PCOS ja raskaus
Hei!
Minulla on hiljattain todettu pco, lisäksi oireena puuttuvat kuukautiset ja lievä akne. Muut pcos:aa sairastavat - millaisia hoitoja olette käyneet läpi ja kauanko meni, että tulitte raskaaksi, keskenmenoja?
Kiitos ajastasi, mukavaa jos jaksat vastata :)
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="17.03.2012 klo 20:42"]
Tajuatteko, että PCO on myös täysin normaalipainoisilla ihmisillä? Että oikein hoikatkin voivat siihen sairastua?
[/quote]
Mulle on ainakin 2 lääkäriäkin suositelleet laihduttamista. Mitat oli silloin 170cm/71kg. Kai se voi joissain tapauksissa auttaa, mutta en kyllä pelkästään sen varaan laskis lapsihaaveitani. Onneksi nämä lääkäritkin tajusivat, että minun tulee myös päästä lapsettomuushoitojonoon eikä pelkästään laihduttaa.
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 21:29"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2012 klo 20:42"]
Tajuatteko, että PCO on myös täysin normaalipainoisilla ihmisillä? Että oikein hoikatkin voivat siihen sairastua?
[/quote]
Mulle on ainakin 2 lääkäriäkin suositelleet laihduttamista. Mitat oli silloin 170cm/71kg. Kai se voi joissain tapauksissa auttaa, mutta en kyllä pelkästään sen varaan laskis lapsihaaveitani. Onneksi nämä lääkäritkin tajusivat, että minun tulee myös päästä lapsettomuushoitojonoon eikä pelkästään laihduttaa.
[/quote]
Ups, onpas vähän vanha ketju :)
Kierrot mulla ilman Terolutia 80-160. Eka raskaus 5 kk yrittämisen jälkeen (Terolut). Toinen raskaus 3,5 kk yrityksen jälkeen (Terolut). Kolmas raskaus yhdestä suojaamattomasta kerrasta (edellisessä kierrossa jälkiehkäisy). Kaksi kolmesta on tärpännyt kp 6 yhdynnästä, yksi kp 16. Ilmeisesti ovuloin heti alkukierrosta, mutta limakalvo on liian ohut, jotta kuukautisia tulisi ja niinpä kierrot "venyy".
Oman kokemukseni mukaan pelkkä Terolut voi toimia hyvin. Ehkä jopa hyvä, ettei lähdetty heti Clomeihin. Mun tauti tosiaan oli tiedossa 10v ennen vauvan yritystä, joten lääketarve ei tullut yllätyksenä. Terolutin kanssa oli ovuloimattomia kiertoja, mutta pitkäkiertolaisena ne ei haitanneet mua yhtään, koska 24-25 päivää kului niin nopeasti aiempaan 80-160 verrattuna.
Mutta siis... kaikki on mahdollista ja oma kroppa on yksilöllinen, joten muiden kokemuksille ei kannata antaa kovin paljon painoarvoa.
Hei.
Minulla on pco:ta väläytelty useamman kerran, usean eri gynekologin toimesta. Toiset taas eivät ole "löytäneet" sitä. Nyt sitten vihdoin ja viimein kolmen vuoden yrittämisen jälkeen ja lapsettomuusklinikan lähetteen saatuamme minulla on PCOS.
Oireina minulla on ovuloimattomuus, pitkät ja epäsäännölliset kuukautiskierrot (35-90), pikkaisen pullukka olen, akne, hirsutismia.... Mitä kaikkea siihen tautiin kuuluukaan. Ja hiuksiakin lähti jatkuvasti, ennen kuin aloitin Metforemin. Nyt edes se on helpottanut.
Tähän mennessä (lapsettomuusklinikalla nyt hoidossa 11/2014 lähtien) käytän Terolutia, Metforemia. Clomifemia kokeiltiin kaksi kiertoa, ensin 2 tbl ja sitten 3 tbl. Ei toivottua tulosta. Nyt sitten uusi kierto käyntiin jälleen Terolutilla ja sen jälkeen kiertopäivinä 3-7 Letrozolia kokeillaan.
