Jättääkö 2.5v ja 0.5v mummolaan ja mennä
viikoksi 7veen ja miehen kanssa risteilylomalle. Tämä on aika iso kysymys. Toisaalta on surkeaa, kun isompi poika ei enää pääse mihinkään, esim. tälle lomalle lennetään 18h, joten ei mitään toivoa, että ainakaan minun pienempiäni voisi lentokoneeseen ottaa, mutamaksi tunniksikaan.
Toisaalta, matkalle tulee iso joukko lähisukulaisia, mentäisiin yhdessä ja olisi kiva heiädnkin kanssa viettää joskus aikaa. Isä myös kustantaisi osan matkasta.
Periaatteessa mies voisi jäädä lasten kanssa myös, mutta onhan se hänelle vähän tympeä, eikä tässä kaksinkaan juuri olla.
Mitä siis tehdä? Pikkuiset tuntevat mummon ja papan oikein hyvin ja onhan heistä toisilleen henkistä seuraa. Pienempi ei tietysti tajua vielä erojen päälle, mutta isommalle on jo vähän tiukempi juttu ehkä?
Kommentit (111)
ja minun pienieni kanssa ylitsepääsemättömän raskasta. Asenteestahan se on toki kiinni, ettei kykene siihen. Mutta kiitos älykkästä vastauksestasi.
ap
sen ikäisiä. Ja toistan - tälle matkalle ei voi ottaa koko perhettä. Ei mitenkään lapsia noin pitkälle lennolle. Itse asiassa, en mene omien allegisten refluksilasten kanssa mihinkään lomalle, johon joutuu lentämään yli 2h. Yleensä vain kotimaahan, kaikki muu on liian rankkaa. Ja tämän vuoksi isomalle tilanne on tietysti tympeä, jos mietin, että pääsee seuraavan kerran mihinkään 9-vuotiaana aikaisintaan. En tiedä, millaiset lapset teillä on, mutta minun lapseni eivät ainakaan ole puolvuotiaana edes osanneet sillä tavalla ikävöidä, kuin vaikka 3+ vuotias osaa. Sen ikäistä en minä enää raskisi jättää, varsinkaan, jos muut menisivät. t. ap
joko mä raahaan matkalle koko perheen tai sitten mennään miehen kanssa kahdestaan. Onhan se totta, että vauvalla ei ole väliä onko kotona äidin kanssa vai jossain reissussa, mutta jos mulla on yksi lapsi mukana, niin on aivan sama onko ne kaikki, koska joudun kuitenkin huolehtimaan heistä. Enkä usko, että viikoksi olisin pystynyt noin pientä jättämään mummolle, vaikka hyvä hoitaja onkin.
2 tunnin lentomatkan säteellä Suomesta?Meillä on 11v, 7v, 4v ja vauva. Joka vuosi on reissattu pitkin Eurooppaa eikä koskaan ole käynyt mielessä, että ei olla menossa mihinkään, koska ollaan niin lähellä kotia.
Olisiko sinulla vakava asennevamma?
ja minun pienieni kanssa ylitsepääsemättömän raskasta. Asenteestahan se on toki kiinni, ettei kykene siihen. Mutta kiitos älykkästä vastauksestasi.
ap
sen ikäisiä. Ja toistan - tälle matkalle ei voi ottaa koko perhettä. Ei mitenkään lapsia noin pitkälle lennolle. Itse asiassa, en mene omien allegisten refluksilasten kanssa mihinkään lomalle, johon joutuu lentämään yli 2h. Yleensä vain kotimaahan, kaikki muu on liian rankkaa. Ja tämän vuoksi isomalle tilanne on tietysti tympeä, jos mietin, että pääsee seuraavan kerran mihinkään 9-vuotiaana aikaisintaan. En tiedä, millaiset lapset teillä on, mutta minun lapseni eivät ainakaan ole puolvuotiaana edes osanneet sillä tavalla ikävöidä, kuin vaikka 3+ vuotias osaa. Sen ikäistä en minä enää raskisi jättää, varsinkaan, jos muut menisivät. t. ap
joko mä raahaan matkalle koko perheen tai sitten mennään miehen kanssa kahdestaan. Onhan se totta, että vauvalla ei ole väliä onko kotona äidin kanssa vai jossain reissussa, mutta jos mulla on yksi lapsi mukana, niin on aivan sama onko ne kaikki, koska joudun kuitenkin huolehtimaan heistä. Enkä usko, että viikoksi olisin pystynyt noin pientä jättämään mummolle, vaikka hyvä hoitaja onkin.
