Ensihoitajan kk-palkka on 1845,03, ja sairaanhoitajat
kehtaavat valittaa pientä palkkaansa. =)
Ensihoitajalla pitempi koulutus, paljon suurempi vastuu ja vaativampi työ.
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:32"]
Hmm miten mulla on sellainen mielikuva että ensihoitajaksi pääsisi 3vuoden lähihoitaja opinnoilla kun taas sairaanhoitaja on ainakin 3,5v ammattikorkeassa... oonko ihan tyhmä?
[/quote]
Lähihoitaja joka on ensihoidossa, työskentelee ns. perustason ambulansseissa, tai sitten työparina ensihoitajan kanssa. Lähihoitaja, kun ei ole ensihoitaja.
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 18:56"]
Hmm miten mulla on sellainen mielikuva että ensihoitajaksi pääsisi 3vuoden lähihoitaja opinnoilla kun taas sairaanhoitaja on ainakin 3,5v ammattikorkeassa... oonko ihan tyhmä?
[/quote]
Lähihoitaja joka on ensihoidossa, työskentelee ns. perustason ambulansseissa, tai sitten työparina ensihoitajan kanssa. Lähihoitaja, kun ei ole ensihoitaja.
[/quote]
Lähihoitaja on perustason ensihoitaja. Ei työskentele yleensä parina, vaan kaksi perustason ensihoitajaa työskentelee perustason autossa. Suurin osa ambulansseista toimii perustasona. Myös esim. apuhoitaja tai perushoitaja voi toimia perustason ensihoitajana.
Minä olen tuntityöläisenä yksityisellä lähärinä ilman mitään kokemus-yms. lisiä ja tienaan max. 1600 bruttona kuussa. Kyllä palkkapäivänä miettii, että voi helvetti sentään, kannattaako tämä paska. Vaikka työstä pidänkin.
[/quote]
Sanopa muuta. Hassua, että kun palkkoja listataan joissain julkisesti, ne ovat aina korkeampia kuin mitä minä koskaan saan. Mulla palkka on ollut kaikki nämä vuodet 1400 e - 2000 e välimaastossa kaikkine lisineenkin, vuorotyötä en tosin joudu tekemään. Sosiaalialalla olen. Onneksi en asu yksin, muuten vois tehdä vähän tiukkaa välillä.
Voi teiän luuloja.. Harvassa paikassa enää on perustason ambulansseja.. Suurin osa on hoitotason lansseja, jolloin riittää että toinen on hoitotasolla ja toinen perustasolla/palomies etc. Ja sitte niistä koulutusajoista, lukio/amis 3v + ensihoitaja AMK tutkinto 4v, eli tosiaan parhaimmillaan opiskellaan 7 vuotta alaa.. Siihen lisäks pari vuotta työkokemusta ennenkuin voi työskennellä hoitotasolla.. Ja Ruotsi-Norja akselilla ensihoitajan palkka on suurinpirtein 1000-2000€/kk parempi kuin Suomessa.. Ja kyllä ensihoitaja AMK käyttää itsestään nimitystä ensihoitaja, vaikkei sitä valvirasta löydykkään, ei pelkät lähärit.. Ja sairaanhoitajat joutuvat käymään 30opintopisteen jatkokoulutuksen mikäli haluaa päästä lanssiin hoitotasolle..
Vierailija kirjoitti:
olen ihan tyytyväinen palkkaani. Olen vanhanajan apuhoitajan koulun käynyt ja nyt tienaan kuukaudessa bruttona n. 3000-4000 euroa kuussa. Riittää minulle ihan hyvin kun ajattelee, että nuorena oli kiire elämään ja koulut ei kiinnostaneet. 1.5 vuotta koulua ja sitten työelämään 21 vuotiaana ja heti vakituinen virka.
Työ on ollut mielenkiintoista ja mukavaa ja sillä rahalla on aina eletty. Edes 90-luvun lama ei näkynyt minun elämässäni muuna kuin muutaman vuoden korkeampana verona.
Jos olisin halunnut isompaa palkkaa, olisi pitänyt opiskella enemmän. Minua ei lukion jälkeen opiskelut kiinnostaneet, joten olen tehnyt sen edestä sitten töitä. Oma valinta ja ihan tyytyväinen olen tähänkin.
Jep helpolla te muinaisjäännökset pääsitte. Ei nykyaikana ole noin...
Vierailija kirjoitti:
olen ihan tyytyväinen palkkaani. Olen vanhanajan apuhoitajan koulun käynyt ja nyt tienaan kuukaudessa bruttona n. 3000-4000 euroa kuussa. Riittää minulle ihan hyvin kun ajattelee, että nuorena oli kiire elämään ja koulut ei kiinnostaneet. 1.5 vuotta koulua ja sitten työelämään 21 vuotiaana ja heti vakituinen virka.
Työ on ollut mielenkiintoista ja mukavaa ja sillä rahalla on aina eletty. Edes 90-luvun lama ei näkynyt minun elämässäni muuna kuin muutaman vuoden korkeampana verona.
Jos olisin halunnut isompaa palkkaa, olisi pitänyt opiskella enemmän. Minua ei lukion jälkeen opiskelut kiinnostaneet, joten olen tehnyt sen edestä sitten töitä. Oma valinta ja ihan tyytyväinen olen tähänkin.
Meinaat että 3000-4000 bruttona ei meinaa riittää? Kuinka paljon sitä massia pitäisi ihmisten tässä maassa oikein saada?
Mun mies on ensihoitaja, koulutus lähihoitaja! Suuntautumisen ensihoitoin. Aika paljon lyhyempi koulutua kuin sairaanhoitajalla. Ihmettelen tuota palkkatietoa. Ap, olet väärässä, peruspalkka on yli 2000 € myös lähihoitajalla, jonka nimike on ensihoitaja. Päälle tulee vuorolisät.
Vierailija kirjoitti:
Palkkaus
mTehyläisen sairaanhoitajan tehtäväkohtaisen palkan keskiarvo 2011 oli 2261€ (tehtäväkohtainen palkka ei sisällä kokemus- ym. lisiä).
Tehyläisen sairaanhoitajan kokonaisansion keskiarvo lokakuussa 2010 oli 2962€.
(Lähde: Tehy Kunta-alan palkat 2011)- Kun itse kysyy ja itse vastaa, ei tule riitaa.
Miksi vuoden 2011 tilasto? Sairaanhoitajan keskiansiobon viime vuodelta 3100€ brutto per kuukausi. Eli ovat törkeästi ylipalkattuja. Valittavat vielä huonoa palkkaa ja ovat opistotutkinnon suorittaneita.
Näin Tehyn kartoitus vuodelta 2012 kertoo muiden ammattiryhmien tehtäväkohtaisista palkoista kunta-alalla. Mukaan on otettu myös vuodelta 2011 peräisin oleva tieto siitä, paljonko palkkaa kertyi kaikkine lisineen:
- Terveydenhoitaja, tehtäväkohtaisen palkan keskiarvo 2012: 2 354 e. Kokonaisansio 2011: 2 524e.
- Mielenterveyshoitaja 2 074. Kokonaisansio 2011: 2 852.
- Lähihoitaja 2 022. Kokonaisansio 2011: 2 497.
- Perushoitaja 2 044. Kokonaisansio 2011: 2 642.
- Osastonhoitaja sairaalassa 2 938. Kokonaisansio 2011: 3 511.
- Osastonhoitaja hoitolaitoksessa 2 807. Kokonaisansio 2011: 3 256.
- Ylihoitaja ja vastaava 3 781. Kokonaisansio 2011 keskimäärin 4 241.
- Röntgenhoitaja 2 379. Kokonaisansio 2011: 2 925.
- Hammashoitaja 2 032. Kokonaisansio 2011: 2 247.
- Suuhygienisti ja hammashuoltaja, 2 343 euroa. Kokonaisansio 2011 keskimäärin 2 552.
