Suolakurkkujen tms. nyppijät!
Voitteko suolakurkkujen nyppijät kertoa, onko teillä paljonkin inhokkeja mitä varta vasten otatte ruoasta pois? Onko ne yleensä jotain etikkaisia vai onko nuo inhokit milloin mitäkin?
Onko se hyvinkin yleistä, että ruoasta otetaan pois vaikkapa herneet, sienet tai mitä tahansa, siis ravintolassakin?
Mun mielestä se on jotenkin noloa nirsoilua ja vaikken ikinä sienistä teekään ruokaa koska en pidä niiden mausta ja siitä limaisuudesta (en ole syönyt rapeita voissa paistettuja rouskuja tms), syön ne silti vaikka pitsan mukana. Kyllähän ne alas menee kun nielaisee. Toki en ravintolassa tieten tahtoen tilaisi metsästäjänpihviä tms. missä sienet on pääasiassa.
Kommentit (83)
Nirsoilu ja nyppiminen on sallittu vain lapsille ja heillekin alakouluiässä, muuten se on todella junttimaista ja sivistymätöntä. Meillä nuorin 9v nyppii sipulia ja suolakurkut pois mutta tietää että tuo käytös loppuu kohta.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 10:07"]
Olen allerginen etikalle -> nypin suolakurkut pois.
Sen lisäksi minulla on ns. inhokkeja, joita en saa nieltyä vaikka kuinka yritän. -> Oksennan. Luuletko että nautin siitä itse? Paljon mielummin nielisin kuin nyppisin mutta ravintolapöytään oksentaminenkaan ei houkuttele.
[/quote]
Jos on allerginen etikalle, niin eikö kannattaisi pyytää ruoka ilman suolakurkkuja? Jäähän siihen nyppimisestä huolimatta etikkaa...
Eli tuo tekosyy ei nyt mennyt vaan läpi: ronkeli mikä ronkeli.
Mutsi nyppii paprikat pois, jos niitä annoksessa on, syynä närästys.
Allerginen etikalle?? Ihmisillä on kaikenlaisia itsediagnosoituja ruokavammoja nykyään. Se on minusta jokseenkin ärsyttävää. Allergiaa käytetään tekosyynä kun halutaan snobbailla ruualla..
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 10:14"]
Sen lisäksi minulla on ns. inhokkeja, joita en saa nieltyä vaikka kuinka yritän. -> Oksennan. Luuletko että nautin siitä itse? Paljon mielummin nielisin kuin nyppisin mutta ravintolapöytään oksentaminenkaan ei houkuttele.
[/quote]
Jos on allerginen etikalle, niin eikö kannattaisi pyytää ruoka ilman suolakurkkuja? Jäähän siihen nyppimisestä huolimatta etikkaa...
[/quote]
Tottakai pyydän ruokani ilman suolakurkkua. Samoin pyydän ruokani ilman niitä aineksia joita inhoan. Tämä vastaus nyt oli tarkoitettu tilanteisiin joissa jostain syystä on ollut tarjolla tuollainen ruoka jossa suolakurkkua on. Anafylaksiaa en siitä onneksi saa, ikäviä oireita kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 10:17"]
Allerginen etikalle?? Ihmisillä on kaikenlaisia itsediagnosoituja ruokavammoja nykyään. Se on minusta jokseenkin ärsyttävää. Allergiaa käytetään tekosyynä kun halutaan snobbailla ruualla..
[/quote]
No, tämä on kyllä ihan diagnosoitu. Kuten sanoin, anafylaksiaa en onneksi siitä saa.
[/quote]
Kun kysyjän asenne on tuo mikä aloituksessa tai tässä lainauksessa, niin tuskin mikään vastaus kelpaa. Joten antaa olla. Sovitaan heti alkuun, että kaikki nyppijät tekevät sitä vain siksi, koska se on niin älyttömän kivaa ja koska he ovat niin toivottoman huomionhakuisia.
Kokkina sanon ettei kenenkään kuulu syödä lautaselta raaka-ainetta tai ruokaa josta ei pidä. Miksi maksaa ateria jos ajattelee ettei juuri silloin tahdo syödäkään suolakurkkua? Koska suolakurkku on eri kuin maustekurkku josta puhut. Ja ihmisillä makuaistikin vaihtelee, on päiviä kun ei tee yhtään mieli karvasta tai suolaista ja se vaihtelee miten kukakin ruuan valmistaa.