2 tunnin lentomatkan säteellä Suomesta?Meillä on 11v, 7v, 4v ja vauva. Joka vuosi on reissattu pitkin Eurooppaa eikä koskaan ole käynyt mielessä, että ei olla menossa mihinkään, koska ollaan niin lähellä kotia.
Olisiko sinulla vakava asennevamma?
Mieti vaikka sellaista, mikä tuntuu olevan monelle täällä mahdotonta, jos olisit vastaavassa tilanteessa. Tokihan mieheni voisi viettää minun lähisukulaisteni kanssa loman. Luulen silti, että minä saisin siitä enemmän irti, kun en heitä paljon näe.
No ei se kovin selvää ole. Sulla on uusi mies ja se ei ole 7v:n isä?
olla lukenut kiintymyssuhteesta. Luepa, lainaa vaikka kirja
http://www.avoin.helsinki.fi/ajankohtaista/2011/uutuusteos_erja_rusanen…
niin osaat ajatella asioita hiukan enemmän lasten tunne-elämän kannalta.
Ei kai se sitä paitsi niin mene että jos NYT ei molemmat vanhemmat lähde
sen ikäisiä. Ja toistan - tälle matkalle ei voi ottaa koko perhettä. Ei mitenkään lapsia noin pitkälle lennolle. Itse asiassa, en mene omien allegisten refluksilasten kanssa mihinkään lomalle, johon joutuu lentämään yli 2h. Yleensä vain kotimaahan, kaikki muu on liian rankkaa.
Ja tämän vuoksi isomalle tilanne on tietysti tympeä, jos mietin, että 7vn kanssa toiselle puolelle maailmaa viikoksi niin sittene i pääse ainakaan kahteen vuoteen lapsiparka mihinkään?! Johan tuolla hinnallakin teette kotimaassa koko perheellä tosi kivoja lomareissuja useita vuoden aikana. Ei se ulkomaat 7vlle tee lomasta ihanaa vaan se, että perheellä on mukavaa ja leppoisaa yhdessä. Voitte vaikka joskus lomailla koko perhe yhdessä ja kuukauden kuluttua toinen vanhempi kaksin 7v kanssa.
Ap viestistä tulee mielestäni ilmi, että 7v ei ole pääasia tässä vaan se, että vanhemmat ja varsinkin äiti haluaa kovasti sinne ulkomaille lomalle ilman pienempiä päästäkseen ITSE nautiskelemaan. Siinä ei ole mitään vikaa muuta kuin että pienet eivät vielä kestä eroa.
pääsee seuraavan kerran mihinkään 9-vuotiaana aikaisintaan.
En tiedä, millaiset lapset teillä on, mutta minun lapseni eivät ainakaan ole puolvuotiaana edes osanneet sillä tavalla ikävöidä, kuin vaikka 3+ vuotias osaa. Sen ikäistä en minä enää raskisi jättää, varsinkaan, jos muut menisivät.
t. ap
Eli ei missään nimessä tuollaista eroa. En edes harkitsisi.
mutta sun nuorimmainen on TOSI pieni vielä. Odota vuosi ja lähde sitten.
..kun olette tehneet esikoiselle kaksi kaveria, tuo asia oli teillä tiedossa vai mitä? Kun on monta lasta, kaikki vain nyt on vähän hankalampaa ensimmäiset vuodet. Oma valinta. Tekemiset ja matkat täytyy suhteuttaa lapsilukuun eikä lykätä osaa lapsista johonkins ivuun.
saa olla aika hullu tai melkoisen rauhalliset lapset, jos voi samalla tavalla alle 3-vuotiaiden kanssa reissata. Ja se, joka sanoo, että voi, ei ole nähnyt muita lapsia, kuin omiansa.
