Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Subjektiivinen päivähoito-oikeus loppuu jo ensi vuoden alusta! JES!

Vierailija
20.03.2012 |

Vihdoinkin yksi järkevä ja oikeasti tuottava säästösuunnitelma hallitukselta. Tosin edelleen olen sitä mieltä, että esim. lastensuojelullisilla perusteilla hoito pitää järjestää.

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekee päivähoitopäätöksiä? Subjektiivinen päivähoito-oikeus tarkoittaa sitä, että lapsen hoidontarvetta ei tarvitse perustella ja kaikille hakijoille paikka tulee osoittaa neljän kuukauden sisällä hakemuksen saapumisesta. Ennen vuotta -85 (jolloin siis subjektiivinen ph-oikeus tuli voimaan) hakemuksessa kysyttiin peruste hoitopaikan saamiselle. Mikäli työ- tai opiskelupaikkaa ei ollut, päivähoitotarpeen pystyi perustelemaan esim. lapsen kuntoutustarpeella tai sosiaalisin perustein. Kannattaa sinunkin ihan oikeasti kuunnella siellä koulunpenkillä. Sääli, jos noilla tiedoilla olet tullut alalle töihin.

kyllähän kunnen budjetista on kyse jos se oikeus poistuu.

Ja subjektiivinen päivähoito on tarpeeseen perustuvaa.

Kannattaa tutustua hiukan siheeseen muuten kuin wikipediaa opiskellen, vaikka koulun penkillä alan oppilaitoksessa.

Vierailija
62/78 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voi käsittää naisia, jotka vastustaa subjektiivista päivähoito-oikeutta. Luuletteko te tosiaan, että ne rahat tulee lapsiperheille jossain muussa muodossa. Ne viedään eikä takaisin saada.

Mun tajuntaan ei mahdu se, että joku on niin daiju, että kuvittelee tästä seuraavan mitään hyvää kenellekään. Päinvastoin, kuten joku jo kirjoittikin, jatkossa on työssäkäyvienkin vaikeampi löytää hoitopaikkaa. Kuvitteletteko te ihan, ihan oikeasti että päiväkodit säilyy ennallaan mutta tilaa on sitten vaan enemmän kun virikehoitolapset häädetään?

Ja muutenkin, mikä ihmeen elämänasenne toi on, että kateus toisia kohtaan ajaa jopa yli oman edun? Teillä riemutisijoilla on varmasti aika ankea elämä. Ja ei, minulla on vasta yksi lapsi, vauva, eli kalikka ei kalahtanut jne. Teillä se on tainnut kalahtaa päähän, kun ei tunnut logiikka toimivan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

millainen elämä heille tulee. Kun vanhemmat ei rakasta vaan haluaa äkkiä pennusta eroon kun tulee parempi uusi vauva ja päiväkotiakaan ei enää ole.

Onko ne sitten niitä lapsia, jotka luihuaa 3 vuotiaina yksin ulkona ja ensi keväänä hukkuvat jokiin ja ojiin.

Ei kai ne mammat siitäkään välitä kun eivät näy välittävän muutenkaan niistä esikoisistaan.

Suomeen on kasvanut uusi ihmisryhmä. Hyljätyt ja inhotut esikoiset.

Vierailija
64/78 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle:

Todellinen säästö tulisi, jos kaikki päivähoito

tulisi sen hintaiseksi, mitä ovat kulut...jne

Minä haluaisin että tämän myötä myöös kaikki muu maksaisi tasan kulujensa verran.

Eli ei julkista tukea joukkoliikenteelle vaan lippujen hinnat oikealle tasolle,

samoin terveydenhuolto. Pois kai myös kaikki KELA-korvaukset tuon logiikan mukaan?

Ei verovähennyksiä puolisoiden kesken - vai joko tämä on poistettu?

Ei asuntovelallisten korkovähennyksiä verotuksessa jne.

JNE JNE. Kohteita kyllä löytyy.

Alkaa tulla säästöjä!!!

Vierailija
65/78 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

multa se ei ole pois. Lapset aina hoidettu kotona enkä kyllä alle eskari-ikäistä päivähoitoon (en pph:lle enkä pk:hon) veisi

t.pph, joka onnellinen lapsukaisistaan ja haluaa hoitaa heidät kotona

Vierailija
66/78 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntyy, jos hoitopaikkaoikeus on tarpeeseen perustuva. Tosin päivähoitopaikkojen tilannetta se ei helpota, mutta kyllä se säästöjä synnyttää. Ja kun säästöjä tarvitaan, niin ok minulle..

