Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvatanko mä omat lapseni ihan pumpulissa,

Vierailija
22.03.2012 |

kun en 10 vuotiaankaan anna katsoa Salkkareita ja pidän leffojen ikärajoista tosi tiukkaan kiinni. Tuntuu, että 2 vuotiaasta saakka tuijotetaan niitä salkkareita ja jo alakoulussa katsotaan ties mitä leffoja, jotka saavat mutkin näkemään painajaisia. Mitä te olette selittäneet niistä raiskauksista sun muista lapsillenne? Vaikka mä olen seksistä sun muista kertonut, niin mun mielestä siinä ohjelmassa tapahtuu niin paljon kaikkea sellaista mistä en halua lasteni kanssa puhua.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kuka niitä salkkareita oikeasti kyttää? Täydellistä ajanhaaskausta koko homma...

Liki miljoona suomalaista.

Vierailija
2/26 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän ihmiset ota vähän liian tosissaan kyseisen ohjelman juonenkäänteet. Hei haloo, se on pelkkä fiktiivinen TV-sarja, ei sen ole tarkoituskaan olla mikään totuudenmukainen. Katsokaa vaikka uutisia tai dokumentteja, jos niitä kaipaatte!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jospa aloitat jostain iisistä niin et sitten ole ihan pulassa kun ehkäisystä puhuminen, tyrmäystippavaaroista varoittaminen yms on jo myöhäistä

Vierailija
4/26 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun täällä sentään aika moni pitää ikärajoista kiinni ja muutenkin välittää siitä, että mitä lapset katsovat ym. Lienee siis turha sanoakaan, että meillä pidetään myös ikärajoista kiinni. Ja hyvä on myös se, että niitä ohjelmia katsotaan vanhempien kanssa eli voidaan tarpeen tullen keskustella lasta askarruttavista asioista. Eli ap (ja monet muutkin) on mielestäni ihan oikeilla jäljillä :)

Terv. Mediakasvatuksen ammattilainen

Vierailija
5/26 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

raiskauksista, huumeista yms, mitä siinä ohjelmassa milloinkin on ollut tapetilla. Vaikka me emme ko. ohejlmaa katso, niin tiedämme, mitä siinä tapahtuu :)

Vierailija
6/26 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tiukemmin pidät niitä irti tuollaisesta hömpästä, sitä enemmän se niitä kiinnostaa.

Muuten ne kyllästyis noihin aika äkkiä.

Vierailija
7/26 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä pitäisi kenenkään muunkaan sellaista paskaa katsoa. Mitä varten Suomessa edelleen jatketaan sitä ala-arvoista BB:täkin? Ei varmaan missään muussa maassa enää?

Vierailija
8/26 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

MLL pelkää Salkkarien aihuttavan lapsille pelkoa ja painajaisia.

MTV3:n suosikkisarja Salatut Elämät herättää raivoa ainakin Seinäjoella.

Mannerheimin lastensuojeluliiton (MLL) Seinäjoen paikallisyhdistys antaa ohjelmalle täystyrmäyksen.

–?Ohjelma ei sovi lapsille missään nimessä, aloittaa paikallisyhdistyksen puheenjohtaja Elina Heinämäki.

Salkkareissa on näytetty muun muassa, miten nuori käyttää huumeita ja kuolee.

Ohjelmassa on myös pidetty ihmisiä panttivankeina ahtaassa häkissä ja pistetty näitä neuloilla sekä pahoinpidelty.

Lisäksi Salkkareissa on vaihdettu kuohuttavasti ihmisten vauvoja.

–?Tällainen ohjelma aiheuttaa lapsille turhaa pelkoa, levottomuutta, turvattomuutta ja painajaisia, sanoo Heinämäki.

Hänen mielestään näin raju ohjelma ei ole hyväksi kenellekään.

–?Lapsi ei osaa käsitellä tällaisia asioita, eikä välttämättä tiedä, että tv-ohjelma on satua.

–?Kun ohjelma alkoi yli kymmenen vuotta sitten, se oli mukava. Nyt ohjelma on mennyt turhan överiksi.

Heinämäki peräänkuuluttaa vanhempien vastuuta, mitä ohjelmia he antavat lastensa katsoa televisiosta ja nettitelevisiosta.

–?Salkkarit on aikuisille sopiva ohjelma, joka pitäisi jenkkisarjojen tapaan lähettää vasta Kymmenen uutisten jälkeen.

Salkkarit tulee televisiosta arki-iltaisin puoli kahdeksalta.

