Käsileikkaus edessä kannattaako valita puudutus vai nukutus?
Itse olen miettinyt että haluaisin puudutuksen jos se vaan on mahdollista kun nukutuksessa on kai omat riskinsä? Vai voiko puudutuksestakin tulla jotain komplikaatioita?
Kommentit (29)
Kyllä minä ainakin sain valita, vaikka luuhun porattiin rautaa siinä leikkauksessa. Suosittelivat nukutusta, mutta valitsin puudutuksen, enkä todellakaan kadu. Puudutuksessa se oli paljon helpompi kokemus. Ainoa mikä siinä vähän tuntuu on se, kun käteen tehdään verityhjiö puristamalla käsivarteen tiukka panta, ja jotkut voi kokea sen paineentunteen häiritsevänä kipuna (puudutus ei siis poista sitä tunnetta), itseäni se ei haitannut. Toipuminen oli paljon nopeampaa puudutuksen vuoksi, pääsin heräämöstä parissa tunnissa pois eikä ollut yhtään huono olo.
Lovebotti kirjoitti:
Mulle tehtiin työtapaturman jälkeen käsioperaatio ja kuvittelin että se olisi puudutus ja että pääsen samana päivänä kotiin. Sepäs olikin nukutuksessa ja kesti 6 tuntia ja sen jälkeen piti olla 2 yötä sairaalassa.
Sama. Mursin käteni ja kuvittelin että kipsataan ja pääsen kotiin. Juuh, leikattiin yli 7h ja olin viisi päivää sairaalassa. Meni kyllä tosi pahasti, kivut oli pahemmat kuin luomusynnytyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain ainakin valita puudutuksen ja nukutuksen väliltä, kun mulle tehtiin ranteeseen leikkaus, kun siitä oli luita hajonnut pyörällä kaatuessa.
Ei tämä käsittääkseni niin valtavan harvinaistakaan ole. Jos on suht nuori, terve ihminen niin nukutuksen riskit on hyvin pienet, joten sekin vaihtoehto voidaan antaa vaikka puudutus sinänsä riittäisi, jos potilaasta on mukavampaa niin. Itse valitsin nukutuksen, koska olen pahasti toimenpidekammoinen ja tuli paha olo jo siitä kun käsikirurgi kertoi ennen leikkausta, mitä sille ranteelle tehdään (mm. ruuvaillaan luuta metallilevyyn).
Onnistuiko operaatio?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain ainakin valita puudutuksen ja nukutuksen väliltä, kun mulle tehtiin ranteeseen leikkaus, kun siitä oli luita hajonnut pyörällä kaatuessa.
Ei tämä käsittääkseni niin valtavan harvinaistakaan ole. Jos on suht nuori, terve ihminen niin nukutuksen riskit on hyvin pienet, joten sekin vaihtoehto voidaan antaa vaikka puudutus sinänsä riittäisi, jos potilaasta on mukavampaa niin. Itse valitsin nukutuksen, koska olen pahasti toimenpidekammoinen ja tuli paha olo jo siitä kun käsikirurgi kertoi ennen leikkausta, mitä sille ranteelle tehdään (mm. ruuvaillaan luuta metallilevyyn).
Onnistuiko operaatio?
Ei täydellisesti, mutta kohtuuhyvin. Vauriot oli ilmeisesti aika pahoja, kuvissa näkyi luunsäleitä ihan kokonaan irti muusta luusta jne. Siksi täytyi laittaa metallia sinne ja kasata sen varaan rannetta. Ko. ranne on hassusti selvästi paksumman näköinen kuin vammaton ranne. Lisäksi käsi ei taivu ranteesta ollenkaan taaksepäin, ja mitään painavaa sillä kädellä ei pysty kantamaan kun alkaa kamala kipu aika pian. Ihan perus ostoskassi jossa on muutama litran tölkki maitoa tai jogurtteja ja muuta, on aika pian liikaa. Mutta onneksi näppäimistöä pystyn käyttämään ja on toinen terve käsi, jolla voi raskaammat kantamiset hoitaa. Työni on konttorityötä joten ei haittaa siinä. Mutta esim. autojen renkaanvaihdot on ollut pakko onnettomuuden jälkeen teettää muualla, ei vaan pysty nostelemaan painavia renkaita paikalleen tuon ranteen kanssa.
Mulla ommeltiin hajonneet jänteet kasaan puudutuksessa, suosittelen sitä.
Etenkin se kipupiikki jonka sai jotta puudutuspiikki ei tuntuisi oli kiva kokea hereillä :D
Hauskaa oli myös haamuraaja joka oli ihan eri paikassa kuin se oikea puudutettu käsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnistuiko operaatio?
Ei täydellisesti, mutta kohtuuhyvin. Vauriot oli ilmeisesti aika pahoja, kuvissa näkyi luunsäleitä ihan kokonaan irti muusta luusta jne. Siksi täytyi laittaa metallia sinne ja kasata sen varaan rannetta. Ko. ranne on hassusti selvästi paksumman näköinen kuin vammaton ranne. Lisäksi käsi ei taivu ranteesta ollenkaan taaksepäin, ja mitään painavaa sillä kädellä ei pysty kantamaan kun alkaa kamala kipu aika pian. Ihan perus ostoskassi jossa on muutama litran tölkki maitoa tai jogurtteja ja muuta, on aika pian liikaa. Mutta onneksi näppäimistöä pystyn käyttämään ja on toinen terve käsi, jolla voi raskaammat kantamiset hoitaa. Työni on konttorityötä joten ei haittaa siinä. Mutta esim. autojen renkaanvaihdot on ollut pakko onnettomuuden jälkeen teettää muualla, ei vaan pysty nostelemaan painavia renkaita paikalleen tuon ranteen kanssa.
Kuin kauan sulla on siitä operaatiosta? Mulla myös meni ranne aika pahasti ja jouduin olemaan monta kuukautta sairaslomalla. Lopulta kyllä etsin kokonaan uuden työn. Tästä on nyt aikaa melkein 5 vuotta ja käsi on itseasiassa aika hyvä. Ei haittaa mitään normi askareita, mutta esim. vasaralla ei voi hakata kun tärähdykset sattuu yms. Kokonaisuutena siitä kyllä tuli paljon parempi kuin lääkärit ennustivat.
Käteni leikattiin julkisella ja sain valita otanko puudutuksen vai nukutuksen. Otin puudutuksen ja se oli hyvä valinta, koska puudutus loppui vasta seuraavana päivänä ja olin kivuton siihen saakka. Rasittavaa oli apulaislääkärin kyselyt leikkaavalta professorilta mm. "miten reuma todetaan?" ja muuta tosi älykästä.
Vierailija kirjoitti:
ota ihmeessä puudutus. Ei nukutuksen jälkeistä tokkuraa ja toimii myös kivunhoidoksi jälkeen päin. Ja jos jännität, on siltikin mahdollista saada "torkkulääkettä".
Riippuu ihan ko hoitopaikasta; jossain harastetaan enemmänkin puudutuksia kun taas toisaalla nukutetaan automaattisesti.
Nuori ja terve kun/jos olet, on nukutuskin kohdallasi turvallinen vaihtoehto. Riskejähän on aina, mutta onneksi on harvinaista, että komplikaatioita sattuu.
Itse ottaisin puudutuksen.
t. leikkurin hoitsu
Hoitaja ojentelee instrumentteja ja kuuntelee lääkärin käskyjä.