Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Noudattaako kukaan oikeasti WHO:n imetyssuositusta...

16.11.2005 |

joka on siis 6kk täysimetystä JA 2-vuotiaaksi asti imetystä muun ruoan ohella?

Itse olen pitänyt tätä " ohjenuorana" , nyt imetettävä on 1v8kk.

Hieman olen hämmästynyt siitä, että yli 1-vuotiaiden ja varsinkin yli 1,5-vuotiaiden imettäjät tuntuvat olevan todella vähissä, tunnen monesti olevani lähes kummajainen imettäessäni näin " isoa" . Onko sitten niin, että kun lehmänmaitoon siirrytään,imetys jää samalla pois vai mikähän mahtaa olla syynä?

Ilman mitään syyllistämistä kyselen, puhtaasti uteliaisuudesta.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin en ihan pelkästään sen suosituksen takia. Tytölleni rintamaito on vielä hyvin tärkea (1v5kk), varsinkin henkisesti. Sen mukaan meillä mennään ja lopettamista ei ole vielä harkittu, vähentämistä kylläkin. Tavallista maitoakin menee niin pieniä määriä, ehkä desi päivässä.

Olen kyllä huomannut olevani friikki joissain ympyröissä, mutta onneksi lähipiirissä löytyy muita pitkään imettäneitä/imettäviä.

Minulla ei ollut mitään suunnitelmia imettämisen kestosta raskausaikana, eka lapsi kun on. Ajatus oli että kunhan edes jonkinverran, itseäni on imetetty vain muutama kuukausi ja silloinkin osittain.

Nyt on hieman ristiriitaiset tunteet, toista lasta kaipailisimme mutta kuukautiskierto on ihan mitä sattuu.

Vierailija
2/20 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmanlaajuiset on tietenkin myös hyvät mutta varsinkin maihin joissa vettä ei voi pienille juomaksi antaa ja muutenkin alle 2v:n ravitsemus huonoa.

Mutta imetin itse 6kk täys ja 1v8kk asti,sitten meillä loppui imetys,lähinnä poika itse alkoi " vieroittua" .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoisen kanssa noudatettiin kyllä muuten, mutta tulin raskaaksi kun esikoinen oli reilut puolitoistavuotias ja se imetys päättyi siihen. Olisin varmaan imettänyt vielä pitempään. Puolen vuoden täysimetys kyllä toteutui. Nyt kakkosen kanssa ollaan ihan just pääsemässä siihen puolen vuoden täysimetykseen, saa nähdä kuinka kauan sitten lopulta kestää muun ruuan ohella.

En kyllä mitenkään erityisemmin noudata suositusta, vaan annan lapsen itse päättää kauan hän rintaa tarvitsee. Siis tietysti niin, että pyrin siihen vuoteen ainakin ettei tarvitse korviketta käyttää. Enkä nyt toisaalta pidä tavoitteena imettää enää esim. 4-vuotiasta, vaikka en missään tapauksessa pidä sitä mitenkään outona tai epänormaalina. En vaan itse siis siihen erityisesti tähtää enkä uskokaan että se meillä niin menisi.

Tuota puolta vuotta pidän siksi sopivana ikänä, että ainakin meillä esikoinen kasvoi tosi hyvin siihen asti ja alkoi juuri siinä iässä osoittaa kiinnostusta muiden syömiseen. Tämä kakkonenkaan ei ainakaan vielä ole näyttänyt kiinnostuvan muiden ruuasta, joten ei varmasti ole valmis syömään lusikalla. Ehkäpä aloitankin maissinaksuilla. No, tämä meni jo ohi aiheen...