En minä lähtisi heidän kanssaan Pietarinkaan, varsinkaan sinne.
t. ap
Mun mielestä vanhemmuus on sitä, että joistain asioista pitää vaan luopua. Tässä tapauksesta tosta matkasta.
Me tehtäis niin, että
a) kukaan ei mene
b) jompikumpi vanhempi menee pojan kanssa.
Teette miehen kanssa jonkun lyhyemmän reissun kahdestaan (esim. yksi yö toisessa kaupaungissa) ja 7 veen kanssa vaikka normiristeilyn Ruotsiin.
Lapsi ei tosiaan völttämättä tarvitse mitään "suurta", kunhan muistatte huomioida hänetkin arjessa ja joskus viettää laatuaikaa pelkästään hänen kanssaan. Siihen riittää kyllä vaikka uimahallireissu.
useampi lapsi, yksi vähintään 4v. Olisin itse ehkä esikoien kanssa heti kirjoittanut, kuinka en voisi olla erossa päivääkään. Tässä on vaan vanhempikin lapsi jo kyseessä, jolla on oikeus joskus lomailla. On pari vuotta kyhjöttänyt vauvojen kanssa kotona
Et kai vain käytä 7-vuotiasta tekosyynä, koska haluat niin kovasti itse reissuun? Saat tuon nimittäin kuulostamaan siltä, että 7-veen elämä olisi jotenkin hirveästi kärsinyt pikkusisaruksista. Oma 8-vuotiaani ei varmaan edes suostuisi lähtemään lomalle ilman 5-vuotiasta pikkusiskoaan. Ja ollessaan joskus yökylässä esim. mummolassa, ikävöi nimenomaan pikkusiskoa, ei niinkään meitä vanhempia.
Mä en voisi lähteä lomalle niin, että osa lapsista tulisi mukaan ja osa jäisi matkasta. Outo ajatus. Enkä kyllä puolivuotiastaani suostuisi vapaaehtoisesti muutenkaan eroamaan.
Jos haluat erityisesti huomioida vanhinta lasta, niin veikkaanpa, että esim. päiväretki johonkin isän tai äidin kanssa olisi ihan tarpeeksi kova sana, vaikkapa huvipuistokeikka. Ei sitä varten tarvitse lentää toiselle puolelle maapalloa (vai mihinkähän asti sitä 18 tunnissa pääsekään?)
voit kertoa sen tässä varmasti helposti mielellään viitteine tutkimuksiin ja prosentteihin. Mitä on tapahtunut, kun lapsi on ollut tuttujen isovanhempien seurassa viikon alle 3-vuotiaana?
Olen 100% varma, että tästä asiasta ei voi edes olla tutkimuksia tarpeeksi laajalla otannalla, kun päiväkotitutkimuksissakin on asian suhteen puutettta.
Mutta - estradi on sinun.
ap
olla lukenut kiintymyssuhteesta. Luepa, lainaa vaikka kirja
<a href="http://www.avoin.helsinki.fi/ajankohtaista/2011/uutuusteos_erja_rusanen…" alt="http://www.avoin.helsinki.fi/ajankohtaista/2011/uutuusteos_erja_rusanen…">http://www.avoin.helsinki.fi/ajankohtaista/2011/uutuusteos_erja_rusanen…;
niin osaat ajatella asioita hiukan enemmän lasten tunne-elämän kannalta.Ei kai se sitä paitsi niin mene että jos NYT ei molemmat vanhemmat lähde
sen ikäisiä. Ja toistan - tälle matkalle ei voi ottaa koko perhettä. Ei mitenkään lapsia noin pitkälle lennolle. Itse asiassa, en mene omien allegisten refluksilasten kanssa mihinkään lomalle, johon joutuu lentämään yli 2h. Yleensä vain kotimaahan, kaikki muu on liian rankkaa.
