Nyt ihan aikuisten oikeesti: Paljonko teillä jää käyttörahaa kuussa
laskujen maksun jälkeen? Eiköhän olla jo sen verran aikuisia, että voidaan nimettömästi kertoa totuus, eikä tarvitse esittää rikkaampaa kuin on.
Kiitos, jos vastaat asiallisesti:=)
Kommentit (391)
600 euroa huvitteluun, matkailuun, luksustavaroihin jne. En laske ruokamenoja käyttörahaksi tässä tapauksessa.
Joka sentti menee joka kuukausi, koskaan ei ole mitään jäänyt säästöön, yleensä joutuu ennen miehen tilipäivää käyttämään visaakin. Molemmat maksetaan kun tulee rahaa kaikki laskut, ja loppu menee ruokaan, bensaan, vaatteisiin ym. kaikkeen mahdolliseen mitä sattuu tulla mieleen ostaa.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 20:00"]
En ymmärrä kysymystä.
Siis en ymmärrä, miksi laskujen maksun jälkeen jäävä raha pitäisi käyttää johonkin. Ikäänkuin joka kuukausi pitäisi päätyä nollille, vai?
Minulla on käyttörahaa niin paljon kuin tarvitsen, on aina ollut, myös silloin, kun olin köyhä opiskelija. Minulla on siis aina jäänyt rahaa tavallisten kuukausimenojen jälkeen. Tottakai nämä rahat on sitten jossain vaiheessa käytetty - asunnon tai myöhemmin sijoitusasunnon ostoon, mutta myös autonostoon, matkoihin, kesämökkiin,... Ikinä ei tilini ole näyttänyt nollaa tai miinusta, vaikka pari kertaa olenkin laskelmoimalla mennyt aika lähelle - siis ottanut esim. asuntoa varten pienimmän mahdollisen lainan ja laskenut, että muutamassa kuukaudessa pääsen riittävästi plussalle tai autoa ostaessa laskenut tarjoituksella aika tiukalle, mutta ollut sitten muutaman kuukauden päästä jo ihan puhtailla.
Tällä hetkellä tililläni on noin 45 000 euroa rahaa, ihan se on itsestään sinne kertynyt. Pitäisi ruveta miettimään, mihin sen sijoittaisi. Tosin osa kyllä menee mätkyjen ja parin jo varatun lomamatkan maksuun :-) Lähinnä mietin, pitäisikö ostaa yksi sijoitusasunto lisää, vai vaihdanko auton, mikä on edessä parin vuoden sisään.
[/quote]
No et kyllä ole kovin köyhä opiskelija ollut koskaan jos ei ole tili mennyt nollille, tai sitten olet elänyt pyhällä hengellä, et ole ostanut koskaan mitään, edes koulukirjoja.
Vuokra, sähkö, ruoka. Jää talouteen noin 2500.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 23:05"]
-500 euroa. Tai siis joka kuukausi velkaannutaan tuon verran keskimäärin. Emmekä todellakaan osta mitään ylimääräistä :(
[/quote]
Mikä on kun ei taidot riitä?
Sipsejä syötte, ja eineksiä.
Tuommoinen 2000 euroa jää. Maksettu lainat, ruuat, harrastukset ja muut pakolliset.
Minä saan nettona n. 2100-2300€ riippuen lisistä. Lainanlyhennys+vastike (sis.vesi+netti) 800€. Ei muita lainoja, ei autoa sekä lapsia. 1300-1500€ jää kuukaudessa ruokaan, laskuihin ja muihin ostoksiin. Säästöön jää n. 500-800euroa kuussa, jos ei ole isompia menoja. Matkusteluun sitten käytän ja itseni hemmotteluun.
Nettona saan 1800 (tässä palkka, lapsilisä, elatusapu, asumistuki).
Vuokra 850, bensat joku 200. Välillä sähkölaskua 100, vakuutuslaskua 300, puh ja netti noin 70.
Eli käteen jää 300-700 euroa, siitä vielä pois kuukauden ruuat eli kaikki menee mitä tulee. :( Odottamassa on taas autoremppaa jne.
