Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te jotka muutitte lapsuuskodista omillenne ennen nettiaikakautta:

Vierailija
16.03.2012 |

osasitko tehdä monenlaisia ruokia jo ennen muuttoasi? Mistä olit oppinut, entä mistä opit lisää?

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkuun ja sitten opettelin ostamalla keittokirjoja ja tekemellä lehtien resepteistä. Nykyään olen hyvä kokki ja rakastan ruoanlaittoa ja leipomista. Nytkin hellalla tulossa lohimedaljonkeja, bataatti-perunamuusia ja korvasienimuhennosta.

Kesäkuussa taas sienimetsään!

Vierailija
42/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona opin ja opettelin. Pakkokin, jos halusin vaihtelua, sillä äidille riitti keitetyt perunat ja lisukkeeksi tomaatti. Vieläkään en osaa kovin montaa liharuokaa mutta opiskelu jatkuu. Olin lastenhoitajana kesätyössä ja hommaan kuului ruoanlaitto, se kuukausi opetti myös tehokkaasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastoista ja lehdistä reseptejä sekä pakettien kyljestä. Lisäksi omia kokeiluja ja puheluja äidille.

Vierailija
44/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikonloppuna ulkona. Tai sit en syönyt, kun syöminen ei ollut nuorena niin tärkeää.

Mä aloin tehdä ruokaa vasta kun sain ekan lapseni.

En vieläkään ymmärrä kenelle olisin kokannut? Yliopistolla söin päivän lämpimän aterian, illalla vaikka leipiä. Kokkasitteko te itsellenne?

Vierailija
45/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksin asuessa tein jotain hyvin helppoa, lisää opettelin sitten, kun muutin miehen kanssa yhteen. Lasten synnyttyä piti opetella sitten enemmän.

Nykyisin olen ihan ok ruuanlaittaja ja leipoja.

Vierailija
46/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

köksän oppiin, mutta aika monenlaista olen oppinut jälkeen päinkin. Esim sellainen ihme ruoka kuin lasagne tuli vastaan vasta monta vuotta kotoa muuton jälkeen.

Jumankekka kun tuntee itsensä vanhaksi kun miettii miten ruuat mitä laittaa ovat muuttuneet siitä mitä laittoi 80-luvulla kun lapsuuden kodista muutin.

Vierailija
47/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli _keittokirjoja_. Taidetaan niitä julkaista vieläkin.

Vierailija
48/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja opettelin lisää kokeilemalla ja lehtien resepteistä, niin ja kirjastosta kävin keittokirjoja lainaamassa (opiskelijalla ei ollut varaa ostaa) ja niistä parhaimpia kirjottelin ylös.

Vierailija
49/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta täytyy kyllä sanoa, että kotitaloustuntien ruuanlaittotaidolla kyllä pärjää aika pitkälle, jos on edes vähän kekseliäs.

Vierailija
50/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osasin. Kotoa olin oppinut ja yläasteen kotitaloustunneilla. Lisää opin, kun opiskelin ammatiksi kokkia.

Tosin ala oli ravintola/catering.. :)

Vierailija
51/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

netti, mutta mulla ei ollut nettiä kotona, enkä oo oikeastaan kauheasti ikinä etsinyt reseptejä netistä. Osasin tehdä ruokaa kun muutin omilleni. Uusia ruokia mä oon lähinnä keksinyt itse tai oppinut muilta, joskus jostain reseptistäkin.

Vierailija
52/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutin 16v ja sain lapsen. opin koulussa, keittokirjoista, sukulaisilta. Vasta 20+ aloin kokata oikeasti kotiruokia. En ole vieläkään hyvä, mutta saan perheelle pöperöä pöytään.

Vierailija
53/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi moni ei ole osannut laittaa ruokaa muuttaessaan kotoa. En oo koskaan oikein tullut ajatelleeksi, että moni ei tosiaan tätä taitoa osaa. Mua kiinnosti ruuanlaitto jo ala-asteella, ja yläaste- ja lukioikäisenä tein ainakin kerran viikossa ruokaa perheelle.

#44(kö se oli)

Vierailija
54/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

otin omaan kämppääni vanhan köksän kirjan ja sen avulla tein ruokia. Hyvin onnistui. Kotona en ollut koskaan tehnyt mitään ruokaa, joten kokemusta ei ollut käytännössä juuri ollenkaan, vain se mitä oltiin köksäntunnilla tehty.

Tykkäsin jo opiskeluaikana tehdä ruokaa ja tykkään edelleen, ikää 31v.

Vierailija
55/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä opetellut opiskeluaikanakaan. Söin koululla ja iltaisin riitti leipäruoka. Puuroa osasin aamuisin keittää.

Keittokirjoista opettelin sitten tekemään ruokaa, kun sain perhettä. Ja oikeasti opin sitten, kun tein kaksi vuotta työmiehille ruokaa joka arkipäivä. Harjoitus teki mestarin.

Vierailija
56/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lättyjä paistaa. Opiskeluaikakin meni aika paljon voileipä-tonnikala-eines-lihapiirakka-linjalla.

Mutta sitten kun muutettiin ekan avokin kanssa yhteen, niin siitä se sitten lähti, erilaisilla wokeilla, kiinalaisilla riisiruoilla ja pastalla.

Tero

Vierailija
57/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toki sitä siinä itsekin jotain autteli, mutta maustaminen yms. oli isän heiniä. No, köksäntunneilla tietty oppi perusjutut, joten kyllä mäkin nyt perunat osasin keittää jne. vaikka vastasinkin tähän että en osannut :) Mutta aika mautonta muhjua se ruoka alussa oli vaikkakin ihan syötävää.

Tosi moni ei ole osannut laittaa ruokaa muuttaessaan kotoa. En oo koskaan oikein tullut ajatelleeksi, että moni ei tosiaan tätä taitoa osaa. Mua kiinnosti ruuanlaitto jo ala-asteella, ja yläaste- ja lukioikäisenä tein ainakin kerran viikossa ruokaa perheelle.

#44(kö se oli)

Vierailija
58/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

keittokirjasta opettelin, ruuanlaitto ei kiinnosta vieläkään, ikää 40+