Miehen mummo muuttaa meille! Ei ikinä!
Miehen mummo on dementoitunut, mutta kotipalvelun turvin pärjää vielä kotona. Anoppi ja lapsensa olivat päättäneet, että heistä jokainen vuorollaan ottaa mummon luokseen, kunnes tälle saadaan hoitopaikka. Anoppi on nyt hoitanut 2 kk, seuraavaksi olisi meidän vuoro. Sanoin miehelle, että ei käy. Mies ilmoitti, että minulta ei kysytä, mummo tulee meille ja sillä selvä, tilaa on. Kyseessä 2 kk ja sen kuulemma kuka tahansa kestää.
Millä saan miehen pään kääntymään?
Kommentit (145)
En ikinä suostuisi! Pahasti dementoitunut ei ymmärrä maailman menosta mitään. Voi polttaa koko talon, levittää ulosteita pitkin seiniä ja syödä sitä, pissailee ympäriinsä, jos ei suostu pitämään vaippoja, touhuilee yöt läpeensä, jolloin kukaan ei nuku, karkailee. Jos oikeasti on siinä tilanteessa, että tarvitsee pitkäaikaishoitopaikkaa, niin tuo on dementikon arkea.
Ns vanhuuden höperö on jotain ihan muuta...
Kiitos monista hyvistä mielipiteistä.
Mummo on miehelle läheinen, oikeastaan miehen ja siskonsa hoitajana anopin käydessä töissä. Mies vetoaa siihen, että kun mummo käytti 7 vuotta elämästään hänen hoitamiseensa, niin nyt on hänen vuoronsa.
Kunnalliseen hoitoon mummo on liian hyväkuntoinen, yksityinen hoito taas maksaa. Mies ilmoitti jo, että hän saa itse valita, nauttiiko hänen rahoistaan vanha mummo ja työssäkäyvä puoliso ja hän valitsee sen mummon. Siksi kuulemma mies saa maksaa vaikka koko hoitosumman eikä minulla ole siihen mitään sanomista. Minulla on osa-aikatyö, mies tienaa ainakin 7 kertaa sen mitä minä.
Mies ja siskonsa ja anoppi ovat päättäneet tästä hoitoringistä, koska anoppi tarvitsee lomaa hoitamisesta. Minulta ei kysytty. Miehen mielestä minulta ei edes tarvitse kysyä, koska en muka olet ottanut itsekään häntä kovin hyvin huomioon. Talo on miehen nimissä, mies saa päättää.
Tämä on pattitilanne, ja olen jo harkinnut lähtöä. Näin ihanaa kotia vain on hankala saada itsekseen.
ilman että on edes ajateltu mitä dementoituneen hoito todella vaatii.
Jos ap+mies käyvät töissä, ei vanhus välttämättä pärjää yksin kotona.
- tulipalon riski - dementikot unohtavat mitä ovat olleet tekemässä, kahvinkeitin, liesi yms kodinkoneet jäävät päälle kun joku muu asia vie huomion.
- vähänkin vieraassa paikassa eksymisen vaara on suuri. Vanhus saattaa lähteä kävelylenkille, mutta huomaa että ei enää muista mistä olikaan lähtenyt. Tai pahempaa vielä, ei edes huomaa olevansa eksyksissä.
Voisin jatkaa listaa pitkällekin, mutta tässä ehkä nämä tärkeimmät perustelut AP:lle.
Itselläni on dementoitunut äiti. Äiti ei enää pärjännyt kotona edes avustettuna, joten on jo laitoksessa. Olisi ollut hienoa jos olisimme saaneet kotihoidon järjestymään ap:n anopin ehdottamalla tavalla, mutta käytännön syistä se ei vaan tullut kuuloonkaan.
Rakastan äitiäni ja haluan toki hänelle kaikkea parasta, mutta luopumatta omasta elämästäni (työstäni, miehestäni ja lapsistani) en häntä enempää voi auttaa vaikka haluaisinkin.
Asia on aika yksinkertainen.
Kiitos monista hyvistä mielipiteistä.
Mummo on miehelle läheinen, oikeastaan miehen ja siskonsa hoitajana anopin käydessä töissä. Mies vetoaa siihen, että kun mummo käytti 7 vuotta elämästään hänen hoitamiseensa, niin nyt on hänen vuoronsa.
Kunnalliseen hoitoon mummo on liian hyväkuntoinen, yksityinen hoito taas maksaa. Mies ilmoitti jo, että hän saa itse valita, nauttiiko hänen rahoistaan vanha mummo ja työssäkäyvä puoliso ja hän valitsee sen mummon. Siksi kuulemma mies saa maksaa vaikka koko hoitosumman eikä minulla ole siihen mitään sanomista. Minulla on osa-aikatyö, mies tienaa ainakin 7 kertaa sen mitä minä.
Mies ja siskonsa ja anoppi ovat päättäneet tästä hoitoringistä, koska anoppi tarvitsee lomaa hoitamisesta. Minulta ei kysytty. Miehen mielestä minulta ei edes tarvitse kysyä, koska en muka olet ottanut itsekään häntä kovin hyvin huomioon. Talo on miehen nimissä, mies saa päättää.
Tämä on pattitilanne, ja olen jo harkinnut lähtöä. Näin ihanaa kotia vain on hankala saada itsekseen.
Kantaa mummosta vastuuta ja muistaa sen, että mummo on hoitanut häntä.
Sähän voit lähteä kälppimään, kun olet itsekäs elätti.
mieluummin kuin sinut, niin kannattaa tosiaan lähteä.
Ja onko joku kysynyt mummolta? Harva haluaa toisten nurkkiin. Dementikko menee ihan varmasti sekaisin noista paikan vaihdoksista. Erittäin tehokas tapa saada mummo psykiatriselle suljetulle osastolle.
Erittäin outo ratkaisu ja harvinainen.
t. Vanhustyön sosiaalityöntekijä
jotain elämisestään ja asumisestaan. Nyt on saanut loisia miehen talossa ilmaiseksi.
Ei mies paljoa menetä kun lähdet.
Viis veisaa "rakastamansa" naisen mielipiteestä ja hyvinvoinnista. On se kumma, että miehellä on oikeus kiristää puolisoaan rahallisesti verukkeena mummo, jota ei varmasti osaa edes hoitaa yksin itsenäisesti. Vai olisiko opiskellut illat hoivatyötä ja lukenut tietoa dementiasta ja sen hoidon vaativuudesta. Tuskin.
Minä ainakin lähtisin kälppimään. Saas nähdä mitkä on ajatukset miehellä 2kk päästä (jos edes jaksaa yksin niin kauan), kun mummo on passattu siskolle ja kotona odottaa yksinäisyys.
Ihmettelee miehensä mummoa hoitavaan hoitorinkiin kuuluva.
Meidän tapauksessa mummo olisi ollut jo vuosia laitoksessa, mutta häntä hoidetaan suvun voimin kotonaan. Anoppini asuu siellä muut ajat, paitsi mitä käy (vuoro)töissä. Anopin lapset perheineen käyvät vuorotellen mummolla. Kotihoito käy myös. Mummo pärjää tunnin, pari yksin.
En minäkään todellakaan ottaisi DEMENTOITUNUTTA mummoa kotiini - esim. liikuntakyvyttömän muuten autettavan voisin ottaakin jos mummo itse haluaisi.
Ei kuulosta hyvältä tuo mummon riepottelu.
Ja on täysi tosiasia, että laitospaikkaa ei heru, jos mummoa asuu sukulaisissa
siitä miten vaativaa on pahasti dementoituneen vanhuksen hoitaminen? Joo on varmaan, mutta mitä se tähän liittyy, kun ap sanoi, että mummo on dementoitunut kyllä, mutta pärjää vielä kotona. Kyllä dementoitunut voi olla ilman, että on vielä pahasti dementoitunut. Mutta silti vähemmän pahasti dementoitunuttakin pitää jo vähän katsoa perään.
Mutta joo, ap:n mies on siinä oikeassa, että kaksi kuukautta jaksaa kyllä tuota järjestelyä, vaikka siitä ei niin innoissaan olisikaan. Sulla on ap kyse nyt jostain enemmästä kuin vain tuosta mummon hoitamisesta.
Keskustelkaa teidän suhteestanne, älkää juuttuko inttämään mummosta, vaan puhukaa teistä.
vaimoon tai perheenjäseneen. Hän ei ole tehnyt päätöstä keskustelemalla vaimonsa kanssa vaan äitinsä kanssa. Hän laskee ja muistuttelee, että on maksanut asumisen itse omistamassaan asunnossa. Jos hänellä on varaa, miksi hän ei haluaisi käyttää rahojaan vaimoonsa? Eikö rakasta halua hemmotella? Minä ainakin haluan, samoin mieheni. Emme koskaan laske, kumpi on voitolla ja kumpi häviöllä, koska olemme tässä yhdessä.
Ap:n mies on äidin poika ja mummun poika. Vaimo on tunkeilija, joka on tullut hänen taloonsa ja yrittää vielä häiritä hänen ja mummun yhteiselämää.
läheinen, niin nämä muistavat sen vanhana ja hoitavat puolestaan mummoa. Niinhän tuo ap:n mies aikoo tehdä, ja sitä kauhistellaan. Miksi ihmeessä, hänhän vain tekee sen, minkä jokainen palsta mamma tekee, kun oma isoäiti vanhenee. Vähän kuin korvauksena siitä, että mummo aikanaan uhrasi elämänsä lapsenlapsille.
vaimoon tai perheenjäseneen. Hän ei ole tehnyt päätöstä keskustelemalla vaimonsa kanssa vaan äitinsä kanssa. Hän laskee ja muistuttelee, että on maksanut asumisen itse omistamassaan asunnossa. Jos hänellä on varaa, miksi hän ei haluaisi käyttää rahojaan vaimoonsa? Eikö rakasta halua hemmotella? Minä ainakin haluan, samoin mieheni. Emme koskaan laske, kumpi on voitolla ja kumpi häviöllä, koska olemme tässä yhdessä. Ap:n mies on äidin poika ja mummun poika. Vaimo on tunkeilija, joka on tullut hänen taloonsa ja yrittää vielä häiritä hänen ja mummun yhteiselämää.
puolisolla ole mitään sanomista siihen, keitä muita siellä asuu. Ja ap käy töissä, tienaa itse elantonsa, joten jos mies maksaa mummon hoitomaksut, ei se ole ap:lta pois.
Aika kylmää porukkaa AV:lla
- mummoa ei voida 2 kk hoitaa
Itse olen vaihtanut mieheni mummon vaippoja vaikka kunka monet kerrat. Ja asunnonkin tyhjensin ja siivosin kun hän siitä pois muutti. Ei ollut multa pois nämä auttamiset.
t. 7 tuhatta
On ihan h**tin eri asia vaihtaa mummon vaippoja ko ottaa hänet kotiinsä pariksi kuukaudeksi. Olen lh koulutukselta ja dementikkoja hoitanut kotihoidossa. Enkä toden totta suosittele tätä järjestelyä kenellekään.
Jos mummon ei haluta antaa olla yksin, niin silloin jokainen sukulainen muuttaa vuorollaan MUMMON LUO. Mummo parkakaan ei menis niin sekaisin!!
Eikä dementikon ja lapsen hoitoa voi verrata keskenään! Mummo ilmeisesti vielä liikkuukin itse.
Väitän, että nämä jotka täällä nyt ap:ta yrittävät haukkua eivät ihan oikeasti tajua mitä on kun ihminen dementoituu. Se ei ole niin, että hän vaan ei muista asioita, se on paljon paljon enemmän!
Mutta ap:lle sanoisin, että mee viikoksi kaverin sohvalle ja anna miehesi hoitaa mummonsa. Minä en ymmärrä kuka ihminen voi olla niin tyhmä, että tämmöistä järjestelyä edes ehdottaa!
parisuhteen dynamiikan ratkaisee raha. Silloin se on rahaliitto, jossa ollaan alistus- ja valtasuhteessa. Ei se avioliiton tarkoitus ole.
vaimoon tai perheenjäseneen. Hän ei ole tehnyt päätöstä keskustelemalla vaimonsa kanssa vaan äitinsä kanssa. Hän laskee ja muistuttelee, että on maksanut asumisen itse omistamassaan asunnossa. Jos hänellä on varaa, miksi hän ei haluaisi käyttää rahojaan vaimoonsa? Eikö rakasta halua hemmotella? Minä ainakin haluan, samoin mieheni. Emme koskaan laske, kumpi on voitolla ja kumpi häviöllä, koska olemme tässä yhdessä. Ap:n mies on äidin poika ja mummun poika. Vaimo on tunkeilija, joka on tullut hänen taloonsa ja yrittää vielä häiritä hänen ja mummun yhteiselämää.
puolisolla ole mitään sanomista siihen, keitä muita siellä asuu. Ja ap käy töissä, tienaa itse elantonsa, joten jos mies maksaa mummon hoitomaksut, ei se ole ap:lta pois.
Miksi ap ei hemmottele miestään?
vaimoon tai perheenjäseneen. Hän ei ole tehnyt päätöstä keskustelemalla vaimonsa kanssa vaan äitinsä kanssa. Hän laskee ja muistuttelee, että on maksanut asumisen itse omistamassaan asunnossa. Jos hänellä on varaa, miksi hän ei haluaisi käyttää rahojaan vaimoonsa? Eikö rakasta halua hemmotella? Minä ainakin haluan, samoin mieheni. Emme koskaan laske, kumpi on voitolla ja kumpi häviöllä, koska olemme tässä yhdessä.
Ap:n mies on äidin poika ja mummun poika. Vaimo on tunkeilija, joka on tullut hänen taloonsa ja yrittää vielä häiritä hänen ja mummun yhteiselämää.
on vanhusta itseään kohtaa huono ratkaisu pompottaa kodista toiseen etenkin kun dementoitunut. Eikö olisi jotain muuta ratkaisua? missä vanhus on ennen asunut? voisiko sopia sinne hoidon että voisivat omaiset käydä vuorotellen hoitamassa. sitä paitsi on lakisääteisesti kunnan velvollisuus järjestää hoito jos tarvitsee.
olen kotihoidossa töissä ja meillä pyritään mahdollisuuksien mukaan pitämään dementoitunut vanhus kotonaan jossa tuntee olonsa turvalliseksi. on mahdollista laittaa ovihälytyksiä ja turvapuhelimia.
hoitamaan palkattomana mummoaan ja panisi ap.n maksamaan osan asumiskustannuksistaan kun miehen tulot tippuu.
Siitähän tässä oli kyse kun ap valittaa, että joutuu maksamaan osan elinkustannuksitaan jos mies jää palkattomalle tai maksaa osuutensa mummon hoitomaksusta. Ja jos hän lähtee, ei maininnut ikävää mieheen vaan pelkästään sen, että yksin ei saa enää niin ihanaa taloa.
Tuskin mies jää yksin itkemään kun ap häipyy.
Miehelläsi on läheinen avuntarpeessa. Hän on valmis ottamaan läheisen kotiin kun kerta on tilaa, hän on valmis ottamaan töistä vapaata auttaakseen läheistään.
Sinä ilmoitat perustelematta että ei käy. Sinun kotiisi eivät apua tarvitsevat ole tervetulleita. Sinä et hoida ketään, koska sinä et halua. Sinä koitat estää miestäsi auttamasta lähimmäistä hädässä.
Ihmettelen tosiaan että olet saanut itsellesi noin HYVÄN IHMISEN puolisoksesi, vaikka itse tunnut olevan kylmä ja itsekeskeinen.
Mitähän tapahtuisi jos joutuisit itse vaikkapa onnettomuuden takia hoidettavaksi? Uskon että miehesi hoitaisi sinua vaikket sitä ansaitsisikaan, anoppi auttaisi ja miehen sisarukset, he ovat selvästi hyviä ihmisiä.
"Ajatelepa kun itse olet vanha" - No se mummoko ap:ta tulee hoitamaan - sehän jää kiitollisuudenvelkaan?
Vanhukset kuuluvat vanhainkotiin, eivät lasten tai lasten talouteen, jos eivät selviä omissa nurkissaan.
Olen elänyt elämäni ensimmäiset 17v kolmen sukupolven taloudessa ja se oli yhtä helvettiä. Jos oma mieheni ehdottaisia vastaavaa, ilmoittaisin heti muuttavani lasten kanssa pois. Saisi hyysätä mummojaan joka mielitekoon.
Ja itse aion kuolla ennen kuin jään kenenkään vaivoiksi.