Mummi pakkosyötti 9kk tyttöä. Lapsi ihan verenpurkaumia täynnä.
Meillä 9kk tyttö mummilla eilen hoidossa aamusta puoleenpäivään.
Minun piti mennä lääkärille, olen yh.
Mummi on lapsen isän äiti, meillä on ollut ihan hyvät välit. Siis tähän asti on ollut hyvät välit.
Lisäksi mummi jäi kaksi vuotta sitten eläkkeelle pph:n työstä, eli ajattelin et oilisi hyvä hoitaja.
Vein tytön aamulla seitsemän aikaan ja sanoin mummille, ettei tytölle saa antaa puuroa kun aina yökkää jos laittaa puuroa. Ei ole koskaan syönyt minkäänlaista puuroa, se on nähtävästi se koostumus joka tyttöä iljettää koska samoista aineista vellit kyllä menee liukkaasti alas. :)
Kun hain tytön puolenpäivän aikaan en huomannut mitään. Vasta kotona näin että tytön kasvot, vartalo, käsivarret, kaula, niska ja päänahka oli täynnä sellaisia verenpurkaumapilkkuja.
Olen itse urheillut rankasti, joten tiedän että niitä saattaa tulla jos oikein rääkkää kehoaan, ts vaikka nostaa sikakovaa painoa.
Soitin mummille ja kysin mitä oli tapahtunut. Hän myönsi puhelimessa pakkosyöttäneens tyttölle kaurapuuroa. Siis ottanut tytön syliin tiukasti niin, ettei käsivarret pääseet liikkumaan ja tunkenut lusikalla puuroa.
Tyttö oli huutanut ja rimpuillut vastaan ja kakonut ja oksentanut mutta mummi sanoi kuin ylpeänä että viimein koko lautanen oli tyhjentynyt.
Mummin mielestä lapsen pitää syödä puuroa.Sanoi vielä ylpeänä syöttäneensä monet "hoidokit" samalla tavalla.
Jokainen hänen hoidokkinsa oli opinut syömään puuroa.
En sanonut mitään, lopetin vaan puhelun. Mutta jotainhan tälle asialle pitää tehdä.
Minusta tuollainen on julmaa.
Nyt minulla pääsiäisenä kahden yön matka Tallinnaan, tyttöporukassa mennään tuulettumaan.
Mutta en varmaan uskalla lähteä koska mummin pitäisi hoitaa lasta, on jo innokkaana luvannut. Mutta uskallanko jättää lapsen?
Tämä mummi on luonteeltaan mukava mutta ei ota ohjeita tai neuvoja vastaan misssään asiassa koska "olen nähnyt lasten kanssa kaiken, minulle ei tarvitse mitään opettaa".
Kammottavaa ajatella mitä tuskaa ja pelkoa tyttäreni on tuntenut. Huoh.
Mitä tässä nyt tekisi? En kyllä luota mummiin vaikka kuinka antaisi ohjeita.
Taitaa jäädä Tallinnamatka tekemättä.
Toista hoitajaa ei tällä paikkakunnalla ole, isä asuu 500 km päässä, siellä missä vanhempanikin.
Kurjuuksien kurjuus.
Kommentit (91)
Rääväsuut ne heti laittais välit poikki ja mesoovat kuin ylikonstaapelit!
Mielestäni sinun pitäisi kertoa verenpurkaumista anopillesi ja sanoa, että pakkosyöttäminen ei käy! Kerro se rauhallisesti ja sano, että jos se tapahtuu toistamiseen sun on vietävä lapsi lääkäriin ja nykyään LS on heti paikalla.
Ihan kysyn vaan onko lapsen nielemisessä jotain vikaa? Mitähän lastenlääkäri sanoisi? Jos saisit jonkin lausunnon voisit vedota siihen!
Itse en antaisi lasta sinne hoitoon vähään aikaan paitsi jos olisin mukana. Tarkkailisin anopin asennetta kovasti. Vanhanajan hoitajat olivat kai aika kovia pikkuisia kohtaan mm 4-tunnin syöttöväleillään, jota neuvolat paukuttivat päähän.