Minusta on ihan OK että kotona tai ruokapaikassa joku jättää jotain syömättä, ei sitä kuulu mitenkään hävetä jos jättää syömättä. Jos ruoka on erityisen pahaa niin siitä kannattaa jo huomauttaa tarjoilijalle niin kokki tekee kyllä uuden annoksen! Minusta on ainakin ihan ammattiylpeyttäkin että ihminen syö maittavan annoksen.
Löysää ap vähän niin elämäkin on mukavempaa.
Kun maksan ravintolassa annoksen niin saan kyllä syödä siitä ihan niin paljon tai vähän ku itse juuri sillä hetkellä tahdon.
Kyläpaikassa koitan syödä sen mitä olen ottanut, mutta kehtaan kyllä sielläkin kohteliaasti kieltäytyä. Kiitos otankin vaan kahvia (ja jätän pullat vadille).
Kaikkien ei tarvi tykätä kaikesta.
Minua kyllä hävettää jos seurueessa on tuollainen nyppiä joka ei syö sitä tai tätä.
Yleensä nämä "nirsoilijat" eivät vaan ole oppineet syömään oikeita ruokia.
Jos tuollaiselta kysyy että mikä ruoka on hyvää niin vastaus on aina tyyliin joku Hesen hamppari (ilman kurkkua) tai maksalaatikko (ilman rusinoita).
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 10:05"]
Onko ne yleensä jotain etikkaisia vai onko nuo inhokit milloin mitäkin?
[/quote]
Ei se ole milloin mitäkin, vaan ihan ne vakioaineet, jotka aiheuttavat vaikkapa tuota yllä mainittua närästystä.
En ole AP, mutta olen miettinyt ihan samoja asioita. Allergiat (oikeat sellaiset) pois lukien kuuluu mielestäni yleissivistykseen pystyä syömään mahdollisimman monipuolisesti eri ruoka-aineita. On äärettömän kiusallista olla bisnestapaamisessa, jossa aikuinen ihminen närppii ruokaansa, koska siinä on paprikaa tai sipulia.
No, ne pari kertaa vuodessa kun jonkun hampparin syön niin nypin kyllä kurkunsiivut pois. En tykkää niiden suutuntumasta. Mutta en koe että minun inhoni olisi niin tärkeä, että viitsisin tehdä erikoistilausta kuitenkaan. Nirsoksi en itseäni luokittelisi koska syön kuitenkin lähes kaikkea muuta mukisematta :D En vaan voi sietää miten se kurkku nitisee hampaissa, hrgh.
[/quote]Jos sulla on etika-allergia niin uskallatko todellakin syödä ruokaa jossa on ollu etikkaa? Kyllähän sinne sitä etikkaa jää vaikka sen suolakurkun ottaa pois.
Väittkö joku että nirsoilijalla on kivaa? No ei varmasti ole. Mutta onhan se syistä huolimatta todella juntin näköistä puuhaa.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 10:20"]
[/quote]
Kun kysyjän asenne on tuo mikä aloituksessa tai tässä lainauksessa, niin tuskin mikään vastaus kelpaa. Joten antaa olla. Sovitaan heti alkuun, että kaikki nyppijät tekevät sitä vain siksi, koska se on niin älyttömän kivaa ja koska he ovat niin toivottoman huomionhakuisia.
[/quote]
Tuo vastaaja ei ollut ap!
Aloitukseni oli tosiaan jotenkin aggressiivisen oloinen, nyt kun sen luin itse uudelleen läpi - anteeksi siitä :)
Enkä tietenkään hakenut kysymykselläni allergiasta/närästyksestä johtuvaa nyppimistä, vaan sellaista "nirsoilua" (onko sille jotain parempaa sanaa?). Tarkoitan siis aikuisen ihmisen käytöstä kun nypitään milloin mitäkin ruoasta pois. Ja senkin todella ymmärrän, että jollakin voi tosiaan tulla oksennus vaikkapa suolakurkusta. Mutta sellaiset ihmiset on todella harvassa, oikeasti.
