Miehen mummo muuttaa meille! Ei ikinä!
Miehen mummo on dementoitunut, mutta kotipalvelun turvin pärjää vielä kotona. Anoppi ja lapsensa olivat päättäneet, että heistä jokainen vuorollaan ottaa mummon luokseen, kunnes tälle saadaan hoitopaikka. Anoppi on nyt hoitanut 2 kk, seuraavaksi olisi meidän vuoro. Sanoin miehelle, että ei käy. Mies ilmoitti, että minulta ei kysytä, mummo tulee meille ja sillä selvä, tilaa on. Kyseessä 2 kk ja sen kuulemma kuka tahansa kestää.
Millä saan miehen pään kääntymään?
Kommentit (145)
En ymmärrä suhteita, joissa on tiukasti omat rahat ja nainen yrittää kitkutella kotihoidontuella hoitaessaan yhteisiä lapsia. Järjetöntä! Kun perustetaan perhe, ollaan yksikkö, jossa kukaan ei voi tehdä yksin koko perhettä koskevia päätöksiä. Rahat ovat yhteisiä ja perheen hyväksi. Toki jos vain toinen ansaitsee, on ihan ok, että hän saa käyttää ylijäävän ehkä omiin harrastuksiin tms. Mutta aina ensin perhe. Sitten vasta omat jutut. Päätöksistä päätetään yhdessä, ja se oma perhe ja sen hyvinvointi on kaiken perusta.
Minusta on aivan selvää, että tuossa asetelmassa ei ole kyse mummosta vaan vallankäytöstä. Ap:n mies kokee, että hän päättää, koska hänellä on enemmän rahaa. Ap:n on vain alistuttava. Ei tuollainen ole mitään perhe-elämää eikä parisuhdetta. On vain kyse vallasta.
Ap:tä suosittelen lähtemään nyt. Myöhemmin se on aina vain vaikeampaa. Pärjäät kyllä ja osaat ehkä vastaisuudessa etsiä elämääsi miehiä, jotka tajuavat, mitä tarkoittaa parisuhde ja perhe.
Ap:n mies lienee paattanyt, etta koska ap ei "maksa vuokraa" asumisestaan MIEHEN OMISTAMASSA talossa, pannaan ap maksamaan siten etta hoitaisi mummoa joka on aikanaan tehnyt hyvan tyon hoitaessaan anopin lapsia naiden ollessa pienia. Anoppihan tuosta hoitamisesta on hyotynyt, ei ap, joten on naurettavaa yrittaa tyontaa mummoa ap:n niskoille noilla verukkeilla. Kylla ap:n pitaisi nyt kylmasti yrittaa pitaa pintansa eika antaa miehen pyoritella hanta miten sattuu. Alaka ihmeessa ala maksamaan miehelle asunnosta, se olisi taloudellista hyvaksikayttoa ja lisaisi taloudellista eriarvoisuutta suhteessanne entistakin enemman. Ja muuten, kuka teilla maksaa miehen lasten hoidosta ja elattaa lapsia, osallistuuko mies naiden kuluihin? Entas muut kulut, maksaako mies esim oman ruokansa, vai menevatko nekin menot ap:n pussista?
En muutenkaan ymmarra tuota miehen kylmaa asennetta, jos olisin itse samankaltaisessa tilanteessa, alkaisin kylla huolehtia enemman omasta jaksamisesta ja oman talouden turvaamisesta koska en jaksaisi kauan katsella noin itsekasta miesta.
Mies on sitä mieltä, että hän voi pitää huhtikuussa vuosilomaa ja vaikka palkatonta. Jos minä en suostu hoitamaan, ei se kuulemma ole kynnyskysymys. Sen sijaan mies on miettinyt, josko maksaisin 1/3 talouden kuluista. Tähän asti mies maksanut asuntoon liittyen kaiken, mutta asenteeni on kuulemma sellainen, että ehkä kannattaa miettiä uudestaan.
Jos ap ei suostu hoitamaan miehen ANOPIN AITIA niin pitaa rueta maksamaan miehelle asumisesta MIEHEN OMISTAMASSA ASUNNOSSA.
Miten ihmeessa olet joutunut noin kauheaan sukuun? Olisivatko mies ja anoppi juonineet, miten saada minia "hyotykayttoon"? Uskomatonta hyvaksikayttoa!
Onkohan miehen suvulla kompetenssia ottaa selville mummon hoitotarpeesta? Eikohan ensimmainen askel olisi muuttaa mummo vanhusten palvelutaloon. Siella on henkilokuntaa ja resursseja mummon silmallapitoon, eihan dementiaan anneta mitaan varsinaista "hoitoa". Yhteiskunnan varat hupenisivat hetkessa jos jokainen vahaakaan hoperoitunut vanhus laitettaisiin ymparivuorokautiseen laitoshoitoon. Jos ei tuollaista, mummon tarpeisiin sopivaa asumismuotoa loydy, on aiheellista tehda valitus kunnalle. Nayttaa lahinna silta etta pitaisi loytya joku pateva, asioista tietava henkilo mummon asioita hoitamaan. Jos alatte jarjestamaan kaikenlaista "sukulaishoitoa", saattaa olla etta ette muuta apua sitten kunnalta saa.
Onko tilaa asunnossa jos mummo ei pärjää yksin! Ei tee hyvää dementikon pärjäämiselle jos muuttaa noin tiheään ja ihmiset ympärillä vaihtuu. Menee vaan lisää sekaisin. Kuka hoitaisi mummoa teillä päivät?(24h). Kunta ei järjestä laitospaikkaa eikä mitään muutakaan jos mummo asuu sukulaisissa.
Toki apua pitää mummolle antaa kuka siihen pystyy,mutta sen olisi tapahduttava mummon kotona.
Voisiko miehes käydä mummolla hoitamassa kotihoidon käyntien välissä?
ja hoitaa mummonsa. Ap,n ei tarvinnut tehdä mitään, muuta kuin alkaa maksmaan asumisestaan 1/3 kun tähän asti on asunut ilmaiseksi.
Mutta ap:n on syytä tiedostaa, ettei hänen tarvitse olla miehensä työjuhta.
Dementoituneen ihmisen hoito on 24-tuntia kestävää jatkuvaa, rasittavaa vahtimista ja pahimmillaan fyysistä tappelua täysivoimaisen ihmisen kanssa, joka ei muista missä on. Ei sellaista voi vaatia keneltäkään, joka ei itse halua.
Ap:n tilanteessa mummon hoitopaikan saamista myös varmasti viivästyttää se, että mummo voi olla sukulaisillaan! Sellaiset kun eivät ole kiireellisyyslistan kärjessä.
Mummolle olisi tarjolla yksityinen hoitopaikka, mutta ap ei suostu siihen, koska mies maksaisi siitä osan kun mummon rahat ei riitä.
Ap on huolissaan pelkästään rahasta, ei mummosta, eikä mistään muusta.
Vastaako ap täällä itselleen kun hoetaan vain samoja asioita, eikä lueta ap.n vastauksia.
Onkohan miehen suvulla kompetenssia ottaa selville mummon hoitotarpeesta? Eikohan ensimmainen askel olisi muuttaa mummo vanhusten palvelutaloon. Siella on henkilokuntaa ja resursseja mummon silmallapitoon, eihan dementiaan anneta mitaan varsinaista "hoitoa". Yhteiskunnan varat hupenisivat hetkessa jos jokainen vahaakaan hoperoitunut vanhus laitettaisiin ymparivuorokautiseen laitoshoitoon. Jos ei tuollaista, mummon tarpeisiin sopivaa asumismuotoa loydy, on aiheellista tehda valitus kunnalle. Nayttaa lahinna silta etta pitaisi loytya joku pateva, asioista tietava henkilo mummon asioita hoitamaan. Jos alatte jarjestamaan kaikenlaista "sukulaishoitoa", saattaa olla etta ette muuta apua sitten kunnalta saa.
anoppina hoitaa lapsenlapsia. Moni hurskastelee, että jos mummot auttaa, hekin auttavat mummojaan.
Toisaalta mies kyllä haluaa mummoaan auttaa kun mummo on hoitanut häntä.
Onko tässä kyse nyt siitä, että ap.n suvussa mummot ei ole hoitaneet ap.ta ja ap ei tiedä, mitä on rakkaus sukulaisiaan kohtaan.
Mutta parempi on mummojen sanoa suoraan, että jokainen hoitaa omansa. Hoitakaa kakaranne itse, älkääkä rasittako isovanhempianne. Kun isovanhempanne ovat vanhoja, olette kuin ap. Huudatte ja rääytte vain, että ette halua auttaa vanhuksia ja se on teidän rahapussistanne pois ja se on kiristystä jos joudutte tekemään vastapalveluksia.
Toivottavasti mies pääsee tuollaisesta kylmästä luuskasta eroon.
Kiitos monista hyvistä mielipiteistä.
Mummo on miehelle läheinen, oikeastaan miehen ja siskonsa hoitajana anopin käydessä töissä. Mies vetoaa siihen, että kun mummo käytti 7 vuotta elämästään hänen hoitamiseensa, niin nyt on hänen vuoronsa.