Et kuitenkaan nauttisi matkasta huolesi takia, joten.....
ovat myös merkki mm. aivokalvontulehduksesta, joten vie lapsi lääkäriin.
En vienyt velliainaksia koska meillä tehdään lli ihan oikeista tavaroista, ts. mannaryyneistä ja maidosta. Luulin että riittää kun sanon mummille, ettei saa antaa puuroa, vaan velliä. Mummi on keittänyt vellia aikaisemmin mutta silloin olen itse ollut paikalla. Oletin että hän keittäisi velliä nytkin - mutta toisin kävi kun en ollut valvomassa. Vrenepurkaumista sen verran, ettei ne ole mitään sormenpäön kokoisia läiskiä, vaan melkein nuppineulankokoisia pikkuisia pilkkuja. Jokainen joka on nostanut penkistä kovaa painoa on taatusti saanut naamaansa näitä verenpurkaumia. Ei niitä aina näe jos ei satu huomaamaan. Minäkin jouduin tarkistamaan lapsen tarkkaan ennenkuin huomasin. Ensimmäiset verenpurkaumat huomasin kun pyyhin tytön silmästä ripseä, katsoin läheltä ja huomasin että niitä oli silmien ympärillä. Sitten huomasin loput. Ja rikosilmon tekemisestä: en koe että tämä olisi rikosilmon paikka. Mummille en ole sanonut vielä mitään kun olen jotenkin äimänä, miten näin voi tehdä. Ja tietenkin puolustan lastani, mutta en potkuhuutoraivarilla. Työssäni olen oppinut hyvin, ettei sellainen käytös auta mitään. Lisäksi mummi on hyvä mummi ja lapseni viihtyy siellä - mutta minun täytyy olla paikalla.
oletko tosiaan noin TYHMÄ..mieti vähän mitä tuommoinen tekee lapsen psyykelle herrajumala. PAKKOSYÖTTÖ JA pahoinpitely ja sinä sanot, että on hyvä mummi..mieti vähän..kukaan normaali ihminen ei tee tuommoista.
Tommosen ihmisen PITÄÄ PYSYÄ KAUKANA LAPSISTA SE ON VAARALLINEN.
Jumalauta vielä pph ollut..huhuhuh.
Kyllä on ilmoituksen paikka..ties vaikka entiset hoitolapset oireilee ja kukaan ei ymmärrä miksi kun eivät osaa osaa epäillä sitä IHANAA HOITOTÄTIÄ..ihan järkyttävää.
EN KUUNA PÄIVÄNÄ ANTAISI LASTANI HOITOON tommoselle ja ANTAISN HÄNEN KUULLA SELKEÄSTI MIKSI LAPSI EI ENÄÄ TULE HOITOON ja vain valvotussa tilassa on lupa tyttöä nähdä.
Kai sinä ap ymmärrät, että sinun käsissäsi on lapsesi mahdolliset traumat, jos tuolle hullulle hänet annat ..ilmiselvästi hän ei edes itse tajua aiheuttavansa vahinkoa kun vielä leveilee sillä.
MUTTA SINÄ TAJUAT JA OLET VASTUUSSA LPSESI HYVINVOINNISTA KUN TIEDÄT MINKÄLAINEN MUMMI VOI OLLA MUISTA SE!!!!
En vienyt velliainaksia koska meillä tehdään lli ihan oikeista tavaroista, ts. mannaryyneistä ja maidosta. Luulin että riittää kun sanon mummille, ettei saa antaa puuroa, vaan velliä. Mummi on keittänyt vellia aikaisemmin mutta silloin olen itse ollut paikalla. Oletin että hän keittäisi velliä nytkin - mutta toisin kävi kun en ollut valvomassa. Vrenepurkaumista sen verran, ettei ne ole mitään sormenpäön kokoisia läiskiä, vaan melkein nuppineulankokoisia pikkuisia pilkkuja. Jokainen joka on nostanut penkistä kovaa painoa on taatusti saanut naamaansa näitä verenpurkaumia. Ei niitä aina näe jos ei satu huomaamaan. Minäkin jouduin tarkistamaan lapsen tarkkaan ennenkuin huomasin. Ensimmäiset verenpurkaumat huomasin kun pyyhin tytön silmästä ripseä, katsoin läheltä ja huomasin että niitä oli silmien ympärillä. Sitten huomasin loput. Ja rikosilmon tekemisestä: en koe että tämä olisi rikosilmon paikka. Mummille en ole sanonut vielä mitään kun olen jotenkin äimänä, miten näin voi tehdä. Ja tietenkin puolustan lastani, mutta en potkuhuutoraivarilla. Työssäni olen oppinut hyvin, ettei sellainen käytös auta mitään. Lisäksi mummi on hyvä mummi ja lapseni viihtyy siellä - mutta minun täytyy olla paikalla.
kun kyseessä noin pieni lapsi..tyttö on kamppailut henkensä edestä jos verenpurkaumia ilmaantunut.
Todella sairasta ja HÄLYTTÄVÄÄ.
Toivottavasti tyttö ei ole ollut usein mummilla..viime talvena kuoli Englannissa vauva kun äiti oli pakkosyöttänyt lasta ja ruoka oli mennyt lapsen keuhkoihin ja pesitynyt sinne. Muutamna kuukauden päästä lapselle tuli keuhkotulehdus ja todettiin, että keuhkoissa oli ruokaa pitemmältä ajalta ja tyttö kuoli.
Nämä ovat vakavia asioita..lapsi on yksilö ja hänen ruokamakuaan pitää kunnioittaa... Jos puuro ei maistu niin sitten jotain muuta...PAKOTTAMALLA LUODAAN TRAUMOJA tai pahimmassa tapauksessa kuolema. MIETI AP SITÄ.
Onneksi entiset hoitolapset ovat selvinneet hengissä. Olen kyllä sitä mieltä, että heidän vanhemmilla olisi oikeus tietää tästä pakkosyötöstä..tämmösestä saatetaan oireilla sitten aikuisena.
Meillä äiti (jäi viime vuonna eläkkeelle) oli pph ja "hoiti" kyllä useamman lapsen juuri tuollaisella pakkosyötöllä.
Oli itsekin lapsena joutunut oppimaan että ruokaa ei pidä ylenkatsoa, vaan kaikki mitä tarjotaan myös syödään.
Kerta jos toisenkin näin kun äitini tarttui - yleensä nää oli alle 2v - lapseen sellaisella pakkosyöttöotteella.
Ts lapsi polvelle, lapsen jalat omien reisien väliin, lapsen käsivarret lapsen selän taakse ja tiukka ote omalla käsivarrella lapsen ympärille.
Ei siinä kauaa mennyt kun joka penska söi kaiken mitä eteen tuli ihan itse.
Monta kertaa oksenisvat ennen kuin tajusivat.
Tuo on vanhan kaartin tyyliä, niitä on vielä muutamia töissä.
Ainakin äidin kaksi kolleegaa tekee vielä töitä pph:ina ja tiedän että molemmilla on sama tyyli yhä edelleen.
En minä osanut tuota tapaa kammoksua, olin kai itekin saanut sellaisen "kasvatuksen". Syön kyllä ihan mitä vaan, edelleenkin.
Mutta joo, nyt on kaksi omaa lasta enkä ole koskaan jättänyt lapsia yksin äidille hoitoon, liikaa tuollaista vanhan kaartin touhua meilläkin.
Ihan uskottava tarina mun mielestä.
Jos muuten lapsella on siinä 60kympin paikkeilla oleva pph niin kyllä olisin vanhempana hieman varovainen.
Uskoakseni ne ovat kaikki samanlaisia.
Minäkin tunnen ja tiedän ainakin kuusi samanlaista, enkä kyllä usko et ne tapaukset ois suomen ainoat.
oletko tosiaan noin TYHMÄ..mieti vähän mitä tuommoinen tekee lapsen psyykelle herrajumala. PAKKOSYÖTTÖ JA pahoinpitely ja sinä sanot, että on hyvä mummi..mieti vähän..kukaan normaali ihminen ei tee tuommoista.
Tommosen ihmisen PITÄÄ PYSYÄ KAUKANA LAPSISTA SE ON VAARALLINEN.Jumalauta vielä pph ollut..huhuhuh.
Kyllä on ilmoituksen paikka..ties vaikka entiset hoitolapset oireilee ja kukaan ei ymmärrä miksi kun eivät osaa osaa epäillä sitä IHANAA HOITOTÄTIÄ..ihan järkyttävää.EN KUUNA PÄIVÄNÄ ANTAISI LASTANI HOITOON tommoselle ja ANTAISN HÄNEN KUULLA SELKEÄSTI MIKSI LAPSI EI ENÄÄ TULE HOITOON ja vain valvotussa tilassa on lupa tyttöä nähdä.
Kai sinä ap ymmärrät, että sinun käsissäsi on lapsesi mahdolliset traumat, jos tuolle hullulle hänet annat ..ilmiselvästi hän ei edes itse tajua aiheuttavansa vahinkoa kun vielä leveilee sillä.
MUTTA SINÄ TAJUAT JA OLET VASTUUSSA LPSESI HYVINVOINNISTA KUN TIEDÄT MINKÄLAINEN MUMMI VOI OLLA MUISTA SE!!!!
Jos tuo on totta, se on kamalaa ja vielä verenpurkaukset näkyy!!
Ja se ei ole mikään pikkujuttu. Mua pahoinpideltiin vauvana ja isompanakin, kaikkea en hevillä muista kuin pieniä välähdyksiä pitkän terapian aikana ja voin sanoa että nyt ymmärrän mistä mun kauhu ja kuristava olo tulee.
Kaikesta mitä tehtiin, pakottaen ja väkivallalla.
Tuollaiset "hullut" , heitä ei saa pitää lastenhoitajina ilman valvontaa.
tässä on hyvä esimerkki totaaliyhoiden ja tukiverkottomien miettiä mikä on tärkeää.Baarireissut,kuntosalireissut tai edes kampaaja reissut vai oman lapsen psyykkinen ja fyysinen hyvinvointi.?
9kk vauva on ollut täysin hädissään,pakokauhunen ja kuoleman pelkoinen tollasessa tilanteessa.Minä en veisi pahimman vihamiehenikään lasta tolle naiselle,en vaikka se tarkoittaisi 24/7 oloa lapsen kanssa koko loppuelämän!!!!!!!
Mun veljen vaimon äiti on pph vieläkin töissä, eläkeikään kai vuos-pari ja on kuulemma samat elkeet kuin ap:n mummilla.
En kyllä IKINÄ veisi lastani pph:lle joka on yli 50v.
Saletisti en.
Koska rakastan lapsiani.
Meillä äiti (jäi viime vuonna eläkkeelle) oli pph ja "hoiti" kyllä useamman lapsen juuri tuollaisella pakkosyötöllä.
Oli itsekin lapsena joutunut oppimaan että ruokaa ei pidä ylenkatsoa, vaan kaikki mitä tarjotaan myös syödään.
Kerta jos toisenkin näin kun äitini tarttui - yleensä nää oli alle 2v - lapseen sellaisella pakkosyöttöotteella.
Ts lapsi polvelle, lapsen jalat omien reisien väliin, lapsen käsivarret lapsen selän taakse ja tiukka ote omalla käsivarrella lapsen ympärille.
Ei siinä kauaa mennyt kun joka penska söi kaiken mitä eteen tuli ihan itse.
Monta kertaa oksenisvat ennen kuin tajusivat.
Tuo on vanhan kaartin tyyliä, niitä on vielä muutamia töissä.
Ainakin äidin kaksi kolleegaa tekee vielä töitä pph:ina ja tiedän että molemmilla on sama tyyli yhä edelleen.En minä osanut tuota tapaa kammoksua, olin kai itekin saanut sellaisen "kasvatuksen". Syön kyllä ihan mitä vaan, edelleenkin.
Mutta joo, nyt on kaksi omaa lasta enkä ole koskaan jättänyt lapsia yksin äidille hoitoon, liikaa tuollaista vanhan kaartin touhua meilläkin.
Ihan uskottava tarina mun mielestä.
Jos muuten lapsella on siinä 60kympin paikkeilla oleva pph niin kyllä olisin vanhempana hieman varovainen.
Uskoakseni ne ovat kaikki samanlaisia.
