Mummi pakkosyötti 9kk tyttöä. Lapsi ihan verenpurkaumia täynnä.
Meillä 9kk tyttö mummilla eilen hoidossa aamusta puoleenpäivään.
Minun piti mennä lääkärille, olen yh.
Mummi on lapsen isän äiti, meillä on ollut ihan hyvät välit. Siis tähän asti on ollut hyvät välit.
Lisäksi mummi jäi kaksi vuotta sitten eläkkeelle pph:n työstä, eli ajattelin et oilisi hyvä hoitaja.
Vein tytön aamulla seitsemän aikaan ja sanoin mummille, ettei tytölle saa antaa puuroa kun aina yökkää jos laittaa puuroa. Ei ole koskaan syönyt minkäänlaista puuroa, se on nähtävästi se koostumus joka tyttöä iljettää koska samoista aineista vellit kyllä menee liukkaasti alas. :)
Kun hain tytön puolenpäivän aikaan en huomannut mitään. Vasta kotona näin että tytön kasvot, vartalo, käsivarret, kaula, niska ja päänahka oli täynnä sellaisia verenpurkaumapilkkuja.
Olen itse urheillut rankasti, joten tiedän että niitä saattaa tulla jos oikein rääkkää kehoaan, ts vaikka nostaa sikakovaa painoa.
Soitin mummille ja kysin mitä oli tapahtunut. Hän myönsi puhelimessa pakkosyöttäneens tyttölle kaurapuuroa. Siis ottanut tytön syliin tiukasti niin, ettei käsivarret pääseet liikkumaan ja tunkenut lusikalla puuroa.
Tyttö oli huutanut ja rimpuillut vastaan ja kakonut ja oksentanut mutta mummi sanoi kuin ylpeänä että viimein koko lautanen oli tyhjentynyt.
Mummin mielestä lapsen pitää syödä puuroa.Sanoi vielä ylpeänä syöttäneensä monet "hoidokit" samalla tavalla.
Jokainen hänen hoidokkinsa oli opinut syömään puuroa.
En sanonut mitään, lopetin vaan puhelun. Mutta jotainhan tälle asialle pitää tehdä.
Minusta tuollainen on julmaa.
Nyt minulla pääsiäisenä kahden yön matka Tallinnaan, tyttöporukassa mennään tuulettumaan.
Mutta en varmaan uskalla lähteä koska mummin pitäisi hoitaa lasta, on jo innokkaana luvannut. Mutta uskallanko jättää lapsen?
Tämä mummi on luonteeltaan mukava mutta ei ota ohjeita tai neuvoja vastaan misssään asiassa koska "olen nähnyt lasten kanssa kaiken, minulle ei tarvitse mitään opettaa".
Kammottavaa ajatella mitä tuskaa ja pelkoa tyttäreni on tuntenut. Huoh.
Mitä tässä nyt tekisi? En kyllä luota mummiin vaikka kuinka antaisi ohjeita.
Taitaa jäädä Tallinnamatka tekemättä.
Toista hoitajaa ei tällä paikkakunnalla ole, isä asuu 500 km päässä, siellä missä vanhempanikin.
Kurjuuksien kurjuus.
Kommentit (91)
Itselleni tuli ruokamyrkytyksen yhteydessä.
Ap:n kertoma tapaus on rikosilmoituksen paikka. Isoäidin toiminta on väkivaltaa ja lapsi olisi voinut tukehtua okennnukseensa.
Luuletteko te ihan tosissaan, että poliisi alkaa tutkia, jos joku mummo on lapsenlapselleen väkisin syöttänyt puuroa?
Verenpurkaumia tulee pienelle lapselle erittäin helposti vaikkapa oksennustaudissa tai pahemmassa kiukkukohtauksessa.
Ja tämän sanoen: en puolustele mummon tekoja, enkä aP:na enää olisi moisen mummon kanssa tekemisissä. Ihan järjetöntä kuvitella, että pakottaminen tekee puurosta lapselle mieluisaa syötävää!
Ymmärrän ap:nkin surun siitä, että mummon myötä meni nyt ainoa hänen "turvaverkkonsa", jolle voisi lapsen antaa hoitoon. Yksinhuoltaja tarvitsee joskus vapaata...
Mutta nyt on vaan sitten hommattava turvaverkko muualta. Ei auta.
sua ei yhtään harmita et miten sun lapsi on saanu kärsiä!hyi vittu mikä ihminen oot!
älä herran nimessä ikinä, koskaan enää anna lasta mummolle. Siis siksi, että vaikkei mummo enää samaa temppua tekisikään, on hän selkeästi sen ikäluokan ja koulukunnan edustaja että lasta saa väkisin pakottaa. Jos mummo ei tee samaa virhettä syöttämisen suhteen, hän tekee sen jonkun muun asian suhteen. Eli käy fyysisesti kiinni lapseen joko rajoittamis, pakottamis tai kurittamismielessä.