Kunnalliseen hoitoon mummo on liian hyväkuntoinen, yksityinen hoito taas maksaa. Mies ilmoitti jo, että hän saa itse valita, nauttiiko hänen rahoistaan vanha mummo ja työssäkäyvä puoliso ja hän valitsee sen mummon. Siksi kuulemma mies saa maksaa vaikka koko hoitosumman eikä minulla ole siihen mitään sanomista. Minulla on osa-aikatyö, mies tienaa ainakin 7 kertaa sen mitä minä.
Mies ja siskonsa ja anoppi ovat päättäneet tästä hoitoringistä, koska anoppi tarvitsee lomaa hoitamisesta. Minulta ei kysytty. Miehen mielestä minulta ei edes tarvitse kysyä, koska en muka olet ottanut itsekään häntä kovin hyvin huomioon. Talo on miehen nimissä, mies saa päättää.
Tämä on pattitilanne, ja olen jo harkinnut lähtöä. Näin ihanaa kotia vain on hankala saada itsekseen.
Jos sä kerran olet siellä miehen syöttiläänä vain sen kivan kämpän ja miehen tarjoaman elintason takia, ihan hyvä että miehesi huomasi sen tässä vaiheessa. Mielestäni olet todella itsekäs lehmä.
Mulla on myös ollut mummo, joka on ollut suurin syy siihen, että olen nykypäivänä näinkin täyspäinen. Jos hän olisi tarvinnut vastaavaa apua viimeisinä vuosinaan, aivan varmasti olisin tehnyt sen eteen kaikkeni.
Kyse on kahdesta kuukaudesta. Jos et siihen pysty, et varmaan oikein mihinkään muuhunkaan. Joten hyvä että selkeästi hyvä miehesi löytää rinnalleen jonkun vähän enemmän arvoisensa naisen.
Mies on sitä mieltä, että hän voi pitää huhtikuussa vuosilomaa ja vaikka palkatonta. Jos minä en suostu hoitamaan, ei se kuulemma ole kynnyskysymys. Sen sijaan mies on miettinyt, josko maksaisin 1/3 talouden kuluista. Tähän asti mies maksanut asuntoon liittyen kaiken, mutta asenteeni on kuulemma sellainen, että ehkä kannattaa miettiä uudestaan.
Jos ap ei suostu hoitamaan miehen ANOPIN AITIA niin pitaa rueta maksamaan miehelle asumisesta MIEHEN OMISTAMASSA ASUNNOSSA.
Miten ihmeessa olet joutunut noin kauheaan sukuun? Olisivatko mies ja anoppi juonineet, miten saada minia "hyotykayttoon"? Uskomatonta hyvaksikayttoa!
Tiedätkö ,suurin osa meistä maksaa jotain asumisestaan, asuipa sitä missä tahansa. EIkä ainakaan loisi toisten nurkissa, jos itsekin käy töissä.
Ja voi sen aina noin sanoa ANOPIN ÄITIÄ ( hänhän on selvästikin saatanasta seuraava), tai vaikka sitten niin, että miehelle hyvin rakasta ja läheistä mummoa.
Uskon että 90% naisista pystyy ajattelemaan oman napansa ulkopuolellekin, ja on ihan hyvä, että ap. lähtee kävelemään.
Ap kuulostaa aika hirveältä luonteelta. Kyllä nyt vanhaa ihmistä voi tällaisessa tilanteessa hoitaa kuka vain, vikisemättä siitä että miehen hemmottelurahat suuntautuvat välillä muuallekin kuin itseen!
Juuri tällainen välinpitämättömyys ihmisiä kohtaan on nyky-Suomen suurimpia vikoja.
Halutaan olla kotona ja mies maksaa. Anopin on autettava lasten kanssa. Omakotitalo on saatava ja senhän maksaa mies. Kun sitten pitäisi itse joustaa ja auttaa niin herranjumala ei sellainen käy! Miehen pitäisi vielä jumaliste "hemmotell" kaikilla tienesteillään sitä kotona lusivaa vaimoa. Anoppi on myös jo iäkäs eikä jaksa yksin äitiään hoitaa. Totta helvetissä silloin perhe auttaa!!!
Kyse oli 2 kk, ei jatkuvasta tilanteesta. Ja jos mies ottaa palkatonta lomaa niin eiköhän hän sitten aio myös mummonsa hoitaa. Ap sen sijan on ärsyyntynyt kun miehen suku lasketaan perheeseen ja mies haluaa auttaa myös äitiään ja mummoaan eikä vaan hemmotella vaativaa vaimoaan joka roikkuu päivät netissä ja olisihan se todella epämiellyttävää nosta ahterinsa ja auttaa sen mummon hoidossa kokonaiset 2 kk. Äidit yleensä ovat myös vaativia vauvoja ja taaperoita hoitaneet niin eiköhän ykdi mummo mene pari kuukautta kun kerran mies kantaa päävastuun.
