Olenko itsekäs mulkvisti kun en jaksanut täysimettää kuin 2 viikkoa?
En vain jaksanut enempää. Ja kiva antaa pullosta, kun näkee kuinka paljon vauva todella saa ruokaa. Ja isä pääsee syöttämään yhtälailla. Kuulun siis niihin, jotka ei pidä äidinmaitoa ainoana oikeana ravintona.
Kommentit (79)
Heippa lehmät ja pullottajat.
Typerää sakkia ootte kaikki. Mitä se kenellekkään kuuluu kuka imettää ja miten imettää ja kuinka kauan imettää. Jokainen tekee tyylillään se riittää. Tärkeintä on antaa vauvalle syliä, lämpöä, turvallisuutta. Kodin jossa on helppo kehittyä ja kasvaa. Ruokkikaa kunhan ruokitte.
kahden äiti
Ihan sama, mitä kukakin sanoo; jokainen tekee kuitenkin omat päätöksensä.
Esim. jenkeissä ei juuri kukaan imetä, ei edes Gwyneth, joka muuten tosi äänekkäästi suitsuttaa puhtaan ruuan ja terveen elämän puolesta.
Et miten täällä Suomessa onkin ne kaikkein imetyshulluimmat naiset?
3kk on ihan maksimi imetykselle, sen jälkeen koko homma on terveydellisestä näkökulmasta täysin turhaa.Suomessa naiset ovat kyllä todella vietävissä.
Ettekö ymmärrä, että täällä naiset haluataan vaan pitää pois työelämästä noilla kaikilla imetyshulluilla puheilla ja ylipäätään pois vaikuttamasta yhteiskunnallisiin asioihin. Miehet ne vaan porskuttaa ja naiset heiluu kotona oksitosiinipäissään imetyskuplassa, eivätkä ymmärrä mistään muusta, kuin kestovaippjoen riisipapereista ja jostain kantoliinoista - ja puhuvat "tissittelystä". Voi herranperkele!
Ja sanon tämänkin: neuvolat ovat myös ihan perseestä. Rokotukset ovat kaikki ok, mutta se muu paskanlätinä, että onko lapsi jollain käyrällä vai ei jne.
Ensimmäisen lapsen kanssa luulin, että neuvolassa on pakko käydä, mutta onneksi tajusin muiden kanssa, ettei näin ole.
Neuovola on varmasti tärkeä sellaisille, jotka eivät itse oikein tajua asioita, mutta ei muille.
Terveydenhoitajat yms kätilöt ovat noin yleisesti aika yksinkertaista porukkaa, enkä ainakaan itse ole kuullut heidän suustaan vielä yhtäkään asiaa, jota en olisi jo ennestään tiennyt.
Muuten meni nappiin... melkein...eiku ei sinne päinkään.
PS. Imettää voi vaikka kävisi töissä. Mäkin menin kun vauva oli 5kk, ja silti imetin vuoden. Mun pomo myös teki niin. Eikä ole mistään pikkufirmasta kysymys.
Ja mun on TODELLA vaikea ottaa todesta ihmistä, jonka elämä on muutamasta kuukaudesta kiinni. Sen verran ihminen yleensä on oikeasti sidoksissa vauvaansa. Ei sinä aikana menetä otettaan yhtään mihinkään yteiskunnassa tai työelämässä.
Vauva-aika on kuitenkin vain pieni osa äitiydestä, ehkä muutut vähemmän itsekkääksi muissa vaiheissa äitiyttäsi. Tosin jos jo imetyksen epämukavuus oli sinulle liikaa, niin en tiedä mikä vaihe lapsen elämää sitten olisi riittävän helppo ettei sinun tarvitsisi tehdä edes tämäntasoisia kompromisseja oman kivuutesi kannalta.