Jaah. Juuri laskin että vuokran jälkeen jää jotain yli 300e. Siitä muut laskut eli puhelin, netti, sähkö, vesi. Jäisikö jotain 50e. Sillä ruuat, pesuaineet ym. Niin paitsi jos maksan vain puolet vuokrasta, siis ensi kuun vuorasta, tämän kuun vuokra on jo onneksi hoidettu. Poikkeuksellisen heikko kuukausi takana ja monta edessä. No kyllä tästä noustaan.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 20:14"]
En oikein ymmärrä tuota käyttörahan käsitettä, koska hyvin pieni osa kulutuksestani on täysin vapaasti valittavissa. Kampaajaa, hiustuotteita, meikkejä, lääkkeitä, hammaslääkäriä yms, nettiyhteyttä, päivälehteä, nettiyhteyttä ja työmatkoja pidän vättämättöminä menoina.
[/quote]Nyt oikeesti mitä helvettiä :D. Ei kukaan voi tosissaan pitää tuollaisia asioita välttämättömänä menoja, ei hemmetti. Jos olet tosissasi niin sinut pitäisi lähettää vuodeksi vaikka afrikkaan, niin ehkä näkisit mitä se VÄLTTÄMÄTÖN ihan oikeasti tarkoittaa. "Mä haluun et mulla on meikit ojennuksessa ja tukka nätisti" on ihan saatanan kaukana välttämättömyydestä.
Itsellä jää 1200€, siitä ostan lähes kaiken talouden ruuan,omat bensat, lasten vaatteet. Miehestä en tiedä...kai sillä muutama satanen jää. Vakuutukset on miehen vastuulla ja niitä tippuukin harvase kuukausi.
n. 90€ minulla ja 90€ miehelle. Niistä ruoat kahdelle kissalle ja meille, sekä kaikki muu "normaali eläminen"
Noin 900€ kuussa jää kaiken pakollisen, ruokaostosten sekä harrastamisen, alkoholin yms. ylimääräisen jälkeenkin.
Kaiken jälkeen (lainat. laskut, ruoka, bensa, vaatteet, harrastukset, pikkuhankinnat ym.) jälkeen meidän nelihenkisellä perheellä jää n. 300-700 euroa kuussa ylimääräistä. Ylimääräinen laitetaan säästöön sekä pahanpäivänvaralle että matkoja varten. Nettotulot perheessä n. 4700 e/kk. Voitaisiin säästää enemmänkin esim. ruokakuluissa, jos tarvetta olisi.
Laskujen jälkeen minulle jää 500. Ruokaan ja lasten juttuihin ne menevät. Kerran vuodessa ostan itselleni jotain. Aikanaan jäi hyvin rahaa, mutta hyväpalkkainen työ meni alta vuosi sitten, nyt teen sekalaisia toimistotöitä pienellä liksalla. Menee se näinkin.
800 euroa on budjetoitu ruokaan, matkailuun ja vapaaseen kulutukseen. Hyvin pärjää, kun ei ole lapsia.
Tätä itsekkin mietin, nimittäin itse tienaan 60 000e vuodessa mutta verottaja rankaisee jo aika kovalla kädellä. täällä osa selittää että jää 3000-4000e käyttöön kaikkien menojen jälkeen tarvittaisiin varmaan about 150-250 000 vuositulot, koska verottaja vie tässäkohtaa jo 50-70% tuloista.
Nettona tienasin 1175 euroa tässä kuussa. Asumiskulut 409e, pakolliset laskut ja lainalyhennykset tässä kuussa 166e. Bussikorttiin 35e.
Eli 565 € jää ruokaan, elämisen muihin yllättäviin kustannuksiin. Tässä kuussa 50e sijoitan uusiin farkkuihin, 85e kampaajakäyntiin ja 25e erään tv-sarjan tuotantokauteen. Loput 400 euroa menee varmaan ruokaan ja alkoholiin ja kosmetiikkaan.. Kummasti ne rahat on kuitenkin aina kuun lopussa loppu vaikka säästövaraa näyttäis olevan. :-)
Törsäämiseen ei rahaa jää. Laskujen jälkeen jää kouraan n. 1500€, josta 200€ menee bensaan ja loput ruokaan/pakollisiin hankintoihin. (mun rahat nämä) Miehelle puolestaan jää laskuosuutensa jälkeen kouraan n. 200€, josta siitä 100€ laittaa mihin tykkää ja loput menee maitoon, leipään yms. 2aik+ 5 lasta (8kk-11v)
-500 euroa. Tai siis joka kuukausi velkaannutaan tuon verran keskimäärin. Emmekä todellakaan osta mitään ylimääräistä :(