Tämä ketju kertoo karusti miksi meillä on kylmä ja ankea yhteiskunta, kaikki vaan ovat käsi ojossa ottamassa mutta kukaan ei halua antaa. Ja millaisessa maailmassa ei edes äideillä ole empatiaa edes tämän vertaa. Mä olen täysin tyrmistynyt tästä itsekyyden ja saamattomuuden määrästä. Mieskin on vaan rahoittaja ja talon omistaja. Menkää edes töihin, miksikään lasten roolimalliksi ei teistä ole jos opetus on se että apua ei tarvitse antaa kyllä joku muu maksaa ja auttaa.
mitä haluaa.
Mutta palstamamma sanoo, että miehen pitää tienata isoja määriä ja tehdä ylitöitä ja tuhlata ne rahat vaimon hemmotteluun, ettei palstamamman vain tarvitse mennä töihin. Ai niin, tekeehän ap osa-aikatöitä. Mutta onhan tässä se uhka, että jos mies ottaa palkatonta, ap joutuu tekemään töitä 8 tuntia päivässä, kuten muutkin ihmiset.
tosiasia on että kaikista meistä ei ole hoitamaan toista ihmistä.
Jos näin olisi miksi maassamme sitten on pulaa hoitajaihmisistä koska jos jostain työstä nauttii niin silloin ei ajattele rahaa vaan tekee työtä joka on ns kutsumusammatti...
Myöskin tähän vaikuttaa esim oma kasvatus, mun vanhemmat on aina olleet sitä mieltä että ei saa olla toisille ihmisille vaivaksi että maassamme on ne palvelutalot sen takia joihin voi sitten muuttaa kun ei enää yksin pärjää että toisten nurkkiin ei tarvitse mennä asumaan.
.Tämä ketju osoitti mikä teillä kotiäideissä on vialla
Kyllä me kotiäidit ollaan oikeesti valtaosin ihan tavallisia lämminsydämisiä ihmisiä. Ap ei ole varmasti ainoa laatuaan, mutta ei ole mitään syytä olettaa, että kaikki kotiäidit olisivat ap:n kopioita.
Terveisin eräs, joka juuri eilen kävi naapurissa auttamassa sairasta. Ja ihan itse tarjouduin avuksi.
ei taida olla kokemusta aiheesta. Nimim. mummonsa asioita verissäpäin ajanut
on vielä kotona pärjäävä, miksei omaiset usko tätä? vai onko tapahtunut jotain jonka vuoksi ei kotonapärjäämiseen uskota? Jos ei todellisuudessa pärjää, on kunnalla velvollisuus järjestää hoitopaikka. Miettikää nyt esim vanhuksia joilla ei ole omaisia lähellä/ollenkaan. Kyllä kotihoidon turvin pärjää yllättävän pitkälle!
ap edes ole kotiäiti, vaan työäiti. (vai onliko edes lapsiakaan?)
.Tämä ketju osoitti mikä teillä kotiäideissä on vialla
Kyllä me kotiäidit ollaan oikeesti valtaosin ihan tavallisia lämminsydämisiä ihmisiä. Ap ei ole varmasti ainoa laatuaan, mutta ei ole mitään syytä olettaa, että kaikki kotiäidit olisivat ap:n kopioita.Terveisin eräs, joka juuri eilen kävi naapurissa auttamassa sairasta. Ja ihan itse tarjouduin avuksi.
...joo, on se.
* Ojentaa viikon paras provo-palkinnon *
olet työn ohessa hoitanut dementikkoa? Ei ole ihan pikkujuttu. Ap voi olla itsekäs, mutta moni ketjuun kirjoittaneista ei varmasti tajua, mitä vanhuksen kotihoitaminen voi olla.
Ap kuulostaa aika hirveältä luonteelta. Kyllä nyt vanhaa ihmistä voi tällaisessa tilanteessa hoitaa kuka vain, vikisemättä siitä että miehen hemmottelurahat suuntautuvat välillä muuallekin kuin itseen!
Juuri tällainen välinpitämättömyys ihmisiä kohtaan on nyky-Suomen suurimpia vikoja.
Siis mikä valta anopilla on sanella miten kaikki hoidetaan ja tehdään. Siis lastenlasten pitäisi kustantaa mummonsa hoitokotiin??? Mistäköhän ap:n perhe repisi moiset rahat kuukausittain, kohtuuton vaatimus heille. Ikävälle uhkailun ilmapiirille kuulostaa sekä ap:n puolison että anopin käytös.
Ihana mies ap:lla. Aika korjaa mummo-ongelman. Kannattaisi ap:n miettiä, millaisen esimerkin antaa lapsilleen toisten ihmisten huomioimisesta ja lähimmäisenrakkaudesta. Kyseessähän on lasten isomummo.
palavereja kyllä järjestetään, mutta eivät ne tuo hoitopaikkaa.