Te sääntöfriikit - miksi teillä eivät edes taaperoikäiset saa leikkiä vapaasti?
Tuota toista ketjua huvittuneena lukiessani. Mua ei tosiaan haittaa, jos mun lapsia komennetaan, kaikin mokomin! Ja muutenkin, pidän lapseni kurissa kyläpaikoissa, se on selvää. Mutta joillain näyttää olevan melkoinen määrä niitä kaikenlaisia sääntöjä jo aivan tosi pienille, joilla ei ole kykyä hallita impulssejaan.
Kysymykseni ja aloitukseni siis on:
Miksi teillä on niin paljon niitä sääntöjä? Mikä on kantava idea siellä taustalla?
Kommentit (6)
että kaikilla olisi kotona mukava olla, ei vain sillä taaperolla. Muut ei tykkää kiljumisesta eikä sotkusta eikä ylenpalttisesta riehumisesta. Koti ei ole taaperon valtakunta missä saa tehdä mitä vaan. Lisäksi sääntöjä on hyvä olla pienestä asti, niin se lapsi oppii että maailmassa ei saa aina tehdä ihan mitä huvittaa.
Miten sä, annat lapsen reuhuta vapaana ensimmäiset kuusi vuotta ja sitten pamahtaa säännöt päälle?
että kaikilla olisi kotona mukava olla, ei vain sillä taaperolla. Muut ei tykkää kiljumisesta eikä sotkusta eikä ylenpalttisesta riehumisesta. Koti ei ole taaperon valtakunta missä saa tehdä mitä vaan. Lisäksi sääntöjä on hyvä olla pienestä asti, niin se lapsi oppii että maailmassa ei saa aina tehdä ihan mitä huvittaa.
Miten sä, annat lapsen reuhuta vapaana ensimmäiset kuusi vuotta ja sitten pamahtaa säännöt päälle?
on sääntöjä, koska lasten on hyvä oppia noudattamaan niitä jo varhain, isommalle niitä on vaikea opettaa. En tiedä johtuuko säännöistä vai lasten luonteesta, mutta meillä esim. ruoan heittely on ihan vieras asia, kukkaruukuista ei ole kaivettu multaa lattialle eikä keittiön laatikostoihin ole tarvittu lapsilukkoja.
Leikkiä saa leluilla missä huoneessa haluaa, vieraiden lapset myös. Illalla lelut kerätään takaisin lelulaatikkoon, koreihin ja hyllyihin.
Leikkiminen ja järjetön sotkeminen ovat mielestäni eri asioita, mutta jokainen ymmärtää nämä omalla tavallaan.
sekä sukupuolesta. Meillä on ainakin niin todella kekseliäs vauhdikas poika, että pitää olla koko ajan silmät selässä ja aina on keksimässä jotain uutta, esim juuri kukkamultien kaivelua harrastaa, mutta en pane kasvatuksen piikkiin, koska on vasta 1v7kk. Kunhan kouhottaa!
Tämä sille, joka piti kasvatuksensa ansiona sitä, etteivät lapset tee kepposia.
jo siihen toiseenkin. Meillä ei saa huutaa eikä paiskoa jotta ei kuulo vaurioidu ja meillä ei saa raijata kaikkia leluja ympäri asuntoa, koska minä en jaksa siivota niitä sieltä. Sitten on tietysti perussäännöt, ei lyödä, ei piirretä seiniin, ei leikellä verhoja, kädet pestään vessassa käytyä, ruokapöydässä ei pelleillä jne., nämä siksi että elettäisiin ihmiksiksi :)
meillä leluja voi tuoda muuallekin, mutta ne siivotaan ennen kuin kamut lähtee
jo siihen toiseenkin. Meillä ei saa huutaa eikä paiskoa jotta ei kuulo vaurioidu ja meillä ei saa raijata kaikkia leluja ympäri asuntoa, koska minä en jaksa siivota niitä sieltä.
Sitten on tietysti perussäännöt, ei lyödä, ei piirretä seiniin, ei leikellä verhoja, kädet pestään vessassa käytyä, ruokapöydässä ei pelleillä jne., nämä siksi että elettäisiin ihmiksiksi :)