Vierailija
4/20 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä täysimettänyt kaikkia lapsia puolivuotiaaksi mutta lopettanut imetyksen 1-vuotiaana. Syy tähän on mm se että olen itse tosi pahasti allerginen ja minulla on astma. Nämä molemmat ovat tosi pahoina kun imetän ja imetyksen takia en voi syödä esim antihistamiinia. Koska olen myös pölyallerginen niin allergiat ovat kokovuotisia. Välillä olo on todella ollut tukala mutta tuonne vuoden ikään olen sinnitellyt koska ainakin meillä imetys on toiminut tehokkaana suojana sairauksia vastaan joita isommat sisarukset tuovat. Samoin toivon että imetys vähän ehkäisisi lasten allergioita.

Tsemiä kaikille taaperoimettäjille, älkää antako ympäristön lannistaa!

Vierailija
5/20 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole jatkanut imetystä näin pitkään silmällä pitäen WHO:n suositusta, vaan lähinnä pojan maitoallergian vuoksi, sekä myös siksi, että imetys on ollut pojalle aina hyvin tärkeää. Olen kokenut imetyksen myös hyvin vaivattomaksi, tiheitä yöimetyksiä lukuunottamatta(lopetin yöimetykset 1v7kk iässä). Toki olen tietoinen pitkän imetyksen hyödyistä ja itse asiassa olisin jatkanut ainakin ilta-ja aamuimetyksiä vielä muutaman kuukauden, ellen olisi raskaana. Imetyksen lopettaminen ei ole todellakaan sujunut protestitta, mutta pikkuhiljaa 2-3 kuukauden aikana toteutettuna on toisaalta sujunut helpommin kuin osasin odottaa. Suurimmat itkut aiheutti nukuttaminen yö- ja päiväunille ilman tissiä. Nyt olemme olleet pari päivää tissittä, vaikkakin aina välillä sitä pyydetään edelleen. Olen nyt rv 25 eikä imettäminen ole vaikeuttanut raskauttani; ainoastaan yöimetykset ja alkuraskauden väsymys oli huono yhdistelmä. Itse asiassa aika harvalle 1-vuotiaalle sopii tavallinen maito ja lisäksi monet käyttävät pitkään tuttia. Miksi siis käyttää korvikkeita, jos on mahdollista jatkaa luonnollista imetystä? Äitini imetti minua jopa 4-vuotiaaksi, enkä mielestäni ole traumoja siitä saanut. Vielä viime vuosisadan alkupuolellahan pitkään imetys oli hyvin tavallista.

Vierailija
6/20 |
16.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut ihan kirjanoppinut WHO:n suositusten noudattaja, sillä kiinteitä annettiin pojalle jo 3kk:n iästä lähtien, mutta imetystä jatkettiin silti lapsentahtisesti aina 1v8kk:n ikään. Silloin lopettelin huvitissittelyn päiväsnäöllä, mutta öisin imuteltiin edelleen tiuhaan tahtiin. Noin kuukausi sitten, kun lapsella oli ikää 2v1kk, ajattelin lopettaa yöimetyksen ja jättää ainoastaan nukutus- ja herätysimetyksen. Alku näytti hyvältä, mutta kun meidän lapsi alkoi herätä yhä aiemmin vaatimaan herätystissiä ja huutamaan yhä kovemmin ja pitempään, tein kaikkien ohjeiden vastaisesti ja annoin periksi (naapurien " pelossa" ) ja nyt sitten olisi tarkoitus seuraavaksi lopettaa koko imetys kerrasta poikki systeemillä parin viikon päästä. Ollaan silloin menossa äitini luokse omakotitaloon ja ilmeisesti jäänkin sinne lapsen kanssa vähäksi aikaa, ettei naapurien yöunet mene täysin. Joten tässä ollaan jo yliaikaisia WHOn suositusten noudattajia...

Tavallinen maito kelpaa pojalle hyvin, joten se ei ole ollut ongelma, mutta meillä pitkä imetys on kyllä varmaan monen asian summa - yksi tärkeimmistä syistä lienee se, ettei tutti ole kelvannut ollenkaan eikä muutenkaan ole tunkenut suuhunsa mitään esineitä ja jotain sitä on pienen imettävä ;)

Vierailija
7/20 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä tuo neuvolan viesti on tavoittanut, mutta tuosta WHO:n suosituksesta en ole kuullut ennen tätä kolmatta lasta. Kahden edellisen kohdalla neuvola suositteli täysimetystä vielä pääsääntöisesti vain 4kk ajan ja osittaisimetystä tuon 1v ajan. Silti täysimetin pidempään (esikoista 8kk ja seuraavaa yli 6kk). Osittaisimetin sen päälle esikoista aika tasan 1v ikään ja seuraavaa 1v4kk ikään. Esikoisen osalta lopetin imetyksen koska työt alkoivat ja halusin raskaaksi (minulla tuo imetys näytti olevan hyvä ehkäisykeino, sillä 6kk imetyksen aikana yrityksen ajan en tullut raskaaksi, mutta ekasta kierrosta imetyksen lopetuksen jälkeen tärppäsi). Kakkosen kohdalta tunsin jo tuona loppuaikana olevani " kummajainen" vaikka lapsi ei tuon isompi ollutkaan. Kyllä jotenkin tuntuu siis harvinaiselta tuo vauvaiän jälkeinen imettäminen Suomessa. Olisiko syy pitkälti tuon neuvolan ohjeistuksen vuoksi? Todella nostan hattua teille jotka imettävät pidempään. Meillä kolmannen osalta täysimetystä oli tuo 6kk ja jatkan vielä osittaisimetystä ja ajattelin jatkaa yli 1v ikäiseksi, mutta tuskin lähelle 2v kuitenkaan. Ehkä jotain tuohon kakkosen imetyksen pintaan.

Vierailija
8/20 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuohenmaitoon alettiin totuttelemaan muistaakseni jotain 8-9 kk ikäisenä. Yösyönnit jätettiin pois n.1 v 10 kk iässä. Nyt tämän seuraavan kohdalla aion noudattaa WHO:n suositusta.

Vierailija
9/20 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aion osittaisimettää noin vuoden ikään, mutten kuitenkaan haluaisi imettää kovin pitkään yli vuoden. Siihen ei ole mitään erityistä syytä, jotenkin ainakin tässä vaiheessa vielä tuntuu siltä että haluaisin sitten jo lopettaa, mutta meillä on tuohon vuoden ikäänkin vielä muutama kuukausi, joten voihan mieli muuttua, varmasti imetyksen lopettaminen alkaa tuntua haikealta ja vierottaminen voi viedä pitkäänkin jne. Ajattelen, että kun maito alotetetaan varovasti, niin imetys jatkuisi noin 14-16 kk:n ikään... saas nähdä miten käy ja mitä mieltä lapsi on!

Missään nimessä minulla ei ole mitään taaperoimetystä vastaan, vaikkei se minun juttuni (ilmeisesti) olekaan.

Vierailija
10/20 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kylläkään suosituksen takia, vaan ihan siksi kun imetys on kerrankin sujunut, eikä poika tunnu olevan kiinnostunut luopumaan saavutetuista eduista :) Olen kyllä ajatellut, että vähitellen vois vieroitella. En kyllä ole miettinyt mitä muut ajattelevat imetyksestäni. Lähinnä naurattaa kun poika yrittää tunkea kättä puseron sisään aina kun otan syliin... Ekaa ja tokaa olin ajatellut imettää vuoden vanhaksi, mutta molemmat lopettivat aiemmin. Nyt olen ihan ihmeissäni kun lapsi itse haluaa vielä tissitellä...

Vierailija
11/20 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä nuorimmainen 1v.10kk poika ja imetys on jatkunut.jotkut ihmiset ihmettelevät että vieläkö syö tissiä mutta mielestäni siinä ei mitään omituista.kun maitoa tulee ja poika sitä haluaa niin miksi ei.kaksi vuotiaaksi olen ajatellut imettää.Esikoista imetin vain 4kk kun maito sitten jotenkin loppu,nyt olen iki onnellinen siitä että maitoa on riittänyt.

