G: Älykkyyden periytyminen?
Mitä älykkyys oikeastaan on, missä se sijaitsee siinä mielessä kun mietitään sen periytyvyyttä? TIetysti sitäkin on monenlaista, mutta jos nyt tarkoitan sellaist perinteistä oppimiskykyä ja ajattelun nopeutta tms.
Sekä minun että puolison isät ovat erittäin älykkäitä. JOtakin mittareita pitää olla, niin sanotaan, että sekä mieheni että minun keskiarvot kouluissa olivat aina lähellä 10, ja älliä löytyi lukiossa pitkä rivi. Joskus mietin, miten lapset selviäisi koulussa, sitä on vaikea tietää ennen kuin koulu alkaa, mutta sitä aina mietimme. Millään tavalla emmem ole heitä prepanneet, hoidamme tunnollisesti koulutehtävät siten, että seuraamme, ettne tulee tehtyä, mutta emme mitään ylimääräistä opeta, tyyliin kotona lukemista tai laskemista ennen kuin ne tulee koulussa tms.
Nyt sitten sekä tyttö että poika luokkansa huippuja ja on harvainista, että toisivat koskaan kotiin kokeita, joista puuttuisi enempää kuin piste tai pari, yleensä ei sitäkään. Sama se onk okyseessä mikä aine.
ENhalua tässä mitään kehuskella on asioita, joissa eivät ole hyviä, esim. 10-vuotias ei vieläkään sano hyvin R-kirjainta ja kohta 3-vuotias kuopus ei vieläkään pissaa pottaan jne. Mutta olenmiettinyt, että onko älykkyys jotenkin periytyvää, ja tulut tulokseen, että jonkinlaisen oppimiskyvyn on ainakin pakko olla, koska tosiaankaan kotona ei mitään preppauksia tehdä tai ole tehty ja niin vain on käynyt, että meidänkin lapset samanlaisia kun vanhemma toli koulussa taidoiltaan. Kuopuksesta ei vielä tiedä.
Kommentit (51)
kympin oppilas ja kirjoitin 6 ällää ym. En kuitenkaan oikeastaan koskaan lukenut tai tehnyt läksyjä. Riitti, kun tunnilla kuunteli asiat. Kaikki vapaa-aika meni harrastuksen parissa. Vanhempani eivät koulussa loistaneet. Kummallakin varmasti siihen omat syynsä. Toinen ei edes ollut käynyt kuin kansakoulun. Heidän älykkyyttään on vähän vaikea arvioida, mutta kai he omalla tavallaan fiksuja ovat. Omat lapseni eivät puolestaan ole vielä kouluiässä.
Äitini ja isäni eivät ole voineet käydä koulua. Isällä olisi ollut potentiaalia vaikka mihin. Kotona koulunkäyntiäni tuettiin. Läksyjä ei kuullusteltu, saati niiden teossa autettu, koska kumpikaan vanhemmista ei olisi siihen pystynyt.
Kirjoitin L:n paperit ja sittenmmin (pitkän opintopolun päätteeksi) olen väitellyt tohtoriksi.
Hyvin menee lapsellakin koulussa. On vasta alakoulussa, joten kovin pitkälle meneviä päätelmiä ei voi tehdä. Ehkä kuitenkin osoitus taidoista on, että pääsi sellaiseen kouluun muutama vuosi sitten opiskelemaan, jonne vain 25% pääsykokeisiin osallistuneista pääsee sisälle.
Jos sukupolvi olisi kaikessa aina parempi kuin seuraava niin ihmisten äo:han olisi kohta 300 ja hulluja kaikki. Tavallisuus voi olla terveen mielen kannalta vain hyve. Geenit voivat myös hypätä sukupolven yli. Ole onnellinen tavallisista, terveistä lapsistasi :D
Kyllä lahjakkuus on periytyvää, jota perhe tukee tai on tukematta. Osansa on sitten tietysti kaveripiirillä. Lika barn leker best. Sanoisin että periytyvyys vähintään 60%, kodin malli 20% ja kaveripiiri+motivaatio 20 %
Olen tyhmä siivooja ja lasten isä oli kait ihan fiksu mutta laiska rakennusmies. Poika ollut aina lukutoukka ja sellanen nörtti, kirjoitti kuusi ällää vuosisitten. Samaa ihmettelen nyt 14v tyttäressä, on ollut aina huippu koulussa.
Mistä tää voi johtua?
Siis exä joka kuoli 10v sitten tiesi paljon asioista kyllä, siitä se kait fiksu tuli. Mä olen ihmetellyt kun omat lapset tulleet viisaudessa yli oikealta ja vasemmalta jo pienestä
Tyypillinen huippuhyvä oppilas on kokemukseni mukaan monilahjakkuus...
Tällainen on myös oma tyttäreni, ja tällainen olin itsekin.