MLL:n Seinäjoen paikallisyhdistyksen sihteeri Jenni Stam esittää, että Salkkarien lähetysaikaa muutetaan.

–?Lähipiirissäni vanhemmat eivät anna lastensa katsoa tätä ohjelmaa sen raakuuden ja outouden vuoksi. Uskomatonta, että televisiossa näytetään, että ihmisiä haudataan elävältä. Salkkarit ei sovikaan alle 15-vuotiaille, ja sen lähetysaika pitäisi muuttaa kello 21:een.

Stam huomauttaa, että elokuvien katselu kielletään väkivaltaisuuksien ja kiroilun takia.

–?Salkkarit täyttää kaikki nuo kieltovaatimukset.

Vierailija
9/26 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kantasi mutta ite oon järkeillyt että en voi loputtomiin varjella mun lapsia maailman pahuudelta joten saavat kyllä katsella salkkareita ym. Harmittaa toisinaan että menen tavallaan virran mukana mutta en oikein muutakaan voi. Mieluummin´niin että kotona näkevät jotain kummaa telkkarista niin voin itse jutella heidän kanssa siitä saati että kylillä tai koulussa näkisivät.

Vierailija
10/26 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salkkarit tuntuvat nielaisevan ikäisen kuin ikäisenkin, kun niitä alkaa katsomaan.

Ja kyllä meilläkin on puhuttu huumeista ja siitä ettei saa kenenkään antaa koskea intiimeistä paikoista jne. Mutta silti se on mun mielestä aivan eria asia keskustella niistä ihan tavallisesti kuin sen jälkeen, kun lapsi on nähnyt telkkarista moisia tapahtumia.

Jos lehtiä myöten pauhataan tramasitoivista jaksoista, niin ei mulle tule mieleenkään näyttää niitä lapsille.

Vierailija
11/26 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheessä, jossa kumpikin vanhempi oli tv-ammattilainen. Siitä talosta löytyi tasan yksi televisio, 12-tuumainen minitelkkari, jolla pystyi ainoastaan editoimaan kuvaa, telkkaria sillä ei voinut katsoa.

Lapset eivät siis oikeasti koskaan katsoneet telkkaria kotona. Olivat ihania, tasapainoisia, kohteliaita, älykkäitä ja upeasti pärjääviä lapsia, joista yhdestä on tullut ehkä yllävästi elokuvatähti. Erehdyin kerran mainitsemaan yhden raiskaustapauksen perheen äidin seurassa niin että silloin 10-vuotias tyttö oli kuuloetäisyydellä ja minut hyssyteltiin hiljaiseksi, joten perheen äidin mielestä vielä 10-vuotiaan ei tarvinnut tietää raiskauksista mitään... Silloin se tuntui huvittavalta, mutta nykyään olen samaa mieltä.

Vierailija
12/26 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä loppu aamulastenohjelmista Hirven Hernin katseleminen, koska sen ilkeän pikkuveljeään kiusaavan pojan käytös siirtyi suoraan sellaisenaan 8 vuotiaan pojan käytökseksi.

Salkkareita ko. poika pystähtyi vahingossa katsomaan noin 7 vuotiaana. Seisoi sohvalla selkänojaan nojaten ja leuka loksahti auki. Mitään kamalaa siinä ei tapahtunut, olihan vain se Salkkareiden normimeno: oltiin ilkeitä, vihaisia, ivallisia.

Kyllä meilläkin kotona ollaan vihaisia, ja huudetaankin, mutta ei meillä olla ilkeitä ja ivallisia, puhuta rumasti koko ajan toisista ihmisistä.

Vaihdoin kanavan ja sen jälkeen ei olla oltu salkkareiden äärellä.

South park ei myöskään ole 8-vuotiaan ohjelma, hän osaa jo lukea tekstit. "Martta tms. opetti vaginapieruja." Puhumattakaan kaikesta muusta piirrosväkivallasta ja siitä tekstistä mitä on.

Eli ihan vapaasti lapsen elämää saa rajata, aivan kaikkea ei tarvitse ihan alle kouluikäisenä hallita. Ehtii myöhemminkin.

Vierailija
13/26 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta silloin kun lapsi hereillä niin meillä ei katsota kuin lastenohjelmia..eikä nyt tietenkään koko ajan mutta siis aamuohjelma, päiväohjlema sekä 1 iltaohjelma ennen nukkumaan menoa..muuten tv on kiinni. Minulla meneekin kaikki omat ohjelmat nauhalle ja katson niitä sitten kun lapset nukkuu.