Vierailija
12/20 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli imetän 1v7kk ikäistä tyttöstä. Ei olla vielä suunniteltu koska lopetetaan, nyt ainakin tuntuu että jatkan niin kauan kuin lapsi sitä haluaa. Toinen vauva on toiveissa, joten onhan se tietysti mahdollista että imetys tyssää sitten mahdolliseen raskauteen, saapa nähdä! Niin ja täysimetin myöskin 6kk.

Vierailija
13/20 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

osittaisimetystä 2 v 3 kk asti. Kyllä olen saanut hurjasti ihmetystä asiasta ja suoranaista haukkumistakin. Mikä aiheuttikin sen, etten enää paljon asiasta vieraille kertoillut.

Tissittelyn ohella lapsi sai lehmänmaitoa jo runsaan vuoden ikäisenä.

Viimeiset kuukaudet imetys oli vain aamu- ja iltatissuttelua ja viimeiset viikot pelkkää aamutissuttelua. Sekin jäi pois ihan luonnollisesti ja nyt on oltu 3 viikkoa ilman imetystä lainkaan. Mielestäni meillä homma meni lapsen ehdoilla, en kieltänyt enkä tyrkyttänyt ja tällainen aikataulu meille muotoutui.

Kaikki saa mun mielestä tehdä oman mielensä mukaan enkä mene tuomitsemaan niitä, jotka imettävät vain muutaman kuukauden - siksi musta onkin niin kummallista, että ne, jotka valitsevat toisen tien, saavat kuitenkin aika ryöpyn arvostelua monasti vastaansa.

Vierailija
14/20 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolivuotiaaksi mentiin täysimetyksellä mentiin se 6kk eikä vieläkään tyttö juo lehmänmaitoa, vaan vettä äidinmaidon ohella. Siis omasta halustaan ei juo lehmistä, olen yritänyt antaa:)

Vierailija
15/20 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysimetystä oli 6 kk. Tämän osittaisimetyksen kestoa en ole päättänyt. Olis kiva, jos lapsi itse vieroittuisi. Toisaalta luin, että lapsi vieroittaa itsensä 2-6 vuotiaana enkä suinkaan ajatellut imettää 6-vuotiaaksi. Tällä hetkellä on enää nukutusimetys jäljellä. Yöimetykset lopetin n. 1 v 3 kk. Olikohan se Vilma, joka sanoi aamujen aikaistuneen imetyksien vähetessä. Kun jätin aamuimetysen pois, tyttö alkoi nukkua jopa kahdeksaan, mikä on ruhtinaallista.

Vierailija
16/20 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli täysimetin tohon 6 kk:n ikään , ja osittaisimetin reilu 1 v 1kk..tavallista maitoa 8 kk:n iästä lisänä, korviketta ei poika saanut kertaakaan..yösyöntejä ei tosin ollut 2 kk:n iän jälkeen, poika jätti ne itse pois..imettäminen oli kivaa ja sujui hyvin, kasvoi hyvin, mutta tossa reilu vuoden ikäsenä poika vaan laihtui yhtäkkiä (paino putos kilolla vaikka kasvoi pituutta paljon..ja tosiaan ei ollut vauvanakaan koskaan kauheen pullea vaan aina nollassa tai miinuksella käyrillä)..olisi syönyt pelkästään tissiä,,vieläkin muistaa (1 v 8 kk),saunassa aina puristelee tissejä ja pussailee..sekä tunkee kättä paidan alle..

ehkä mulla johtu toi aikanen lopettaminen sitten siitäkin kun laihduin itse koko ajan ja olin jo tosi laiha..vaikka söin kun hevonen..kuukautiset alko vasta kun imetys loppu kokonaan..aika haikee fiilis

nyt toista odotellen huhtikuulle..ja toisaalta pitempää imetystä toivoen..

t.anni 18+

Vierailija
17/20 |
17.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkään neiti ei juo lehmistä. Jossain vaiheessa on kokeiltu kaikki maitolaadut punaisesta hylaan ja gefilukseen, mutta nyt olen relannut. Joko alkaa sitten joskus juomaan kun imetys vähenee tai sitten ei. Ei maitoa ole pakko juoda, kalkkia saa monesta muusta ruuasta(paremmin imeytyvänäkin)ja tietysti purkistakin.

Vierailija
18/20 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Täysimetin nyt vuoden ikäistä poikaani n. 5,5 kuukauden vanhaksi ja tissi maistuu edelleen tosi hyvin öin ja päivin. Neuvolantäti oli kuitenkin sitä mieltä, että lehmänmaitoa on pojalle annettava, puoli litraa päivässä. Kun sitten kummastelin, että eikö rintamaitoa lasketa tähän puoleen litraan mukaan, niin ei kuulema!

Tokihan äidinmaidossa on vähemmän kalsiumia kuin lehmänmaidossa, mutta käsittääkseni lehmät imettävät vasikoita, eivät pieniä ihmislapsia ja kalmisumin tarve on näillä " lapsosilla" hieman eri tasoa! Onko muilla tietoa kalsiumin riittävyydestä? eli jos imettää ja antaa maitotuotteita satunnaisesti esim. jogurtin muodossa, niin onko muka " pakko" juottaa lehmänmaitoa?

Vierailija
19/20 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysimetin kuopusta tuon 6 kk ja kaiken kaikkiaan imetin häntä 2 v 8 kk. Koko tuona aikana lapsi ei suostunut lehmänmaitoa juomaan eikä juo vieläkään, vaikka ikää on 3,5 vuotta. Päivittäin annan hänelle juustoa ja jugurttia ja joskus hän suostuu piimää juomaan vähän. Meidän terkkari oli sitä mieltä, että lapsi saa riittävästi kalsiumia, ja jäätelölläkin on hyvä herkutella. Hän piti ihan hienona sitä, että imetin pitkään eikä ollenkaan käskenyt imetyksen ohella juottamaan väkisin lehmänmaitoa. Äidinmaidon kalsium on erityisen hyvin imeytyvää, joten on merkillistä, jos terkkari ei näe äidinmaitoa hyvänä kalsiumin lähteenä. D-vitamiinia pitää vain muistaa antaa.

Vierailija
20/20 |
22.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä neiti (nyt 1v7kk) sai tissiä 1v3kk asti, sitten tuli lopullinen vieroitus. Täysimetyksellä menimme ekat puoli vuotta ja maitotuotteita aloimme kokeilla neuvolan suositusten mukaisesti (eli hapanmaitotuotteet jonkin verran yli 10 kk iästä ja tavallinen maito vähän yli vuosikkaana). Tulin uudelleen raskaaksi tytön ollessa 1v ja aloitin työt hänen ollessaan 1v2kk. Raskaus tyrehdytti maidontulon ja teki rinnoistani ihan hirmuisen arat niin, että imetys sattui. Koska ei ollut enää mitään varsinaista syytä imetykselle (tyttö sai kaiken tarvitsemansa muustakin ruoasta), päätin vierottaa. Se kävikin sitten helposti tytön osalta, äidille taisi olla vaikeampaa... ;)

En usko, että tulen kakkostakaan imettämään kaksivuotiaaksi asti juuri siksi, että vaikka äidinmaito hyvää ravintoa onkin, siitä ei sinänsä saa mitään, mitä yli vuosikas ei saisi muustakin ravinnosta jos ei ole allergioita. Mutta varmasti yli vuoden ikään imetän joka tapauksessa, jos se vain suinkin onnistuu ja samoin toivon, että pääsisimme taas sinne puoleen vuoteen asti pelkän tissimaidon voimin. :)