Joillain on vain jäänyt tavaksi erotella ruoasta vaikkapa kesäkurpitsat sivuun, vaikka ne olisivat kastikkeessa jo hautuneet pehmeiksi ja maistuvatkin vain sille lihakastikkeen kokonaisuudelle.
Ap
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 10:22"]
Kokkina sanon ettei kenenkään kuulu syödä lautaselta raaka-ainetta tai ruokaa josta ei pidä. Miksi maksaa ateria jos ajattelee ettei juuri silloin tahdo syödäkään suolakurkkua? Koska suolakurkku on eri kuin maustekurkku josta puhut. Ja ihmisillä makuaistikin vaihtelee, on päiviä kun ei tee yhtään mieli karvasta tai suolaista ja se vaihtelee miten kukakin ruuan valmistaa.
Minusta on ihan OK että kotona tai ruokapaikassa joku jättää jotain syömättä, ei sitä kuulu mitenkään hävetä jos jättää syömättä. Jos ruoka on erityisen pahaa niin siitä kannattaa jo huomauttaa tarjoilijalle niin kokki tekee kyllä uuden annoksen! Minusta on ainakin ihan ammattiylpeyttäkin että ihminen syö maittavan annoksen.
Löysää ap vähän niin elämäkin on mukavempaa.
[/quote]
Ravintolaruoka on lähes poikkeuksetta aivan liian suolaista. Usein joudun syönmään sen väkisin, eikä siitä viitsi joka kerta valittaa.
Kokkien makuaisti on varmaan jotenkin turtunut, tai sitten eivät edes maista ruokaansa. Jos haluaa verisuonitaudin, niin suolaa on helppo lisätä, pois sitä ei annoksestaan saa.
Hauskaa että joku on etikalle allerginen, etikkaa kun on aika monessa elintarvikkeessa, esimerkiksi ketsupissa, joten voi olla suhteellisen vaikea vältettävä. Lisäksi jos suolakurkkua on jossakin, niin etikka kyllä on imeytynyt muuallekin annokseen, ei vain siihen suolakurkkuun.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 10:39"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 10:20"]
[/quote]
[/quote]
Tuo vastaaja ei ollut ap!
Aloitukseni oli tosiaan jotenkin aggressiivisen oloinen, nyt kun sen luin itse uudelleen läpi - anteeksi siitä :)
Enkä tietenkään hakenut kysymykselläni allergiasta/närästyksestä johtuvaa nyppimistä, vaan sellaista "nirsoilua" (onko sille jotain parempaa sanaa?). Tarkoitan siis aikuisen ihmisen käytöstä kun nypitään milloin mitäkin ruoasta pois. Ja senkin todella ymmärrän, että jollakin voi tosiaan tulla oksennus vaikkapa suolakurkusta. Mutta sellaiset ihmiset on todella harvassa, oikeasti.
Joillain on vain jäänyt tavaksi erotella ruoasta vaikkapa kesäkurpitsat sivuun, vaikka ne olisivat kastikkeessa jo hautuneet pehmeiksi ja maistuvatkin vain sille lihakastikkeen kokonaisuudelle.
Ap
[/quote]
Nyppijä kyllä keksii aina jonku "oikean" syyn käytökseensä.
Itseäni närästi aikaisemmin jatkuvasti ja keksin siihen milloin mitäkin syytä mm. sen että syön ihan mitä vain, enkä todellakaan ronki ruokaani.
Kun aloin laihduttamaan ja lopetin ylensyömisen, niin närästys loppui siihen samaan päivään. Minun närästykseni ei todellakaan johtunut mistään mitä söin, vaan yksinkertaisesti siitä että söin liikaa.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 10:43"]
Hauskaa että joku on etikalle allerginen, etikkaa kun on aika monessa elintarvikkeessa, esimerkiksi ketsupissa, joten voi olla suhteellisen vaikea vältettävä. Lisäksi jos suolakurkkua on jossakin, niin etikka kyllä on imeytynyt muuallekin annokseen, ei vain siihen suolakurkkuun.
[/quote]
Etikka-allergia on oikeasti alkoholiallergia. Jos ei kestä etikkaa, ei kestä myöskään alkoholia.