin. Hups :o
jos sanot kiljuvalle lapselle että lähdet bussilla yksin kotiin jos kiljuminen ei lopu niin varmaan loppuis kiljuminen?
Joo, en minäkään tykkää kiljuvista lapsista (tai aikuisista), omista tai muiden. Ja ymmärrän, että joidenkin kuulo on herkempi. Itse kärsin toisinaan herkästä hajuaistista, esim. tupakoitsijat ja kaljan juojat sekä hajusteilla lotraajat haisevat kaupoissa omaan nenääni tosi yököltä. Parasta on tietenkin kun yritämme kaikki ottaa toinen toisemme huomioon mahdollisuuksien mukaan.
Voi kuinka monesti tekisikin mieli jättää mukelo yksin kiljumaan ja vain kävellä pois, mutta ymmärrät varmaan että se ei ole mahdollista? Koska en voi oikeasti lähteä bussilla yksin kaupasta ilman lasta, on sillä turha uhkaillakaan. Jopa 2-vuotias tajuaa ettei äidin sanoilla ole mitään merkitystä, jos hän huomaa ettei uhkailuja toteuteta. Sen jälkeen mikä tahansa mitä sanon onkin tuuleen huutelua. Lisäksi en usko, että lapsen hylkääminen olisi oikea seuraamus pienelle ihmiselle, joka vasta opettelee aikuisten maailman pelisääntöjä.
on lapsi ja lapsi on hiljaa jos komennetaan jos eka kerta ei auta niin sitten komennetaan toisen kerran ja silloin muksu on hiljaa :) niin helppoa se on!
ap
Olispa vaan noin helppoa :) Ap:lla on YKSI luonnostaan hiljainen ja nössö lapsi ja nyt hän jakelee av:lla lastenkasvatusneuvoja. Buahhahhahhahhaa!
ymmärrän tämän kiljumisen jos äiti tekee samalla ostoksia ja vie tapahtumaa eteen päin!
Tämä kyseinen nainen vain seisoskeli jossain sukkaosastolla ja katseli sukkia! Lapsi ei siis edes kiukutellut mitään vaan kiljui vain. Seisoin itse jossain 20metrin päässä ja korvia vihloi. Lähdin kävelemään kauemmas mutta sama kiljunta jatkuu eikä äiti sano mitään. Ei se lapsi nyt riemustakaan kiljunut mutta ei ollut mitään itkukiljuntaa!
Ja mitäköhän mä olen tehnyt mun 4v lapselle että tottelee kun äiti sanoo tiukasti, että pitää lopettaa kiljuminen. Kyllä se lapsi lopettaa kiljumisen jos näkee että äiti on tosissaan. Olen selittänyt lapselle että äidin korvat ovat herkät ja tulevat helposti kipeäksi. Silloin äidin lähellä ei voi kiljua ja huutaa.
Komennan tuttujenkin lapsia jos ääni muuttuu liian kovaksi. Edelleenkään kukaan ei ole vastannut siihen että miksi lapsi ei saa purra tai lyödä mutta kiljua saa niin että sattuu korviin?!!???!?!?!?!
ap
Tuu vaan yrittää työntää sukkaa suuhun, niin mä työnnän nyrkin sun silmään.
Vanhempienkin täytyy käydä kaupoissa joskus ja kaikilla ei ole mahdollisuutta lapsenvahteihin tai ole omaisia, jotka katsoisi joka kerta lasta,kun menee kauppaan. Yhtälailla, kun vanhukset tuskastuu ja sadattelee kassajonoissa, niin voi lapsikin väsyä kaupassa ja huutaa. Niinkuin aikuiset rellestää humalapäissään tai muuten vaan julkisissa liikennevälineissä, voi lapsi hermostua kaupassa. Aina ei myöskään se "ole hiljaa" sanominen riitä,todellakaan.Et voi antaa periksi, kun lapsi aina haluaa jotakin tai ole aikaa lähteä hyssyttelemään autoon,onko edes autoa kaikilla?
Ja se on nähkääs niin, että kaupat on kaikille ,ei vain lapsettomille hermoraunioille, jotka ei kestä ääniä.Ja paras on, että ette mene huomauttelemaan vanhemmille, he saattavat olla itsekin tosi loppu siinä tilanteessa.Eikö olisi kivampi,jos on pakko jotain sanoa,mennä vaikka viereen ja sanoa jotain hauskaa tai mukavaa tälle lapselle,minusta ainakin ollut tosi kiva, kun jotkut vanhukset ovat tulleet ja sanoneet lapselle jotain esim. "onpas sulla kova ääni,mitäs sä säikähdit kuin noin kovasti suutuit?" tms.Lapsi on ihmetellyt, kun tuntematon tulee puhumaan ja saattanut rauhoittua ihan ihmeesti ;) Opitaan suvaitsemaan kaikkia.Sinä,joka et kestä kirkuvaa lasta, mene kauemmaksi,vanhempi siinä joutuu vieressä sen kiukkukohtauksen kuuntelemaan.Luultavasti on tämä "hermoheikko,ei-lapsia-tyyppi" huutanut itsekin jonkun kerran lapsena, oli se sitten kaupassa tai muualla,vai ihanko hiljaa olet ollut?
