Terveydenhoitajaksi
Tuo toinen ketju tuntui painottuvan enemmän sairaanhoitajaopintoihin.
Kauanko th:ksi opiskelu kestää? Ammattikorkeakoulu? Millaista opiskelu on (esim. verrattuna sh-opintoihin)? Millaiset ovat työharjoittelut? Entä työllistyminen?
Th, pidätkö työstäsi?
Kommentit (21)
8v sitten valmistunut terkka. Olen huono mainos, enn pidä työstäni yhtään. Päivätyö tosin on plussaa, koskaan en ole tehnyt ainuttakaan viikonloppua tai iltaa. (Klo 18 on myöhäisin, mihin asti on tarvinnut olla).
Mutta: olen oikeasti kieli-ihminen, ja ajauduin vain jotenkin kykyihini luottamatta ja yo:on hakematta terkaksi. Tosin aion muuttaa tämän asian ja mennä nyt vanhana ämmänä lukemaan jotakin kieltä.
Työssä on paljon hyviä puolia, mutta minä ahdistun ja kuivun siinä kokoon.
Mistäpäin ap muuten olet? Ts minne kouluun ajattelit pyrkiä? Täällä toinen samalle alalle aikova.
Olen Espoosta, mutta en ole oikein vielä ehtinyt kouluja ajatella ja katsella " sillä silmällä" .
Ja kuten joku toinenkin totesi, nuo sairaalajaksot hieman " pelottavat" . Pohdin myös, että voiko olla hyvä terkkari jos sairaalatyöstä ei pidä? Ja jos suurin osa (etenkin vastavalmistuneista) työllistyy sairaalaan, niin luultavasti ala olisi minulle väärä :-/
ap
Neuvoloissa, työterveyshuollossa (vaatii työterveyshoitajan lisäkoulutuksen), kotihoidossa (on kasvava alue!), lääketeollisuudessa, koulu- ja opiskelijaterveydenhuollossa, sairaalassa, jne.
Työsarkaa siis riittää eikä työttömyydestä ole tietoakaan, ainakaan täällä pk-seudulla.
Taitaa koko alalla (paitti lääkärit ehkä?) olla vähän niin, ettei sitä työtä kukaan pelkästään rahan takia tee?
Palkka tosi huono. Nyt olenkin päättänyt, että kolmen pienen lapsena en enään vapaa-aikaani myy niin halvalla. Ei työ mitään herkkua ole. Toista kymmentä vuotta terkkarina olen ollut. Äitiysneuvolatyö on ihanaa!
Itse en myöskään pitänyt osastoharjoitteluista, mutta näin jälkeen päin ajatellen, en ole kyllä missään oppinut niin paljon hoitotyöstä kun terveyskeskusten tai keskussairaaloiden osastoilla! Joten jos terveydenhoitajan työ kiinnostaa, niin ihan varmasti sitä kestää myös ne pakolliset erittäin opettavaiset harjoittelut opiskelussa. Työnsähän saa loppujen lopuksi valmistuneena sitten valita, ainakin muutaman vuoden päästä.
Vielä työllistymisestä: terveydenhoitajat ovat kysyttyjä myös projektityössä. Nyt kun entistä vähemmän perusterveydenhuolto pystyy panostamaan ennaltaehkäisyyn, tulevat erilaiset projektin paikkaamaan tarvetta ja näissä töissä th on paikallaan.
Itse olen valmistunut 4 vuotta sitten. Tyytyväinen. Työterveyshuollon erikoistumisopintoja suunnittelen.
Jos sairaalajaksot pelottavat, et sovellu terveydenhoitajaksi. Terveydenhoitajan yksi iso työsarka on kotisairaanhoito (väestövastuutyö)jossa potilaina on monisairaita vanhuksia. Vaativia haavahoitoja, diabeteksen seurantaa, sydänsairaita. Ja terveyskeskuksen vastaanotossa täytyy olla todella hyvät tiedot ja taidot sairauksien suhteen. Nykyterkkareissa onkin se vika että he eivät hanki laaja-alaista kokemusta sairaanhoitajana. Kuinka voit hoitaa terveyttä jos et tiedä sairauksista mitään?
Olen itse terkkari, valmistunt 1992 ja sittemmin alaa vaihtanut. Hyvä terkkari on aidosti kiinnostunt ihmisen hoitamisesta. Myös esim perehtymällä vanhusten ja vammautuneiden ihmisten hoitoon laitoksessa, esim kesätyönä..juu ja on vuorotyötä...sairaanhoito ja terveydenhoito ei ole hienostelijoita varten.
Minkälainen ei ainakaan saa olla?
Joku kirjoittikin tuossa, ettei kaikki pääse 8-16 työpäiville. Onko se sitten niin, että etenkin vastavalmistuneet työllistyvät enemmänkin sairaaloihin sairaanhoitajiksi, vai miten? Onko terveydenhoitajan palkka parempi kuin sairaanhoitajalla? Olen haaveillut työstä äitiys- ja lastenneuvolassa, mutta taitavat olla aika kiven alla sellaiset työpaikat?
Minä kun en tuosta sairaalatyöstä pidä juuri lainkaan :-/ Olisi kiva olla äitiysneuvolassa tai kouluterkkarina :)
Arvostan kovasti sairaanhoitajia, koska itse en siihen työhön kykenisi!
Työaika oli 8-16, joskus harvoin oli viikonloppupäivystyksiä, joista tienasi extraa. Pidin työstäni, enkä haikaillut neuvolatyöhön. Joten jos asiakkaiden kotona työskentely kiinnostaa, hae kotihoitoon töihin. Oma työni oli pitkälti verinäytteiden ottoa, haavahoitoa, yms. sairaanhoidollisia tehtäviä.
Nykyään palkkaan ihmisiä yksityiseen kotihoitofirmaan töihin ja palkkaus on ainakin meillä kunnallista puolta huomattavasti parempi.
Varmaan tosi haastavaa pidemmän päälle...Itse ainakaan en jaksanut ja lähdin opiskelemaan. Joten en voi suositella. Lässynlässyn-neuvontaa ja verenpaineen mittausta se on, vaikka tietysti sekin yritetään verhoilla " laaja-alaiseksi terveyden edistämistyöksi" ...
Mitä lähdit opiskelmaan? Olitko terkkarina kauan?
Sairaanhoitaja olen ammatiltani, mutta pienten lasten äitinä ilman mitään tukiverkostoa kolmivuorotyö on tosi huono vaihtoehto. Mua ei taas äitiys-ja lastenneuvola kiinnosta pätkääkään, joten olen ajatellut etten taida olla terkka-ainesta.
ja opinnot kestää normaalisiti 4v. Me valmistutaan ensin sairaanhoitajiksi ja jatketaan siitä sitten vielä terkkareiksi se puoli vuotta eli aika lailla opinnot on samoja aluksi kun sairaanhoitajillakin. Suuntautumisen voi itse alita ja harjotteluja pakollisten jälkeen käydä oman mielen mukaan (siis harjottelut on ennalta määrätty, mutta paikan saa itse valita) Ja kaks ekaa vuotta menee ainakin ihan niissä pakollisissa harjoitteluissa.
Itse olen ajatellut kyllä lopettaa koko koulun kesken joten en ehkä maailman paras mainos ole ;)
ja työllistyminen on vähän niin ja näin, enemmän sairaanhoitajille paikkoja on. Ja paljon puhutaan että kun lapset vähenee koko ajan niin kohta ei enää ole neuvolan terkkareita erikseen vai kaikki hoitaa vauvasta vaariin. :/ Terkkari voi työllistyä aika laajasti kuitenkin ja aika varmasti töitä kyllä aina löytyy, mutta välttämättä ei pääse 8-16 työajoille. Opiskelu on aika erillaista kun esim insinööri opinnot. Naiset saa aina puurtaa 3 kertaa sen mitä miehet että saavat edes numeroa. Mies opiskeli insinööriksi ja minä siis th:ksi niin mies sanoi ettei hän tommosia töitä tekis jos noin vähän saa ov:tä!!! ;)
2
Opiskeluaika on yleensä n. 4 vuotta (160 ov/240 op), tahtiin pystyy myös itse vaikuttamaan.
Alussa siis yhtisiä perusopintoja hoitoalaan liittyen, mutta parin vuoden jälkeen alkaa eritymään terveyttä edistävämpään ja profylaktisempaan suuntaan. Terkoilla opinnäytetyö 10ov + " terkkanäkökulma" 5ov.
Työharjoittelut ensin perusterveydenhuollossa, erikoissairaanhoidossa (sis-kir, naistentaudit, lapset, synnytykset (riippuu koulusta)), neuvolat (työterveys-, lasten-, äitiys-, väestövastuu-, vapaavalintainen)
Terkkarisukupolvenvaihdos on menossa, työllistyminen nykypäivänä opiskelunsa aloittavien terkkojen keskuudessa pitäisi lähennellä 100 prosenttia (ennusteiden mukaan).
Ei enää kauaa jäljellä! Työ vaikuttaa mukavan itsenäiseltä ja vastuulliselta. Päivätyöstä ehdottomat plussat! Tutkinnon sisältämä sairaanhoitajan pätevyys avaa lukemattomia valinnanmahdollisuuksia, niin työpaikkojen, kuin jatko-opikselupaikkojen suhteen.
Ammattikorkeakoulun valinnassa kannattaa tehdä vertailuja, mikäli valinta ei ole paikkakuntaan sidottu. Laitoksissa suuria eroja joustavuuden ja harjoittelupaikkojen järjestymisen suhteen. Talon henki on tärkeää opiskelun mielekkyyden kannalta.
ja satut asumaan läntisessä Suomessa, ÄLÄ pyri Turun AMK:hon.
Missään päin Suomea ei enää voi olla niin konservatiivista, joustamatonta opinahjoa.
En ole ap, mutta kiinnostaa kovasti!