Ajatteletteko Espoon, Vantaan, Kauniaisen ym..
enemmän Helsinkiin kuuluviksi vai omiksi paikkakunnikseen?
Kommentit (40)
Yksi voisi olla nimetään Somalia. Siellä harjoitettaisiin monikulttuurisuutta ja voisimme käydä metrolla ihmettelemässä kaikkea sitä ihanaa värinää.
Itäkeskuksen uudellen nimeäminen Itikseksi epäonnistui. Somalia olisi osuvampi.
Leppävaara ei ole = rumia kerrostaloja + Sello
On hitusen isompi alue kylläkin.
No kerropa mitä MUUTA siellä on? Huom: olen itse asunut Leppävaaran lähellä, tiedän kyllä paikan.
Martinlaakso ja Myrtsari
Martsari ja Myrtsi
Mulle Vantaa on melko lailla tuntematon suuruus. Tämän ei-kaupunki-Espoon lisäksi kun olen elämäni varrella asunut vain alle 00200 olevissa postinumeroissa.
Yksi voisi olla nimetään Somalia. Siellä harjoitettaisiin monikulttuurisuutta ja voisimme käydä metrolla ihmettelemässä kaikkea sitä ihanaa värinää.Itäkeskuksen uudellen nimeäminen Itikseksi epäonnistui. Somalia olisi osuvampi.
Mutta eiköhän se nimi muutettu juuri siksi, että on helpompi lausua. Itäkeskus oli ahdistavan suomalainen ä:n pisteineen.
No kerropa mitä MUUTA siellä on? Huom: olen itse asunut Leppävaaran lähellä, tiedän kyllä paikan.
Joten ehkäpä sinä valaiset asiaa?
Siellä on Sello + rumia kerrostaloja + kehä I + rautatieasema, jossa EI pysähdy kaukojunat.
En keksi muuta.
niin mikä erottaa Hgin ytimen näistä? Joka paikasta löytyy samanlaisia baareja ja ovat joukkoliikenteen keskipisteitä ja vaihtopaikkoja. Eroa keksin lähinnä kulttuuritarjonnan laajuudessa, talojen rakennusvuodessa ja kivijalkaliikkeiden määrässä, joissa Hki on ykkönen. Sen sijaan esim. liikuntamahdollisuuksien ja kauppatarjonnan puolesta stadi on selkeästi surkein ja näivettynein.
Monella pikkukaupungilla kuten vaikka Mikkeli, Kuopio, Kouvola on paljon keskustamaisempi keskusta kuin esim. Leppävaarassa on. Espoossa ja Vantaalla ei ole kunnon keskustaa. Molemmissa kaupungeissa on pieniä keskittymiä, mutta eivät ne ole samalla tavalla keskustoja kuin Helsingissä, Mikkelissä, Turussa, Kuopiossa. Eikä Espoo ja Vantaa ole kaupunkimaisia, niillä ei ole kaupunkimaista rakennetta.
Miksi tätä on niin vaikea myöntää?
Monella pikkukaupungilla kuten vaikka Mikkeli, Kuopio, Kouvola on paljon keskustamaisempi keskusta kuin esim. Leppävaarassa on. Espoossa ja Vantaalla ei ole kunnon keskustaa. Molemmissa kaupungeissa on pieniä keskittymiä, mutta eivät ne ole samalla tavalla keskustoja kuin Helsingissä, Mikkelissä, Turussa, Kuopiossa. Eikä Espoo ja Vantaa ole kaupunkimaisia, niillä ei ole kaupunkimaista rakennetta.
Miksi tätä on niin vaikea myöntää?
ja ylipäänsä sellainen paikka, jonne mennään asioille ja ostoksille. Espoolaiset ja vantaalaiset menevät usein ostoksille Helsingin keskustaan.
Lisäksi kaupunkimainen rakenne on juuri se, että kaupunki on tavallaan rakentunut keskustan ympärille. On keskusta + sen ympärillä lähiöitä. Espoossa ja Vantaalla on vain lähiöitä.