Olen tyhmä siivooja ja lasten isä oli kait ihan fiksu mutta laiska rakennusmies. Poika ollut aina lukutoukka ja sellanen nörtti, kirjoitti kuusi ällää vuosisitten. Samaa ihmettelen nyt 14v tyttäressä, on ollut aina huippu koulussa.
Mistä tää voi johtua?
Et ole tyhmä vaikka niin uskottelet itsellesi. Geenit ovat sekoittuneet suotuisasti ja lapsenne ovat saaneet molemmilta ne parhaimmat ominaisuudet. Ota huomioon että geenejä tulee myös isovanhemmilta. Jotkut ominaisuudet jopa hyppäävät sukupolven yli. Voi käydä toisinkin päin että tavallista lahjakkammat vanhemmat voivat saada ihan keskivertolapsia. Uskon että sinulla on myös suotuisa asenne opiskeluun liikaa painostamatta. Onnea !
kun näitä monilahjakkuuksia on netti pullollaan, mutta tosielämässä leonardidavincejä tulee vastaan ehkä muutama vuosisadassa...
Mistä tää voi johtua?
Et ole tyhmä vaikka niin uskottelet itsellesi. Geenit ovat sekoittuneet suotuisasti ja lapsenne ovat saaneet molemmilta ne parhaimmat ominaisuudet. Ota huomioon että geenejä tulee myös isovanhemmilta. Jotkut ominaisuudet jopa hyppäävät sukupolven yli. Voi käydä toisinkin päin että tavallista lahjakkammat vanhemmat voivat saada ihan keskivertolapsia. Uskon että sinulla on myös suotuisa asenne opiskeluun liikaa painostamatta. Onnea !
Auttanut kotitehtävissä, mutta nehän osas jo alkuluokilta asti kaikki paremmin. Olen toivonut ja halunnut niille parempaa kun itelle.
Perin isoäidiltäni ominaisuuden, jota ei mielestäni ole kummallakaan vanhemmistani. Ainakaan siinä määrin.
Mistä tää voi johtua?
Auttanut kotitehtävissä, mutta nehän osas jo alkuluokilta asti kaikki paremmin. Olen toivonut ja halunnut niille parempaa kun itelle.
KYLLÄ ! Sun lämmin ja huolehtiva asenne kaiken a ja o. Jotkut ns. akateemiset vanhammat saattavat painostaa lapsiaan liikaa niin että lapset on ihan hukassa. Olet onnistunut loistavasti.
kun näitä monilahjakkuuksia on netti pullollaan, mutta tosielämässä leonardidavincejä tulee vastaan ehkä muutama vuosisadassa...
Tuo on niin totta. Nämä ns huiput, naiset varsinkin katoavat koulun jälkeen johonkin. Eivät tee mitään suuria keksintöjä. Vai ovatko niin fiksuja, että huomaavat että vähemmälläkin pääsee. En tiedä. En ole kuuden ällän yo ;)
äitini kuuluu mensaan, on siis tutkitustikin älykäs. Minä taas sain niin huonon keskiarvon ylä-asteelta, että en päässyt edes lukioon.
En ole silti missään nimessä tyhmä. Hoksottimeni leikkaavat nopeasti verrattuna moneen muuhun ja olen luovasti älykäs. Niin sanottu kirjoista opiskelu ei oikein ole ollut koskaan vain minua varten.
vaikutus lasten koulumenestykseen. Sukuni vilisee älyköitä, joitakin hyvin tunnettujakin nimiä tieteen maailmassa. Kuitenkin, isäni on alkoholisti ja äitini ikuinen epäonnistuja, vaikka syntyikin kultalusikka suussaan. Äitini lapsuuden perheessä tapahtui hyvin traagisia asioita, jotka varmasti vaikuttivat myös äitini elämään.
Minä ja sisarukseni olemme kaikki akateemisia, mutta emme mitenkään erityisen menestyneitä. Minulla meni ihan hyvin koulussa ja opinnoissa, mutta olen ainainen alisuoriutuja. Joskus mietin, että minne ne kaikki mahtavat geenit katosivat, mutta ehkä kasvuympäristö on vain tehnyt työnsä.
vaikutus lasten koulumenestykseen. Sukuni vilisee älyköitä, joitakin hyvin tunnettujakin nimiä tieteen maailmassa. Kuitenkin, isäni on alkoholisti ja äitini ikuinen epäonnistuja, vaikka syntyikin kultalusikka suussaan. Äitini lapsuuden perheessä tapahtui hyvin traagisia asioita, jotka varmasti vaikuttivat myös äitini elämään.
Minä ja sisarukseni olemme kaikki akateemisia, mutta emme mitenkään erityisen menestyneitä. Minulla meni ihan hyvin koulussa ja opinnoissa, mutta olen ainainen alisuoriutuja. Joskus mietin, että minne ne kaikki mahtavat geenit katosivat, mutta ehkä kasvuympäristö on vain tehnyt työnsä.