Minun kyllä täytyy sanoa, että huutavia lapsia enempi minua ärsyttää tällaiset lapsettomat,jotka ei pidä lapsista ja näyttävät inhonsa,heiltä on jäänyt kehittymättä aivoihin jokin empatialohko ja yleensäkin normaali kiintymys ja suojeluvaisto.Ja ei...ei riitä selostus "minä pidän eläimistä,vaalin ja hoivaan eläimiä" ,ne eivät ole koskaan samalla viivalla,eikä verrattavissa lapsiin!
Paljon menetätte ihan positiivisessa mielessä,kun teillä ei ole onnea olla vanhempia itse! :P
ymmärrän tämän kiljumisen jos äiti tekee samalla ostoksia ja vie tapahtumaa eteen päin!
Tämä kyseinen nainen vain seisoskeli jossain sukkaosastolla ja katseli sukkia! Lapsi ei siis edes kiukutellut mitään vaan kiljui vain. Seisoin itse jossain 20metrin päässä ja korvia vihloi. Lähdin kävelemään kauemmas mutta sama kiljunta jatkuu eikä äiti sano mitään. Ei se lapsi nyt riemustakaan kiljunut mutta ei ollut mitään itkukiljuntaa!
Ja mitäköhän mä olen tehnyt mun 4v lapselle että tottelee kun äiti sanoo tiukasti, että pitää lopettaa kiljuminen. Kyllä se lapsi lopettaa kiljumisen jos näkee että äiti on tosissaan. Olen selittänyt lapselle että äidin korvat ovat herkät ja tulevat helposti kipeäksi. Silloin äidin lähellä ei voi kiljua ja huutaa.
Komennan tuttujenkin lapsia jos ääni muuttuu liian kovaksi. Edelleenkään kukaan ei ole vastannut siihen että miksi lapsi ei saa purra tai lyödä mutta kiljua saa niin että sattuu korviin?!!???!?!?!?!
ap
Niin käytä korvatulppia tms. kuulosuojaimia yleisellä paikalla. Normaalin kuulon omaavalle/muutoin terveell tuo lapsen kiljuminen ei tee mitään, jos taas vaikka on migreeniherkkä tai jotain muuta niin ymmärrän asian.
Ja oikeasti pienempi haitta siitä kiljumisesta on kuin siitä että se lapsi puree ja lyö. Et ihan tosissasi voi verrata noita asioita.
JA edelleen, tiedät oman tilasi niin silloin sinun tulisi tehdä asialle jotain. Emme me kaikki ihan oikeasti saada niitä lapsia hiljaisiksi parista käskystä, vaikka käytettäisiin parhaimmat Hitler-taktiikkamme siihen. Ymmärrä jo.
Ja ihan oikeasti jos sun lapsi (se yksi ja ainoa) on ollut vauvasta asti tottelevainen ja kiltti niin se ei tarkoita että kaikkien lapset ovat sellaisia. Sun kasvatuksessa on seuraavat vaihtoehdot, joko se lapsi on taaperosta asti pelännyt sinua tai sitten hän vain sattuu olemaan tottelevaisempi, myöntyvämpi tapaus.
Me sinun elämästäsi ulkopuoliset ihmiset emme voi tietää SINUN kuuloherkkyydestäsi. Sitä ei katsos näe päällepäin. Jos ne äänet niin paljon vaivaavat, niin käytä niitä korvatulppia tai vastaavia.
Tai jos häiritsee niin mene joka ikiselle lapselle sitten sanomaan "tiukasti" jos heidän äänet häiritsevät sinua. Ehkä joku päivä huomaat että kaikkien lapset eivät tosiaankaan toimi kuten sinun, Ah niin tottelevainen, upea, mallilapsesi.
Tai parempi idea, kysy niiltä vanhemmilta että eivätkö he osaa pitää kuria lapsilleen!
ja joskus isätkin, jotka uhkailevat ja repivät uhmaikäisiä taaperoitaan. Joskus se kova uhittelu ja uhkailu, johtuu vain häpeästä julkisilla paikoilla. He kuvittelevat että muita aikuisia häiritsee lapsen luonnollinen ääntely. Ahdistuvat sitten sitä ja riuhtovat lastaan autoon ja huutavat lapsilleen. Suosittelen vahvasti vain olemaan hiljaa ja olla noteeraamatta sitä kiukuttelua. Huomioitte vaikka muun käytöksen. Tällä keinolla olen kasvattanut mallikansalaisia jo vuosia. Siitä kiitellään vieläkin, kuinka loistavia yksilöitä heistä kasvoi minun hoidossani. Moni mamma ei osaisi itse kasvattaa lapsiaan, sillä hermot eivät kestä. Pitää osata toimia rauhallisesti tilanteissa ja hymyillä pienokaisille. Uhmaikä ei ole alistamista varten. Uhman kautta löydetään sopivat rajat. Kaupassa on paljon houkutuksia joita ei voi saada. Lapsella kestää aikansa selvitä pettymyksestä itkulla tai kiukulla. T: Iska
Juuri aikaisemmin samaisessa ketjussa kerroit, että resurssisi eivät riitä muuhun kuin ostoslistaan. Nytpä jeesustelet, että resursseja löytyy vaikka jokaisen penikan mallikansalaiseksi kasvattamiseen?
Kyllä ne vanhemmat lapsensa kasvattavat, ei perhepäivähoitajat!
Ei toisten pidäkään viihdyttää minun lapsia mutta asiat voi sanoa nätimminkin toiselle jos joku asia häiritsee.