mieheni uhkaa viedä lapseni
Hei!
onko teillä kenelläkään kokemuksia siitä jos mies haluaa hakea yksinhuoltajuutta?
Jätin mieheni viikko sitten, koska meillä oli paljon riitoja mieheni haukkui ja vähätteli minua koko ajan. Kotitöitä en osannut tehdä ja ulkonäössäni oli vikaa.
Suhteen lopussa aloin myös haukkua häntä joskus kun niin oli minua satuttanut.
Mutta nyt hän uhkaa hakea yksinhuoltajuutta tai yhteishuoltajuutta jossa vauvamme 10kk olisi hänen luonaan.
Olen mielestäni ihan normaali 23 vuotias äiti, käyn lapseni kanssa kerhoissa ja säännöllisesti muiden kanssa leikkimässä, en ole häntä laiminlyönnyt ja vain kerran olen itsekkäästi lähtenyt ystäväni kanssa juhlimaan ja vauva jäi veljeni perheen luo yöksi. Siitä on muutama viikko.
Ongelma on kuitenkin se että käyn jumpassa kerran päivässä, yleensä kun vauva nukkuu. En vaan kestä yksin kotona tässä tilanteessa ja siellä käytyäni tulee parempi olo. Tässä kuulemma laiminlyön lasta. Hän on siis vanhemmillani pihalla nukkumassa, joskus toki herää ja vanhempani ovat hänen kanssaan kunnes palaan.
Ainakun ex mieheni haukkuu minua paskaski ja paskaksi äidiksi niin menetän malttini kokonaan. Itken häntä lopettamaan ja muutaman kerran olen jotain rikkonut. Silloin myös haukun häntä ilkeäksi ja pahaksi. Siis itsekkin tiedän että olen sekava silloin. Tämä on se mihin mies aikoo vedota.
Voitteko kertoa miten oikeuskäsittely etenee ja millä perusteilla mies voi saada lapsen hänen luokseen.
Hän on opiskelija ja heinäkuussa aikoo muutta pois täältä, lapsen kanssa siis. En halua menettää lastani!
Kommentit (26)
ette ole naimisissa, sinä äitinä voinet hyvin pitkälle päättää huoltajuudesta (eli myönnätkö yhteishuoltajuutta, tai sitten miehen se pitää oikeusteitse hakea). Yhteishuoltajuutta en suosittele koska mies ilmeisesti on tyyppi joka haluaa tehdä kaiken mahd. hankalaksi eli päättää mm. uskonnosta, asuinpaikasta, passin hankinnasta, saatko matkustaa ulkomaille lapsen kanssa, avaatko lapselle tilin jne. Itse erosin aikoinaan ihan sopuisasti mutta välimatkankin vuoksi ilmoitin lastenvalvojalle että haluan yksinhuoltajuuden, muuten asioiden hoito olisikin ollut paljon hankalampaa. Olet varmasti hyvä äiti ja kuule, tiedän monia naisia joiden kodeissa on nähty ns. lentäviä lautasia paljon pienemmistäkin syistä, ei ihme että miehesi kohtelu saa sinut hermostumaan. Vedotkoon mihin vetoaa. Hän on narsisti joka tarvii jonkun jota lytätä ja kun et siihen suostu, iskee siihen kohtaan mikä sinulle on arin. Koska hänellä ei ole edes tuloja tai osoittaa esim. hoitojärjestelyjä lapsille, mikään oikeus ei lasta hänelle anna. Pidä nyt vaan lujasti puolesi ja tuo julki millaista yhteiselämänne on ollut. Turha luulla että hän tulisi lastakaan kohtelemaan sen kummemmin kuin sinua. Myös vanhempasi ja veljesi voivat todistaa että lapsella on ollut joku huolehtimassa sen vähän kun olet jossain käynyt. Kerro heillekin tilanteesta.
Mikään parisuhdeneuvonta tuskin mitään tässä auttaa, kenenkään ei tarvitse tuollaista kohtelua sietää. Mies on jo lähtökohtaisesti aika perseestä eikä varmaan tuosta kummene.
Lapset kyllä määrätään rutiininomaisesti äidin luokse asumaan, vaikka äidissä voitaisiin osoittaa vikoja ja puutteita hyvinkin äärinmäiseen rajaan saakka. Äidillä on diktatuurimaista rajotonta valtaa omia lapsi automaattisesti itselleen, isä voidaan syrjäyttää lähes täysin.
on nyt trendinä määrätä huoltajuus äidin sijasta isälle. Itse sain yksinhuoltajuuden miehenä aika helposti ilman että exvaimossa kuitenkaan oli mitään merkittävää "vikaa". Viestisi on vanhentunutta propagandaa.
ensisijaisena vaihtoehtona.
Ongelmana on ne isät jotka tulevat uhoamaan että Suomessa laki on aina naisen puolella, eikä hänen kannata alkaa edes taistella. Sit kun asiasta aletaan sopia, niin selviääkin ettei isä yllättäen halua sotkea omaa vapaa-aikaansa lasten tapaamisilla. Saman mantran uhoaminen saattaa kuitenkin jatkua siitä huolimatta että isä lastenvalvojalla kieltäytyy tekemästä minkäänlaista tapaamissopimusta.
Sellainen isä/äiti joka oikeasti on sitoutunut vanhemmuuteen voi aina myöskin säilyttää vanhemmuutensa eron jälkeen.
Jos olisimme samalla paikkakunnalla, voisimme piipahtaa vaikka kahvilla lasten kanssa. Mies ei halua nähdä vauvaa koska ei halua olla kanssasi tekemisissä???? Höpöhöpö. Tekosyy. Ei vaan viitsi ottaa lasta vastuulleen. Omapa on tappionsa, tämänkin voit kertoa siellä lastenvalvojalla. Ovat ne yhtä ja toista nähneet ja näkevät kyllä miehen selitystenkin läpi. Miehelle lapsi on pelkkä koston välikappale.
Hyvä että lähdit nyt, muutaman vuoden päästä itsetunto olisi jo tallattu maahan.
Ja se diktaattoreista huuteleva ilmeisesti hyllytetty isä voi painua muualle tästä ketjusta.
Lapset kyllä määrätään rutiininomaisesti äidin luokse asumaan, vaikka äidissä voitaisiin osoittaa vikoja ja puutteita hyvinkin äärinmäiseen rajaan saakka. Äidillä on diktatuurimaista rajotonta valtaa omia lapsi automaattisesti itselleen, isä voidaan syrjäyttää lähes täysin.
on nyt trendinä määrätä huoltajuus äidin sijasta isälle. Itse sain yksinhuoltajuuden miehenä aika helposti ilman että exvaimossa kuitenkaan oli mitään merkittävää "vikaa". Viestisi on vanhentunutta propagandaa.
ensisijaisena vaihtoehtona.
Ongelmana on ne isät jotka tulevat uhoamaan että Suomessa laki on aina naisen puolella, eikä hänen kannata alkaa edes taistella. Sit kun asiasta aletaan sopia, niin selviääkin ettei isä yllättäen halua sotkea omaa vapaa-aikaansa lasten tapaamisilla. Saman mantran uhoaminen saattaa kuitenkin jatkua siitä huolimatta että isä lastenvalvojalla kieltäytyy tekemästä minkäänlaista tapaamissopimusta.Sellainen isä/äiti joka oikeasti on sitoutunut vanhemmuuteen voi aina myöskin säilyttää vanhemmuutensa eron jälkeen.
jotka ei jaksa käytännössä tehdä mitään isyytensä eteen. Syyllinen omaan epäonnistumiseen pitää löytää kuitenkin muualta, vähän niin kuin tekee sellainen työtön rasisti joka haukkuu että mamut on vieneet häneltä kaikki työpaikat.
Mä seurustelin hetken aikaa miehen kans joka valitti tätä samaa että Suomessa laki on vain naisen puolella ja hän menetti isyytensä Suomen feministiselle byrokratialle jne.jne.
Minä hölmö palkkasin suhteemme aikana miehelle hyvän lakimiehen, että hän alkaisi taistella lapsensa huoltajuudesta. Selvisipä siinä samalla sitten ettei mies ollut vastustanut vaimon hakemaa yksinhuoltajuutta mitenkään, eikä ollut halunnut sopia tapaamisia, eikä maksaa palkastaan elatusmaksuja.
Jotenkin kuin luen teidän vastauksia niin voin rauhottua ja saan niistä paljon voimia!
Kiitos hei kauheasti!
Vielä en uskalla lastenvalvojalle kertoa kaikkea miehestäni koska haluan viimeiseen asti estää tätä karkaamasta käsistä, ettei ala kauhea huoltajuustaistelu oikeudessa, se olis lapselle ja meille kummallekkin liian raskasta.
Voihan olla että mieheni tajuaa, että vauvan ei ole hyvä olla minussa erossa, varsinkin kun hereillä olon aikansa haluaa vain olla minun sylissä. Muut ihmiset ei kauheasti kiinnosta mm.isänsä.
Silloinkun asuimme yhdessä isä aina valitti kuinka vauvan hoito on raskasta, eikä halunnut nukuttaa tai leikkiä muutakun jos minä olin mukana.
Niin ja asun Kangasalla