Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa minulle, mikä ruuvi täytyy olla löysällä

Vierailija
13.03.2012 |

jos ei halua rintaruokkia lasta? Yhdessä keskustelussa siitä jauhettiin, että pitää olla korvien välissä vikaa, jos ei tahdo imettää. Mutta mitä vikaa se nyt sitten ihan tarkalleen ottaen olisi?

Meillä on pian perheenlisäystä saapuvilla ja olen tehnyt päätöksen olla imettämättä. En ole mielestäni päästäni vialla, teen vain sen valinnan, johon minulla on oikeus.

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muille syille ei aina voi mitään.

En ymmärrä miksi ei voi muutamaa kuukautta uhrata omaa mukavuuttaan lapsen hyväksi. Se on kovin lyhyt aika elämässä.

Ihan kun se olisi automaatio että imettävä äiti on täydellinen ja paras ja äiti joka ei imetä on huono ja paska.

Vierailija
22/79 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saitko tabletin ihan vain pyytämällä vai oliko vastustusta havaittavissa?

vastaus : olen sen aina kirjannut synnytys toiveisiin, ei ole kukaan viellä kyseenalaistanut asiaa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä järin järkeviä selityksiä tuntunut heruvan.

että imettämättömyyspäätöksen takana voi olla seksuaalisuuteen liittyviä ongelmia? Rintojen pilaamisen pelon takana omaan ulkonäköön ja sen tärkeyteen keskittyvä maailmankuva? Ja jos on ilmiö nimeltä äidinvaisto, niin sitäkin on sitten takuuvarmasti tarjolla eri vahvuuksilla.

Vierailija
24/79 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muille syille ei aina voi mitään.

En ymmärrä miksi ei voi muutamaa kuukautta uhrata omaa mukavuuttaan lapsen hyväksi. Se on kovin lyhyt aika elämässä.

Ihan kun se olisi automaatio että imettävä äiti on täydellinen ja paras ja äiti joka ei imetä on huono ja paska.

Enemmän vaivaahan siitä on, kun saa pullojen kanssa reuhata ja lämmittää ja pumpata ja pestä ja putsata. Ei siinä mukavuudesta taida olla kyse.

Vierailija
25/79 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä järin järkeviä selityksiä tuntunut heruvan.

että imettämättömyyspäätöksen takana voi olla seksuaalisuuteen liittyviä ongelmia? Rintojen pilaamisen pelon takana omaan ulkonäköön ja sen tärkeyteen keskittyvä maailmankuva? Ja jos on ilmiö nimeltä äidinvaisto, niin sitäkin on sitten takuuvarmasti tarjolla eri vahvuuksilla.

Ihan sellaista, nääs.

Vierailija
26/79 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laiskan valinta on kyllä väärä :D. Itse jouduin rintatulehduksen takia turvautumaan välillä osittaiseen pulloruokintaan ja voi luoja että se oli työlästä!!! Esim. yösyötöt. Lapsi rupeaa itkemään, nostat sen rinnalle vieressä olevasta laidattomasta pinnasängystä, makailet siinä se muutaman minuutin puoliunessa, nostat lapsen takaisin ja jatkat unia. Pulloruokinnassa nouset ylös, menet keittöön lapsen huutaessa eläimen lailla, lämmität maidon, syötät, laitat lapsen takaisin nukkumaan, menet vielä takaisin keittiöön huuhtelemaan pullot. Valvot :). Ja sitten se ärsyttävä pullojen keittely kun ei ollu tiskikonetta, en tiedä hoituuko se tiskikoneessa.

Vierailija
27/79 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä vikaa, että eivät tuntuneet olevan osuvia selityksiä.

Miksi? Koska se on yksi noista.

Vierailija
28/79 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä vikaa, että eivät tuntuneet olevan osuvia selityksiä.

Miksi? Koska se on yksi noista.

Ei ole ongelma seksuaalisuuden, ei ulkonäkökeskisyyden eikä äidinvaiston kanssa. Missään näistä kolmesta ei ole mitään vikaa, etkä voi toisin sanoa. Tai tietenkin voit, mutta se on vain yhden hurumuijan lätinää sitten :)

Vierailija
29/79 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekee päätöksiä, jotka eivät välttämättä ole hänelle itselleen mieluisia tai kivoja mutta kokonaisuuden kannalta järkeviä. Jos imetys onnistuu ja maitoa tulee, on edes muutaman kuukauden imetys tärkeää ja hyödyllistä sekä lapselle että äidille. Lapsi saa äidinmaidosta tärkeitä vasta-aineita, kasvutekijöitä ym., rintaruokinta on pulloruokintaa hygieenisempää ja lehmänmaitopohjaiset korvikkeet mm. altistavat lasta diabetekselle (tuoreen tutkimuksen mukaan). Äiti puolestaan saa suojaa mm. myöhempää rinta- ja munasarjasyöpää vastaan. Lisäksi imettäessä erittyvä oksitosiini luo kemiallisen pohjan äidin kiintymykselle lapseen (evoluutiobiologinen tausta).

