PCOS ja raskaus
Hei!
Minulla on hiljattain todettu pco, lisäksi oireena puuttuvat kuukautiset ja lievä akne. Muut pcos:aa sairastavat - millaisia hoitoja olette käyneet läpi ja kauanko meni, että tulitte raskaaksi, keskenmenoja?
Kiitos ajastasi, mukavaa jos jaksat vastata :)
Kommentit (52)
Itse söin terolut kuurin ennen ensimmäistä raskautta, ja lapsen syntymän jälkeen piti taas syödä 1,5v:n kuluttua terolutia, että alkoi kuukautiset. Ja siitä muutaman kuukauden päästä raskauduin. Toisen lapsen jälkeen kuukautiset yllättäen alkoivat itsestään, ja raskauduinkin kolmannen kerran ihan täysin luomuna.
PCO (on/oli?), ja normaalipainoinen oon..muita PCO:n oireita kyllä vieläkin löytyy..
[quote author="Vierailija" time="17.03.2012 klo 22:41"]
Minulla on PCO eli pelkästään monirakkulaiset munasarjat.
PCOS tarkoittaa lisäksi sitä, että on taipumusta monirakkulaisten munasarjojen lisäksi ylipainoon (varsinkin vatsan seudulla), akneen, rasvoittuvaan ihoon ja liikakarvoitukseen.
Jos sinulla on nimenomaan PCOS siihen saattaa hyvinkin auttaa laihduttaminen. Kokeile nyt ihmeessä sitä samalla, kun syöt Teroluteja sen 3 kk ajan.
Minulla on PCO ja miehelläni huono siemennesteen laatu. Esin yritettiin TErolutilla, Clomifenilla, pistoshoidoilla ja jollain pillerihoidollakin (en muista enää nimeä). Ihan turhaan, kunnes paremmissa siemennestetutkimuksissa huomattiin miehen simppojen todella huono laatu. Päästiin sitten IVF:n ja heti tärppäsi ekasta yrityksestä.
Nyt olen luomusti raskaana ja kk-kierto ollut kellontarkka esikoisen syntymän jälkeen, kun kuukautiset alkoivat.
Tsemppiä!
PCO ja PCOS ovat ilmeisesti ne helpoimmin hoidettavat lapsettomuuteen vaikuttavat sairaudet/ongelmat.
[/quote]
Kröhöm...!! minä 23.v 164/50-52(paino vaihtelee noiden välillä) todettiin PCOS ja minussa ei todellakaan olla grammaakaan ylimääräistä... mutta muuten KAIKKI oireen ja vaivat kys. taudista löytyy....
Munulla meni n. 5v. kaikkiaan oidoissa. Ainalopeteettin hoito kesken kierron kun munarakkulat ei kasvaneet tarpeksi.
lopulta onnistuttiin pääsemä'än Ivf-hoidossa munasolujen jeruuseen asti. Kerätyistä 24 munasolusta vain 3 hedelmöittyi ja 2 siirretystä alkiosta loppuun (tai no 3 vikkkoa vajaaksi jäi täysiaikaisuus) jaksoi vain yksi.
oireina mulla juuri ovuloimattomuus,kuukautisten järjetön kesto.
olin ttuolloin aivan normaalipainoinen.
raskauden aikan PCOSlaiset saavat varutua raskaudiabetekseen,vaikka olisivatkin aivan normeelipainoisia. Raskausdiabetes ja PCOS kuuluvat yhteen raskausaikana useimmilla. - ikävä kyllä-
Mulla pco ja molemmat saaneet luomusti alkunsa. Ekassa n.4kk jälkeen ja pikkukakkonen n.1,5v jälkeen. Olen normaalipainon ja alipainon rajoilla.
uskomatonta mutta totta. tulin raskaaksi toisesta tai kolmannesta kierrosta. ei mtn hoitoja. vuosia aiemmin jouduin keltarauhashormonikuureja pariinkiin kertaan ottamaan että saatiin kuukautiset tulemaan kun jäivät molemmilla kerroilla n. vuodeksi pois kokonaan.
toista alettiin yrittään eikä kuulunut ekaan puoleenvuoteen, ja lääkäri halusi tarkista tilanteen ja kaikki oli poissa! munasarjat terveet kuin pukit! no vielä meni toinen mokoma puoli vuotta ja lapsi sai alkunsa.
Minulla myös pco todettu joskus teininä kun kuukautiset oli mitä sattuu. Olin varma etten ikinä saa lapsia. Parikymppisenä aloin liikkumaan 4-5 krt viikossa ja samalla paino putosi 5 kg. Olin ennen painon putoamista täysin normaalipainossa. Tämän seuraksena menkat alkoivat tulemaan yhtäkkiä normaalisti ja säännöllisesti.
Ensimmäinen raskaus alkoi 3kk kuluttua yrityksestä,meni kesken. toinen raskaus alkoi noin vuoden kuluttua,josta syntyi esikoisemme. Nyt odotan neljättä,eikä raskautumisissa ole ollut vaikeuksia. Aivan niinku olisin jotenkin "parantunut" vaikka en tiedä onko se mahdollista.
Oman kokemuksen perusteella minäkin suosittelen liikunnan lisäystä ja muutaman kilon painon pudotusta..
Halusin tulla kertomaan oman tarinani, vaikka ketju onkin yli vuoden vanha, mutta eiköhän aina joku tänne eksy näitä lukemaan :)
Sain PCO diagnoosin pari vuotta sitten ja itsellänikin se tuli täysin puun takaa! Olin ihmetellyt kiertoni pitkää pituutta sekä epäsäännöllisyyttä ja päätin hakeutua yksityiselle gynekologille. Diagnoosin saaminen oli aikamoinen shokki ja päätimme mieheni kanssa yrittää lasta. Gynekologi sanoi ettei pysty ennustamaan kuinka nopeasti, hitaasti, helposti tai vaikeasti raskautuminen tapahtuisi. Jotkut parit raskautuvat helposti ja toiset taas tarvitsevat lapsettomuushoitoja. Gynekologi teki meille hoitosuunnitelman ja aloin syömään Terolutteja. Tulin raskaaksi ensimmäisistä Teroluteista <3 Meillä siis pelkät Terolutit auttoivat raskaaksi tulemisessa. Pelkäsin raskauden alussa keskenmenoa, koska ne ovat yleisempiä PCO ihmisillä kuin ei tästä vaivasta kärsivillä, mutta kaikki päättyi onnellisesti <3 Diagnoosin aikana olin 170 senttiä pitkä ja painoin 52 kiloa. Suosittelen kokeilemaan vähähiilarista ruokavaliota. Itsekkin olin silloin sellaisella, mutta ihan muista syistä johtuen. Ainakaan kokeilemisessa ei menetä mitään :) Toivon kaikille onnea raskautumisessa ja niitä ihmeitä tapahtuu <3
-J-
ja mulla siis tuon 12/2006 synnytyksen jälkeen ollut täysin säännöllinen kuukautiskierto, pituus 32 vrk. Käytössä kuparikierukka ja mulla on joka kuukaus menkat, jee ;)
Eli raskaudet "paransi", en tiedä. Ei tästä ole montaa vuotta kun piti oikein ystävää konsultoida, että kuuluuko väsymys menkkoihin kun ei ollut hajua oikein eikä kokemusta...
Minulla on PCO eli pelkästään monirakkulaiset munasarjat.
PCOS tarkoittaa lisäksi sitä, että on taipumusta monirakkulaisten munasarjojen lisäksi ylipainoon (varsinkin vatsan seudulla), akneen, rasvoittuvaan ihoon ja liikakarvoitukseen.
Jos sinulla on nimenomaan PCOS siihen saattaa hyvinkin auttaa laihduttaminen. Kokeile nyt ihmeessä sitä samalla, kun syöt Teroluteja sen 3 kk ajan.
Minulla on PCO ja miehelläni huono siemennesteen laatu. Esin yritettiin TErolutilla, Clomifenilla, pistoshoidoilla ja jollain pillerihoidollakin (en muista enää nimeä). Ihan turhaan, kunnes paremmissa siemennestetutkimuksissa huomattiin miehen simppojen todella huono laatu. Päästiin sitten IVF:n ja heti tärppäsi ekasta yrityksestä.
Nyt olen luomusti raskaana ja kk-kierto ollut kellontarkka esikoisen syntymän jälkeen, kun kuukautiset alkoivat.
Tsemppiä!
PCO ja PCOS ovat ilmeisesti ne helpoimmin hoidettavat lapsettomuuteen vaikuttavat sairaudet/ongelmat.
Kuinka ihanaa oli löytää tällainen palsta!Sain oman
Diagnoosin viime viikolla kun kävin lääkärissä,
Ollaan miehen kans yritetty toista lasta jo vuosi
Ja nyt kävin tarkastuksissa ja sain kuulla,
Että on pcos.Tieto tuli niin puun takaa ku
Mahdollista!Eka lapsi tärppäsi kolmannesta kierrosta
ilman mitään ongelmia,joten tämä vähän yllätti ja
masensi minut ku niin kauan olen jo toivonut pojalle
sisarusta.Sain myös samalla viikolla tietää,että
paras ystäväni odottaa lasta,joten viikko on ollut
aika hankala.Teidän kokemuksista lukeminen helpotti,
En olekaan yksin tämän kanssa!
Minulle määrättiin hoidettiin ensin laihdutus ja sitten
kesäkuussa katsotaan mikä on tilanne.Painoa on
80kg ja pituutta 165cm..
-Jade-
Ja tuntuu, että kaikki sairaudet muutenkin. Kaikki eivät kärsi ylipainosta suinkaan, vaikka PCO on todettu.
insuliiniresistanssia, jolloin viljaton ruokavalio ts. liiallisen sokerin karsiminen ruokavaliosta voi auttaa. Kaikilla tätä ei kuitenkaan ole, esim. itselläni ei ole. Sen takia monet PCOsta kärsivät syövät metforem-lääkettä (vai mikä se oli). Minäkin kysyin siitä lääkäriltä, joka totesi, että minun tapauksessani metforemin käyttö on turhaa.
Toinen on tietenkin se, että viljaton ruokavalio laskee painoa nopeasti, joten sen vuoksi ylipainoiset PCOsta kärsivät voivat saada siitä avun. Silloinhan kyse on enemmänkin siitä painon laskusta kuin siitä, että millä ruokvaliolla se on saatu aikaan.
Onpa ihanaa kuulla että kuitenkin suhteellisen ''helposti'' (autettuna) ollaan tultu raskaaksi PCOS:ta huolimatta. :)
Olen itse parikymppinen nainen, aina halunnut lapsia nuorena ja kolme lasta tai enemmänkin on ollut toiveissa. Siksipä diagnoosi on ollut melko shokeeraava asia mun elämässä. Tää palsta kuitenkin lohdutti kovasti, toivottavasti mullekin se lapsi (tai lapset) vielä suodaan :) Itselläni tulee kuukautiset spontaanisti 4-5krt vuodessa, liikakarvoituksesta tai hiustenlähdöstä en onneksi kärsi. Rakkuloita on kuitenkin molemmissa munasarjoissa, toisessa enemmän ja toisessa vähemmän.
Tällä hetkellä ''hoitokeinona'' on se laihdutus, en ole kovasti ylipainoinen , mutta hieman kuitenkin. Tietynmerkkisillä e-pillereillä pitäisi nyt saada kierto säännölliseksi ja kun raskautumisen yrittäminen täss tulee ajankohtaiseksi, niin käsittääkseni noilla Teroluteilla mennään. Hienovaraisesti lääkäri myös vihjaisi siitä, että lapsentekoa ei kannattaisi ihan hirveään myöhäiseen ikään jättä varsinkaan tämän asian kanssa :D
Muistakaahan, että PCO:ta sairastavilla on myös alkuvaiheen keskenmenoja tavallista enemmän ja niitä voi estää jonkin verran Metforem -lääkkeellä!
Olin raskaaksi tullessa laiha (jos sillä on merkitystä), vauva sai alkunsa yhdellä seksikerralla. Ihan totta yhdellä yrittämällä! Eli kyllä positiivisiakin kokemuksia löytyy :)
Hei,
Keskustelu on jo aika vanha, mutta toivottavasti joku vielä tätä lukee ja mielellään vastaileekin. :)
Minulla on siis todettu PCOS abaut neljä vuotta sitten (muistaakseni oli 2010, kun todettiin) ja nyt kovasti lasta toivoisin. Kuukautiset minulta jäi pois 14 vuotiaana ja vasta neljä vuotta sitten heräsin siihen että pitäisiköhän asialle alkaa tekemään jotain, kun alkoi jo perheen perustaminen kiinnostamaan. Nyt sitten olen syönyt eri e-pillereitä vain että kierto käynnistettiin ja säännöllistettiin ja ilman pillereitä olen ollut jo jonkun vuoden verran ja kuukautiset ovat toimineet jokseekin ok, välillä ovat myöhässä pari päivää.
Onko kukaan parantunut tästä PCO tai PCOS:stä? Kun minulle ainakin gyne sanoi että mahdollisuus tästä olisi parantuakkin painoa pudottamalla yms. Ja jopa että lapsiakin minun pitäisi saada ihan normaalisti niin kuin niidenkin joilla tätä ei ole. Vähän kyllä epäilin tuota, koska en ollut siihen päivää mennessä vielä kertaakaan tullut raskaaksi.
Nyt siis kuukautiset myöhässä, lapsi on miehen sekä minun osalta toivottu ja ihan yritettykkin. Viime vuoto alkoi 16.10. ja olin laskeskellut että olisi pitänyt alkaa uudestaan 13.11.. Nyt olen sen 6 päivää odotellut ja ihmetellyt josko kuukautiset alkaisivat, mutta ei vaan kuulu. Davidin liuska raskaustestit näyttää negaa ja ovulaatio testit positiivista.
Hätäilenkö nyt raskaustestin kanssa vai pitäisikö jo näkyä?
Olen varmaan maailman ainut nainen joka ei ymmärrä kuukautisista mitään, saatika vielä vähemmän raskaaksi tulemisesta. Olen aina sivuuttanut kaikki keskustelut aiheesta ja tietenkin vasta neljä vuotta varsinaisesti kuukautisia ihmetellyt. Voisiko joku valaista tyhmää? :)
Minulla on pcos ja olen neljästi tullut raskaaksi kertalaakista. Yksi keskiraskauden keskenmeno :( Nykyään kuukautise tulevat lähes aina säännöllisesti, mikä on tosi outoa minulle. Nuorempana väli oli 40-90 päivää tai jopa enemmän. Ylipainoa ei ole, mutta nyt vanhemmiten painoa kertyy keskivartalolle ärsyttävästi. Raskautuessani olin 170/52.
Minulla ei ole varsinaista PCO:ta, mutta pco-tyyppiset munasarjat. Kuitenkin noita oireita löytyy, kuten taipuvuus ylipainoon (kiikun normipainon ylärajoilla), karvankasvua sekä aknea. Teroluteilla kiertoa tasoitettiin ja olen kokeillut kaikenlaisia itsehoito-menetelmiä karppauksesta superfoodeihin. Eka raskaus lähti kertalaakista, toinen odotutti itseään reilun vuoden (terolutit käytössä) ja kolmas odotutti reilut kaksi vuotta.
Kysyjälle 38 vastaisin, että jos kuukautiset eivät ala, tee testi parin päivän päästä uudestaan. Jos kierto on epäsäännöllinen eikä ovulaation hetkeä tiedetä, voi olla hankalaa ajoittaa raskaustestin tekemistä. Jos kierto on normaali ja jo noin viikon myöhässä, niin luullakseni testissä pitäisi jo näkyä jotain. Odottele nyt vielä... Peukut pystyyn, että olisit raskautunut, kun se kerran on toiveissasi!
Terolutit oli jossain vaiheessa täällä käytössä, mutta minusta tuntui että ne vain sekoitti pakkaa entisestään. Kuukautiset kestivät pari viikkoa terolutteja syödessäni. Jätin ne aika nopeaa pois.
Ylipainosta kärsin ja olen kärsinyt enemmänkin, mutta painoa tiputellut pikku hiljaa. 162/85 eli kiloja löytyy liikaa. Keskivartalolla aika paljon noistakin kiloista.
Tosiaan raskaustestissä ei näkynyt tänääkään, huomenna tulee viikko täytee siitä, kun kuukautisten piti alkaa. :( Ovulaation olen aina huomannut selkeästi ja tämä tapahtui 31.10..
mullakin pco, eka tuli clomeilla ja nyt yrityksessä toinen luomuna. Laihduin imetyksen jälkeen BMI 25:n alle, mutta heti jos nousee 25:een niin tulee kiertohäiriöitä. Eli kun on pari kiloa alle BMI 25 niin kierto säännöllinen vaikka vähän pitkä.
Terot ei toiminut yhtään mullakaan, kannattaa kokeilla clomeilla jos laihdutus ei auta.