Lapselta on mennyt perusturva mummoon, joten ennenkaikkea teet LAPSELLE karhunpalveluksen jos lapsi joutuu sellaiseen paikkaan hoitoon missä hän pelkää.
Etsi MLL hoitaja tai joku luotettava opiskelija. Et tietenkään jätä lasta heti yksin hänen kanssaan, vaan pyydät että hoitaja tulee ensin vaikka muutamana viikkona pariksi tunniksi leikkimään että tutustutte ja luottamus syntyy,
Ihan oikeasti maksettu hoitoapu on monesti parempi kuin mummon apu. Ymmärrän siinä sen ujostelun vierasta kohtaan, mutta kun ensin tutustuu kunnolla ennnekuin lapsi jää hoitoon yksin niin tämäkin ongelma poistuu.
Kyllä minulla olisi mummolle ollut tarjolla sekä pari valittua sanaa että todella pitkä "jäähy" tapaamisten suhteen.
siis sua harmittaa vaan kun et pääse tallinnaansua ei yhtään harmita et miten sun lapsi on saanu kärsiä!hyi vittu mikä ihminen oot!
Kyllä häntä harmittaa myös lapsen puolesta. Mutta tiedätkös, että aikuiset ihmiset yleensä osaavat miettiä kokonaisuuksia eli kaikkia eri puolia.
Ja minusta on aika ymmärrettävää, että ap suree myös sitä, miten ikävää on, että häneltä yksinhuoltajana katoaa ainoa varahoitaja.
siis sua harmittaa vaan kun et pääse tallinnaansua ei yhtään harmita et miten sun lapsi on saanu kärsiä!hyi vittu mikä ihminen oot!
Kyllä häntä harmittaa myös lapsen puolesta. Mutta tiedätkös, että aikuiset ihmiset yleensä osaavat miettiä kokonaisuuksia eli kaikkia eri puolia. Ja minusta on aika ymmärrettävää, että ap suree myös sitä, miten ikävää on, että häneltä yksinhuoltajana katoaa ainoa varahoitaja.
Yhdessä voivat kyllä siellä kyläillä, mutta ei lasta sinne hoitoon.
Vauvalla on todennäköisesti mennyt puuroa keuhkoihin / keuhkoputkeen ja se on vaarallista. Lisäksi verenpurkaumat ovat voineet tulla puristelusta, vääntämisestä. ET TIEDÄ SISÄISIÄ VAMMOJA.
LAPSI ON AINA VIETÄVÄ LÄÄKÄRIIN TARKISTETTAVAKSI, KUN TAPAHTUMAT OVAT EPÄSELVÄT. MUMMO ON VOINUT HOITAA PAKKOSYÖTÖN MITEN TAHANSA, ON VOINUT VAIKKA RAVISTELLA VAUVAA.
Ap sinä olet vastuussa siitä, että jos pahoinpitelyllä on terveyshaittoja jatkossa, etkä vienyt lääkäriin. Rikosilmoitus on asia ihan erikseen, meet nyt sinne lääkäriin. Lääkäri arvioi sitten, että oliko pikkujuttu vai mitä.
Vanhemmuus ap on tällaista vastuunkantoa. Sinun pitää ensisijaisesti ajatella lastasi, ei mummoa, ei Tallinnareissuasi. Sinun on vietävä lapsi lääkäriin.
Tyttöjen matkoille pääsee myöhemminkin, mutta lapsen kidusta ei saa tekemättömäksi.
Istukaa mummon kanssa alas ja puhutte aikuinen aikuiselle. Lapsi on sinun ja sinulla on oikeus päättää ettei häntä rääkätä noin. Kerro että arvostat hänen kokemustaan lastenhoidosta, mutta meillä ei harrasteta pakkosyöttöä ja jos tämä ei lapsen hoidossa ollessa onnistu niin sanot hakevasi hoitoapua jatkossa muualta. Myös minua on pakkosyötetty isovanhempieni toimesta ihan pienenä ja suhtautumiseni ruokaan on edelleen vinksahtanut. Yritä nyt hyvä ihminen ymmärtää että leikit lapsesi hengellä.
mutta pakkosyöttämisestä varoittaminen on siitä huolimatta ihan asiaa. Olen katsellut Syöpöt-sarjaa jossa ihmisten äärimmäisten vinksahtaneitten ruokailutottumusten takaa löytyy hyvin säännönmukaisesti pakkosyöttö syystä tai toisesta.
Mutta lasta on ihan selkeästi pahoinpidelty, nyt pitäisi toimia! Minäkin olen rauhallinen, mutta jos joku vahingoittaa lastani niin leijonaemo minussa herää.
tunnetusti kovat otteet, mutta eipä kasvanut lapsista silti mitään vatipäitä. Toista se on nykyaikana kun lapsi pitää kasvattaa pumpulissa ettei saisi mitään traumoja. Ja mikä on lopputulos? Vapaan ja välinpitämättömän kasvatuksen tuloksena maailma tulee kaatumaan omaan mahdottomuuteensa.
kovasta ponnistelusta ja raivoamisestakin.
meidän lapselle tuli niitä naamaan kun ponnisteli kovan kakan kanssa
ap kyllä kuulostaa ihmeellisen huolettomalle, joten provoksi epäilen minäkin
itse hän on pahoinpidellyt lastasi.