Minäkin tunnen ja tiedän ainakin kuusi samanlaista, enkä kyllä usko et ne tapaukset ois suomen ainoat.
apua millaista kauhua lapsi on mahtanut kokea,ei lasta saa väkisellä pidellä kiinni,eikä syöttää väkisellä eikä mitään tolleen,rauhassa antaa itse,tommosestahan voi jäädä traumaa syömisen suhteen eikä kohta syö enää mitään kun siihen on kätkeytynyt tuollainen toiminta ja tunne siitä lapseen. en edes miettisi lapsen antamista hänelle ja so what joku tallinna reissu,sanoisin
Kauheaa! Siis jos tämä on totta. Meillä koulutuksessa puhuttiin juuri tästä asiasta, että lasta ei saa pakkosyöttää. Ei saa pakottaa edes maistamaan. Jotkut lapset vaan on niin herkkiä, että tietävät pelkästään jo ruoan hajusta, että pystyvätkö syömään sitä.
Ammattitaidotonta asennetta kuvaa juuri parhaiten tuo, että "minä tiedän kaiken". Ennenkaikkea sitä pitäisi kunnioittaa, että lasten vanhemmat tuntevat lapsensa parhaiten.. ja KUUNNELLA vanhempia. Kuinkahan tämä mummu vain on kunniottanut aikoinaan lukuisten hoitolastensa vanhempia.. Lisäksi kasvattajan tie on koko elämän pituinen, koskaan ei voi sanoa, että "minä tiedän ja osaan kaiken, minua ei tarvitse neuvoa"
Kerro se rauhallisesti ja sano, että jos se tapahtuu toistamiseen sun on vietävä lapsi lääkäriin ja nykyään LS on heti paikalla.
.
Jos lapsi pahoinpidellään, niin miksi ihmeessä pitäisi odottaa, että se tapahtuu uudelleen, ennen kuin vanhemmat heräävät puolustamaan lastaan. Kyse on sentään täysin puolustuskyvyttömästä vauvasta.
puhua mummon kanssa asiat suoraan ja selväksi. Nuo potkuraivarit ja rikosilmoitukset yms on typeryyden huippu, niinkuin itsekin tajuat.
Mutta luulen et auttaa kun keskustelet riittävän selkeästi mummon kanssa niin että ymmärtää että tuo pakkosyöttäminen on sinun mielestäsi lapsen pahoinpitelyä ja hän ei voi sellaista tehdä sinun lapsellesi. Tee selväksi ettet uskalla antaa lastahänen hoitoonsa ellet voi uottaa etä toimii sinun ohjeidesi mukaan.
Luultavaasti tämä loukkaa häntä koska tuo on tosiaan vanhemman kaartin tyyli ollut hoitaa lapsia ja hän ei näe omassa toiminnassaan mitään pahaa, päinvastoin. Mutta sun täytyy kestää mummon mahdolinen loukkaantuminen. Jos hän on normaali täyspäinen ihminen joka haluaa jatkossa olla osa lapsenlapsensa elämää niin hyväksyy kyllä tämän.
Kauheita kommentteja ihmiset tänne kirjottelee.Eikö jokaisen äidin pitäs tukea toista tälläisessa tilanteessa,eikä heti haukkua ja arvostella!
ei halua tukea sellaista äitiä, joka ei puolusta vauvaansa pahoinpitelijää vastaan.
