Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Inhoan suomea ja suomalaisuutta haukkuvia ulkosuomalaisia

Vierailija
11.03.2012 |

Tulee paha mieli:( Suomi on mulle kallis kotimaa, ahdistaa ne ulkomammat, jotka tälläkin palstalla aina sokeasti kehuvat omaa asuinmaataan, ja vähättelevät suomea joka on kuitenkin kaikilla mittareilla maailman paras maa. Sitten inhottaa, kun ihmiset haukkuvat ja haukkuvat. Milloin on liian huono ilmasto, milloin ihmiset juntteja. Olisitte onnellisia siitä että saatte olla SUOMALAISIA!!!

Kommentit (124)

Vierailija
61/124 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin 21 vuotta poissa suomesta ja voin sanoa, että tänä aikana suomi oli muuttunut paljon. Nuo monet stereotypiat ovat aika 80/ysäriä.

On täällä huonojakin puolia, ei siinä mitään. Eikä olisi tullut muutettua takaisin, mutta tulimme, kun äitini sairastui vakavasti. Ihan hyvä maa tämä on, en ainakaan jaksa arvostella/vertailla maita enää. Sellaista tapahtui ehkä pari-kolme ensimmäistä vuotta, kun oli hienoa ja erikoista(muka) asua ulkomailla.

Minustakin ulkosuomalaisten kuvaukset suomalaisesta perusluonteesta kuulostavat 50+ tai jopa 60+ ihmisten ajatusmaailmalta (jos ihan niidenkään enää). En tiedä, ovatko he pari-kolmekymppisten tai 30+ vuotiaiden kanssa tekemisissä yhtään. Suomalaisetkin ovat muuttuneet aika tavalla parissa, kolmessakymmenessä vuodessa.

Vierailija
62/124 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä suomalainen katukuva ja elintaso on jotenkin köyhemmän oloinen kuin noissa muissa maissa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/124 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisin kuvitella, että ainakin näissä maissa on "parempi" asua kuin Suomessa:

Norja

Sveitsi

Saksa

Ruotsi

Tanska (?)

Itävalta (?)

Asun yhdessä noista, enkä löydä yhtään syytä, miksi Suomi olisi parempi kuin nykyinen kotimaani.

Minustakin nuo maat olisivat sellaisia, missä voisin kuvitella asuvani - jonkin aikaa. Ainoa mikä puuttuu on läheiset ja rakkaat ihmiset sekä parhaat ystävät. Koti-ikävä olisi liian kova. Pariin otteeseen olen asunut nuorena maailmalla pidemmän ajan, mutta ei enää, matkustelu saa riittää..

Vierailija
64/124 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meiltä Suomalaisilta. Sanoppa sellainen vaikkapa saksalaisen kuullen. Ja kyllä Suomi aika tuet on saanu itsekin liityttyään EU:hun.

kuin mitä saavat tukia. Näin on ollut alusta lähtien. Me maksamme, muut juhlivat saamillaan tuilla.

Vierailija
65/124 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä suomalainen katukuva ja elintaso on jotenkin köyhemmän oloinen kuin noissa muissa maissa..

Suomalainen "katukuva" on varmaan kovin erilainen Espalla ja vaikka jossain Viitasaaren torilla. Sama juttu kaikissa maissa.

Vierailija
66/124 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellani on oikeastaan kaksi kotimaata, Saksa, jossa synnyin ja asuin 11 vuotta ja missa isani edelleen asuu, seka Suomi missa ehdin asua 8 vuotta, ja joka on edelleen aitini asuinmaa. Lisaksi olen asunut 4 vuotta Itavallassa, 4 vuotta Italiassa, ja nyt asun 6:tta vuotta USA:ssa.

Itse loydan haukuttavaa jok'ikisesta maasta, ja yhtalailla kehuttavaa.

Pidan suomalaisista ihmisista enemman kuin saksalaisista. Noin yleensa. Taalla USA:ssa mulla on yksi todella rakas saksalainen ystava ja yksi rakas suomalainen ystava. Yleensa kuitenkin suomalaiset ovat jotenkin ihanan rehellisia, myos ihmissuhteissaan. Saksalaiset koen enempikin jaykiksi. Italiassa ja Itavallassa mua rassas byrokratia ja poliisien ulkomaalaistoiminta (piti jotain ihme ulkomaalaisleimaa hakea vuosittain). Hidasta ja konservatiivista. Itavaltalaiset inhoaa saksalaisia, joten esitin siella aina suomalaispassiani. Eli onpa hyva, etta on Suomi-passi!!! Ja italialaiset eivat koskaan tulleet korjaamaan vuotavaa putkeani - odotin sita 2 vuotta..hahahah!

