Mummi pakkosyötti 9kk tyttöä. Lapsi ihan verenpurkaumia täynnä.
Meillä 9kk tyttö mummilla eilen hoidossa aamusta puoleenpäivään.
Minun piti mennä lääkärille, olen yh.
Mummi on lapsen isän äiti, meillä on ollut ihan hyvät välit. Siis tähän asti on ollut hyvät välit.
Lisäksi mummi jäi kaksi vuotta sitten eläkkeelle pph:n työstä, eli ajattelin et oilisi hyvä hoitaja.
Vein tytön aamulla seitsemän aikaan ja sanoin mummille, ettei tytölle saa antaa puuroa kun aina yökkää jos laittaa puuroa. Ei ole koskaan syönyt minkäänlaista puuroa, se on nähtävästi se koostumus joka tyttöä iljettää koska samoista aineista vellit kyllä menee liukkaasti alas. :)
Kun hain tytön puolenpäivän aikaan en huomannut mitään. Vasta kotona näin että tytön kasvot, vartalo, käsivarret, kaula, niska ja päänahka oli täynnä sellaisia verenpurkaumapilkkuja.
Olen itse urheillut rankasti, joten tiedän että niitä saattaa tulla jos oikein rääkkää kehoaan, ts vaikka nostaa sikakovaa painoa.
Soitin mummille ja kysin mitä oli tapahtunut. Hän myönsi puhelimessa pakkosyöttäneens tyttölle kaurapuuroa. Siis ottanut tytön syliin tiukasti niin, ettei käsivarret pääseet liikkumaan ja tunkenut lusikalla puuroa.
Tyttö oli huutanut ja rimpuillut vastaan ja kakonut ja oksentanut mutta mummi sanoi kuin ylpeänä että viimein koko lautanen oli tyhjentynyt.
Mummin mielestä lapsen pitää syödä puuroa.Sanoi vielä ylpeänä syöttäneensä monet "hoidokit" samalla tavalla.
Jokainen hänen hoidokkinsa oli opinut syömään puuroa.
En sanonut mitään, lopetin vaan puhelun. Mutta jotainhan tälle asialle pitää tehdä.
Minusta tuollainen on julmaa.
Nyt minulla pääsiäisenä kahden yön matka Tallinnaan, tyttöporukassa mennään tuulettumaan.
Mutta en varmaan uskalla lähteä koska mummin pitäisi hoitaa lasta, on jo innokkaana luvannut. Mutta uskallanko jättää lapsen?
Tämä mummi on luonteeltaan mukava mutta ei ota ohjeita tai neuvoja vastaan misssään asiassa koska "olen nähnyt lasten kanssa kaiken, minulle ei tarvitse mitään opettaa".
Kammottavaa ajatella mitä tuskaa ja pelkoa tyttäreni on tuntenut. Huoh.
Mitä tässä nyt tekisi? En kyllä luota mummiin vaikka kuinka antaisi ohjeita.
Taitaa jäädä Tallinnamatka tekemättä.
Toista hoitajaa ei tällä paikkakunnalla ole, isä asuu 500 km päässä, siellä missä vanhempanikin.
Kurjuuksien kurjuus.
Kommentit (91)
noin valtavan paljon! Mutta onko se ollut neuvola, joka on ohjeistanut vanhaan aikaan ammattitaidollaan?
enää jättäisi lastani tuollaisen mummin hoitoon. Mieluummin hoitaisin koko ajan itse.
Kiitos, juuri näin ajattelen vaikka sinä puit sanoiksi sen mitä tunnen.
En missään vaiheessa ajatellut rikos- yms ilmoituksia, vaan halusin löytää tavan joka on hyvä meille kaikille, lapselle, minulle - ja myös mummille.
Ihanat nämä sanat: "jokaisella on fyysinen koskemattomuus" - suurkiitos.
T. Kyynelsilmäinen AP
Olen koulutukseltani sosinomi. Anoppisi kuuluu ilmeisesti ns. vanhan koulukunnan hoitajiin. Lapsia ei pidä kasvattaa pumpulissa, mutta jokaisella on fyysinen koskemattomuus ja inhimillisyys lapsia kasvatettaessa ja hoidettaessa. Se, ettei kasvatuskeinona käytetä fyysistä kuritusta, pakkosyöttöä jne. ei TODELLAKAAN tarkoita vapaata kasvatusta!! Vanhemman ja hoitajan tehtävä on kasvattaa lasta kasvatuksellisin keinoin, ei väkivallan keinoin. Jos lapsi ei yhdellä ruualla syö, niin seuraavalla ruualla maistuu paremmin. Näistä pakkosyöttämisistä ei synny muuta kuin traumoja ainakin ko. ruokaa kohtaan. Palkkaa seuraavan kerran luotettava hoitaja esim. mll:ltä, kuin viet anopille hoitoon. Kerro anopille, mitä olet miettinyt ja se, että jatkossa he voivat nähdä sinun valvonnassa jos ei suostu ymmärtämään miten lapsia tulee kasvattaa rakkaudella, mutta rajoja asettaen. Pieni lapsi on täysin aikuisen armoilla, hän kun ei pysty puolustamaan itseään. Ja ravistamisen näkee mm. verestävistä silmistä...