Meillä 9kk tyttö mummilla eilen hoidossa aamusta puoleenpäivään. Minun piti mennä lääkärille, olen yh. Mummi on lapsen isän äiti, meillä on ollut ihan hyvät välit. Siis tähän asti on ollut hyvät välit. Lisäksi mummi jäi kaksi vuotta sitten eläkkeelle pph:n työstä, eli ajattelin et oilisi hyvä hoitaja. Vein tytön aamulla seitsemän aikaan ja sanoin mummille, ettei tytölle saa antaa puuroa kun aina yökkää jos laittaa puuroa. Ei ole koskaan syönyt minkäänlaista puuroa, se on nähtävästi se koostumus joka tyttöä iljettää koska samoista aineista vellit kyllä menee liukkaasti alas. :) Kun hain tytön puolenpäivän aikaan en huomannut mitään. Vasta kotona näin että tytön kasvot, vartalo, käsivarret, kaula, niska ja päänahka oli täynnä sellaisia verenpurkaumapilkkuja. Olen itse urheillut rankasti, joten tiedän että niitä saattaa tulla jos oikein rääkkää kehoaan, ts vaikka nostaa sikakovaa painoa. Soitin mummille ja kysin mitä oli tapahtunut. Hän myönsi puhelimessa pakkosyöttäneens tyttölle kaurapuuroa. Siis ottanut tytön syliin tiukasti niin, ettei käsivarret pääseet liikkumaan ja tunkenut lusikalla puuroa. Tyttö oli huutanut ja rimpuillut vastaan ja kakonut ja oksentanut mutta mummi sanoi kuin ylpeänä että viimein koko lautanen oli tyhjentynyt. Mummin mielestä lapsen pitää syödä puuroa.Sanoi vielä ylpeänä syöttäneensä monet "hoidokit" samalla tavalla. Jokainen hänen hoidokkinsa oli opinut syömään puuroa. En sanonut mitään, lopetin vaan puhelun. Mutta jotainhan tälle asialle pitää tehdä. Minusta tuollainen on julmaa. Nyt minulla pääsiäisenä kahden yön matka Tallinnaan, tyttöporukassa mennään tuulettumaan. Mutta en varmaan uskalla lähteä koska mummin pitäisi hoitaa lasta, on jo innokkaana luvannut. Mutta uskallanko jättää lapsen? Tämä mummi on luonteeltaan mukava mutta ei ota ohjeita tai neuvoja vastaan misssään asiassa koska "olen nähnyt lasten kanssa kaiken, minulle ei tarvitse mitään opettaa". Kammottavaa ajatella mitä tuskaa ja pelkoa tyttäreni on tuntenut. Huoh. Mitä tässä nyt tekisi? En kyllä luota mummiin vaikka kuinka antaisi ohjeita. Taitaa jäädä Tallinnamatka tekemättä. Toista hoitajaa ei tällä paikkakunnalla ole, isä asuu 500 km päässä, siellä missä vanhempanikin. Kurjuuksien kurjuus.
Sori, se oli ainoa asia, joka jäi mieleen.
Mutta kamala mummi, jos pakkosyöttää.
Luuletteko ettei poliisilla ole muuta tekemistä kuin hoitaa uusavuttomien ihmisten ihmissuhdeongelmia??? .
Kyllä poliisia kiinnostaa pienen vauvan pahoinpitely. Joskus kun sellaisesta ilmoitat, niin tulet tietämään miten tosissaan ne sen ottaa.
Ja kuten joku muukin jo sanoi, niin yhteydenotto viranomaisiin on siksikin paikallaan, että entisillä hoitolapsilla on oikeus tietää mitä keinoja heidän hoitamisessaan on aikanaan käytetty.
oli allergioita, mutta kieltäytyi syömästä joitain aineita, edes maistamasta. Sanoi, että lapsi ei päätä vaan äiti. No en tietenkään tehnyt niin, kerran tosin yritin tunkea lusikkaa väkisin suuhun, mutta se tuntui niin pahalta, että en voinut jatkaa. Lääkärille valehtelin pakkosyöttäneeni.
Mutta vaikka puhuisi kuinka, niin miten ihmeessä pystyisi ikinä luottamaan siihen, että mummi oikeasti ei käytä mitään pakottamiskeinoja.
Koska kun mummille sanotaan, että jos hän ei kunnioita äidin periaatteita, niin hän ei saa lasta hoitoon. Niin siihen mummi tietenkin sanoo, että joo-joo, kunnioitetaan kyllä, ei tehdä mitään kiellettyä ja joo-joo totellaan kaikkia äidin antamia ohjeita. Mutta selän takana luultavasti tekee kuitenkin ihan just oman päänsä mukaan.
Ei tuollaiseen mummiin voi enää luottaa, vaikka keskusteltaisi kuinka ja vaikka hän lupaisi mitä.
ton ikäistä voi pakko syöttää ei se sitä niele sillä että joku pitää vaan kiinni..lopulta oksentaisi jo pelkästä paniikista..höpö juttu.