Vauvat elävät tietysti myös korvikkeella. Myöhemmin lapset elävät myös eineksillä. Ei ole myrkyttämistä, siitä ei ole kyse. Lähinnä vain mietin äidin joustokykyä, jos jo kahden viikon kokeilujakso imetystä on liian rankkaa.
kun se että naisen pitää aina pystyä synnyttämään ilman lääkitystä koska synnyttäminen ei ole fyysisesti eikä edes psyykisesti rankkaa. Eihän se synnytys kestä kauan ja puudutusta jos ottaa niin se vaikeuttaa synnytystä ja verenkierron kautta vauvaan menee lääkkeet. Itsekkäät ihmiset ottavat vastaan "apuja". Puhumattakaan sektiosta... HUHHUH!! ITSEKKYYDEN HUIPPU!
ilman leikkauksiaan :D :D :D Ja antaa vain kaikkien lantiostaan leveäperäisten huumeäitien lisääntyä kuin kanit...
jos joka asiassa on vain ja ainoastaan yksi oikea tunne. Joillain on näemmä vaikeuksia ymmärtää että se mikä on toiselle rankkaa niin ei välttämättä ole taas toiselle ja toisin päin.
Typerää sakkia ootte kaikki. Mitä se kenellekkään kuuluu kuka imettää ja miten imettää ja kuinka kauan imettää. Jokainen tekee tyylillään se riittää. Tärkeintä on antaa vauvalle syliä, lämpöä, turvallisuutta. Kodin jossa on helppo kehittyä ja kasvaa. Ruokkikaa kunhan ruokitte.
kahden äiti
idiootti kahden persenaaman äiti.
Jos kerran tänne tullaan keskustelemaan imetyksestä, mitä vittua sinä ja kaltaisesi alatte siitä lässyttää, että ihmiset mielipiteitään kertovat?
Esim. jenkeissä ei juuri kukaan imetä, ei edes Gwyneth, joka muuten tosi äänekkäästi suitsuttaa puhtaan ruuan ja terveen elämän puolesta.
3kk on ihan maksimi imetykselle, sen jälkeen koko homma on terveydellisestä näkökulmasta täysin turhaa.Suomessa naiset ovat kyllä todella vietävissä.
Ettekö ymmärrä, että täällä naiset haluataan vaan pitää pois työelämästä noilla kaikilla imetyshulluilla puheilla ja ylipäätään pois vaikuttamasta yhteiskunnallisiin asioihin. Miehet ne vaan porskuttaa ja naiset heiluu kotona oksitosiinipäissään imetyskuplassa, eivätkä ymmärrä mistään muusta, kuin kestovaippjoen riisipapereista ja jostain kantoliinoista - ja puhuvat "tissittelystä". Voi herranperkele!
Ja sanon tämänkin: neuvolat ovat myös ihan perseestä. Rokotukset ovat kaikki ok, mutta se muu paskanlätinä, että onko lapsi jollain käyrällä vai ei jne.
Ensimmäisen lapsen kanssa luulin, että neuvolassa on pakko käydä, mutta onneksi tajusin muiden kanssa, ettei näin ole.
Neuovola on varmasti tärkeä sellaisille, jotka eivät itse oikein tajua asioita, mutta ei muille.
Terveydenhoitajat yms kätilöt ovat noin yleisesti aika yksinkertaista porukkaa, enkä ainakaan itse ole kuullut heidän suustaan vielä yhtäkään asiaa, jota en olisi jo ennestään tiennyt.
Ehkäpä sä vaikutat ulosanniltasi niin yksinkertaiselta, että ne yksinkertaisimmatkin asiat saa sinulle rautalangasta vääntää, kuten tämänkin kirjoituksesi perusteella.
Ja neuvolassahan ei pakko ole käydä -rokotukset on tärkeitä. Jokainen järkevä, lapsistaan huolehtiva aikuinen tajuaa sen. Taidat olla lastensuojelun asiakas.
