Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te jotka muutitte lapsuuskodista omillenne ennen nettiaikakautta:

Vierailija
16.03.2012 |

osasitko tehdä monenlaisia ruokia jo ennen muuttoasi? Mistä olit oppinut, entä mistä opit lisää?

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi moni ei ole osannut laittaa ruokaa muuttaessaan kotoa. En oo koskaan oikein tullut ajatelleeksi, että moni ei tosiaan tätä taitoa osaa. Mua kiinnosti ruuanlaitto jo ala-asteella, ja yläaste- ja lukioikäisenä tein ainakin kerran viikossa ruokaa perheelle.

#44(kö se oli)

kai nyt ruuanlaiton jokainen osaa. Keittää perunat, vihannekset, paistaa lihan, tehdä jonkun soosin.

Sen kun lukee reseptin ja tekee ohjeen mukaan.

Onhan kaikilla ollut se vuosi-pari köksääkin yläasteella, siellä nyt viimeistään on jokainen oppinut laittamaan ruokaa.

Toinen asia kokonaan on viitsiikö, haluaako ja riittääkö rahat.

Moni ei viitsi laittaa ruokaa pelkästään itsellensä. Toisaalta taas jos on köyhä, ei välttämättä tarjoile niin kamalasti muillekaan.

Vierailija
2/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin kotitalouden tunnilla. Nettiin pääsin 1993.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ennenkaikkea pakon edessä. Äiti oli yli 3 kk sairaalassa, kun olin 14-v. Iso sisko asui vielä kotona, mutta oli töissä. Veljiäkin oli, ja ne teki osan. Mutta päävastuu ruuan ostamisesta ja tekemisestä viikolla jäi mulle. "Vaikka mitä jauhelihasta" oli suosikkikirjani:-). Isoäitini oli ollut kokki, joten hyvä ruoka oli kunnia asia.

Opettelin siinä sivussa, opin äidiltä, ädeiltä . isosiskolta, kirjoista yms. Opiskeluaikan mun kaverit piti mua ihan huippukokkina, heille ruuanlaito oli vieraampaa.

Omasta mielestäni olen hyvä leipuri, harrastelijan ja ammaatilaisen välimaastoa ja ruuanlaitossa hyvä kotikokki, joka joskus osaa tehdä ihan gourmetruokaa, mutta en ole mikään mestarikokki.

Mutta hyvää safkaa osaan laittaa ja hiukan fiininpääkin.

Vierailija
4/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti opetti, mummo opetti, olin hereillä köksäntunneilla, omistin myös muutaman keittokirjan ja läjäpäin lehdistä yms. saksittuja/keräiltyjä reseptejä, joita oli kiva testailla. Ja sekaan ripaus mielikuvitusta. Opiskeluaikana mun bravuurini oli kmkl - katsotaan mitä kaapista löytyy. Myös nyhjää tyhjästä ateriaksi kutsuttu pläjäys omituisia makuyhdistelmiä kaikenmaailman aineksista, joita sattui olemaan kaapin pohjalla :D Toiset onnistui loistavasti, toiset vähän vähemmän loistavasti, mutta eipähän ollut elämä tylsää sapuskapuolellakaan.

Vierailija
5/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun vieläkin opiskelen ohjeet keittokirjoista - ihan kuten 90-luvulla muuttaessani pois kotoa.

Ja arvatkaas olenko saksinut Pirkka- sun muista lehdistä kaikki kokeilemisenarvoiset reseptit talteen! Olen! Niitä on 10 A4-vihkollista (paksuja, kierrekantisia).

Vierailija
6/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomalla Etelä-Afrikassa rakstuin paikalliseen "Maitotorttuun", Melk tertiin. Kuin juustokakku, mutta kevyempi. Mutta netistä löytyi useampia reseptejä. ja saman maukunautinnon sai kotonakin. Nyt vain odotan seuraavaa Etelä- Afrikan matkaa ja leivon maitotorttuja :-)

Vierailija
7/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

52: "Toinen asia kokonaan on viitsiikö, haluaako ja riittääkö rahat."

