Onko kaikki tumma suklaaa yhtä pahaa?
Kommentit (32)
Nuoren ihmisen mielestä tumma suklaa, punaviini, vahva espresso-tyyppinen kahvi, tulinen intialainen ruoka ym. saattavat maistua pahoilta.
Näin nelikymppisenä ne maistuvat ihanilta!
n40
Omassa pari-kolmekymppisten tuttujen joukossa kyllä punaviinit ja tummat suklaat maistuvat hyvin. Tiesit kai että ne makunystyrät heikkenevät iän myötä. Vanhempana on vaikeampi maistaa makujen eri vivahteita. Vauvoilla makuaisti on herkimmillään, siksi nirsoilevat eniten.
Kaikki tumma suklaa on suunnilleen yhtä pahaa. Sama vetinen sokerin maku, ja kaakao sivumakuna. Fazerin sininen taas ei koskaan petä. Tumma suklaa ei vain sula suuhun (sylkeen) yhtä hyvin.
On kovempaa ja sulatteluun menee pidempi aika --> kaikki maut ehtivät erottua ja ne jopa kerkeää maistamaan. Fazerin sininen on hyvää, muta sulaa liian nopeasti, eikä maku ole yhtään niin rikas kuin hyvissä tummissa suklaissa.
en ennen tykännyt yhtään tummasta suklaasta, jätin siis syömättä jos oli tarjolla vaikka muuten suklaasyöppö olen aina ollutkin. Kunnes yhtäkkiä hurahdin tummaan suklaaseen ihan totaalisesti! Taisi olla pandan minttusuklaalevy, jonka söin ja sitten oli menoa. Aina vaan himo paheni kun löysin tuon fazerin vihreän! Sitä syön liian monta levyä viikossa... ikää on nyt muuten 33v.
kerran ostin myös jotain hienompaa tummaa suklaata ja se ei kyllä uponnut vieläkään...liian väkevää.
YesDelistä tilasin itse. 99% saa Stockalta.
Tumma suklaa vaatii tietynlaista totuttelua ja makuhermojen kypsymistä. Jos ei syö paljon hiilareita, makuaisti parantuu ja ennen kitkerältä maistunut suklaa voikin alkaa maistumaan makealta- juuri näin kävi minullekin.
Tummaa suklaata ei ole tarkoitus vedellä kuten maitosuklaita- pala tai kaksi päivässä, suklaan annetaan sulaa suussa ja osa suklaista kaipaa kahvia rinnalleen.
Mutta tumman suklaan ei kuuluisikaan sulaa välittömästi suuhun, sillä korkealaatuisessa suklaassa on paljon kaakaomassaa + kaakaovoita eivätkä ne sula helposti. Halvan, huonolaatuisen suklaan tunnistaa tuosta sulamisesta: Fazerin Sininen on todella hyvä esimerkki tästä.
Nuoren ihmisen mielestä tumma suklaa, punaviini, vahva espresso-tyyppinen kahvi, tulinen intialainen ruoka ym. saattavat maistua pahoilta. Näin nelikymppisenä ne maistuvat ihanilta! n40
Omassa pari-kolmekymppisten tuttujen joukossa kyllä punaviinit ja tummat suklaat maistuvat hyvin. Tiesit kai että ne makunystyrät heikkenevät iän myötä. Vanhempana on vaikeampi maistaa makujen eri vivahteita. Vauvoilla makuaisti on herkimmillään, siksi nirsoilevat eniten.
Sen verran olen elämää nähnyt, että useammin nelikymppiset ovat löytäneet kulinarismin ihanan maailman kuin kaksikymppiset. Hyvä, jos tuttavapiirissäsi maailman maut on löydetty jo nuorena.
n40
Tumma suklaa on suklaiden aatelia. Maitosuklaa on suklaiden rupusakkia. Näin sanoo isäpuoleni.
No jaa, vaikka olenkin nuori, niin hyvälaatuinen tumma suklaa on kyllä ihana makuelämys! Ja kuten joku sanoi, Fazerin sininenkin yms. on ihanaa, mutta se sulaa nopeasti suuhun ja siinä ei paljoa makuja erota. Tumman sulaessa suuhun taas siinä aistii vaikka mitä eri makuja. Mitään mässysuklaata se ei tosiaan ole, että ei sitä pysty kerralla syömään kuin pari palaa (:
Tumma suklaa on ihanaa, eikä tosiaankaan tarvitse noudattaa VHH-ruokavaliota pitääkseen tummaa suklaata hyvänä! Mä en osta yleensä kotiin maitosuklaata ollenkaan, tummaa suklaata on aina. Ja mun alle 2-vuotiaskin tykkää tummasta.
Pandalla on ihana tumma suklaa, Muru, jossa on vähän karamellirakeita ja merisuolaa, jams!
Pirkka luomu tumma suklaa on tosi hyvää mun mielestä.
huononee eikä kehity. Ja varmasti on myös niin että asioihin tottuu.