Terveydenhoitajat yms kätilöt ovat noin yleisesti aika yksinkertaista porukkaa, enkä ainakaan itse ole kuullut heidän suustaan vielä yhtäkään asiaa, jota en olisi jo ennestään tiennyt.Ehkäpä sä vaikutat ulosanniltasi niin yksinkertaiselta, että ne yksinkertaisimmatkin asiat saa sinulle rautalangasta vääntää, kuten tämänkin kirjoituksesi perusteella.
Ja neuvolassahan ei pakko ole käydä -rokotukset on tärkeitä. Jokainen järkevä, lapsistaan huolehtiva aikuinen tajuaa sen. Taidat olla lastensuojelun asiakas.
yksinkertaista väkeä, sinä vasta yksinkertaisen kuvan itsestäsi annat. Tärkeää työtähän se on, josta sinä vain et tajua mitään. Minua huvittaa aina nuo itseriittoiset, muka-jonkun-hömppä-yliopisto tutkinnon suorittaneet naiset, jotka kuvittelevat sen perusteella olevansa maailman fiksuinta porukkaa. Joiden todellinen aivokapasiteetti paljastuu joka kerran, kun suu avautuu ja käytöstavat useimmiten ovat suurinpiirtein kuin heikkolahjaisilla.
kahden äiti
idiootti kahden persenaaman äiti.
Jos kerran tänne tullaan keskustelemaan imetyksestä, mitä vittua sinä ja kaltaisesi alatte siitä lässyttää, että ihmiset mielipiteitään kertovat?
nää jotka eniten vauhkoaa imetyksestä on tuttavapiirissä tavannut ainakin olla sellaisia joilla ei mitään muuta ansiota vielä ole kiillotettavaksi. Siksi on niin tärkeänä tuomitsemassa muunlaiset lähestymistavat vauvan ravitsemukseen.
En vain jaksanut enempää. Ja kiva antaa pullosta, kun näkee kuinka paljon vauva todella saa ruokaa. Ja isä pääsee syöttämään yhtälailla. Kuulun siis niihin, jotka ei pidä äidinmaitoa ainoana oikeana ravintona.
Kai poltit tupakkaakin raskausaikana, kun et jotenkin vaan jaksanut lopettaa polttamista? Jos aloitus on totta, niin ei voi kuin ihmetellä itsekkyyden määrää :( Mitähän kaikkea lapsiparan jatkossa tarvitsee sietää, kun äiti ei viitsi tehdä kaikkeaan hänen vuokseen...
Harva saa provoilullaan näin komean kiistan aikaan ja tunteet kuohumaan. xD
Johtuuko juuri näistä herkkänahkaisista "en viitsi imettää" -mutseista se, että neuvolassa ei juuri puhuta imetyksestä? Tietoa saa kirjallisena ja kysymällä, mutta sitä ei aktiivisesti tarjota. Multa ainakin terkat on puhuneet hyvin kautta rantain imetyksestä, olen alkanut miettiä, voisiko varovaisuus johtua juuri siitä, että pitää suhtautua niin kauhean varovaisesti niihin, jotka eivät halua imettää?
Olen kysellyt monelta eri puolella Suomea asuvalta tutulta neuvolan suhtautumisesta imetykseen, ja kaikki ovat sanoneet, että terkka ei ole puhunut mitään imetyksestä, ellei asiaa ole itse ottanut puheeksi (esim. kysymällä jotain).
Useinhan imetys menee pilalle tiedon puutteesta - esim. silloin, kun äiti ei tiedä, miten toimia, jos maito alkaa ehtyä. Surullista, jos se johtuu siitä, että terkat ei uskalla puhua imetyksestä neuvolassa.
totta kai imetyksellä on puolensa, mutta jos et imetä, se ei tee sinusta huonoa äitiä.. niin ku täällä jotkut yrittävät kovasti väittää.
Jos se ei tunnu sinusta hyvältä etkä koe sitä omaksi tavaksesi ruokita lastasi niin ok.
tuttavani imetti kaikki lapsensa vuoden ikään saakka, lapset jatkuvasti sairaana. Ei siis ole mikään takaus tämä imetys. Toinen taas imetti pari kuukautta ja lapset kaikki terveenä pysyneet.
terveisin, oma lapsi myös pulloruokittu.. Ei tosin ollut täysin oma päätös mutta tyytyväinen silti :) ja omakin lapsi täysin terveenä pysynyt!!!