Ja tämän vuoksi isomalle tilanne on tietysti tympeä, jos mietin, että 7vn kanssa toiselle puolelle maailmaa viikoksi niin sittene i pääse ainakaan kahteen vuoteen lapsiparka mihinkään?! Johan tuolla hinnallakin teette kotimaassa koko perheellä tosi kivoja lomareissuja useita vuoden aikana. Ei se ulkomaat 7vlle tee lomasta ihanaa vaan se, että perheellä on mukavaa ja leppoisaa yhdessä. Voitte vaikka joskus lomailla koko perhe yhdessä ja kuukauden kuluttua toinen vanhempi kaksin 7v kanssa.
Ap viestistä tulee mielestäni ilmi, että 7v ei ole pääasia tässä vaan se, että vanhemmat ja varsinkin äiti haluaa kovasti sinne ulkomaille lomalle ilman pienempiä päästäkseen ITSE nautiskelemaan. Siinä ei ole mitään vikaa muuta kuin että pienet eivät vielä kestä eroa.
pääsee seuraavan kerran mihinkään 9-vuotiaana aikaisintaan.
En tiedä, millaiset lapset teillä on, mutta minun lapseni eivät ainakaan ole puolvuotiaana edes osanneet sillä tavalla ikävöidä, kuin vaikka 3+ vuotias osaa. Sen ikäistä en minä enää raskisi jättää, varsinkaan, jos muut menisivät.
t. ap
olisi aivan pakko. En myöskään käsitä tuota, että seitsemänvuotias ei pääse minnekään, jos hän ei pääse juuri tälle kaukomatkalle. Voittehan tehdä pienempiä reissuja vaikka kotimaassa, tuon ikäinen on varmasti innoissaan jo ihan Lintsireissusta! Minulla on 1v ja 4v ja mies on joskus tehnyt esikoispojan kanssa kahdestaan reissuja mummolaan tai mökille, kun olen jäänyt vauvan kanssa kotiin.
että pienet kasvavat hiukan ja matkustatte sitten, kun se ei enää ole niin raskasta. Matkustakaa isomman kanssa kaksin 1-2 yön reissuja tai sitten koko eprheellä tunnin matkan päässä kotoa. Pakkoko sinne ulkomaille on päästä, kun lapset ovat pieniä????? Miksi hankkia monta lasta, jos ei pysty rauhoittamaan elämäänsä pikkulapsivuosien ajaksi???
uimahallia kauempana. Minä taas pidän erittäin olennaisena, että matkustelee lapsen kanssa, kun siihen on vara. Tokihan se tekee lapsista myös kansainvälisempiä, mutten ehkä panostakaan siihen, että lapseni asuisivat perähikiällä duunarina ja repivät elämyksiä uimahallireissuista tai vaikkapa pitkistä kävelyistä.
Meinaatko tosissaan, että kolmen superallergisen lapsen äiti ei tätä tiedä. Ihanko tosissaan? 'vanhemmuus on sitä, että joistain asioista pitää vaan luopua' Menisin ilman yhtäkään lasta, ja usein, jos tämä asia ei kiinnostaisi.
Toisaalta, vanhemmuuden ei tarvitse myöskään olla sitä, että KAIKISTA asioista pitää luopua. Esim. parisuhteesta. Olen kuullut, että ihmiset tekevät parsuhdereissujakin.
ap
Mun mielestä vanhemmuus on sitä, että joistain asioista pitää vaan luopua. Tässä tapauksesta tosta matkasta.
Me tehtäis niin, että
a) kukaan ei mene
b) jompikumpi vanhempi menee pojan kanssa.Teette miehen kanssa jonkun lyhyemmän reissun kahdestaan (esim. yksi yö toisessa kaupaungissa) ja 7 veen kanssa vaikka normiristeilyn Ruotsiin.