Itse asun Espoon Leppävaarassa ja useimmiten käyn ostoksilla joko Sellossa tai Helsingin keskustassa. Tässä kaupungissa ei ole kaupunkimaista rakennetta.
Espoo
Espoo on viimeinen niin sanottu "reikäleipäkunta"; Kauniainen sijaitsee kokonaisuudessaan Espoon sisällä. Kaupungille tunnusomaista on hajanainen kaupunkirakenne ja useat erilliset kaupunkikeskukset.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Espoo
Vantaa
Vantaalle ovat Espoon tapaan ominaisia esikaupunkimaiset lähiöt ja yhden selkeän keskustan puuttuminen.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vantaa
keskusta on paikka, jossa on kaikki virastopalvelut ja ylipäänsä sellainen paikka, jonne mennään asioille ja ostoksille.
joten ollaan siis samaa mieltä siitä että Espoolla ON keskusta.
Espoolaiset ja vantaalaiset menevät usein ostoksille Helsingin keskustaan.
Jotkut käyvät, monet eivät koskaan. Samoin hkiläiset käyvät Tallinnassa ja Tukholmassa ostosreissuilla. Eikö stadi siis olekaan keskusta?
Yritä jo ymmärtää, ettei Espoo ole mikään kaupunkimainen kaupunki vaan Helsingin ympärille muodostunut kasa lähiöitä, jotka on nidottu yhdeksi kaupungiksi.
t. se Leppävaarassa asuva
jotka haastavat ytimen. Esim. Itis on aivan selkeä idän keskus.
Yritä jo ymmärtää, ettei Espoo ole mikään kaupunkimainen kaupunki vaan Helsingin ympärille muodostunut kasa lähiöitä, jotka on nidottu yhdeksi kaupungiksi.
t. se Leppävaarassa asuva
Oletko koskaan käynyt muissa suomalaisissa kaupungeissa? Samalla tavalla hajasijoitelluista lähiöistä nekin koostuvat. Koosta riippuen "keskustoja" on yksi tai useampi.
Tuolla pettämättömällä logiikallasi kaikki Uudenmaan pikkukaupungit ja paikkakunnat Lohjalta Tuusulaan ovat käytännössä Hgin lähiöitä. Tosin näinhän maalaiset ajattelevat, ja sieltä taidat sinäkin olla lähtöisin. Hassua että samat ihmiset yleensä suuttuvat kun maaseutu"kaupunkeja" kutsuu vähättelevästi Turun, Treen tai Oulun periferioiksi.
Siellä on Sello + rumia kerrostaloja + kehä I + rautatieasema, jossa EI pysähdy kaukojunat.
En keksi muuta.
Leppävaaran alue ei ole vain se pieni läntti Etelä-Leppävaaraa. Myös Säterin alue, Lintukorpi, Vallikallio, Lintuvaara, Kyyhkysmäki, Uusmäki, Lintulaakso + Lintumetsä kuuluvat Leppävaaran alueeseen.
Kannattaa vaikkapa käydä kävelyllä kauemmaksi kuin 10 minuuttia Sellolta, jos joku kerta saat aikaiseksi. Sitten saatat jopa osata vastata kysymyksiin Leppävaarasta
Minusta on aika loukkaavaa pitää niitä vain Helsingin lähiöinä. Niillä on kuitenkin esim. oma historiansa.
Erillisiksi kaupungeiksi.
T: Helsingissä syntynyt ja kasvanut, Vantaalle aikuisiällä muuttanut
Vaikka tiedän, että näin ei todellisuudessa ole.
terveisiä Keski-Suomesta
No, ehkä sinä lähiöasukki murunen saat jotain isompaa irti siitä, että voit röyhistellä rintaasi sillä, että asut pääkaupunkiseudun ainoassa "oikeassa kaupungissa".
Mä viihdyn omassa lähiössäni täällä omassa kaupungissani :), siksipä olen tänne sieltä Helsingin keskustasta aikojen kulussa muutellut.