Kyllä, kaikki vaikuttaa kaikkeen. Traagiset tapahtumat tai esimerkiksi kylmä tunneilmasto voivat olla tuhoisia. Ihan tavallinen lämmin rakastava koti voi monelle lapselle olla tarpeeksi. Tasapainoinen on se sana mitä etsin. Tietysti jos vanhemmat ovat kiinnostuneita koulutuksesta on plussaa. Toisaalta se voi myös asettaa suorituspaineita. Tämä on erittäin mielenkiintoinen aihe. Itse haluaisin olla lämmin, turvallinen äiti ja ohjata lapsia kirjojen pariin vaikken itse mikään tieteentekijä olekaan. Koulussa menestyin ihan ok, huippuälykäs en ole.
äitini kuuluu mensaan, on siis tutkitustikin älykäs. Minä taas sain niin huonon keskiarvon ylä-asteelta, että en päässyt edes lukioon.
En ole silti missään nimessä tyhmä. Hoksottimeni leikkaavat nopeasti verrattuna moneen muuhun ja olen luovasti älykäs. Niin sanottu kirjoista opiskelu ei oikein ole ollut koskaan vain minua varten.
Hmm ... taisit hakea huippulukioihin mihin sikakorkeat keskiarvot. Voi silti olla että olet huippuälykäs, oletko kokeillut Mensan testejä. Toisaalta vaikket Mensa jäseneksi pääsisikään vaikutat ihan fiksulta tyypiltä. Monet huippulahjakkaatkin tekevät ihan tavallisia töitä.
ihmettelin yläasteella, kun en lukenut kokeisiin muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta YHTÄÄN ja silti lukuaineiden keskiarvo oli karvaa vaille 9 päättötodistuksessa.
Monet kaverit taas olivat jo paria päivää ennen koetta paniikissa, kävivät tukiopetuksessa, lukivat koealueet moneen kertaan läpi ja silti saivat korkeintaan seiskoja (muistan eräänkin matematiikan kokeen, kun puoli koulua kaikui "JES MÄ SAIN SEISKA PUOLEN" tyypiltä, joka aloitti lukemisen viikkoa ennen koetta... itse kertasin vihon kerran ja sain muistaakseni 9 puolen).
En tiedä onko älykkyys periytyvää vai ei mutta varhaisessa vaiheessa se jo näkyy, eikä opiskelulla ole sen asian kanssa mitään tekemistä.
Ehkä äidin tupakointi/alkoholinkäyttö raskausaikana vaikuttaa?
ihmettelin yläasteella, kun en lukenut kokeisiin muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta YHTÄÄN ja silti lukuaineiden keskiarvo oli karvaa vaille 9 päättötodistuksessa.
Monet kaverit taas olivat jo paria päivää ennen koetta paniikissa, kävivät tukiopetuksessa, lukivat koealueet moneen kertaan läpi ja silti saivat korkeintaan seiskoja (muistan eräänkin matematiikan kokeen, kun puoli koulua kaikui "JES MÄ SAIN SEISKA PUOLEN" tyypiltä, joka aloitti lukemisen viikkoa ennen koetta... itse kertasin vihon kerran ja sain muistaakseni 9 puolen).
En tiedä onko älykkyys periytyvää vai ei mutta varhaisessa vaiheessa se jo näkyy, eikä opiskelulla ole sen asian kanssa mitään tekemistä.
Ehkä äidin tupakointi/alkoholinkäyttö raskausaikana vaikuttaa?
Noh kysymykseni kuuluu oletko yläasteen jälkeen jatkanut opintojasi = hyödyntänyt lahjakkuuttasi ja onko teillä suvussa minkälaista lahjakkuutta ja tai opiskeluperinteitä ?
Myös se miten hyödyntää lahjakkuuttaan kertoo älykkyydestä. Kaikki eivät sitä hyödynnä.
mutta nykykäsitys on kai että se on noin puoliksi periytyvää ja loput ympäristön vaikutusta.
Esim. korkea koulutustaso "periytyy", korkeasti koulutettujen vanhempien lapset opiskelevat keskimäärin pitemmällekkuin matalasti koulutettujen. Vanhemmat ohjaavat aika huomaamatta ja osin tiedostamatta lapsia opiskelun pariin. Kotona esim. luetaan paljon, opiskelusta puhutaan positiiviseen sävyyn, lasten oppimista pidetään tärkeänä jne. Nämä kaikki heijastuu lapseen. Äidin koulutustaso on korkein yksittäinen tekijä lapsen koulumenestyksessä.
t. hyvin koulussa menestyvien lasten hyvin koulussa menestynyt äiti.