Voih. Mistähän minä alkaisin säästää?
Ei ole oikein mitään, mistä tinkiä. Kuussa jää lapsilisineen n. 500 kulutukseen, mutta siitä on nyt pakko ostaa bensaa kun käyn töissä.
Mua harmittaa nyt ihan älyttömästi, että menin törsäämään itselleni kytkypuhelimen. Siihen menee melkein 30 euroa joka kuussa ihan hukkaan :( Eroonkaan ei pääse.
Ahdistaa jo etukäteen, kun kohta alkavat varmasti päivähoidosta vihjailla, että pitäisi laittaa lapsille paremmat kumpparit ja kinttaat. Tiedän, niissä on reikiä, mutta ei ole rahaa enkä ollut kirpparilla.
Lidlistä ostan jo nyt kaiken, enkä itse enää syö töissä lounasta.
Ei helvetti, miten tämä elämä voi koko ajan olla nykyään tällaista kituutusta ja penninvenytystä?! Pelottaa mennä postilaatikolle, aina jännittää mitä pommeja sinne on taas tippunut.
Kommentit (48)
Asuntolainaan 400€
Päivähoitomaksuihin 500€
Miehen maksuja n. 200€
Vakuutus/sähkö/vesi/kiinteistövero/yms. yleensä tällaisia on 300-400€ edestä kuussa.
bensaan 300€
sitten pienempiä sälälaskuja, mm. puhelin. Kaikki lehdet on jo lopetettu.siinä on jo n. 1800€
Nettopalkka 2100€ plus lapsilisät.
Mitä on mieehen maksut? Päivähoitomaksuihin ei mene 4-henkisellä perheellä 500 e, jos palkkaa jää molemmilta vanhemmilta yhetensä 2100 e...
Asuntolainaan 400€ Päivähoitomaksuihin 500€ Miehen maksuja n. 200€ Vakuutus/sähkö/vesi/kiinteistövero/yms. yleensä tällaisia on 300-400€ edestä kuussa. bensaan 300€ sitten pienempiä sälälaskuja, mm. puhelin. Kaikki lehdet on jo lopetettu. siinä on jo n. 1800€ Nettopalkka 2100€ plus lapsilisät.
ja sinulle jää päivittäisiin tarpeisiin tuo 500 euroa.
Myöhemmin selvisi, että teillä on mieskin. Mitä siis tuolla 500 eurolla pitäisi ostaa ja kenelle sen bensan lisäksi? Siitähän jää 200 euroa, mihin sen pitäisi riittää?
Asuntolainaan 400€ Päivähoitomaksuihin 500€ Miehen maksuja n. 200€ Vakuutus/sähkö/vesi/kiinteistövero/yms. yleensä tällaisia on 300-400€ edestä kuussa. bensaan 300€ sitten pienempiä sälälaskuja, mm. puhelin. Kaikki lehdet on jo lopetettu. siinä on jo n. 1800€ Nettopalkka 2100€ plus lapsilisät.
miksi sulla on maksimimaksut päivähoidosta? Mitä on miehen maksut? Maksullinen mies? Vai onko sulla mies? Mitäs rahoja sillä on, vai onko?
Hitto nää "nyyh olen mukamas köyhä" aloitukset on perseestä. Jos ap olisi yksin niin päivähoitomaksu ei todellakaan olisi noin paljoa eikä olisi miehen laskuja. Mutta kun päivähoitomaksut on noin paljon niin silloin perheessä on toinenkin (hyvä) tuloinen ja menojen pitäis mennä puoliksi jolloin aapeelle jäisi varsin mukava summa. Tyhmästä päästä kärsii koko...
Tässä meidän tulot:
- opintotuki 469e/kk
- miehen saama työttömyysraha mikälie n. 700-800e/kk, en tiedä tarkkaa summaa
Menot:
- vuokra 700e/kk
- miehen pakolliset matkustusmenot 120e/kk
- ruoat, sähköt jne.
Elätettävänä siis me kaksi ja joka toinen vkl myös miehen 2 lasta.
Yllättäen näistä tarinoista puuttuu aina palasia. Joku tässä kuviossa ei toimi.
Jos tulot on tuollaiset ja asumiskulut on 400, niin ei tuosta voi ongelmia saada aikaiseksi.
Miten ihmeen pitkässä matkassa olet töissä, jos bensaan menee 300 euroa kuussa?
jos miehellä ei ole tuloja, niin muutatte vuokra-asuntoon. Noilla tuloilla ja perhekoolla saa kaik jonkinlaista asumistukea. Jos taas mies ei osallistu monoihin, niin muutat lapsinesi pois/heität miehen pois.
Joka tapauksessa muutto halvempaan asuntoon; hoitomaksujen tarkistus (varmasti on halvemmat kun olet yh) ja miehen maksujen lopettaminen.
Näillä neuvoin jo pelkästään säästöä tulee vähintään 400 euroa.
mutta kalleimpaan luokkaan mennään siitä huolimatta :( Mun bruttopalkka on siis 2900€.
Mies maksaa omistaan autolainaa ja omia lainojaan ja ulosottovelkojaan. Olen ottanut hoitaakseni mm. miehen yel-maksut ja ajoneuvoveron yms., koska se ei niitä saa maksettua ja tulevat korkojen kera ulosotosta.
Sälämaksuja on viime kuukausina ollut mm. lasten päiväkotikuvat ja harrastusmaksut. No joo, olen minä törsännyt itteenikin, olen ostanut kirjoja n. 100 euron edestä viimeisen puolen vuoden aikana.
Kyselin jo vakuutusyhtiöstä, että lopettaisin saunamökin (kuuluu taloon) vakuutuksen, mutta ei se käytännössä vaikuttaisi loppusummaan kuin parikymppiä vuodessa. Lasten vakuutuksia en halua irtisanoa, omaan henkivakuutukseen tietty menee aika paljon, mutta jos mulle sattuisi työmatkalla jotain niin perhe jäisi ihan puille paljaille. Parempi olisi vissiin mun kuollakin, niin saisivat vakuutusrahoilla lainat pois ja päivähoitomaksut paljon pienemmiksi.
ap
kanssa kannata asua. Jos mies on sössinyt raha-asiansa ei tilanne parane.
jota sinä käytät?
Mistä rahoista te ostatte ruoat, hygienian jne?
mutta kalleimpaan luokkaan mennään siitä huolimatta :( Mun bruttopalkka on siis 2900€.
Mies maksaa omistaan autolainaa ja omia lainojaan ja ulosottovelkojaan. Olen ottanut hoitaakseni mm. miehen yel-maksut ja ajoneuvoveron yms., koska se ei niitä saa maksettua ja tulevat korkojen kera ulosotosta.
Sälämaksuja on viime kuukausina ollut mm. lasten päiväkotikuvat ja harrastusmaksut. No joo, olen minä törsännyt itteenikin, olen ostanut kirjoja n. 100 euron edestä viimeisen puolen vuoden aikana.
Kyselin jo vakuutusyhtiöstä, että lopettaisin saunamökin (kuuluu taloon) vakuutuksen, mutta ei se käytännössä vaikuttaisi loppusummaan kuin parikymppiä vuodessa. Lasten vakuutuksia en halua irtisanoa, omaan henkivakuutukseen tietty menee aika paljon, mutta jos mulle sattuisi työmatkalla jotain niin perhe jäisi ihan puille paljaille. Parempi olisi vissiin mun kuollakin, niin saisivat vakuutusrahoilla lainat pois ja päivähoitomaksut paljon pienemmiksi.
ap
että puolisolla on ulosottovelkoja. Sehän muuttaa ratkaisevasti tilannetta, eikä suinkaan joku 30 euron liittymämaksu.
100 euroa kirjoihin puolen vuoden aikana on niin pieni satsaus henkiseen hyvinvointiin, ettei siitä kannata kantaa huonoa omaatuntoa.
Miten nelihenkinen perhe voisi muuttaa enää halvempaan, jos asumiskulut ovat jo nyt 700-800 kuussa? Ja sitä maksetaan omaksi? Älä nyt tyhmiä neuvoja anna!
Tuossa laskelmassasi oli mukana jo bensat ja sen jälkeen sulle jää 300€ + lapsilisät 130€. Eli teillä on 430€ vähintään kaikkien laskujen ja bensojen ja kaiken jälkeen. Kyllä sillä pitäis saada neljän ihmisen ruuat.
En usko, että mistään saisimme vuokra-asunnon halvemmalla. 400€ asuntolainaan kuussa on tosi vähän. Lainaa on jäljellä enää 60 000.
MUTTA HEI, LASKIN BENSAT VÄÄRIN!! Eihän niihin näillä kilometreillä menekään kuin alle 200€ kuussa. Huh, tämä helpottaa jo. Minähän säästin just satasen :D
Mutta jotain tarttis kumminkin vielä tehdä. Miehen yritys tuottaa rahaa aina välillä enemmän, välillä taas ei juuri mitään. Nyt on useamman kuukauden nollatuotto takana ja minua hermostuttaa. Haluaisin, että mies pystyisi hyvinä aikoina maksamaan vaikka etukäteen osan asuntolainasta, ettei olisi sitten huonoina aikoina kaikki mun varassa. Siksi yritän huolehtia niistä miehenkin maksuista, ettei sen kaikki rahat menis sitten perintätoimistoille.
ap
johtuvat siitä, että mies ei hallitse rahankäyttöään ja tekee sitten niitä pommeja?
Enää ei ihmetytä, että rahat ei riitä, jos miehellä ei ole kunnon tuloja, mutta kuitenkin on velkaa, toista velkaa ja kolmanneksi ulosottoja.
Luulen, että tulisit yllättymään miten yltäkylläisesti voisitte elää lasten kanssa, jos eroaisit miehestä. Mutta se ei taida olla sulle ykkösvaihtoehto, kun varmasti häntä rakastat. Rakasta vain, mutta selvästi et osaa pitää puoliasi. Oletko varma, ettei mies käytä sinua hyväksesi. Sinä turvaat hänen selustaansa, joten hänen ei ole edes pakko saada kunnon tuloja itselleen.
Ala pitämään sinun ja etenkin lastesi puolia. Jos mies ei osaa ansaita rahaa ja on sössinyt raha-asiansa muutenkin, niin ei ole sinun lastesi tehtävä kulkea risoissa saappaissa sen vuoksi.
mutta pitäisi tosiaan ihan kohta taas hankkia lapsille uusia kenkiä ja vaatteita. Niihin ei meinaa rahat nyt riittää. Eilen just kävin kirpparilla etsimässä kumppareita, mutta eipä tietenkään tärpännyt. Inhottavaa viedä lapset risoissa hoitoon, mutta ei kyllä ennen ens kuun palkkaa pysty :(
ap
kai sen joku "miehinen itsetunto" ei antanut periksi myöntää tarpeeksi ajoissa, että raha-asiat kusee (kunpa olisi sanonut minulle tarpeeksi ajoissa, että olisin voinut auttaa maksuissa). Nyt ollaan siinä tilanteessa, että ulosottovelkaa on, mutta sitä myös maksetaan. Ja minä yritän parhaani mukaan pitää huolen siitä, ettei lisää tule. Maksan miehen juoksevia maksuja, jotteivät mene perintään.
Ehkä tämä on sitä vastamäkeä, mitä vihkivalassakin lupailtiin... Myönnän kyllä, että aika monta kertaa on käynyt ero mielessä ja olen (ollut) aika katkera ja vihainenkin. Mutta näin nyt kuitenkin mennään. Toivottavasti vuoden päästä on jo helpompaa.
ap
että jos ap:n ja miehen tilanteet olisivat toisin päin, kukaan ei ehdottelisi, että miehen pitäisi lempata vaimo epäsäännöllisten tulojen takia.
Ehkä pitäisi, mutta mutta...
auton vakuutusmaksut on vuodessa melkein tonnin ja se syö 7 litraa satasella. Mun mielestä ihan liikaa, mutta miehen mielestä ei pysty saamaan vähempikulutuksista autoa. En ymmärrä, miksi ei. Mies väittää, että selvästi pienemmän kulutuksen saisi vain hankkimalla uudemman - siis maksamalla lisää,mihin ei ole varaa. Minä en ymmärrä autoista mitään. Mikään ruostepurkki ei kuitenkaan tule kyseeseen, kun on päivittäin päästävä työpaikalle.
ap