Vierailija
67/78 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle:

Todellinen säästö tulisi, jos kaikki päivähoito

tulisi sen hintaiseksi, mitä ovat kulut...jne

Minä haluaisin että tämän myötä myöös kaikki muu maksaisi tasan kulujensa verran.

Eli ei julkista tukea joukkoliikenteelle vaan lippujen hinnat oikealle tasolle,

samoin terveydenhuolto. Pois kai myös kaikki KELA-korvaukset tuon logiikan mukaan?

Ei verovähennyksiä puolisoiden kesken - vai joko tämä on poistettu?

Ei asuntovelallisten korkovähennyksiä verotuksessa jne.

JNE JNE. Kohteita kyllä löytyy.

Alkaa tulla säästöjä!!!

sitten verotusta tulisi luonnollisesti pienentää. Tähän suuntaan ollaan menossakin, mutta veroja ei (suomi tuntien) kyllä lasketa. T.aikaisempi pph

Vierailija
68/78 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muutenkin, mikä ihmeen elämänasenne toi on, että kateus toisia kohtaan ajaa jopa yli oman edun? Teillä riemutisijoilla on varmasti aika ankea elämä. Ja ei, minulla on vasta yksi lapsi, vauva, eli kalikka ei kalahtanut jne. Teillä se on tainnut kalahtaa päähän, kun ei tunnut logiikka toimivan.

Subjektiivinen päivähoito-oikeus on täysin tarpeeton ylellisyys, johon ei nyt tässä valtiontaloustilanteessa kerta kaikkiaan ole varaa, piste. Kateus ei liity tähän mitenkään.

Olisihan se varmasti mukavaa itse kullekin saada vaikka ilmainen piika kotiin samalla kun itse vetää lonkkaa tai harrastaa. Jos valtiolla olisi tähän varaa, sehän olisi loistavaa ja varmasti parantaisi äitien jaksamista. Mutta kun sitä rahaa ei ole.

Vierailija
69/78 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Subjektiivinen päivähoito-oikeus on täysin tarpeeton ylellisyys, johon ei nyt tässä valtiontaloustilanteessa kerta kaikkiaan ole varaa, piste. Kateus ei liity tähän mitenkään.

Olisihan se varmasti mukavaa itse kullekin saada vaikka ilmainen piika kotiin samalla kun itse vetää lonkkaa tai harrastaa. Jos valtiolla olisi tähän varaa, sehän olisi loistavaa ja varmasti parantaisi äitien jaksamista. Mutta kun sitä rahaa ei ole.

Vierailija
70/78 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Prosentit olisivat nykyään toista luokkaa"

Subjektiivista päivähoitoa muuten puolusti 85%.

Kannattaakin kysyä vanhemmilta, joilla on ns. oma lehmä ojassa. Aivan sama on, kysyttiin mistä hyvänsä verovaroin kustannetuista palveluista - eihän niistä haluttaisi tietenkään luopua.

Mielipiteet muuttuvat, kun asioista uskalletaan puhua. vuonna 2007 ihmisistä 58% halusi rajoittaa subjektiivista oikeutta päivähoitoon. Päiväkotien johtajista kyselyyn vastanneista 63,6% halusi rajoittaa sitä. Nämä tiedot löytyvät aikaisemmin annetusta linkistä.

Vuonna 2009 Espoossa oli yli 500 yli 3-vuotiasta ja 160 alle 3-vuotiasta lasta kunnallisessa päivähoidossa, vaikka jompikumpi vanhemmista oli kotona. Siis yli 10 päiväkodin verran! Ja määrät ovat tuosta kasvaneet, koska sekä turhaan hoidattamisen suosio että lasten määrät ovat kasvaneet.

http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/paivahoito-oikeuden_r…

Vierailija
71/78 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletteko tietoisia millaista oli, kun sitä ei ollut?

Niimpä.

Omani ovat 9 ja 12 ja eivät ole olleet hoidossa jos en ole ollut töissä, mutta en silti kannata tuon oikeuden poistamista.

Lastaan voin laiminlyödä ja kohdella kaltoin hyvin monella muulla tavalla, joku virikepaikka tuskin on sitä.

