Mitä töitä tytölle, kun kouluttamaton?
Niin, siis tälläinen tilanne meillä. Tyttäreni täyttää tänä kesänä 17v. En lähde nyt enempää tuossa ruotimaan miksei jatkanut kouluja peruskoulun jälkeen. Asuu nyt omillaan, perintörahoilla ollaan nyt kustannettu tätä asumista. Kuitenkin, nekin rahat loppuvat jossain vaiheessa ja tytön tulisi alkaa saamaan työtä. Muuten jos lähtee vaan meidän palkoistamme, tulee toki tiukempaa. Helppiä!
Kommentit (47)
Tyttöäni kiusattiin sen verran pahasti koko ylä-aste et traumat jätti ja jopa fyysisen sairauden stressin takia, joten en tosiaan ole häntä mihinkään pakottamassa. Eikä vanhempien tehtävä ole pakottaa ja painostaa! sitä en ymmärrä, meillä on ihan fiksu tyttö ja ymmärrän miksi ei pysty ja se siitä. TOISET ON VAAN VÄHÄN HERKEMPIÄ JA ON VOINUT JÄÄDÄ PAHAT TRAUMAT, NIISTÄ TOIVUTAAN PITKÄN AJAN KANSSA..... jos täysin silloinkaan
Mutta tuo on juuri yksi niistä syistä, miksi nuoristyöttömyyttä tulee. Nuoret uupuvat ja masentuvat eikä elämässä ole mitään säännöllisyyttä kun ei käydä koulussa eikä töitäkään saa.
Jos tyttönne on herkkä ja toipumistilassa, eikö olisi fiksumpaa asua kotona?
Ja pakottamisesta: vanhempi on vielä alaikäisen holhooja, jonka kuuluisi päättää tämän asioista. Jos vanhemmat antavat lapsen jättää koulut kesken, kuka se sinne sitten houkuttelee? Pahimmillaan tajuaa keski-ikäisenä, että olisi ehkä kannattanut mennä sinne amikseen/lukioon sittenkin.
Sossusta vielä sen verran, et voisko sieltä saada sitten mitään tukea? kun mulla on semmonen kuva et jos vanhemmat eivät ole oikeutettuja toimeentulo tukeen niin sitten se peritään meiltä koska tyttö ala-ikäinen, joten eihän se hyödytä mitään! Jos tyttö olisi 18v ja työtön, niin kyllähän saisi silloin sitä normaalia korvausta mitä työttömät. Ja siis vakitöitä tässä tytölle etsiskellään, ei kesätöitä pääasiassa. Tyttö muutti, koska halusi itsenäistyä ja edellisellä paikkakunnalla joka oli aika pieni, niin huoran maine ja ei yhen yhtä kaveria, uudella paikkakunnalla on ja jopa poikaystävä!
Sossusta vielä sen verran, et voisko sieltä saada sitten mitään tukea? kun mulla on semmonen kuva et jos vanhemmat eivät ole oikeutettuja toimeentulo tukeen niin sitten se peritään meiltä koska tyttö ala-ikäinen, joten eihän se hyödytä mitään! Jos tyttö olisi 18v ja työtön, niin kyllähän saisi silloin sitä normaalia korvausta mitä työttömät. Ja siis vakitöitä tässä tytölle etsiskellään, ei kesätöitä pääasiassa. Tyttö muutti, koska halusi itsenäistyä ja edellisellä paikkakunnalla joka oli aika pieni, niin huoran maine ja ei yhen yhtä kaveria, uudella paikkakunnalla on ja jopa poikaystävä!
olin se joka laitoin tuosta sossusta.
Itse ainakin sain, pääsin sossulle lastensuojelun puolelle asiakkaaksi kun olin vasta 16-vuotias. En tiedä onko systeemit muuttuneet, mutta kannattaa varata aika ja käydä juttelemassa.
Mut tietäsittepä miten omatoiminen ja kypsän oloinen ja fiksu tyttö meillä on! Ei oo ollu semmonen seko bimbo. Joten kyllä häneen luotetaan ja paljolti ei ole holhoamista tarvinnut, itselläni oli lapsuudessa niin tiukat rajat ettei mitään järkeä ja katkera olen vieläkin tänä päivänä niistä etten saanut tehdä LÄHES MITÄÄN, meidän tytöllä onkin sitten ollut vapaa kasvatus oikeastaan
Ei minullakaan nuorena mitään kuria ollut, mutta jos olisin jäänyt kotiin ilman töitä tai koulua roikkumaan, olisin äkkiä saanut häädön eikä rahaa olisi annettu.
Jos tyttö pääsisi opiskelemaan, saisi myös kelalta opintotukea ja asumislisää. Oppisopimukseen kai myös?
Tyttö olisi kyllä jo nyt päässyt sossun asiakkaaksi ja saanut vuokrarahat ym. sieltä eikä teidän olisi tarvinnut niitä maksaa. Pistäkääs tyttö elämään omillaan niin kyllä kohta alkaa työt kiinnostaa.