Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

PCOS ja raskaus

Vierailija
17.03.2012 |

Hei!

Minulla on hiljattain todettu pco, lisäksi oireena puuttuvat kuukautiset ja lievä akne. Muut pcos:aa sairastavat - millaisia hoitoja olette käyneet läpi ja kauanko meni, että tulitte raskaaksi, keskenmenoja?

Kiitos ajastasi, mukavaa jos jaksat vastata :)

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikalailla 3 vuotta, kun meni aikaa, että löydettiin lääkitys, millä munasoluni kasvoivat eli oireenani oli ovuloimattomuus. Lopulta tulin raskaaksi toisesta loppuun asti viedystä hoidosta eli inseminaatiosta.

Nyt odotan toista lasta, joka sai ensimmäisestä hoitokierrosta alkunsa ja sekin hoito oli inseminaatio.

Ensimmäistä lasta tehdessä kokeiltiin useilla eri annostuksilla clomifenia ja lopulta tarvittiin clomifenien lisäksi pistoshoitoa (en enää muista mitä lääkettä) ennen kuin homma toimi.

Tää toinen raskaus tapahtuikin helpommin. Oli tullut uusi taplettihoitomuoto (lääke:femar), jota ei vielä kolme vuotta sitten ollut, kun esikoista tehtiin ja tuo lääke yhdistettynä inseminaatioon auttoi.

Lisäyksenä vielä, että ollaan oltu kunnallisella puolella hoidossa.

En olisi ikinä uskonut, että noin nopeasti voi tärpätä. Toivottavasti teillä kaikki sujuisi nopeasti, jos hoitoihin suuntaatte.

Vierailija
2/52 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varmaankaan oikea henkilö vastaamaan, kun minulla on PCOS, mutta ei raskaushaaveita. Tietääkseni kuitenkin sellainen lääke kuin Metforem on käytössä joillakin PCOS:ää sairastavilla, jotka toivoisivat tulevansa raskaaksi. Keltarauhashormoni ainakin itselläni toiminut kuukautisten käynnistäjänä ja säännöllistäjänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin pari keskenmenoa. Sitten Clomifenit(munasoluja kypsyttämään)+Terolutit (kiertoa tasaamaan)+Metformiinit (auttavat PCO:n oireisiin ja myös hedelmällisyyteen).

Clomit eivät sopineet eivätkä toimineet. Ne jätettiin pois ja sain jotain ainetta mitä piikitettiin. En muista enää minkä nimistä.

Se tepsi ja tulin lopulta raskaaksi n vuoden yrittämisen jälkeen. Tuosta vuodesta puoli vuotta käytimme noita lapsettomuushoitoja. Klinikkana oli yksityinen lapsettomuusklinikka. Keskenmenoja yhteensä 3 tuon vuoden aikana.

Vierailija
4/52 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kokeilla vähähiilihydraattista ruokavaliota.

Mulla meni kolmeen raskauteen noin puolitoista vuotta kuhunkin yrittämiseen. Kaksi hoidoilla, kolmas luomuna laihdutuksen jälkeen.

Vierailija
5/52 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle gyne yksityisellä määräsi näin alkuun terolutit jonkinlaisen kierron aikaansaamiseksi 3kk ajaksi. Tuo tuntuu jotenkin "turhalle" ajalle, sillä puuttuvat kuukautiseni ja ultra kertovat aika selvää tarinaa, etten ovuloi lainkaan... Liekö sitten mahdollista, että terolutit auttaisivat omaa hormonitoimintaa niinkin paljon alkuun?

Mutta kiva kuulla, että teilläkin kuitenkin onnistanut ja vielä kahdesti! Ettei ihan vielä tarvitse adoptiopapereita laittaa vetämään ;)

-ap-

Vierailija
6/52 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ylipainoinen - normaalipainon ylärajoilla. Mutta kieltämättä rankkoja hormonihoitoja enemmän houkuttelisi, jos omalla toiminnalla voisi jotenkin asiaa edesauttaa... Ja diabetes-rasitettakin kun on suvussa.

-ap-

Vierailija
7/52 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloitat viljattoman, terveellisen paljon kasviksia ja marjoja sisältävän karppausruokavalion. Kannattaa ekaksi luonnon omilla keinoilla, ennen kuin tumppaat niitä hormooneja itseesi.

Vierailija
8/52 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan kukaan onnistunut raskautumaan pelkkien terolutien avulla?

Vierailija
9/52 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi Terolut (kierto oli jopa yli 100 päivää) niinkin hyvin,että kystat ilmeisesti jopa hävinneet. Tosin laihdutin yhtä aikaa.

T. 3

Vierailija
10/52 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan kukaan onnistunut raskautumaan pelkkien terolutien avulla?

Vierailija
11/52 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ovuloinut juuri koskaan. Spontaanit menkat tuli ehkä 3 kertaa vuodessa.

Sen unohdin tuossa sanoa aiemmin, että toinen lapsi tuli spontaanisti kun esikoinen oli 3v.

En muista numeroani 3 tai 4 ehkä. Se jolla oli vuoden aikana 3 km.

Minulle gyne yksityisellä määräsi näin alkuun terolutit jonkinlaisen kierron aikaansaamiseksi 3kk ajaksi. Tuo tuntuu jotenkin "turhalle" ajalle, sillä puuttuvat kuukautiseni ja ultra kertovat aika selvää tarinaa, etten ovuloi lainkaan... Liekö sitten mahdollista, että terolutit auttaisivat omaa hormonitoimintaa niinkin paljon alkuun?

Mutta kiva kuulla, että teilläkin kuitenkin onnistanut ja vielä kahdesti! Ettei ihan vielä tarvitse adoptiopapereita laittaa vetämään ;)

-ap-

Vierailija
12/52 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuatteko, että PCO on myös täysin normaalipainoisilla ihmisillä? Että oikein hoikatkin voivat siihen sairastua?

Vierailija
13/52 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saavat yhtä paljon lapsia kuin muutkin, mutta niiden aikaansaaminen kestää kauemmin. Itselläni ei ole tuota ongelmaa vaan endometrioosi oli lapsettomuuden syynä. Mutta kaverillani on PCOS ja hänellä on kaksi lasta. Ekaa yrittäessä menivät hoitoihin ja onnistuivat clomeilla, toka tuli ilman hoitoja 2v myöhemmin.

Vierailija
14/52 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritimme mieheni kanssa vauvaa yli 5 vuotta, ja minulla todettiin PCOS. Söin Clomifenit ja Terolutit sekä Metfroremit, ilman mitään tulosta.

Muutaman kuurin jälkeen väsyin, ja en syönyt lääkkeitä yli puoleen vuoteen. Laihdutin noin 7 kg, ja yllättäen huomasin olevani raskaana!!!

Laihduttaminen on siis paras hoito, voin sanoa ja näin antaa myös tsemppiä, että se oikeasti kannattaa!!

Terveisin aivan ihanan pojan äiti :)

Vierailija
15/52 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuatteko, että PCO on myös täysin normaalipainoisilla ihmisillä? Että oikein hoikatkin voivat siihen sairastua?

Kirjoitin, että JOS olet ylipainoinen. Itselläni auttoi painonpudotus, vaikka olin vain pari kiloa yli normaalipainon ylärajan. Ja oikeasti mun mielestä mulle olisi ollut palvelus, jos joku olisi kertonut, että laihduttamisella tuostakin painosta voi olla valtava merkitys.

Vierailija
16/52 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saavat yhtä paljon lapsia kuin muutkin, mutta niiden aikaansaaminen kestää kauemmin. Itselläni ei ole tuota ongelmaa vaan endometrioosi oli lapsettomuuden syynä. Mutta kaverillani on PCOS ja hänellä on kaksi lasta. Ekaa yrittäessä menivät hoitoihin ja onnistuivat clomeilla, toka tuli ilman hoitoja 2v myöhemmin.

Tosi lohdullisia tapauksia! Tiedän itse vain yhden pcos:aa sairastavan henkilön, joka taitaa jäädäkin lapsettomaksi lähes 10 vuoden yrittämisen jälkeen... Sen takia epätoivo meinasi iskeä jo näin alkumetreillä.

Ja olen teidän ja aiheesta lukemieni tieteellisten artikkeleiden kanssa samaa mieltä, että laihdutus on varsin pätevä hoito ainakin yrittää tähän vaivaan. En siis pahastu lainkaan - kiva, että siitäkin positiivisia kokemuksia ja tuloksia :)

-ap-

Vierailija
17/52 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisessa munasarjassa pco ja tuolloin terolut riitti tasaamaan kierron ja tulin raskaaksi. Eka kerralla meni 8kk toisella kerralla 1v5kk.

Olin tuolloin 21 ja 24v.

Nyt ollaan kolmatta "tehty" 2v (olen nyt 29v). pco on nyt molemmissa munasarjoissa eikä ovulaatiota taida tapahtua juuri ollenkaan. Terolut ja metforem käytössä. Clomifenia söin yhden kierron,mutta sen jälkeen lääkäri kielsi sen syönnin koska ovulaatiota ei aiheuttanut,mutta sai aikaan kystia.

Olen ajatellut ,että rankempiin hoitoihin ei lähdetä koska kaksi lasta ollaan kuitenkin saatu.

Ihmettä siis toivotaan tapahtuvaksi ,että kolmaskin saisi alkunsa.

Vierailija
18/52 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutus todella voi auttaa, jos yhtään on ylimääräistä. Itse olin jo aivan masentunut tuosta diagnoosista, laihdutin ja tärppäsi - ekasta kierrosta!:) Onnea matkaan, ei todellakaan kannata lannistua!:)

Vierailija
19/52 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli mitat 172cm ja 67-76kg, vuosia pois menkat ja vuosia käyttämättä ehkäisyä. Välillä Terolutit ja e-pillerit ihan vaan kiertoa "ylläpitämässä". Käytin Nuvaringia 3kk, lähdin mieheni kanssa matkoille, matkalla menkat ja uusi rinkula unohtunut kotiin. Kotona sitten laitoin viikon viiveellä Nuvaringin, kolmen viikon kuluttua ei sitten tullutkaan menkkoja ja tuo "matkatuliainen" täyttää kesäkuussa 7 vuotta :)

Esikoinen oli 7kk kun mulla yhtäkkiä 32-vuotiaana tuli oikeat MENKAT, jihuu :D ja n. 50 vrk:n kuluttua toiset. Seuraava kierto oli pitkä, kiertopäivänä 44 tein testin, joka oli negatiivinen. Olin niin pettynyt, että möin kaikki äitiysvaatteet kirppiksellä ja ajattelin, että ihmeitä tapahtuu vain kerran. Menkkoja ei vain kuulunut, kunnes muutaman viikon päästä testi oli positiivinen ja kuopus nyt 5v. Olin lasketun ajan perusteella ovuloinut suunnilleen kiertopäivänä 36...

Mulla diagnosoitiin PCOS 20-vuotiaana ja "oikeita" kuukautisia ei siis ollut yli 10 vuoteen.

Suosittelen kuitenkin ihan ensi alkuun laihduttamaan. Vaikkei varsinaista ylipainoa ole, niin muutamankin kilon painonpudotus voi auttaa ja rasvaprosentin lasku. Itse treenaisn salilla ja rasvat oli aika minimissä vaikka ylärajoilla oli "ihannepaino".

Oikein paljon tsemppiä yritykseen :) !!

Vierailija
20/52 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli mitat 172cm ja 67-76kg, vuosia pois menkat ja vuosia käyttämättä ehkäisyä. Välillä Terolutit ja e-pillerit ihan vaan kiertoa "ylläpitämässä". Käytin Nuvaringia 3kk, lähdin mieheni kanssa matkoille, matkalla menkat ja uusi rinkula unohtunut kotiin. Kotona sitten laitoin viikon viiveellä Nuvaringin, kolmen viikon kuluttua ei sitten tullutkaan menkkoja ja tuo "matkatuliainen" täyttää kesäkuussa 7 vuotta :)

Esikoinen oli 7kk kun mulla yhtäkkiä 32-vuotiaana tuli oikeat MENKAT, jihuu :D ja n. 50 vrk:n kuluttua toiset. Seuraava kierto oli pitkä, kiertopäivänä 44 tein testin, joka oli negatiivinen. Olin niin pettynyt, että möin kaikki äitiysvaatteet kirppiksellä ja ajattelin, että ihmeitä tapahtuu vain kerran. Menkkoja ei vain kuulunut, kunnes muutaman viikon päästä testi oli positiivinen ja kuopus nyt 5v. Olin lasketun ajan perusteella ovuloinut suunnilleen kiertopäivänä 36...

Mulla diagnosoitiin PCOS 20-vuotiaana ja "oikeita" kuukautisia ei siis ollut yli 10 vuoteen.

Suosittelen kuitenkin ihan ensi alkuun laihduttamaan. Vaikkei varsinaista ylipainoa ole, niin muutamankin kilon painonpudotus voi auttaa ja rasvaprosentin lasku. Itse treenaisn salilla ja rasvat oli aika minimissä vaikka ylärajoilla oli "ihannepaino".

Oikein paljon tsemppiä yritykseen :) !!

Ihana tarina sinullakin. Itselläni olisi tavoitteena semmoinen maltillinen 4-5kg pudotus kesään mennessä, jonka jälkeen aloitettaneen lisähoitoja, jos terolutit ja laihdutus eivät ole asiaa auttaneet... Harrastan runsaasti liikuntaa ja myös kuntosaliharjoittelua jo nyt, lähinnä kaikenmaailman herkut ja liian isot annokset pitää nyt hyvästellä.

-ap-