Lapsi ei tosiaan völttämättä tarvitse mitään "suurta", kunhan muistatte huomioida hänetkin arjessa ja joskus viettää laatuaikaa pelkästään hänen kanssaan. Siihen riittää kyllä vaikka uimahallireissu.
voit kertoa sen tässä varmasti helposti mielellään viitteine tutkimuksiin ja prosentteihin. Mitä on tapahtunut, kun lapsi on ollut tuttujen isovanhempien seurassa viikon alle 3-vuotiaana? Olen 100% varma, että tästä asiasta ei voi edes olla tutkimuksia tarpeeksi laajalla otannalla, kun päiväkotitutkimuksissakin on asian suhteen puutettta. Mutta - estradi on sinun. ap
olla lukenut kiintymyssuhteesta. Luepa, lainaa vaikka kirja <a href="<a href="http://www.avoin.helsinki.fi/ajankohtaista/2011/uutuusteos_erja_rusanen…" alt="http://www.avoin.helsinki.fi/ajankohtaista/2011/uutuusteos_erja_rusanen…">http://www.avoin.helsinki.fi/ajankohtaista/2011/uutuusteos_erja_rusanen…;" alt="<a href="http://www.avoin.helsinki.fi/ajankohtaista/2011/uutuusteos_erja_rusanen…" alt="http://www.avoin.helsinki.fi/ajankohtaista/2011/uutuusteos_erja_rusanen…">http://www.avoin.helsinki.fi/ajankohtaista/2011/uutuusteos_erja_rusanen…;"><a href="http://www.avoin.helsinki.fi/ajankohtaista/2011/uutuusteos_erja_rusanen…;" alt="http://www.avoin.helsinki.fi/ajankohtaista/2011/uutuusteos_erja_rusanen…;">http://www.avoin.helsinki.fi/ajankohtaista/2011/uutuusteos_erja_rusanen…; niin osaat ajatella asioita hiukan enemmän lasten tunne-elämän kannalta. Ei kai se sitä paitsi niin mene että jos NYT ei molemmat vanhemmat lähde
sen ikäisiä. Ja toistan - tälle matkalle ei voi ottaa koko perhettä. Ei mitenkään lapsia noin pitkälle lennolle. Itse asiassa, en mene omien allegisten refluksilasten kanssa mihinkään lomalle, johon joutuu lentämään yli 2h. Yleensä vain kotimaahan, kaikki muu on liian rankkaa. Ja tämän vuoksi isomalle tilanne on tietysti tympeä, jos mietin, että 7vn kanssa toiselle puolelle maailmaa viikoksi niin sittene i pääse ainakaan kahteen vuoteen lapsiparka mihinkään?! Johan tuolla hinnallakin teette kotimaassa koko perheellä tosi kivoja lomareissuja useita vuoden aikana. Ei se ulkomaat 7vlle tee lomasta ihanaa vaan se, että perheellä on mukavaa ja leppoisaa yhdessä. Voitte vaikka joskus lomailla koko perhe yhdessä ja kuukauden kuluttua toinen vanhempi kaksin 7v kanssa. Ap viestistä tulee mielestäni ilmi, että 7v ei ole pääasia tässä vaan se, että vanhemmat ja varsinkin äiti haluaa kovasti sinne ulkomaille lomalle ilman pienempiä päästäkseen ITSE nautiskelemaan. Siinä ei ole mitään vikaa muuta kuin että pienet eivät vielä kestä eroa. pääsee seuraavan kerran mihinkään 9-vuotiaana aikaisintaan. En tiedä, millaiset lapset teillä on, mutta minun lapseni eivät ainakaan ole puolvuotiaana edes osanneet sillä tavalla ikävöidä, kuin vaikka 3+ vuotias osaa. Sen ikäistä en minä enää raskisi jättää, varsinkaan, jos muut menisivät. t. ap
Ei ole saatu lupaa erottaa lapsia vanhemmistaan tällaisen tutkimuksen vuoksi, koska on tulkittu, että tähänastisen tiedon perusteella ero vanhemmista ei ole lapselle hyväksi. Siksi ei ole tehty koeasetelmaa, jossa osa lapsista on erossa ja osa ei, koska epäillään, että sen eron vaikutukset ovat liian vakavia.