Imetyksen negatiivisia puolia voi kukin arvioida itse, kunhan perusteet ovat oikeita. Esim. rintojen "pilalle meno" ei liity imetykseen vaan jo raskauden aikaiseen rintojen kasvuun ja maidon erityksen käynnistymiseen. Toisilla sidekudos on helpommin venyvää kuin toisilla ja rinnat rupsahtavat, imetti tai ei. Toisia ahdistaa imetyksen sitovuus mutta itsestä olisi kyllä ollut rankempaa vetää yöllä kaksi-neljä kertaa yössä pullorumbaa keittiössä kuin napata tenava viereen ja nukahtaa itsekin vauva kainalossa imetyksen jälkeen samantien.

Mielestäni imetyksestä pidättäytyminen vain siksi, että äiti ei halua imettää, vaikka siihen kykenisikin, on osoitus joko äidin itsekkyydestä tai (aiheettomista) peloista imetykseen ja rintoihin liittyen tai sairaalloista minäkuvan varjelua.

Vierailija
30/79 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ongelma seksuaalisuuden, ei ulkonäkökeskisyyden eikä äidinvaiston kanssa. Missään näistä kolmesta ei ole mitään vikaa, etkä voi toisin sanoa. Tai tietenkin voit, mutta se on vain yhden hurumuijan lätinää sitten :)

Niin kauan kuin et sitä tee, uskon että se on joku noista jo mainituista.

Vierailija
31/79 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en yhtään tykännyt imettämisestä, mutta tein sen silti koska olin liian laiska pulloruljanssiin ja liian pihi maksamaan korvikkeesta kun maitoa tuli ilmaiseksi.

Mutta mitä helvetin laiskuutta se on, että ei imetä?

Enemmän vaivaahan siitä on, kun saa pullojen kanssa reuhata ja lämmittää ja pumpata ja pestä ja putsata. Ei siinä mukavuudesta taida olla kyse.

Vierailija
32/79 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun rinnat parani yhden lapsen melkein kaksi vuotta kestäneen imetyksen jäljiltä. Varmasti tilanne olisi toinen, jos lapsia olisi kaksi tai kolme. Mutta näinkin voi käydä. Kuppikoko on nyt yhden isompi ja rinnat eivät jostain käsittämättömästä syystä edes rupsahtaneet.

Vierailija
33/79 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ruuvi sulla on näköjään löysällä. Kaikki ovat täällä moneen kertaa todenneet, että imettämättömyydelle on olemassa useita eri syitä. Miten ihmeessä kuvittelet, että muiden pitäisi tietää, mikä juuri sinun syysi on olla imettämättä? Et itse halua paljastaa syytäsi, ja silti jatkat inttämistä kuin pieni lapsi. SE ruuvi sinulla on löysällä, tai pitäisikö sanoa että jokin ruuveista ei ole ihan aikuisen kokoa...

Vierailija
34/79 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisälukutaitoa kohentamaan!

Vierailija
35/79 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ruuvi sulla on näköjään löysällä. Kaikki ovat täällä moneen kertaa todenneet, että imettämättömyydelle on olemassa useita eri syitä. Miten ihmeessä kuvittelet, että muiden pitäisi tietää, mikä juuri sinun syysi on olla imettämättä? Et itse halua paljastaa syytäsi, ja silti jatkat inttämistä kuin pieni lapsi. SE ruuvi sinulla on löysällä, tai pitäisikö sanoa että jokin ruuveista ei ole ihan aikuisen kokoa...

Vierailija
36/79 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun rinnat parani yhden lapsen melkein kaksi vuotta kestäneen imetyksen jäljiltä. Varmasti tilanne olisi toinen, jos lapsia olisi kaksi tai kolme. Mutta näinkin voi käydä. Kuppikoko on nyt yhden isompi ja rinnat eivät jostain käsittämättömästä syystä edes rupsahtaneet.

Ja imetyshän ei pilaa rintoja, vaan liian nopea painon pudotus raskauden jälkeen.

Vierailija
37/79 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin sen tuolla aiemmin, viestissä 20.

Aikuinen ihminen osaa kyllä purkaa osiin miksi jokin juttu "ei tunnu minulta". Et suostu sitä tekemään eli et kerro mikä on oikeasti päätöksesi takana. Annas kun veikkaan: ulkonäköpelot, seksuaalisuuteen liittyvät pelot...

Vierailija
38/79 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap aikoo ruokkia lastaan omalla äidinmaidollaan pullosta. Eikö se imettämisen tärkein osa juuri ole se ravinnon ykkösluokkaisuus? No ap:n muksuhan saa juuri sitä mitä pitääkin.

Vierailija
39/79 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin ap kirjoitti: "Ja kuulla tarkemman analyysin siitä, mikä voi olla naisessa vikana. jos ei halua lastaan imettää. Eipä järin järkeviä selityksiä tuntunut heruvan. Se mustavalkoisuus on vähän sellaista :)"

Voi pyhä sylvi. Miten me voitaisiin tietää mikä SINUSSA olisi vikana. Syitä imettämättömyyteen on monia. Teet itse asiasta mustavalkoisen.

Vierailija
40/79 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin sen tuolla aiemmin, viestissä 20.

Aikuinen ihminen osaa kyllä purkaa osiin miksi jokin juttu "ei tunnu minulta". Et suostu sitä tekemään eli et kerro mikä on oikeasti päätöksesi takana. Annas kun veikkaan: ulkonäköpelot, seksuaalisuuteen liittyvät pelot...

Mut hyvä, että sä tiedät asioiden oikean laidan! Pisteet sulle, mami!

Mä olen sellainen henkilö, joka ei vaan meinaa imettää. Mikä siinä on niin helvetin vaikeeta tajuta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä