Ensihoitajan kk-palkka on 1845,03, ja sairaanhoitajat
kehtaavat valittaa pientä palkkaansa. =)
Ensihoitajalla pitempi koulutus, paljon suurempi vastuu ja vaativampi työ.
Kommentit (57)
48, sulla on vanhat luulot. Nykyään ON perustason lansseja, ja paljon. Täällä maaseudella ainakin. Kaikki lanssikuskit ovat ammattinimikkeeltään ensihoitajia. Eivät siis koulutukseltaan, vaan ammattinimikkeeltään. Lähihoitajat ovat perustasolla.
onko valittaminen kielletty? Tekeekö sairaanhoitaja vaatimatonta älyä vaativaa työtä ilman vastuuta?
Mun käsittääkseni tuohon tulee vielä hälytyslisiä yms.
Palkkaus
Tehyläisen sairaanhoitajan tehtäväkohtaisen palkan keskiarvo 2011 oli 2261€ (tehtäväkohtainen palkka ei sisällä kokemus- ym. lisiä).
Tehyläisen sairaanhoitajan kokonaisansion keskiarvo lokakuussa 2010 oli 2962€.
(Lähde: Tehy Kunta-alan palkat 2011)
- Kun itse kysyy ja itse vastaa, ei tule riitaa.
olen ihan tyytyväinen palkkaani. Olen vanhanajan apuhoitajan koulun käynyt ja nyt tienaan kuukaudessa bruttona n. 3000-4000 euroa kuussa. Riittää minulle ihan hyvin kun ajattelee, että nuorena oli kiire elämään ja koulut ei kiinnostaneet. 1.5 vuotta koulua ja sitten työelämään 21 vuotiaana ja heti vakituinen virka.
Työ on ollut mielenkiintoista ja mukavaa ja sillä rahalla on aina eletty. Edes 90-luvun lama ei näkynyt minun elämässäni muuna kuin muutaman vuoden korkeampana verona.
Jos olisin halunnut isompaa palkkaa, olisi pitänyt opiskella enemmän. Minua ei lukion jälkeen opiskelut kiinnostaneet, joten olen tehnyt sen edestä sitten töitä. Oma valinta ja ihan tyytyväinen olen tähänkin.
et voinut/jaksanut kouluttautua pidemmälle? Tsaijaijai.
palatako sairaanhoitajan työhön vai ei. Tykkäsin siitä kyllä aikoinaan todella, mutta viihtyminen on täysin kiinni siitä millaisessa yksikössä tekee työtä ja millainen työyhteisö on. Silloin kun työ haastaa ja resursseja on sen verran, että työnsä laadun voi allekirjoittaa, se on kivaa. Sen sijaan heitin hanskat tiskiin sellaisen paikan jälkeen, jossa kaikki oli päinvastoin. Perusterveydenhuoltoon minua ei kyllä saa kirveelläkään.
Ensihoitajan palkka on SAMA kuin sairaanhoitajan. Ja onkos se minimipalkka nykyään jotain 2204€. Älä sekota lähihoitajaa ensihoidon suuntautumisella ensihoitajaan. Ja muuten heidänkin minimipalkkansa on 1907€ tällä hetkellä.
niin kaksineuvoinen maksaa alle minimipalkan!?
olen ihan tyytyväinen palkkaani. Olen vanhanajan apuhoitajan koulun käynyt ja nyt tienaan kuukaudessa bruttona n. 3000-4000 euroa kuussa.
sitten teet? Et apuhoitajana kuitenkaan, vai teetkö 16 tuntisia päiviä :D :D
Ensihoitajalla on sama lähtöåalkka kuin sairaanhoitajalla. Erikseen on ensihoitoon sunnannut lähihoitaja tai vanhan koulutuksen sairaankuljettaja-lääkintavahtimestari.
Palomiehenkin peruspalkka on 2000e/kk kieppeillä,mutta heille tulee automaattinen ns. likaisen työnlisä hoka +1000e/kk. Tähän vielä vuorolisät päälle ja vapita kertyy mukavasti olemalla 1pv töissä (24h), 3pv vapaalla.
Siitäkin vielä kadehtivat toisiaan???
Silloin kun sairaanhoitajat lakkoilivat suurimmat arvostelijat olivat lähihoitajat kumppaneineen. Ainakin meidän paikkakunnan lehdissä. Minusta se oli niin järkyttävää kun köyhä puree köyhää! Räksytin räksytin!
olen ihan tyytyväinen palkkaani. Olen vanhanajan apuhoitajan koulun käynyt ja nyt tienaan kuukaudessa bruttona n. 3000-4000 euroa kuussa. Riittää minulle ihan hyvin kun ajattelee, että nuorena oli kiire elämään ja koulut ei kiinnostaneet. 1.5 vuotta koulua ja sitten työelämään 21 vuotiaana ja heti vakituinen virka.
Työ on ollut mielenkiintoista ja mukavaa ja sillä rahalla on aina eletty. Edes 90-luvun lama ei näkynyt minun elämässäni muuna kuin muutaman vuoden korkeampana verona.
Jos olisin halunnut isompaa palkkaa, olisi pitänyt opiskella enemmän. Minua ei lukion jälkeen opiskelut kiinnostaneet, joten olen tehnyt sen edestä sitten töitä. Oma valinta ja ihan tyytyväinen olen tähänkin.
Olen lähihoitaja. Koulutus on kestänyt 4,5 vuotta, siis lukio 3v ja tutkinto 1,5v.
Olen todella tyytyväinen palkkaani (2312,05)tosin teen osa-aikatyötä omasta halusta. Vuorolisien kanssa bruttokuukausiansio on keskimäärin 2500€.
Työni on luonteeltaan sellaista, että voin jättää siihen kuuluvat huolet ja murheet sinne työpaikalle ja se on minulle tärkeää.
kehtaavat valittaa pientä palkkaansa. =)
Ensihoitajalla pitempi koulutus, paljon suurempi vastuu ja vaativampi työ.
ensihoitajan työ on todella haastavaa ja sisältää AMK Esihoitajalla 4 vuoden AMK tutkinnon, jossa mukana tulee sairaanhoitajan pätevyys.
Hoitotasolla (AMK ensihoitajilla) on paljon vastuuta, koska he käyttävät paljon lääkkeitä kohteessa, sekä yrittävät hoitaa potilaan kotona, mutta perustasolla (Lähihoitaja/Ensihoitajat) yleensä vain vievät potilaan sairaalaan eivätkä tutki potilasta kummemmin.
Mielestäni ensihoitajien palkkoja pitäisi nostaa, koska aika kusessahan sitä oltaisiin, jos ei olisi ammattitaitoista henkilökuntaa auttamassa, kun apu on suuri! Kunnioitetaan meitä hoitavaa hekilökuntaa eikä jakseta aina itkeä pikkuseikoista!!
Ja yleensä Ensihoitajat tekevät kaikkensa potilaan eteen eivätkä valita jos kesken keikan pikkuisen kaihertaa kantapäässä niin kuin nykyään monet muut siviilit tekee!
Koulutus on kestänyt 4,5 vuotta, siis lukio 3v ja tutkinto 1,5v.
erikoisesti lasket nuo opiskeluvuodet. Tällä tavalla laskettuna AMK ensihoitaja opiskelisi 6,5 vuotta (lukio 3v + AMK tutkinto) ja lääkärit todella monta vuotta (lukio + lääkis + erikoistuminen)...
Itse olen teholla sairaanhoitajana, palkka bruttona 2400e ja lisiä noin 800e/6 viikkoa. Työni on erittäin vastuullista ja haastavaa. Ihan turha verrata ensihoitajan ja sairaanhotajan työtä, ei me kaikki sairaanhoitajatkaan olla vanhaninkodeissa tai kuntoutuksessa töissä.
Koulutus on kestänyt 4,5 vuotta, siis lukio 3v ja tutkinto 1,5v.
erikoisesti lasket nuo opiskeluvuodet. Tällä tavalla laskettuna AMK ensihoitaja opiskelisi 6,5 vuotta (lukio 3v + AMK tutkinto) ja lääkärit todella monta vuotta (lukio + lääkis + erikoistuminen)...
Jos on lähihoitaja peruskoulupohjalta, koulutus kestää 3 vuotta. Eli on valmis jo 19v.
Tosin tuollaisia 1,5 vuoden lähihoitajakoulutuksia ei ole enää olemassa.
lähäreitä jotka ovat "suuntautuneet" ensihoitoon?
Jos on lähäri niin sitten on ja palkkakin on koulutuksen mukainen.
http://www.metropolia.fi/haku/koulutustarjonta-aikuiset-sosiaali-ja-terveysala/ensihoito/