äiti. Sinun ensisijainen tehtäväsi on tällä hetkellä asettaa LASTESI tarpeet omien tarpeidesi edelle. Nyt käytät tekosyynä että 7vn pitäisi päästä reissuun vaikka oikeasti kyseessä on SINUN tarpeesi päästä reissuun ilman pienempiä lapsia. Äiti ei lähde, jos ymmärtää lasten tunne-elämän kehityksestä mitään. Jos hankkii monta lasta, elämässä ei voi tehdä kaikkea, mitä haluaa.
Mieti vaikka sellaista, mikä tuntuu olevan monelle täällä mahdotonta, jos olisit vastaavassa tilanteessa. Tokihan mieheni voisi viettää minun lähisukulaisteni kanssa loman. Luulen silti, että minä saisin siitä enemmän irti, kun en heitä paljon näe.
uimahallia kauempana. Minä taas pidän erittäin olennaisena, että matkustelee lapsen kanssa, kun siihen on vara. Tokihan se tekee lapsista myös kansainvälisempiä, mutten ehkä panostakaan siihen, että lapseni asuisivat perähikiällä duunarina ja repivät elämyksiä uimahallireissuista tai vaikkapa pitkistä kävelyistä. Meinaatko tosissaan, että kolmen superallergisen lapsen äiti ei tätä tiedä. Ihanko tosissaan? 'vanhemmuus on sitä, että joistain asioista pitää vaan luopua' Menisin ilman yhtäkään lasta, ja usein, jos tämä asia ei kiinnostaisi. Toisaalta, vanhemmuuden ei tarvitse myöskään olla sitä, että KAIKISTA asioista pitää luopua. Esim. parisuhteesta. Olen kuullut, että ihmiset tekevät parsuhdereissujakin. ap
Mun mielestä vanhemmuus on sitä, että joistain asioista pitää vaan luopua. Tässä tapauksesta tosta matkasta. Me tehtäis niin, että a) kukaan ei mene b) jompikumpi vanhempi menee pojan kanssa. Teette miehen kanssa jonkun lyhyemmän reissun kahdestaan (esim. yksi yö toisessa kaupaungissa) ja 7 veen kanssa vaikka normiristeilyn Ruotsiin. Lapsi ei tosiaan völttämättä tarvitse mitään "suurta", kunhan muistatte huomioida hänetkin arjessa ja joskus viettää laatuaikaa pelkästään hänen kanssaan. Siihen riittää kyllä vaikka uimahallireissu.
eli lapsen kansainvälistymisen kannalta se on ihan sama, näkeekö Pieksämäen rautatieaseman vai Frankfurtin lentokentän, kansainvälistymisen aste on ihan sama.
Mutta entä jos muuttaisitte lapsinenne ulkomaille, silloin se 7v pääsisi toivotulle pitkälle matkalle.
Ensin ihan hyvä kommentti, johon vastauksena, että se on vaihtoehto ja tällaisia asioita pohdinkin tässä. En vaan halua, että esikoinen pääsee seuraavan kerran mihinkään, kun on yläasteella. Ja toisekseen, tämä on sukulaisreissu, joka tuskin toistuu meidän suvun tuntien.
Sitten perinteiseen av-kysymykseen 'miksi koin, että minulla on oikeus hankkia lapsia, kun uskallan miettiä, että kävisin viikon ulkomailla...'. En tiedä, ajattlein, että tästä hirvittävästä ajatuksesta huolimatta olen hyvä äiti ja panostan erittäin paljon lapsiini. Niin paljon, etten jätä sitä vauva- ja pienlapsiaikaan, kuten täälläkin todella moni tekee. Keskityn myös esikoiseen. Sinä, missä vauva käy vauvamuskarissa jka viikko, esikoisen kanssa voi tutustua eksoottiseen maahan kerran kahdessa vuodessa ja käydä läpimaan historiaa, opetella kieltä. En näe tätä syntinä, minun mielestäni lapseen pitää panostaa erityisesti, kun hän tarvitsee muutakin, kuin tissin suuhun.
