Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4pv:n työviikko,30h töitä.Pomo väittää ettei minulle kerry lomia vuoteen.

Vierailija
15.03.2012 |

Onko totta?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai siis sulla on lomaa vasta ensi vuonna (joka kertynyt tänä vuonna)

Vierailija
2/32 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä ainakaan pomoas usko!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle kertyy lomat ihan normaalisti, niin kuin kokoaikaisillekin työntekijöille. Milloin työsuhde on alkanut?

Vierailija
4/32 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijällä on oikeus saada lomaa kaksi ja puoli arkipäivää kultakin täydeltä lomanmääräytymiskuukaudelta. Jos työsuhde on lomanmääräytymisvuoden loppuun mennessä jatkunut yhdenjaksoisesti alle vuoden, työntekijällä on kuitenkin oikeus saada lomaa kaksi arkipäivää kultakin täydeltä lomanmääräytymiskuukaudelta. Loman pituutta laskettaessa päivän osa pyöristetään täyteen lomapäivään.

Vuosiloman ansainta ei keskeydy siitä syystä, että työntekijä on välittömästi siirtynyt sellaisen työnantajan palvelukseen, jossa omistuksen, sopimuksen tai muun järjestelyn perusteella määräysvalta on:

1) aikaisemmalla työnantajalla;

2) yhdellä tai useammalla henkilöllä, joka on aikaisempaan työnantajaan takaisinsaannista konkurssipesään annetun lain (758/1991) 3 §:ssä tarkoitetussa läheisyyssuhteessa; taikka

3) 1 ja 2 kohdassa tarkoitetuilla henkilöillä yhdessä.

Edellä 1 momentissa tarkoitettuun työsuhteen jatkumisaikaan ei lueta aikaa, jolloin työ on keskeytynyt työntekijän ollessa suorittamassa asevelvollisuuslaissa (452/1950) tarkoitettua vakinaista palvelusta, naisten vapaaehtoisesta asepalveluksesta annetussa laissa (194/1995) tarkoitettua vapaaehtoista asepalvelusta tai siviilipalveluslaissa (1723/1991) tarkoitettua siviilipalvelusta.

6 §

Täysi lomanmääräytymiskuukausi

Täytenä lomanmääräytymiskuukautena pidetään kalenterikuukautta, jolloin työntekijälle on kertynyt vähintään 14 työssäolopäivää tai 7 §:n 1 ja 2 momentissa tarkoitettua työssäolon veroista päivää.

Jos työntekijä on sopimuksen mukaisesti työssä niin harvoina päivinä, että hänelle ei tästä syystä kerry ainoatakaan 14 työssäolopäivää sisältävää kalenterikuukautta tai vain osa kalenterikuukausista sisältää 14 työssäolopäivää, täydeksi lomanmääräytymiskuukaudeksi katsotaan sellainen kalenterikuukausi, jonka aikana työntekijälle on kertynyt vähintään 35 työtuntia tai 7 §:ssä tarkoitettua työssäolon veroista tuntia.

Vierailija
5/32 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai 2,5pv riippuu siitä kuinka kauan olet ollut työpaikassas?

Vierailija
6/32 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

t: palkanlaskija

Vierailija
7/32 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosilomalaki

6 §

Täysi lomanmääräytymiskuukausi

Täytenä lomanmääräytymiskuukautena pidetään kalenterikuukautta, jolloin työntekijälle on kertynyt vähintään 14 työssäolopäivää tai 7 §:n 1 ja 2 momentissa tarkoitettua työssäolon veroista päivää.

Jos työntekijä on sopimuksen mukaisesti työssä niin harvoina päivinä, että hänelle ei tästä syystä kerry ainoatakaan 14 työssäolopäivää sisältävää kalenterikuukautta tai vain osa kalenterikuukausista sisältää 14 työssäolopäivää, täydeksi lomanmääräytymiskuukaudeksi katsotaan sellainen kalenterikuukausi, jonka aikana työntekijälle on kertynyt vähintään 35 työtuntia tai 7 §:ssä tarkoitettua työssäolon veroista tuntia.

Vierailija
8/32 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin vuoteen et voi lomia pitää, oli sitten työaika mikä tahansa... Mutta kaikkienhan kyllä se pitäisi tietää...

Vierailija
9/32 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla totta. Ja laillista. Jos työpaikalla noudatetaan lomiwn ansainnassa ns 14 pvän sääntöä, niin lpomaa saa vaan niiltä kuukausilta kun on vähintään 14pv töissä.

Toinen vaihtoehto on ns 35 tunnin ansaintasääntö, eli loma kertyy tuntien minimirajan mukaan. Mutta huomaa että työnantajan ei ole pakko suostua vaihtamaan ansaintakaavaa.