En muuten tajua tätä.
On muuten tosi yököttävää joutua väkisin syömään jotakin limaista puuroa. Olin itse samanlainen lapsena, velleistä pidin, mutta puuro oli mielestäni niin järkyttävää limaa...miettikää itse, aikuiset, söisittekö jotakin yököttävää mömmöä.
Opin kyllä myöhemmin syömään puuroa ja jopa pitämään siitä.
Mutta muutenkin...ap kertoo, että samanlaisia verenpurkaumia tulee kovan urheilusuorituksen jälkeen. Tämähän on kauheaa. Kaikki ennakkoluuloni vahvistuvat. Liikuntaa intohimoisesti harrastavien ihmisten pääkopassa täytyy olla jotakin vialla...
Ei tämä voi olla totta.
Mä en kuuna päivänä jättäisi lastani tuollaisen hoitoon. Ties mitä muuta keksii.
ensin ottaisin yhteyttä esim. lastensuojeluun ja sen jälkeen vaikka rikosilmoitus. Todella törkeää käytöstä!
Lastasi on pahoinpidelty ja sinä kommentoit: kurjuuksien kurjuus?
Hanki apua ITSELLESI ensin - ihan vitipää !
Mieti sitten, kun illalla tulee nukkumaanmenoaika ja lapsesi itkee äidin ikävää. Millähän pakkokonstilla sitten nukuttaa?
Sitten ko voit lähteä ko voit viedä lapsen omille vanhemmilesi :)
Mutta kannattaa nyt heti alkaa selvitellä mll tai jotain muuta kautta lapselle hoitajaa. Että tiedät mistä tilaat ko ens kerralla tarvit
MIeti vähän. Et todellakaan vie tälle mummille lasta enää koskaan. Ja käyt sen mummin kanssa keskustelun siitä, haluaako sinun tai lapsesi tulevan vanhainkotiin syöttämään sitä kylmää, oksennuspuuroa väkisin mummin suuhun. Voit ihan vapaasti luvata tulevasi ja kerro päälle, että sinä kyllä tiedät, miten vanhuksia pitää kohdella.
ja teet mummosta rikosilmoituksen.
Tosin epäilen tätä keksityksi provoksi.
En ole trolli.
Enhän minä voi rikosilmoitusta tehdä. Eihän nekään kai mitään erityistä tuomiota saanet jotka teippaisivat lapset tuoliin.
Ahdistaa vaan nyt kun mummi oli meidän ainoa hoitopaikka ja se taitaa nyt olla mennyttä.
Ja mummi kyllä ihmettelee miksi en enää vie tyttöä sinne hoitoon...
Kerrot että tälläiset jäljet tuli hänen hyvästä keinostaan opettaa lapsi syömään puuroa.
En ole trolli. Enhän minä voi rikosilmoitusta tehdä. Eihän nekään kai mitään erityistä tuomiota saanet jotka teippaisivat lapset tuoliin. Ahdistaa vaan nyt kun mummi oli meidän ainoa hoitopaikka ja se taitaa nyt olla mennyttä. Ja mummi kyllä ihmettelee miksi en enää vie tyttöä sinne hoitoon...
Taidat olla itsekin hieman vajaa?
Jos sinä et puolusta OMAA LASTASI kuka sen tekee?
Periaatteessa ihan mahdollinen skenaario, että sikäli kiinnostava avaus. Jollekin tämäkin on varmaan ihan oikeasti tapahtunut.
Mutta jos nyt ajateltais että tämä olisi totta, niin asia on selvä kuin pläkki, tämä mummola ei ole lapsen paikka. Mutta ap:n reaktio on epäaito. Itse olisin purskahtanut itkuun, revennyt, huutanut ja hajoillut, jos minun pienen vauvani pehmeä iho olisi raavittu ja puristeltu vereslihalle. Ja välitkin katkaisisin toistaiseksi.
No, mutta trolli mikä trolli.
En ole trolli.
Enhän minä voi rikosilmoitusta tehdä. Eihän nekään kai mitään erityistä tuomiota saanet jotka teippaisivat lapset tuoliin.
Ahdistaa vaan nyt kun mummi oli meidän ainoa hoitopaikka ja se taitaa nyt olla mennyttä.
Ja mummi kyllä ihmettelee miksi en enää vie tyttöä sinne hoitoon...
Niin ei tarvii ihmetellä.
Miten sä mitään todistat ja mitä saat aikaseksi sillä muuta kuin sotaa!
Eikö asioita pitäisi yrittää korjata eikä repiä rikki. On eri asia jos lääkäri päättää toisin mutta tässä tapauksessa se on liian myöhäistä!