Sairasta on nykypäivänä tää meno. Annetaan katsoa tv ja pelata sotapelejä..ja jotain salkkareita. Tiedän ihan ystäväni lapsen, joka tappaa toisia peleissä ja lapsi 4,5v. Sit tämä äiti vielä ylpeilee sillä..ziisus.

Lapset päiväkodin / koulun jälkeen ainakin kerran vkossa harrastuksiin, isommat useammin, läksyjen / syömisen jälkeen uimaan, hiihtämään ja ulkoilemaan yhdessä. Eihän meitäkään ole kasvatettu pelaamaan tietokoneita..miksi me opetamme omamme.

Ja kyllä, minunkin 4v. osaa laittaa itsenäisesti tietokoneen päälle, valita palkista selaamalla piirto-ohjelman ja piirtää hiirellä x) Ei sillä koneella tarvii aina pelata.

Vierailija
14/26 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsenne katsovat netistä. Siellä pyörii myös ne salkkarit.

Vierailija
15/26 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kantasi mutta ite oon järkeillyt että en voi loputtomiin varjella mun lapsia maailman pahuudelta joten saavat kyllä katsella salkkareita ym. Harmittaa toisinaan että menen tavallaan virran mukana mutta en oikein muutakaan voi. Mieluummin´niin että kotona näkevät jotain kummaa telkkarista niin voin itse jutella heidän kanssa siitä saati että kylillä tai koulussa näkisivät.

Menit virran mukana, koska oma järki, oma järkelily ja kyky päättää itsenäisesti puuttuu. Ehkä sitten lapsesi menee lähipäiväkodin pihalle pussikaljalle, kun ne muutkin menee ja meneepä ainakin vahempien luvalla, eikä salaa ja saahan ne juotua muittenkin pulloista ja parempi että tietävät jo 10-vuotiaana mitä juovat ja mitä siitä seuraa, kuin että vasta 18-vuotiaana aloittavat ja homma saattaa karata lapasesta, ovat siitten täysi-ikäisenä karaistuneita tähänkin osa-alueeseen.

Vierailija
16/26 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on ollut kaikkien aikojen koskettavin kohtaus tai aihe? Perustele.

Peppi putoaa kaivoon

Ismon perheväkivalta

Paula arkussa

Ismo jää lumikelkan alle

Jenni vaihtaa vauvat

Sepon alkoholismi

Aleksanderin kuolema

Kentaurin räjähdys

Aaro putoaa parvekkeelta

Ken juoksee ratikan alle

Peppi myy itseään

Riku ajaa Ullan päälle

Aaro jättää Jennin palavaan asuntoon

Sepon sydänkohtaukset

Pikku Oona ampuu aseella

Isabella myrkyttää Helenaa

Topi kuolee huumeisiin

Sara putoaa koskeen

Pepin huumeidenkäyttö

Miian kuolema aivokasvaimeen

Annikan kohtalokas sukellus

Hannan kolari

Isabellan raiskausyritys

Lasse työntää Jirin parvekkeelta

Joku muu, mikä?

Vierailija
17/26 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta noin kaksi vuotta sitten kevään jaksossa kun siinä kahvilassa tapahtui räjähdys niin päätin että yhtään ainutta jaksoa ei mun lapset enää katso!Enkä katso itekään. Menny ihan hulluksi koko ohjelma! Eikä meillä muutenkaan saa lapset kattoa aikuisten ohjelmia eikä edes kaikkia lastenohjelmiakaan, osa niistäkin raakoja yms.

Vierailija
18/26 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten ei lapsikaan ymmärrä sitä pyytää.

Joskus katotaan yhdessä Uutta päivää, se on sallittu ja siinä ei ole sellaisia juttuja, joita ei voisi koululainenkin katsoa.

Itsekin olen tarkka ikärajoista. Ja oma lapseni ihan pelkää, jos telkkarista tulee vähänkään jotain jännää ja haluaa itse kääntää kanavan toiselle tai sulkea telkkarin.

Vierailija
19/26 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsovatko lapset nykyisin Salattuja Elämiä? En ihan oikeasti tajua, miksi edes aikuiset seuraavat moista sontaa.

Vierailija
20/26 |
22.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä katsotaan vain viikonlopun lasten ohjelmat ja sitten JIMiä/SuomiTVtä. Niin ja avara luonto lauantaina.

Lapset 4, 8 ja 9.

Toisaalta ei noiden elokuvien ikärajoista olla kiinni niinkään pidetty. Riippuu leffasta.

Esim Potterit muo isommat ovat katsoneet. Tosin vasta kun kirjat on jo kuultu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan