Jos lapsesi ei haluaisi opiskella englantia, kertoisitko sen opettajalle
jos enkun opettaja moittisi lapsen asennetta tunneilla, taustalla se, ettei lapsen mielestä englantia tarvita... sanoisitko opettajalle, että lasta ei saa pakottaa opettelemaan, jos opiskelu tuntuu epämiellyttävältä?
Kommentit (13)
mutta että joku voi olal niin tyhmä, että luulee ettei englanti ole suomalaiselle tärkeä? mun tehtävä äitinä olis puhua lapselle järkeä.
tuli mieleen, että monesti lapset innostuvat juuri pelien takia englannin opiskelusta. että kun kuiteskin peleissä käytetään paljon englantia, niin haluavat lapset oppia sitä.
mut itsekkin kannustaisin lasta opiskelemaan englantia, sillä se on hyvin tärkeä kieli. ihan pienelläkin määrällä pärjää kyllä, vaikka harmittaa se minuakin kun en ossaa kunnolla, kun en ylä-asteella sitä jaksanut opiskella..
matikka, ruotsi, äidinkieli?
jos englanninkielen on valinnut, on sitä myös pakko opiskella tai sitten yrittää vaihtaa se johonkin muuhun kieleen/kö?
Englanti ei ole Suomessa pakollinen oppiaine
vieraaksi kieleksi, täytyy se myös suorittaa.
Sama juttu muiden valinnaisaineiden kanssa. Ei voida sanoa etten minä tätä viitsikään opiskella.
Esimerkiksi A2-kielen voi yleensä lopettaa yläkoulussa ja vaihtaa toiseen valinnaisaineeseen, vaikka tällä palstalla aina väitetäänkin ettei se muka onnistu.
Englanti ei ole Suomessa pakollinen oppiaine
vieraaksi kieleksi, täytyy se myös suorittaa.
Sama juttu muiden valinnaisaineiden kanssa. Ei voida sanoa etten minä tätä viitsikään opiskella.
Oppilashan ei saa itse päättää opiskeleeko hän englantia vai ei. Jos englanti on valittu A1 kieleksi, niin se on opiskeltava. Opiskelu tuntuu joskus epämiellyttävältä. Ei ole kivaa päntätä sanoja ulkoa, mutta toisaalta ihminen ei voi koskaan oppia mitään uutta, jos yrittää aina mennä vain sieltä mistä aita on matalin. Koulunkäynti ja opiskelu ei ole aina kivaa ja hienoa, mutta ei sen aina sitä kuulu ollakaan. Oletko ikinä kokenut sitä tunnetta, kun jokin asia on vaikea oppia ja vihdoin tunnet osaavasi sen? Välillä pitää mennä epämukavuusalueelle, että voi oppia ja kehittyä.
Jokaisella on aineita, joista ei pidä yhtä paljon kuin toisista aineista, mutta silti ne on suoritettava. Pakko kuuluu välillä koulunkäyntiin. Nyt annat lapsellesi sen kuvan, että hän saa tehdä koulussa mitä huvittaa. Entä ensi viikolla, jos lapsesi sanoo, että matikkakin on muuten aika tylsää? Ja niin on oikeastaan bilsakin. Yläkoulussa lapsesi tuskin vaivautuu kouluun laisinkaan.
Suosittelen, että sanot lapsellesi, että englanti välttämätön kieli osata. Voisitte tehdä vaikka pienen ulkomaanmatkan. Ehkä matkalla kielen oppimisen tärkeys konkretisoituisi lapsellesi. Voisit hankkia hänelle myös jonkin englanninkielisen pelin. Jossa hän huomaisi kuinka tärkeää enkun opiskelu on.
Jos englantia ei saa suoritettua, niin jää luokalleen. Luulisi, että luokalleen jäämisen pelko motivoisi hieman opiskelemaan.
sanoisitko opettajalle, että lasta ei saa pakottaa opettelemaan, jos opiskelu tuntuu epämiellyttävältä?
Onko oppiminen vaikeaa? Vai onko oppilas tippunut jo kelkasta? Vai onko luokkakavereiden kanssa jotain kahnausta?
Mitä tuo epämiellyttävyys tarkoittaa?
Sillä tokihan kaikki oppiminen on sen suhteen epämiellyttävää, että siinä on vaivattava vähän päätä ja uskallettava tehdö jotain uutta.
tuli automaattisesti englanti 3-luokalla, ei siis valittu enkku/ruotsi, niinkuin silloin kun itse olin koulussa.
Ja sai valinnaisena ottaa 5-luokalla ruotsin kielen, mutta kaikille tulee automaattisesti ruotsin kieli 7-luokalla.
vaan yrittäisin motivoida lasta. Ja jos oppimisvaikeuksia on, niin lapsenhan kuuluu saada erityisapua siihen.
Enkkuahan tarvitaan joka paikassa: kadulla, telkkarissa, musiikissa, peleissä.. Työssä, meillä kummankin työkielenä on englanti. yms.
mutta ikinä en haluaisi opettajalle enkä lapsellekaan viestiä että opiskella ei tarvitse jos se tuntuu epämiellyttävältä.
Oli aine tai aihe mikä tahansa koulussa, oppivelvolliselle ei missään nimessä kannata opettaa että jos ei huvita, niin ei tarvitse opiskella.
Toivottavasti ap ei toimi niin itsekään.
-Tulosta tämän hetken pinnalla olevia lauluja ja suomenna niitä lapsesi kanssa.
-Etsikää kirjastosta joku oikein simppeli lastenkirja ja koittakaa lukea se, etsikää sanakirjasta tarvittavat sanat.
-Leikkikää koulua. Lapsi voi tehdä sinulle sanakokeen/pistarit ja sitten tarkistaa tulokset.
-Tee lapselle tehtäviä. Ristikko englanniksi? Sanasokkelo? Anna pahvilapulle kirjoitettuja irtokirjaimia ja niistä pitää muodostaa tuttuja sanoja.
-Etsikää netistä tai kirjastosta lasten kielenoppimispelejä.
Ei lapsi voi edes tietää kuinka tarpeellinen tai tarpeeton kielitaito tulee elämässään olemaan.