Imetyksen terveysvaikutuksilla ei todellakaan tarkoiteta vain pikkulapsi-iän sairasteluja vaan jotain ihan muuta. Anna sinä vaan ohjeitasi joo...
Johtuuko juuri näistä herkkänahkaisista "en viitsi imettää" -mutseista se, että neuvolassa ei juuri puhuta imetyksestä? Tietoa saa kirjallisena ja kysymällä, mutta sitä ei aktiivisesti tarjota. Multa ainakin terkat on puhuneet hyvin kautta rantain imetyksestä, olen alkanut miettiä, voisiko varovaisuus johtua juuri siitä, että pitää suhtautua niin kauhean varovaisesti niihin, jotka eivät halua imettää?
Olen kysellyt monelta eri puolella Suomea asuvalta tutulta neuvolan suhtautumisesta imetykseen, ja kaikki ovat sanoneet, että terkka ei ole puhunut mitään imetyksestä, ellei asiaa ole itse ottanut puheeksi (esim. kysymällä jotain).
Useinhan imetys menee pilalle tiedon puutteesta - esim. silloin, kun äiti ei tiedä, miten toimia, jos maito alkaa ehtyä. Surullista, jos se johtuu siitä, että terkat ei uskalla puhua imetyksestä neuvolassa.
ehkä neuvolassa oletusarvoisesti ajatellaan, että jos tuo ihminen haluaa tietoa jostain se kysyy. En minä ainakaan osaisi ruveta neuvomaan vaikka ruoan laitossa jos toinen ei ensin kysyisi, että "miten muusia tehdään". Vai pitäisikö sokkona ruveta koittelemaan kepillä, että uppoaisikohan tuosta.
Imetyksen terveysvaikutuksilla ei todellakaan tarkoiteta vain pikkulapsi-iän sairasteluja vaan jotain ihan muuta. Anna sinä vaan ohjeitasi joo...
jos ei ole niin muista että jos sairastuu myöhemmin (vaikka 56 vuotiaana) niin muista syyttää itseäsi olet varmaan itse elämäntavoillasi sen aiheuttanut. Näihän sä tarkoitit?
En antanut mitään neuvoja, kunhan vaan kerroin omia kokemuksiani!!!!! Ettei se imetys takaa ikuista terveyttä ja ole ainoaa oikeaa ruokaa lapselle! Että haistappa vaan kukkanen minkä lehmä eilen söi :)
ehkä neuvolassa oletusarvoisesti ajatellaan, että jos tuo ihminen haluaa tietoa jostain se kysyy. En minä ainakaan osaisi ruveta neuvomaan vaikka ruoan laitossa jos toinen ei ensin kysyisi, että "miten muusia tehdään". Vai pitäisikö sokkona ruveta koittelemaan kepillä, että uppoaisikohan tuosta.
nyt ei kuitenkaan jaeta ruuanlaitto-ohjeita, sen sijaan siellä annetaan tietoa esim. raskauteen ja vauvanhoitoon liittyvistä asioista. Kaikki eivät ymmärrä kysyä esim. tuosta maidon ehtymisestä, koska olettavat, että nyt se maito loppuu ja peli on menetetty.
Pieni tietopaketti riittäisi, lähinnä sellainen, joka ohjaa siihen suuntaan, että imetyksessä voi olla ongelmia, mutta tietoa ja neuvoja on saatavilla.
ehkä neuvolassa oletusarvoisesti ajatellaan, että jos tuo ihminen haluaa tietoa jostain se kysyy. En minä ainakaan osaisi ruveta neuvomaan vaikka ruoan laitossa jos toinen ei ensin kysyisi, että "miten muusia tehdään". Vai pitäisikö sokkona ruveta koittelemaan kepillä, että uppoaisikohan tuosta.nyt ei kuitenkaan jaeta ruuanlaitto-ohjeita, sen sijaan siellä annetaan tietoa esim. raskauteen ja vauvanhoitoon liittyvistä asioista. Kaikki eivät ymmärrä kysyä esim. tuosta maidon ehtymisestä, koska olettavat, että nyt se maito loppuu ja peli on menetetty.