Ei kaiken ruuanlaiton tarvitse olla sisäfilepihvejä ym. Leipä on huomattavasti halvempaa itse leivottuna kuin kaupasta ostettuna, samoin useimmat kotiruoat varrattuna eineksiin.

Hiljattain oli hesarissa mielipiteitä että kotitaloustunteja ei saa vähentää. Ovat todella oikeassa!

Vierailija
8/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taito laittaa ruokaa tuo isoja säästöjä!

52: "Toinen asia kokonaan on viitsiikö, haluaako ja riittääkö rahat."

Ei kaiken ruuanlaiton tarvitse olla sisäfilepihvejä ym. Leipä on huomattavasti halvempaa itse leivottuna kuin kaupasta ostettuna, samoin useimmat kotiruoat varrattuna eineksiin.

Hiljattain oli hesarissa mielipiteitä että kotitaloustunteja ei saa vähentää. Ovat todella oikeassa!

Eineksethän sitä vasta kalliita ovat jos niitä syö. Ja laatu on kaukana itse kunnon raaka-aineista tehdyistä ruuista!

Mutta tuo leivän leipominen... jos lähtisin leipää tekemään taitaisi tulla höttöleipää valkoisista vehnäjauhoista. Sellaisia tehtiin köksäntunnilla ja sellaisia anoppikin, muuten taitava kotitalousihminen, myös leipoo. En ole vielä toistaiseksi maistanut missään hyvää itsetehtyä leipää. Viehän myös uunin lämmittäminen paljon energiaa. En siis tiedä kannattaako normikeittiövarustuksella leipää itselle tehdä?

PIdän ruuanlaittona sitä kun tehdään jotain isompaa. Toisaalta voisihan ruuanlaittoa olla sekin, jos vaikka tekee kulhoon ruokaisan salaatin ja kattaa sen ympärille tarjoilun. Tai keittää nuudelit, lisää sekaan katkaravut ja kasvikset.

Mitä sillä ruuanlaittamisella oikein lopulta tarkoitetaan, missä menee raja?

T: 52

Vierailija
9/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuosien myötä olen opetellut. miten tuo nettiasia liittyi tähän?

Vierailija
10/58 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se on sitten makuasia, millaisesta leivästä tykkää. Itse tehtyihin sämpylöihin voi laittaa puoletkin grahamjauhoja, osuus on varmasti suurempi, kuin kaupan perushiivaleivässä ym tuoreissa sekaleivissä. Ja kaupasta ostetut samana päivänä leivotut paperipussileivät maksaa väh. 3-4e kg. Vehnäjauhot on halvimmillaan n. 50senttiä kg, grahamjauhot ehkä 1,50kg lisäksi taiknaan tulee ilmaista vettä ja hiukan hiivaa. Ruisleipää en minäkään osaa leipoa.

Vierailija
11/58 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

linkittäisitkö maitotortun reseptin, kiitos.

Vierailija
12/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä oikein osaa vieläkään :)

N40

Vierailija
13/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osasin. Kotona oli vanhemmat opettaneet. Lehtien resepteistä opettelin sitten itsekseni vielä lisää.

Vierailija
14/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lehtien reseptejä olin kokeillut ja ystäviltä saatuja reseptejä.

N 42

Vierailija
15/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotoa olin oppinut ja yläasteen kotitaloustunneilla. Lisää opin, kun opiskelin ammatiksi kokkia.

Vierailija
16/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutta oppinut tutuilta.

Vierailija
17/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää opin mm. keittokirjoista ja ystäviltä. Suurimmaksi osaksi kuitenkin keittokirjoista. Tottakai.

Vierailija
18/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osasin myös luoda uusia ruokia. Opin koulusta, äidiltä, kirjoista. Lähinnä ostin leivontaoppaita, atavllista ruokaa osasin tehdä ilmankin.

Muutin pois 17-vuotiaana ja sain esikoisen 20-vuotiaana.

Vierailija
19/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittamaan ruokaa ja leipomaan. Keittokirjoista opettelin lisää ja keksin itse omia reseptejä kokeilemalla.

N43

Vierailija
20/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin oppinut kotona ja ammattikoulussa.