Oma kokemus. Mies oli osittaisella, 3pv viikko, puolen vuoden ajan, ja ei kertynyt päivääkään lomaa koska oli tuo 14päivän sääntö jota työnantaja ei suostunut vaihtamaan. Toisen apsen kanssa olin itse osittaisella vuoden, 4pv viikossa, taas oli meilläkin 14pvn sääntö mutta sain neuvoteltua sen että työnantaja vaihtoi sen 35 tunnin sääntöön.

Pomosi on oikeassa. Tsekkaa työsopimuslaki, sieltä löytyy, älä usko av mammoja.

Vierailija
10/32 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry, luin kyssärin huonosti, jos oet 4 pv viikko niin 14 päivää kuussa tulee täyteen helposti eli loma tulee. Mutta kolmepäiväisellä viikolla ei tulisi.

Sorry typot, kännykällä kirjoitan; (

Vierailija
11/32 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla totta. Ja laillista. Jos työpaikalla noudatetaan lomiwn ansainnassa ns 14 pvän sääntöä, niin lpomaa saa vaan niiltä kuukausilta kun on vähintään 14pv töissä.

Toinen vaihtoehto on ns 35 tunnin ansaintasääntö, eli loma kertyy tuntien minimirajan mukaan. Mutta huomaa että työnantajan ei ole pakko suostua vaihtamaan ansaintakaavaa.

Oma kokemus. Mies oli osittaisella, 3pv viikko, puolen vuoden ajan, ja ei kertynyt päivääkään lomaa koska oli tuo 14päivän sääntö jota työnantaja ei suostunut vaihtamaan. Toisen apsen kanssa olin itse osittaisella vuoden, 4pv viikossa, taas oli meilläkin 14pvn sääntö mutta sain neuvoteltua sen että työnantaja vaihtoi sen 35 tunnin sääntöön.

Pomosi on oikeassa. Tsekkaa työsopimuslaki, sieltä löytyy, älä usko av mammoja.

Ja jos on 4 päivää viikossa töissä, niin kuukaudessa on yli 14 työpäivää.

Vierailija
12/32 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työviikosta alle 14 työpäivää kuukaudessa? Minun laskujeni mukaan nelipäiväisellä työviikolla työpäiviä tulee keskimäärin 16 kuukaudessa.

Vierailija
13/32 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli pomosi on väärässä.

Vierailija
14/32 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry, luin kyssärin huonosti, jos oet 4 pv viikko niin 14 päivää kuussa tulee täyteen helposti eli loma tulee. Mutta kolmepäiväisellä viikolla ei tulisi.

Sorry typot, kännykällä kirjoitan; (

joka haukkui av-mammojen asiantuntemuksen, ja vastasi itse kysymykseen väärin. Eiköhän tällainen ihan tavallinen palkanlaskijakin osaisi ap:n lomakertymän laskea, vaikkei mikään erityisasiantuntija olekaan.

Vierailija
15/32 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin vuoteen et voi lomia pitää, oli sitten työaika mikä tahansa... Mutta kaikkienhan kyllä se pitäisi tietää...

kyllähähn kaikki en tajuaa että lomat pidetään silloin kun lomakausi on ellei firmassa toisin sovita...

Eli kyllä niitä lomia kertyy ihan normaalisti 2 päivää kuussa ja sitten 2,5 päivää kuussa, niiden pitämisestä tässä nyt ei ollutkaan kyse.

Vierailija
16/32 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden 2012 kesäloman kertymisajanjakso 1.4.2011-31.3.2012.

Vuoden 2013 kesäloman kertymisajanjakso 1.4.2012-31.3.2013.

Eli jos olet aloittanut työt uudessa paikassa 1.3.2012 on sinulla kesälomaa 2 päivää tulevana kesänä palkallisena; palkatonta voit toki kysyä mutta työnantajan ei ole pakko antaa.

Talviloma alkaa kertyä kun on ollut vuoden töissä; tästäkö kyse?

Valaisiko tämä asiaa?

Vierailija
17/32 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. AP

Vierailija
18/32 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olet aloittanut helmikuun alussa, saat ensi kesänä palkallista lomaa neljä päivää. Ensi vuonna sitten on täydet lomat, jos olet vielä samassa työpaikassa.

Vierailija
19/32 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomon mukaan olen osa-aikainen koska teen vain 30h töitä ja minulle ei siksi kerry lomarahoja. Eikö sitten osa-aikaisille kerry lomarahoja lainkaan edes 30h työviikoilla? Työsopimuksen mukaan en ole osa-aikainen.

Vierailija
20/32 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomon mukaan olen osa-aikainen koska teen vain 30h töitä ja minulle ei siksi kerry lomarahoja. Eikö sitten osa-aikaisille kerry lomarahoja lainkaan edes 30h työviikoilla? Työsopimuksen mukaan en ole osa-aikainen.

Osa-aikaisille kertyy lomarahaa, vaikka tuo 14pv/35h/kk-ehto ei täyttyisikään. Ja sullahan se todellakin täyttyy, joten sulle kertyy myös lomaa.