Pieni tietopaketti riittäisi, lähinnä sellainen, joka ohjaa siihen suuntaan, että imetyksessä voi olla ongelmia, mutta tietoa ja neuvoja on saatavilla.
Kyllä kaikki mun tutut on aina osannut kysyä ja neuvolassakin kysytään vanhemmilta joka käynnin yhteydessä vauvan ruokailutottumuksia. Saa kyllä olla.. noh hieman vajaa jos ei yhtään osaa avistaa että neuvolasta saa neuvoja.
ehkä neuvolassa oletusarvoisesti ajatellaan, että jos tuo ihminen haluaa tietoa jostain se kysyy. En minä ainakaan osaisi ruveta neuvomaan vaikka ruoan laitossa jos toinen ei ensin kysyisi, että "miten muusia tehdään". Vai pitäisikö sokkona ruveta koittelemaan kepillä, että uppoaisikohan tuosta.nyt ei kuitenkaan jaeta ruuanlaitto-ohjeita, sen sijaan siellä annetaan tietoa esim. raskauteen ja vauvanhoitoon liittyvistä asioista. Kaikki eivät ymmärrä kysyä esim. tuosta maidon ehtymisestä, koska olettavat, että nyt se maito loppuu ja peli on menetetty.
täällä pohjanmaalla ainakin hukuttiin kaiken kertoviin pikku lehtisiin ja lärpäkkeisiin. Ihan varmana löytyi tieto, jos sen halusi etsiä. Suurimman avun ja tiedon saa synnytyslaitokselta ja raskausaikana jos on viitsinyt käydä kuuntelemassa luennon imetyksestä.
Ootko miettinyt että ootko kenties vaan itse harvinaisen tyhmä? Kyllä kaikki mun tutut on aina osannut kysyä ja neuvolassakin kysytään vanhemmilta joka käynnin yhteydessä vauvan ruokailutottumuksia. Saa kyllä olla.. noh hieman vajaa jos ei yhtään osaa avistaa että neuvolasta saa neuvoja.
Et ilmeisesti ollenkaan ymmärrä, mitä mä tuossa kirjoitan. Itse en ole tarvinnut imetysneuvoja, koska olen aktiivisesti etsinyt tietoa itse, lisäksi mun imetys on sujunut ongelmitta - ehkä osittain siksi, että tiedän siitä aika paljon.
Yritin nyt tuossa kirjoittaa niistä ihmisistä, jotka eivät tiedä imetyksestä sitä vähää, että esim. osaisivat hakea neuvoja maidon ehtymiseen. Monella maito "vain ehtyy" ja that's it, kun ei tiedetä, että asialle voisi tehdäkin jotain.
Aivot stimuloituvat vauvalla aivan eri tavalla rintaa imiessä kuin pulloa lutkuttaessa.
Lisäksi suun lihaksisto saa ihan eri tavalla työtä ja kehittyy paremmin rintaa imiessä kuin pulloa lutkuttaessa.
Lisäksi Britanniassa on tehty kaikkien aikojen laajin seurantatutkimus, jossa yli 100 000 ihmisen elämää seurattiin 1930-luvulta lähtien. Tuossa tutkimuksessa kävi ilmi, että KESKIMÄÄRIN riippumatta lähtökohdista ja sosiaalisesta asemasta pitkään imetetyt lapset pärjäsivät elämän eri osa-alueilla merkittävästi paremmin kuin pullosta ruokailleet.
Niin ja rintamaito ei voi olla pilalla. Viallista korviketta on joskus meillekin osunut.