- Laboratoriohoitaja 2 336. Kokonaisansio 2011: 2 794.
Nostetaanpas keskustelua ylös. Sairaanhoitajana lanssissa vuoden 2015 kuukausiansio bruttona keskimäärin 3590 kaikkine vuoro- ja ylityölisineen. Peruspalkka reipas 2300€. Lapsettomalle ja lainattomalle riittää hyvin, perheellisellä voi välillä tehdä tiukkaa, jos mitään extraa haluaa elämään. Mielestäni sairaanhoitajana parhaiten ansaitsee ensihoidossa, jossa ylityölisiä paukkuu huomattavasti muita paikkoja enemmän. Ja silti työvuorojen vuoksi vapaa-aikaa tuntuu olevan enemmän kuin perus 3-vuorotyössä. Tykkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkaus
mTehyläisen sairaanhoitajan tehtäväkohtaisen palkan keskiarvo 2011 oli 2261€ (tehtäväkohtainen palkka ei sisällä kokemus- ym. lisiä).
(Lähde: Tehy Kunta-alan palkat 2011)- Kun itse kysyy ja itse vastaa, ei tule riitaa.
Miksi vuoden 2011 tilasto? Sairaanhoitajan keskiansiobon viime vuodelta 3100€ brutto per kuukausi. Eli ovat törkeästi ylipalkattuja. Valittavat vielä huonoa palkkaa ja ovat opistotutkinnon suorittaneita.
Lootq kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkkaus
Sairaanhoitajan tutkinto on ammattikorkeakoulututkinto,joka on kestoltaan 3,5 vuotta.
Opistoissa sairaanhoitajia ei enää kouluteta.
Lähihoitajan tutkinto on opistotasoinen.
Ensihoitajahan ei ole nimikesuojattu...ja muiltakin osin liikuttavaa miten vähän ihmiset tietävät aiheesta josta koittavat väitellä.
Mielenkiintoista. Itse työskentelen pelastuslaitoksella ensihoitajana hoitotasolla ja minulla on täydet kokemuslisät. Tässä kädessäni on puhelimessa auki "Palkat mukana"-sovellus ja näin vuonna 2022 kk-palkka näyttää tältä: '
- tehtäväkohtainen (perus)palkka 2950,97e
- Kokemuslisä KVTES 218,59e
- Kokonaistyöaikakorvaus 41% 1209,09e
- Maksukauden ansio (kk brutto) 4160,87e
Verojen ja ay-maksun jälkeen nettopalkka eli käteen jäävä on 2856,44e. Koska meillä on ns. kiinteä 41% vuorolisäkorvaus, niin kuukausipalkka on aina tuo sama, osui siihen sitten mitä pyhiä tahansa. Teemme 24h vuoroja, joka 4. vuorokausi eli samassa rytmissä kuin palomiehet.
Kyllä hoitoalasta ensihoidossa helpoimmalla pääsee. Ei tarvitse ihan kono ajan tehdä jotain, omaiset ei soittele, lääkäriltä ei tule määräyksiä viiden minuutin välein, yleensä yksi potilas kerrallaan jne.
T.Nimim. Ei ikinä takaisin sairaalan järjettömään kolmivuorokiertoon ja työmäärän keskelle!
[quote author="Vierailija" time="27.09.2014 klo 16:20"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2012 klo 07:02"]
kehtaavat valittaa pientä palkkaansa. =)
Ensihoitajalla pitempi koulutus, paljon suurempi vastuu ja vaativampi työ.
[/quote]
Toi siis palkka verojen jälkeen? Aika vaatimaton noinkin vaativasta työstä?!? :O
[/quote]
Kun ei suomalaiset viitsi maksaa enemmän veroja, niin ei raha riitä julkisen alan palkkojen pitämiseen huipputasolla. Toisaalta terveydenhuoltoalalla yksityisellä sektorilla taitaa olla yhtä huonot palkat, mutta kelahan pitkälti rahoittaa yksityistä hoitobisnestäkin. Eikä omistajatkaan vapaaehtoisesti ylimääräistä maksa.