Mutta olet sitä mieltä, että minulla ei ollut oikeutta hankkia kolmea lasta? Pistänkö adoptioon, vai mitä ajattelit? Sanoisin, että noila aivonystyröillä epäilisin tilanteen olevan toisin päin.
ap
että pienet kasvavat hiukan ja matkustatte sitten, kun se ei enää ole niin raskasta. Matkustakaa isomman kanssa kaksin 1-2 yön reissuja tai sitten koko eprheellä tunnin matkan päässä kotoa. Pakkoko sinne ulkomaille on päästä, kun lapset ovat pieniä????? Miksi hankkia monta lasta, jos ei pysty rauhoittamaan elämäänsä pikkulapsivuosien ajaksi???
lapsena ollenkaan ovat olleet selvästi vaikeuksissa näissä asioissa, kun yritysmaailmassa on lähdetty ulkomaille.
Muutamme ehkä jossain vaiheessa, mutten nähnyt sitä vaihtoehtona ulkomailla matkustelulle. Eikö se ole vähän työläämpää kuitenkin?
ap
uimahallia kauempana. Minä taas pidän
erittäin olennaisena, että matkustelee lapsen kanssa, kun siihen on vara. Tokihan se tekee lapsista myös kansainvälisempiä, mutten ehkä panostakaan siihen, että lapseni asuisivat perähikiällä duunarina ja repivät elämyksiä uimahallireissuista tai vaikkapa pitkistä kävelyistä. Meinaatko tosissaan, että kolmen superallergisen lapsen äiti ei tätä tiedä. Ihanko tosissaan? 'vanhemmuus on sitä, että joistain asioista pitää vaan luopua' Menisin ilman yhtäkään lasta, ja usein, jos tämä asia ei kiinnostaisi. Toisaalta, vanhemmuuden ei tarvitse myöskään olla sitä, että KAIKISTA asioista pitää luopua. Esim. parisuhteesta. Olen kuullut, että ihmiset tekevät parsuhdereissujakin. apMun mielestä vanhemmuus on sitä, että joistain asioista pitää vaan luopua. Tässä tapauksesta tosta matkasta. Me tehtäis niin, että a) kukaan ei mene b) jompikumpi vanhempi menee pojan kanssa. Teette miehen kanssa jonkun lyhyemmän reissun kahdestaan (esim. yksi yö toisessa kaupaungissa) ja 7 veen kanssa vaikka normiristeilyn Ruotsiin. Lapsi ei tosiaan völttämättä tarvitse mitään "suurta", kunhan muistatte huomioida hänetkin arjessa ja joskus viettää laatuaikaa pelkästään hänen kanssaan. Siihen riittää kyllä vaikka uimahallireissu.
eli lapsen kansainvälistymisen kannalta se on ihan sama, näkeekö Pieksämäen rautatieaseman vai Frankfurtin lentokentän, kansainvälistymisen aste on ihan sama.Mutta entä jos muuttaisitte lapsinenne ulkomaille, silloin se 7v pääsisi toivotulle pitkälle matkalle.
kanssa. Tiedätkö, millaista on herätä vähintään tunnin välein yöllä. Kerro minulle, miten minä edes voisin asettaa omat tarpeeni minkään edelle. Esim. perustarpeeni, kuten syöminen ja nukkuminen.
Juu, älä todella kerro minulle, kenen tarpeet minä asetan etusijalle. Mutta minä muistan myös sen, että minulla on yksi lapsi, joka tarvitsee yhtä paljon, jos ei jopa enemmän, huomiota joskus.
Se taas tuntuu unohtuvan monelta äidiltä, että se hoitovastuu ei lopu, kun lapsi alkaa itse käydä vessassa. Maailmaa varten tarvitsee paljon koulutusta.
ap
äiti. Sinun ensisijainen tehtäväsi on tällä hetkellä asettaa LASTESI tarpeet omien tarpeidesi edelle. Nyt käytät tekosyynä että 7vn pitäisi päästä reissuun vaikka oikeasti kyseessä on SINUN tarpeesi päästä reissuun ilman pienempiä lapsia. Äiti ei lähde, jos ymmärtää lasten tunne-elämän kehityksestä mitään. Jos hankkii monta lasta, elämässä ei voi tehdä kaikkea, mitä haluaa.