fb- tai mesekeskusteluista häipyminen ilmoittamatta
Mua vähän häiritsee, kun joillakin ihmisillä on nykyään tapana häipyä netin kautta käydyistä keskusteluista noin vaan, sanomatta että lähtevät. Esim. yksi ihan hyvä ystäväni on tätä tyyppiä, että jos juttelemme vaikka mesen tai fb:n kautta (yksityisesti, en harrasta julkihöpöttelyä), niin hän saattaa ikään kuin kesken keskustelun vaan kadota/lopettaa kommentoiminen. Siinä sitten ihmettelen, että no onkohan hän vielä jatkamassa vai häivynkö.
Itse olen tottunut siihen, että mainitsen että nyt täytyy mennä, niin ei toinen turhaan siinä juttele ja odota multa vastausta. Ilmeisesti tää on nyt jotakin postmodernia meininkiä, että keskustelun normaali päättäminenkin on sitomista, pitäisi ymmärtää että kaikki vain tulee ja menee ilman mitään logiikkaa. Mun mielestä se on vain outoa, jos ensin käydään aktiivista ja mukavaa keskustelua ja sitten toinen yhtäkkiä vaan lopettaa keskustelun eikä sano mitään. Enkä tarkoita, että on 5 minuuttia hiljaa vaan että saattaa olla tunnin hiljaa.
Ymmärrän, että jos kyseessä on jokin minikeskustelu tyyliin "hei, katos tässä on hyvä linkki", "joo oli kyllä hyvä", niin se on vain sellainen lyhyt kommentointi jota en sanoisi vielä keskusteluksi joka pitäisi jotenkin erityisesti lopettaa. Mutta jos jutellaan ihan pidempään ja ihan "syvällisiä" asioita niin tuntuu vaan jotenkin tollolta jäädä siihen juttelemaan vain huomatakseen jonkin ajan kuluttua, että toinen on häipynyt koneelta tai sitten ei muuten vaan koe kiinnostusta enää sanoa mitään.
Oikeastaan mua kiinnostaa, että onkohan tuo yleistäkin. Mulla on pari tuttua, jotka toimii näin ja mietin, että onko tämä jokin ihan uusi keskustelukulttuuri vaiko vain yksilöllinen ominaisuus.
Kommentit (14)
Kyllä se munkin mielestä on moukkamaista vaan häipyä linjoilta sanomatta mitään. Ei se paljoa vaadi että naputtelee sen "Mun pitää mennä nyt, moi".
Nykyporukalla ei näköjään ole enää mitään käsitystä normaaleista käytöstavoista.
Ei muistu mieleen tilannetta, jossa toinen on yhtäkkiä vain häippäissyt kommentoimatta mitenkään. Jos on tullut pitempi tauko ilman mitään syytä, niin kohta sieltä kuuluu, että sori, kone kaatui, tuli puhelu jne.
Joo, näin munkin mielestä olisi fiksua toimia. Tosiaan jos netti kaatuu tms, niin mä ainakin ilmoitan sitten kun taas netti aukeaa että näin kävi. Mun mielestä on jotenkin itsekeskeistä jättää se toinen keskustelemaan yksinään, sanomatta mitään.
Mainittakoon vielä, että tämä kaverini ei ole noin yleisesti ottaen mikään juntti tai moukka, vaan hyvinkin koulutettu ja ns. menestyvä ihminen, ja älykäskin. On kyllä ollut aina vähän sellainen kiireen ihannoija (kiireinen ihminen=tärkeä ihminen), että en tiedä sitten kuuluuko tämä samaan syndroomaan. Eli että ei näin tärkeä ihminen nyt voi alkaa "liikkeitään raportoimaan". Ja sit just tää postmoderni ajattelu ettei mikään oo pysyvää eikä mitään ja ketään voi sitoa mihinkään (edes sen vertaa, että yhteen keskusteluun voisi "sitoa" niin että toinen voisi vaatia jotain ilmoitusta keskustelun lopettamisesta). Olen aika varma, että hän kokisi sen jotenkin ahdistavaksi kontrolloinniksi, jos pyytäisin häntä ilmoittamaan koska lähtee keskustelusta.
Milloin huutaa lapsi lahkeessa tai milloin perunat kiehuu pohjaan, milloin telkusta tulee joku mielenkiintoinen juttu, milloin pitäisi tsätätä ja kirjoittaa sähköpostia, milloin pitäisi palstailla tai lukea päivän uutiset.
Milloin huutaa lapsi lahkeessa tai milloin perunat kiehuu pohjaan, milloin telkusta tulee joku mielenkiintoinen juttu, milloin pitäisi tsätätä ja kirjoittaa sähköpostia, milloin pitäisi palstailla tai lukea päivän uutiset.
Eikä tuo mielestäni tarkoita sitä, etteikö voisi kohteliaasti ilmoittaa jos lähtee menemään. Jos mulla tulee joku äkillinen perunat palaa pohjaan -tilanne, niin mä sanon sitten kun palaan koneelle että sori piti mennä.
Ja siis kyse ei ole siitä, että vastaaminen viipyy vaan siitä, ettei vastata enää ollenkaan. Tämä ei siis mielestäni mitenkään selitä tuota epäkohteliaisuutta. Katsos.
ties minkä elämän takia. Lisäksi juttuja saattaa olla meneillään yhtäaikaa monta. Kolmas hankala ilmiö on se, että tietyt ihmiste hyökkäävät heti juttelemaan, kun vain ilmestyykin jonnekin Facebookiin. En piilota läsnäoloani, jos tahdon vaikka ollakin näkyvillä, mutta en jaksa aina löpistä yhden ja saman asioita. Blokatako silloin pitää??
Ei ole nyt kyse vain heippa -sanasta vaan siitä, että aktiivinen ja osallistuva keskustelu päätetään ilmaisematta sitä MITENKÄÄN.
Toinen voi siis sitten parin tunnin päästä vaan todeta, että jaa se sit lähti (en siis juttele seinille kahta tuntia, mutta jonkin aikaa voi kyllä mennä vahingossa kun ei vaan tiedä että toinen on häipynyt). Tarkoitan vielä erityisesti nyt siis tilanteita, joissa keskustelu ei ole sellaista "kerran vartissa lyhyt kommentti", vaan ihan kunnollista, syvällistäkin keskustelua, jossa puhutaan paljon. Sitten sitä itse jatkaa ja huomaa tosiaan myöhemmin että toinen on häippässyt sanomatta mitään.
mutta syynä oli yksinkertaisesti silloinen mokkula yhteys; se kun heitti pihalle ihan ykskaks..
ties minkä elämän takia. Lisäksi juttuja saattaa olla meneillään yhtäaikaa monta. Kolmas hankala ilmiö on se, että tietyt ihmiste hyökkäävät heti juttelemaan, kun vain ilmestyykin jonnekin Facebookiin. En piilota läsnäoloani, jos tahdon vaikka ollakin näkyvillä, mutta en jaksa aina löpistä yhden ja saman asioita. Blokatako silloin pitää??
Kysehän ei ole keskeytyksistä vaan siitä, että lopettaa kokonaan sen keskustelun sanomatta toiselle asiasta.
En myöskään ole mikään ahdistelija joka hyökkii juttelemaan heti kun toinen näkyy linjoilla. Ja useimpien ystävien kanssa on kyllä tämä tapa, että jos vähänkin enemmän on juteltu niin ilmoitetaan kun lähdetään menemään, ettei toinen jää sinne seinille juttelemaan.
Se on ihan selkeästi tapa. Eikä toinen edes lähde sieltä mesestä yleensä, on siellä kyllä mutta ei vaan vastaa mitään.
että toiselle tuli muuta menoa. Saatan itse sanoa heipat tai olla sanomatta. On myös usein ollut ongelmia yhteyden kanssa. FB itsessään on tosi epäluotettava, mutta meillä on tökkinyt Sonerakin.
Kuinka kauan kestää naputella "moikka" tai "meen nyt, moi"????? Ja MIKSIMIKSIMIKSI sitä ei voisi tehdä?
Eri asia tosiaan jos vaihdetaan vain pari sanaa, mutta kesken keskustelun ei todellakaan sovi.
Jos mokkulaongelma on syynä, niin sen voi myöhemmin kertoa, itse ainakin toimin näin!
Mun kavereissa on paljon tuollaisia ihmisiä. Ei voi muuta sanoa, kuin että todella moukkamaisen käsityksen saa.
Onneksi omaan tuttavapiiriini ei kuulu ihmisiä, jotka menettelevät noin. On hyvin tyypillistä, että keskustelen kaverin kanssa ja jompikumpi välillä sanoo, että venttaas mä käyn kahvilla/syömässä/tupakilla jne. Hetken päästä jatketaan. Silloin on tosiaan menossa vilkas keskustelu. Ne kommentti silloin tällöin -tilanteet ovat asia erikseen, mutta joskus niistäkin yhtäkkiä alkaa hyvä keskustelu.
Ei muistu mieleen tilannetta, jossa toinen on yhtäkkiä vain häippäissyt kommentoimatta mitenkään. Jos on tullut pitempi tauko ilman mitään syytä, niin kohta sieltä kuuluu, että sori, kone kaatui, tuli puhelu jne.