Työpaikkahakemusten tekemisestä
Toimin rekrytointitehtävissä ja törmään päivittäin erittäin vajavaisiin työpaikkahakemuksiin. Jos haluaisin olla ilkeä, voisin sanoa, että ei kyllä ole ihme, että monikin hakija on työtön!
Miten on mahdollista tälläisena teknologian aikana, ettei juuri kukaan osaa tehdä kunnollista työhakemusta? Työvoimatoimisto järjestää kursseja tätä varten, netti pursuaa lomakemalleja jne. Poikkeuksetta voi sanoa, että 85-95% kaikista lukemistani työpaikkahakemuksista ei täytä minkäänlaisia työpaikkahakemuksen täyttäviä kriteereitä! Aina joukossa on joku muotoseikat täyttävä hakemuskin, mutta eilenkin kävimme yrittäjän kanssa yritykseen tulleita hakemuksia läpi ja suurin osa oli todella alkeellisia sähköpostiviestejä. Ei mitään esittelyä, ansioluetteloa, ei tietoa koulutuksesta, ei työkokemuksesta, eipä juuri mitään muuta kuin toteamus, että haluaisin teille töihin! Muutamassa luki " luin lehdestä, että teillä on tällainen paikka auki. en kyllä ole koskaan tehnyt sen alan työtä, mutta soittakaa minulle kännykkään, milloin voisin aloittaa" . Eräs hakija oli vienyt ns. hakemuksen itse paikalle ja tokaissut ovella " tulin katsomaan paikkoja" .
Tuntuu, että ihmisiltä on hävinneet käytöstavat kokonaan, maalaisjärjen käytöstä nyt ei viitsi edes mainita. Yrittäjille soitellaan pyhäpäivisin, lähetellään muutaman rivin mittainen " hakemus" jne. Hei haloo, miettikää vähän ja paneutukaa hakemuksen tekoon ja etenkin ansioluettelon tekoon!
Kommentit (6)
Olen pohtinut vahvuuksiani ja penkonut työkokemuksestani niitä asioita, jotka olisivat työnantajan näkökulmasta hyödyllisiä. Olen tehnyt hakemuksista helppolukuisia ja laittanut liitteksi kaiken sen mitä on pyydetty. Olen jopa soittanut etukäteen ja kysellyt sellaisia asioita, jotka ovat ilmoituksen perusteella jääneet epäselviksi.
Tulos: yhteenkään työpaikkaan ei ole kutsuttu edes haastatteluun.
On herännyt ajatus, että olen liian fiksu ja hakemukseni perusteella liian " hyvä" hakija. Eivät maisterit ota töihin (ei edes haastatteluun) tohtoritason ihmistä. Koulutus ja hyvä hakemus on minun näkökulmastani ollutkin ehkä dismeriitti.
Mitä mieltä olet tällaisesta ajatuksesta?
noin 6-7 paikkaan. Neljään pääsin haastatteluun ja yhden näistä paikoista sain. Aikaväliä oli pari vuotta, mutta kun oli vakituinen paikka niin saatoin hakea vain sellaisiin paikkoihin jotka ihan oikeasti kiinnosti.
Ehkä kyse on siitä, että pitää hakea oikean vaatimustason täyttäviin paikkoihin. Jos on yli tai alikoulutettu ei varmasti pääse helpolla edes haastatteluun.
Jos yrityksessä ei ole ilmoitettu vapaista työpaikoista, vaan haluan " kokeilla onneani" , kannattaako silloin lähettää ihan itse kirjoitettu hakemus vai täyttää yrityksen nettisivuilla oleva valmis työnhakukaavake?
Molemmilla tavoilla olen päässyt töihin, mutta kumpi olisi varmempi?
2 kanssa samantyyppinen tarina minulla. työnantajat pitävät liian hyvää koulutusta ja useita luottamustehtäviä osoituksena siitä että lähden kuitenkin menemään hetken päästä jonnekin parempaan paikkaan.
kun olin mukana rekrytoimassa meille uutta varastomiestä oppisopimuksella, niin 30 hakemuksesta vain n. 5kpl oli " ala-arvoisia" . Muilla hakemukset ja cv:t viimeisen päälle.