Mistä sitä tietää mitä muuta hän tekee!?!?
Jos vähänkään rakastat lastasi, suojelet häntä kaikelta ja kaikilta pahoilta oli ne tuttuja tai ei.
Ei mikään risteily voi mennä oman lapsen hyvinvoinnin edelle!
Ikinä, ikinä, ikinä en enää antaisi lastani tuolle mummille hoitoon hetkeksikään.
Minä veisin lapsen lääkäriin, tekisin rikosilmoituksen ja itkisin viikon surren lapsen kokemaa kärsimystä. Sen jälkeen miettisin elämäni ihan uuteen uskoon. Sellaiseen, missä en olisi millään tavalla riippuvainen mummista. Eli etsisin uuden hoitajan, mieluummin vaikka ihan vieraan, johon alkaisin tutustua.
Jos tässä nyt tällä viikolla olisi jotain lääkäriä tai vastaavaa pakollista, niin ottaisin lapsen sinne mukaan ja selittäisin, että anteeksi, kun oli pakko ottaa lapsi, kun edellinen hoitaja pahoinpiteli lasta ja uusi on vielä löytymättä.
Sydämeni tuntee surua lapsesi puolesta. Ole hänelle erityisen hyvä ja hellä lähipäivinä.
En ole trolli.
Enhän minä voi rikosilmoitusta tehdä. Eihän nekään kai mitään erityistä tuomiota saanet jotka teippaisivat lapset tuoliin.
Ahdistaa vaan nyt kun mummi oli meidän ainoa hoitopaikka ja se taitaa nyt olla mennyttä.
Ja mummi kyllä ihmettelee miksi en enää vie tyttöä sinne hoitoon...
Ikinä, ikinä, ikinä en enää antaisi lastani tuolle mummille hoitoon hetkeksikään.
Minä veisin lapsen lääkäriin, tekisin rikosilmoituksen ja itkisin viikon surren lapsen kokemaa kärsimystä. Sen jälkeen miettisin elämäni ihan uuteen uskoon. Sellaiseen, missä en olisi millään tavalla riippuvainen mummista. Eli etsisin uuden hoitajan, mieluummin vaikka ihan vieraan, johon alkaisin tutustua.
Jos tässä nyt tällä viikolla olisi jotain lääkäriä tai vastaavaa pakollista, niin ottaisin lapsen sinne mukaan ja selittäisin, että anteeksi, kun oli pakko ottaa lapsi, kun edellinen hoitaja pahoinpiteli lasta ja uusi on vielä löytymättä.
Sydämeni tuntee surua lapsesi puolesta. Ole hänelle erityisen hyvä ja hellä lähipäivinä.
En ole trolli.
Enhän minä voi rikosilmoitusta tehdä. Eihän nekään kai mitään erityistä tuomiota saanet jotka teippaisivat lapset tuoliin.
Ahdistaa vaan nyt kun mummi oli meidän ainoa hoitopaikka ja se taitaa nyt olla mennyttä.
Ja mummi kyllä ihmettelee miksi en enää vie tyttöä sinne hoitoon...
Puhuisin mummon kanssa enkä antaisi lasta enää hoitoon. Mummia nähtäisi vain valvotusti. Vie lapsi näytille.
Tässä olisi ihan varmasti tarpeeksi mummolle jo rangaistusta. Turha tuhlata yhteiskunnan varoja. Poliisilla tärkeämpääkin tekemistä kun jaella mummoille sakkoja.
Kauheita kommentteja ihmiset tänne kirjottelee.Eikö jokaisen äidin pitäs tukea toista tälläisessa tilanteessa,eikä heti haukkua ja arvostella!Mummolla on selkeästi vanhan ajan tyyli hoitaa lasta.Minusta tässä tilanteessa puhumisella asian voisi hoitaa.Sanot mummolle ettet anna lasta hoitoon enää jos hän ei kunnioita sinun tapaasi hoitaa omaa lasta.Eiköhän jokainen äiti tiedä itse parhaiten mitä oma lapsi syö ja mitä taas ei.Olet kovana tämän syömis asian kanssa ja ilmoitat ettet pidä hänen tavasta hoitaa tyttöäsi.Jos ei puhumalla selviä hänen kanssaan tämä asia,yritä hommata lapsellesi joku luotettava hoitaja.Jos ei löydy niin ei auta kun jättää matka väliin.Lapset tunnetusti rajottaa menemisiä varsinkim meillä yksinhuoltajilla :)
Se on vauvan pahoinpitely!!
Eikä syy ole ilmoituksen jättämättä tekemiselle että purkaumat ovat pieniä! Mikä syy, tottakai se on vakavaa. Ajattele mitä muuta se mummi on voinut tehdä kun on ollut yksin vauvan kanssa!
Ehdottomasti ilmoitus.