Kyllä tässä puhuu naisten kateus toista kohtaan.

Vierailija
72/78 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän sen masentuneen YH äidin pitäisi hakea voimaa arkeensa ihan jostain muualta kun ulkoistamalla lastenhoitonsa veronmaksajille? Jokaikinen meistä saa nykypäivänä masennusdiagnoosin, kyse ei ole mistään muusta kun parhaimmillaan uupumuksesta ja pahimmillaan laiskuudesta ja vastuunkannon pakoilusta.

mistä pitäisi hakea?Multa kysyttiin että olisiko sinulla tukiverkkoa kun tarviset hoitoapua sairauteesi(fyysisenn ei henkiseen,mutta rinnastettavissa)Sanoin ettei ole mummoja eikä pappoja,ja kaikki tutut ja sukulaiset ovat päivisin töissä.Revi sitten siitä jotain apua.

Kyllä niitä voimavaroja löytyy kun on pakko. Usein masennukseen ajaa joku/jotkut konkreettiset asiat. Siinä sitten perse penkkiin ja miettimään että mites nyt sitten tästä eteenpäin. Lääkitystä saa vähän vinkumalla (jos sellaista haluaa) ja loput on ihan oikeasti kiinni itsestään. Ellei niitä tukiverkkoja ole niin niitä hommataan! Jokainen joka HALUAA järjestää ITSE oman elämänsä voi sen myös tehdä.

Vierailija
73/78 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla saavat lyhentää kotihoidontuen, niin saadaan säästöä oikein kunnolla ja kotihoidetut lapset virikelasten tilalle.

Vaikea olla naisten puolella ja puolustaa oikeuksia, kun ei kiinnosta puolustaa edes kotihoitoa, koska naiset on niin ilkeitä toisille naisille.

Laitan minäkin laput silmille, ettei koske minua mitenkään.

Vierailija
74/78 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on saaneet kotdin vierestä paikat , ja töihin menevien lapset jodutaan raahaamaan kausa kävellen, bussilla ja lopuksi vielä junallakin jonnekin horm´nan tuuttiin !!!!!!

Naapuritalon äitikin joutuu roudaamaan lapsensa seitsemän kilsan päähän kun hoitopaikkaa ei heru lähimmästä (joka on muuten meidän alakerrassa). Perusteena oli kuulemma se, että on auto käytössä. Ja tuo lapsi siis ihan virikehoidossa.

Me tosin saatiin tuosta alakerrasta paikka (ja ennen kuin tulee ininää niin lapsi on ihan psykologin ja puheterapeutin lähetteestä puolipäiväisenä).Toki voitaisiin viedä tuonne seitsemän kilsan päähänkin mutta kaikkien (siis noiden ammatti-ihmisten) mielestä pieniryhmä sopii paremmin lapselle ja sitä ei tuossa toisessa olisi tarjolla.

Vierailija
75/78 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai ne sossun kautta saa hoitopaikan kuitenkin, joilla todellinen tarve

Vierailija
76/78 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

finanssivalvontaan niin poikisivat oikeasti säästöjäkin. Rikkaat vaan rikastuvat siinä kun masentuneelta yh-äidiltä viedään se ainoa henkireikä eli mahdollisuus saada lapset välillä hoitoon kodin ulkopuolelle. Sairasta touhua.

Eiköhän sen masentuneen YH äidin pitäisi hakea voimaa arkeensa ihan jostain muualta kun ulkoistamalla lastenhoitonsa veronmaksajille? Jokaikinen meistä saa nykypäivänä masennusdiagnoosin, kyse ei ole mistään muusta kun parhaimmillaan uupumuksesta ja pahimmillaan laiskuudesta ja vastuunkannon pakoilusta.

Vierailija
77/78 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen saanu hoitoon vaikken missään töissä (mukamas) olekaan. Mutta jatkossa.. Voi perhana.

Vierailija
78/78 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä pitäisi hakea?Multa kysyttiin että olisiko sinulla tukiverkkoa kun tarviset hoitoapua sairauteesi(fyysisenn ei henkiseen,mutta rinnastettavissa)Sanoin ettei ole mummoja eikä pappoja,ja kaikki tutut ja sukulaiset ovat päivisin töissä.Revi sitten siitä jotain apua.