Inhoan suomea ja suomalaisuutta haukkuvia ulkosuomalaisia
Tulee paha mieli:( Suomi on mulle kallis kotimaa, ahdistaa ne ulkomammat, jotka tälläkin palstalla aina sokeasti kehuvat omaa asuinmaataan, ja vähättelevät suomea joka on kuitenkin kaikilla mittareilla maailman paras maa. Sitten inhottaa, kun ihmiset haukkuvat ja haukkuvat. Milloin on liian huono ilmasto, milloin ihmiset juntteja. Olisitte onnellisia siitä että saatte olla SUOMALAISIA!!!
Kommentit (124)
Suomessa asuvat suomalaiset sitten haukkua Suomea? Minä kyllä haukun jos kerran haukkumisen aihetta on. Miksen saisi, mitä sillä sulle on väliä, ethän sä edes tunne mua.
14 vuotta pois Suomesta enkä tule takaisin.
Sanoi viihtyvänsä siellä, kun on aurinkoista ja ihmiset ystävällisiä. Sokeaa toimintaa, jättää huomioimatta sen että Italia on roskainen ja korruptoitunut paskamaa, jota SUomi elättää. Hieman nöyryyttä toivoisin noilta ulkomammoilta meitä kohtaan, jtoka heidät elättää.
Minä olen tuo Italiassa asuva, joka kirjoitti tänne. Onko se sinun mielestäsi tosiaan Suomen haukkumista, jos pidän tästä auringosta ja ystävällisistä ihmisistä??? Suomessa sosiaaliturva jne on toki hyvällä mallilla, on puhdasta jne, mutta silti MINULLE tärkeää elämässä on auringonvalo ja ihmisten ystävällisyys. Jos sinulle tärkentä on puhtaus ja sosiaaliturvat ym, niin hyvä juttu sinulle. Ihmiset ovat erilaisia.
En halua palata Suomeen, koska vihaan kylmiä talvia ja nyrpeitä ihmisiä. Tämä on minun elämäni.
Ajatteletko koskaan mitään muuta kuin omaa persettäsi? Te varmaan mielellänne jatkossakin ajelisitte Ferrareillanne vaikka toinen puoli kansastanne näkee nälkää. Nyt olemme ajatuneet tilanteeseen että rahanne ovat loppu ja me joudumme teitä paskakasoja elättämään.
...molempiin suuntiin. Kohtuus ja suhteellisuudentaju puuttuvat lähes jokaisesta viestistä.
On aika typerää väittää, etteikö Suomi olisi monella mittarilla erinomainen maa asua ja elää.
Onko Suomessa sitten kaikki asiat hyvin ja hienosti? No ei tietenkään. Niin kuin ei ole missään muuallakaan.
Ei meistä kukaan osaa sanoa, onko Suomi absoluuttisesti mitattuna maailman paras, viidenneksi paras vai kahdenneksikymmenenneksi paras maa. Kärkipäässä maa varmasti on siitä tuskin tarvitsee väitellä.
Totta kai Suomessa ja suomalaisissa on paljon kehitettävääkin. Ymmärrän ihan hyvin, kun joku kertoo, että tykkää asua paikassa jossa on esimerkiksi vuoden ympäri lämmintä tai jossa ihmiset ovat erittäin sosiaalisia. Fine, olemme takuulla yhtä mieltä siitä, ettei Suomi ole näihin tarkoituksiin.
mutta itse ainakin pyrin näkemään asioita moneltakantilta ja löytämään positiivisia ja negatiivisia asioita esim. eri maista.
En ole sitä mieltä, että Suomi on paras maa, tai että Suomessa on onnellista yms. Uskon kuitenkin siihen, että on aika "lottovoitto" syntyä Suomeen tai Suomenkaltaisiin maihin.
Suurinosa maailman lapsista syntyy Aasiaan näkemään nälkää + kaikkea kurjaa, joten olen iloinen että synnyin Suomeen. Ainahan sitä voi sitten pois muuttaa. Jos olisit se köyhä Intialainen, et edes pääsisi muuttamaan mihinkään.
Aina on kiva saada jotakin, vaikka vain neljä oikein. Kyllä se aina sen normaalin voitottoman rivin voittaa.
Saksaan syntyminen voi olla kuusi oikein, mutta kaikki eivät voi sitä voittaa.
Olen itse asunut Suomen lisäksi vain yhdessä muussa maassa, mutta en tunnista näitä suomalaisiin liitettyjä piirteitä, "yrmeä, huono palvelu" jne. Jos ajattelen omaa elämänpiiriäni Suomessa (asun Espoossa), niin minusta suurin osa ihmisistä on hyvinkin ystävällisiä, saan ihan hyvää palvelua (toki poikkeuksia on, mutta niin on kaikkialla muuallakin). Olen matkustellut aika paljon, ja kyllä maailmallakin saa kaikista paikoista sekä hyvää, että huonoa palvelua. Yrmeyskään ei ole suomalaisten kansallisomaisuutta...
Toki ulkosuomalaisilla on oikeus arvostella Suomea, mutta siinä vaiheessa kun ihminen on ollut esim. 10 vuotta poissa maasta ja käy ehkä kerran parissa vuodessa kesämökillä kääntymässä, ei käsitys maan tilanteesta ole ehkä paras mahdollinen....
Ja epäilemättä joskus mietin, että kuinka kalliiksi suomalaiselle yhteiskunnalle on tullut esim. 25-vuotiaana ulkomaille muuttanut ihminen (joka ei aio tulla takaisin). Päivähoito, peruskoulu, neuvolajärjestelmä, vähintään 9 vuoden ilmaiset lounaat jne... Siinä mielessä tuntuu epäilemättä hassulta, että jaksaa haukkua maata niin paljon, vaikka kaikki yllä mainittu ja vähän enemmänkin on aikoinaan kustannettu....
eli välillä on kiva käväistä, mutta: kaikki on niin kylmää (ilma, ihmiset, ilmapiiri), etäisyys ihmisten välillä ja liiallinen täydellisyyden tavoittelu/kliinisyys ärsyttää, sekä suomalainen materialismi: kaikki arvostellaan rahalla. Suomessa pitää tehdä niin kuin sanotaan, tai niin kuin pieni vähemmistö sanoo, vapautta ei juurikaan ole. Ihmiset arvostelevat toisiaan eivätkä uskalla olla erilaisia. Suomessa lapsiperheita herkästi ahdistellaan, jollei ole sellainen kuin kaikki muut. Huh, sain pyyhkäistyä Suomen pölyt päältäni ja vapaus koitti.
polyja ei olla viela pyyhitty taallakaan.
vastaan nuo mainitsemasi "edut" eli neuvolajärjestelmä, peruskoulu, ilamiset lounaat. Päivähoitoakin on useitten pakko käyttää, kun puolison palkalla ei tule toimeen Suomessa. Ei voi olla kiitollinen sellaisesta, mihin ihminen pakotetaan, ja jos toisin tekee joutuu vain ongelmiin: rahallisesti tai viranomaisten kanssa.
Ainahan sitä voi sitten pois muuttaa. Jos olisit se köyhä Intialainen, et edes pääsisi muuttamaan mihinkään.
Ottaa ilmaisen koulutuksen ja muuttaa pois. Mietitkö ollenkaanm itä kirjotat
Huh, sain pyyhkäistyä Suomen pölyt päältäni ja vapaus koitti.
suomalaiset kasvatetaan lapsesta asti uskomaan tota hirveetä lottovoitto propagaandaa. Suurin osa jotka suomea ihannoi viimeiseen asti on niitä jotka eivät ole koskaan uskaltautuneet pois oman maansa rajojen ulkopuolelle.
Ja jos näkee myös asioita, jotka ovat paremmin muualla, alkaa heti kauhea parku siitä, miten ulkosuomalaiset vittuilevat. :D Olkaa nyt rehellisiä edes itsellenne.
Tulee paha mieli:( Suomi on mulle kallis kotimaa, ahdistaa ne ulkomammat, jotka tälläkin palstalla aina sokeasti kehuvat omaa asuinmaataan, ja vähättelevät suomea joka on kuitenkin kaikilla mittareilla maailman paras maa. Sitten inhottaa, kun ihmiset haukkuvat ja haukkuvat. Milloin on liian huono ilmasto, milloin ihmiset juntteja. Olisitte onnellisia siitä että saatte olla SUOMALAISIA!!!
eli koska minulle tulee "paha mieli" jos joku ajattelee tai elaa toisin kuin mina, kaikkien on oltava _tasan_ samanlaisia kuin mina itse... Kannattaa kasvattaa itsetuntoaan ja luottaa omiin valintoihinsa, jos sina tykkaat Suomesta ja haluat asua siella, mutta joku toinen taas ei, niin ei se ole teilta kummaltakaan pois. Sulta menee loppuelama pilalle jos murehdit kaikkia niita ihmisia jotka eivat "arvosta" samoja asioita kuin sina, sen sijaan etta nauttisit niista arvostamistasi asioista.
Ainahan sitä voi sitten pois muuttaa. Jos olisit se köyhä Intialainen, et edes pääsisi muuttamaan mihinkään.
Ai jos on käynyt koulunsa Suomessa, ei saa muuttaa pois? Että sitä on jotain velkaa Suomenmaalle, ja sitä velkaa on sitten maksettava koko loppuikänsä? Pistäisivät sitten jotkut koulumaksut ettei tarvii valittaa kun ihmiset muuttaa pois. Ne vois vaikka periä jälkikäteen muuttajilta.
On sulla jutut.
vastaan nuo mainitsemasi "edut" eli neuvolajärjestelmä, peruskoulu, ilamiset lounaat. Päivähoitoakin on useitten pakko käyttää, kun puolison palkalla ei tule toimeen Suomessa. Ei voi olla kiitollinen sellaisesta, mihin ihminen pakotetaan, ja jos toisin tekee joutuu vain ongelmiin: rahallisesti tai viranomaisten kanssa.
Haluatko että annan valtionkonttorin tilinumeron jonne voit maksaa velkasi Suomelle?
...molempiin suuntiin. Kohtuus ja suhteellisuudentaju puuttuvat lähes jokaisesta viestistä.
Ai jos on käynyt koulunsa Suomessa, ei saa muuttaa pois? Että sitä on jotain velkaa Suomenmaalle, ja sitä velkaa on sitten maksettava koko loppuikänsä? Pistäisivät sitten jotkut koulumaksut ettei tarvii valittaa kun ihmiset muuttaa pois. Ne vois vaikka periä jälkikäteen muuttajilta. On sulla jutut.
Taa on hauska ajatus; Neuvostoliitossa ja DDR:ssahan (seka kai liki kaikkialla itablokissa) oli tuo kuningasajatus etta sielta ei saanut muuttaa pois...
..jos oikein vääntää! Ihan oikeasti, ajatteleeko joku ihminen ihan oikeasti noin??
Hänestä on siis vauvasta alkaen "pakolla" pidetty neuvolassa huolta, "pakolla" on perkele laitettu peruskouluunkin ja vielä perkeleen perkele pakotettu syömään ruokaa siellä koulussa...
On se vaan niin, että ihan päin hel***tiä tässä maassa ovat kyllä asiat!
P.S. Tämän palstan yksi hienoimmista jutuista on se, että aina välillä joutuu pysähtymään tajutakseen, miten pihalla jotkut kanssaihmiset ihan oikeasti voivat olla...Kiitos siitä.
Nämä aloitukset ovat jotenkin niin...
TOTTAKAI minä "haukun" Suomen epäkohtia ihan samalla lailla kuin uuden asuinmaanikin, jos niitä ilmenee. En tietenkään toitota niitä pitkin maita ja mantuja, mutta jos asia tulee puheeksi, kerron rehellisen mielipiteeni, tietenkin! Täytyyhän asioista voida keskustella, ei Suomi ole mikään Pyhä Lehmä. : )
Ihan samalla lailla tietysti myös kehun Suomea, kun kehuttavaa löytyy. Jokaisessa maassa on hyvät ja huonot puolensa, sekä toivottavasti myös sananvapaus...
Suomi EI ole mikään täydellinen onnela, kuten ei mikään muukaan maa maailmassa. Asioiden parantamiseksi kussakin maassa on hyvä pitää keskustelua yllä erilaisista ongelmista eri maissa sekä myös hyvistä puolista. Opitaan toisiltamme ehkä jotakin.
Minua sitten harmittaa suomalaisissa se, että he tietävät aina parhaiten kaiken muista maista, vaikka eivät edes olisi koskaan siellä käyneetkään.
Ei ole kyllä tullut missään vastaan niin aivopestyjä ihmisiä, kuin Suomessa...
mitä Suomi pistää nyt Kreikan tukemiseen ei makseta kuin vuoden päivähoidot ja kotihoidon tuet, jos sitäkään.