Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Te jotka muutitte lapsuuskodista omillenne ennen nettiaikakautta:

Vierailija
16.03.2012 |

osasitko tehdä monenlaisia ruokia jo ennen muuttoasi? Mistä olit oppinut, entä mistä opit lisää?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin kotona ja lainasin kirjastosta keittokirjoja, niistä opettelin lisää.

Vierailija
22/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

opin lukemalla keittokirjoja ja ennen kaikkea laittamalla ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekoissa omissa asunnoissani ei ollut nettiä, yläasteelta saamani köksänkirja oli aika kullanarvoinen apu. Nykyään katson kaikkeen ruuanlaittoon vähintään ideoita netistä.

Vierailija
24/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekoissa omissa asunnoissani ei ollut nettiä, yläasteelta saamani köksänkirja oli aika kullanarvoinen apu. Nykyään katson kaikkeen ruuanlaittoon vähintään ideoita netistä.

Vierailija
25/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellasia perusjuttuja, siis keittoja, ruskeeta kastiketta, uuniruokia jne..Äidiltä opin ja köksäntunneilta.

Kokeilemalla olen oppinut lisää, mutta en mä edelleenkään mitään ylihienoja ruokia tee.

Vierailija
26/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusjutut, siis perunankaeitot ja makaronin keitot jne. (Mulla on ystäviä jotka ei osanneet näitäkään.)

Kotona meillä oli niin vanhanaikaista perusruokaa, ettei sieltä mitään oppia saanut. Siis perunaa ja ruskeaa kastiketta JOKA päivä. Kastikkeessa sitten välillä makkaraa ja välillä kyljyksiä.

Yläasteen kotitalouskirjoita opettelin.

Ja hyvin osaan nykyään perusruokia tehdä. Mutta sitä ruskeeta kastiketta en osaa vieläkään. Vaikka sen olisi luullut verissä olevan.

Vierailija
27/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mitä sitten vaikka olisin osannut, ei olisi ollut varaa.

Olin silloin lukiolainen ja söin iltaisin koulusta evääksi otettuja näkkileipiä, makaronia ja pakastevihanneksia. Muuhun ei rahat riittäneet eivätkä vanhemmat auttaneet.

Onneksi myös Pelastusarmeijalta sai vanhaa leipää, samoin sossun päivystyksestä muutaman kerran antoivat ruokakassin jossa oli mm. eineksiä (pakasteessa säilytettyjä). Mitään rahallista tukea sossusta en saanut, kun vanhempani olivat kieltäytyneet toimittamasta tulotietojansa. Jutun käsittely kuivui sitten siihen.

Köyhäily jäi sikäli päälle, että vaikka tuosta alkaa olla jo 20-vuotta aikaa niin syön ja laitan hyvin askeettisesti ruokaa. Puuro voisilmällä tuntuu minusta todella juhlalta. Samoin hedelmät.

Vierailija
28/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja opettelin itse :) oli muuten aika mukavaa aikaa

Vierailija
29/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

onneksi poikaystävä oli asunut omillaan jo monta vuotta ja opetti minulle kaikenlaista.

Vierailija
30/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkuun ja sitten opettelin ostamalla keittokirjoja ja tekemellä lehtien resepteistä. Nykyään olen hyvä kokki ja rakastan ruoanlaittoa ja leipomista. Nytkin hellalla tulossa lohimedaljonkeja, bataatti-perunamuusia ja korvasienimuhennosta.

Vierailija
31/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin silloin lukiolainen ja söin iltaisin koulusta evääksi otettuja näkkileipiä, makaronia ja pakastevihanneksia. Muuhun ei rahat riittäneet eivätkä vanhemmat auttaneet.

Onneksi myös Pelastusarmeijalta sai vanhaa leipää, samoin sossun päivystyksestä muutaman kerran antoivat ruokakassin jossa oli mm. eineksiä (pakasteessa säilytettyjä). Mitään rahallista tukea sossusta en saanut, kun vanhempani olivat kieltäytyneet toimittamasta tulotietojansa. Jutun käsittely kuivui sitten siihen.

Köyhäily jäi sikäli päälle, että vaikka tuosta alkaa olla jo 20-vuotta aikaa niin syön ja laitan hyvin askeettisesti ruokaa. Puuro voisilmällä tuntuu minusta todella juhlalta. Samoin hedelmät.

Et kai nyt omille la

Vierailija
32/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai nyt omille lapsillesi oo yhtä ankeaa elämää tarjonnut kuin minkä itse kotoa sait?

Vierailija
33/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttokuormassa oli yläasteen Keitämme ja leivomme ja joku toinen vähän vanhanaikainen peruskeittokirja. Lisäksi saksin ohjeita elintarvikepakkauksista ja pirkka-lehdestä.

Vierailija
34/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkuun ja sitten opettelin ostamalla keittokirjoja ja tekemellä lehtien resepteistä. Nykyään olen hyvä kokki ja rakastan ruoanlaittoa ja leipomista. Nytkin hellalla tulossa lohimedaljonkeja, bataatti-perunamuusia ja korvasienimuhennosta.

Vierailija
35/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikonloppuna ulkona. Tai sit en syönyt, kun syöminen ei ollut nuorena niin tärkeää.

Mä aloin tehdä ruokaa vasta kun sain ekan lapseni.

Vierailija
36/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika hyvin. Opettelin itsekseni kotona kokeiluperiaatteella ja sitten niin että isän kanssa tehtiin usein yhdessä ruokaa ja siinä oppi samalla. Äiti ei niinkään opettanut tai ei tehty yhdessä.

Lisää opin ihan keittokirjoista.

Vierailija
37/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin kotona (äidiltä) ja kotitaloustunnilla koulussa. Käytin sellaisia antiikkisia laitoksia apuna kuin KEITTOKIRJOJA.

Vierailija
38/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osannut, ei mun äitikään tehnyt mitään. Hurahdin joskus -05 karppaukseen ja opettelin silloin tekemään ruokaa. En karppaa enää, mutta ruokaa laitan yhä. :)

Vierailija
39/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai nyt omille lapsillesi oo yhtä ankeaa elämää tarjonnut kuin minkä itse kotoa sait?

No en sentään. Meillä tuetaan ja kannustetaan lapsia, nähdään heidät omina ainutlaatuisina ja arvokkaina ihmisinä.

Eikä me olla köyhiä. Vaikka ei tosin omat vahempanikaan olleet vaikka niin olisi ehkä voinut kuvitella :D

Se täytyy myöntää että ruuanlaitossa olen käsi. Kyllähän reseptin mukaan tekee mitä tahansa, mutta mielikuvitukseni ei taivu muuta kuin perusruokaan. Mies tekee huomattavasti monipuolisemmat sapuskat, hän yleensä sen laitatakin.

Vaikka itse tykkään puurosta voisilmällä, lapset ja mies eivät moista suostu syömään. Keitän sitten puuron vain itselleni.

Vierailija
40/58 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella jo tehtiin pari vuotta vanhemman siskon kanssa ruokaa. Lisää olen opetellu resepteistä. vm 80.