Lapsettomuusklinikan gynekologi väläytti myös mahdollisuutta laparoskooppiseen toimenpiteeseen, jossa poltettaisiin pieniä reikiä ovarioihin. Mutta katsotaan, toteutuuko tämä jossain vaiheessa.
Tsemppiä kaikille PCOS:sta kärsiville!
Tanju84
Onko täällö clomifeniä käyttäneitä ja siis nimenomaan joilla on pcos?
Minulla todettu siis 2010 pcos ja nyt sitte lasta toivottaessa minulle gyne määräsi clomifeniä. Millaisia jälkioireita olette saaneet?
3.10. alkoi mulla tää nykyinen kierto ja kolmantena kiertopäivänä aloitin clomit ja sen seitsemän päivää niitä söin ja sain kyllä jo melkoiset kuumat aallot niistä ja nyt viikko sitten (kierron 21. päivänä) alkoi yhtäkkiä nännien herkkyys ja ovat kyllä todalla kipeät. Jos nyt ovulaatiotikkua oikein luin niin 24.10. tuli positiivinen tulos. Ensin ajattelin että kivut johtuisi ovulaatiosta, mutta kipu jatkuu ja nyt nännit sitten jatkuvasti ihan kivi kovat ja kipeät.
Olisko kurjuuden sielunsiskoja täällä, joka tietäisi mistä kyse?
Itsellä pcos ja sain jo nuorempana tietää, että raskaaksi tulo on vaikeampaa. Yritettiin kuitenkin luomuna vuoden verran ilman ehkäisyä ja paineita. Hakeuduttiin julkiselle ja virallisten tutkimusten jälkeen (eka soitosta muutama kuukausi) femar käyttöön ja heti ensimmäisellä kierrolla plussa. Nyt odotellaan pientä syntyväksi helmikuussa :) että joskus voi olla hyvinkin pienestä kiinni. Munasolu saatiin kasvatettua normaaliin kokoon rusinan sijasta :)
Mulla on todettu pcos teininä kun menkat ei alkanu. Nyt vuosi yritystä terolutin kanssa jotta kuukautiset tulevat. Nyt tikuttamisen jälkeen selvisi etten ovuloi ollenkaan. Ainoa keino painonpudotus joka on älyttömän vaikeaa. Lääkäri sanoi että paino kun putoaa niin asia korjaantuu. painoa 105 ja ainakin 10 kiloa pitäisi saaha pois.. enempi parempi. Toivotaa että sillä lähtis toimimaan :)
Painonpudotus ei ole hoitoa.
Hoidoksi Clomifen ja jos menee kesken aina ennen viikkoa 12 niin voi olla keltarauhashormonin puute.Silloin mukaan myös lugesteron viikolle 12asti. Tässä toimiva hoito.
Olen kuullut tuon pakollisen painonpudotuksen itsekin mutta painoa on turha syyttää asiasta.
Meille ehkä tulossa clomivauva! Testi näytti plussaa, mutta vasta niin aikaisessa vaiheessa että mitään ei uskalla vielä toivoa...
Jos siis raskaana ollaan, niin raskauduin toisesta clomifen-kierrosta. Annoksena yksi tabletti, ja ekassa kierrossa kyllä bongasin oviksen, myös ultrattiin, mutta ei tärpännyt vielä silloin. Sitten yksi luomukierto välissä.
Nyt vaan odotellaan ja jännätään. :)
Mulla pcos. Vuoden yritettiin esikoista ja mulla aina epäsäännöllinen kierto n. 50pv. Menin hedelmöitystutkimuksiin ja totesi et ovuloin pari krt vuosi. Silloin ultrassa näkyi ovulaatio sattumalta. Näin sai alkunsa meidän 1,5 -vuotias neitimme. Raskauden jälkeen kierto normalisoitui ja tultiin raskaaksi 6 kk ehkäisyn lopettamisen jälkeen.
9kk yritettiin, luomuna onnistui.
Mulla pcos ja endometrioosi.. yli viisi vuotta vauvahaaveita takana. Yritystä ollut välillä enemmän - välillä vähemmän. Pudotin painoa lähes 30 kg ja kun olin muutaman kilon päässä tavoitepainoistani huomasin olevani raskaana :) Nyt rv 23+6 :)