Yllattaen olen sita mielta, etta usalainen elamantapa on lahimpana suomalaista. Ihmiset avoimpia ja ilmasto parempi, mutta taalla kaipaan Suomea vahiten. Taalla kylla mattaa pahasti vakuutussysteemi. Vaikka vakuutus on, jouduin silti maksamaan 2000 euroa vauvan syntymasta. Mita helvettia??!!!

Saksasta kaipaan ihania joulutoreja. Suomesta kaipaan mokin rauhaa ja kaunista luontoa. Italiasta kaipaan kuppilaelamaa ja kulttuurielamyksia. Itavallasta kaipaan jylhia vuoristomaisemia ja ihania patikkaretkia niissa.

By the way, edella mainitsemieni maiden kansalaiset ovat myos sita mielta, etta oma maansa on ehdottomasti se paras! Mullekin aina sanottiin "olet varmaan tosi onnellinen, etta asut nyt taalla" ;)

Vierailija
67/124 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellani on oikeastaan kaksi kotimaata, Saksa, jossa synnyin ja asuin 11 vuotta ja missa isani edelleen asuu, seka Suomi missa ehdin asua 8 vuotta, ja joka on edelleen aitini asuinmaa. Lisaksi olen asunut 4 vuotta Itavallassa, 4 vuotta Italiassa, ja nyt asun 6:tta vuotta USA:ssa.

Itse loydan haukuttavaa jok'ikisesta maasta, ja yhtalailla kehuttavaa.

Pidan suomalaisista ihmisista enemman kuin saksalaisista. Noin yleensa. Taalla USA:ssa mulla on yksi todella rakas saksalainen ystava ja yksi rakas suomalainen ystava. Yleensa kuitenkin suomalaiset ovat jotenkin ihanan rehellisia, myos ihmissuhteissaan. Saksalaiset koen enempikin jaykiksi. Italiassa ja Itavallassa mua rassas byrokratia ja poliisien ulkomaalaistoiminta (piti jotain ihme ulkomaalaisleimaa hakea vuosittain). Hidasta ja konservatiivista. Itavaltalaiset inhoaa saksalaisia, joten esitin siella aina suomalaispassiani. Eli onpa hyva, etta on Suomi-passi!!! Ja italialaiset eivat koskaan tulleet korjaamaan vuotavaa putkeani - odotin sita 2 vuotta..hahahah!

Yllattaen olen sita mielta, etta usalainen elamantapa on lahimpana suomalaista. Ihmiset avoimpia ja ilmasto parempi, mutta taalla kaipaan Suomea vahiten. Taalla kylla mattaa pahasti vakuutussysteemi. Vaikka vakuutus on, jouduin silti maksamaan 2000 euroa vauvan syntymasta. Mita helvettia??!!!

Saksasta kaipaan ihania joulutoreja. Suomesta kaipaan mokin rauhaa ja kaunista luontoa. Italiasta kaipaan kuppilaelamaa ja kulttuurielamyksia. Itavallasta kaipaan jylhia vuoristomaisemia ja ihania patikkaretkia niissa.

By the way, edella mainitsemieni maiden kansalaiset ovat myos sita mielta, etta oma maansa on ehdottomasti se paras! Mullekin aina sanottiin "olet varmaan tosi onnellinen, etta asut nyt taalla" ;)

Parjaan mieleläni Suomea, koska mielestäni siinä maassa on moni asia kummallista..

Mutta tämän luetuani voin todeta kirjoittajan tietävän mistä puhuu. Ja kaipaan minäkin Suomea, tai lähinnä siellä asuvia vanhempia ja sisaruksia & ystäviä.

Vierailija
68/124 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norja

Sveitsi

Saksa

Ruotsi

Tanska (?)

Itävalta (?)

Asun yhdessä noista, enkä löydä yhtään syytä, miksi Suomi olisi parempi kuin nykyinen kotimaani.

Jos esim eläinoikeudet kiinnostaa. Ilmeisesti ei kiinnosta.

Jotenkin tuntuu että täältä lähtee sellainen itsekäs paskasakki joka joutaakin mennä. Mitä vittua roikutte täällä palstoilla. Menkää nille oman maanne palstoille oireilemaan.

Vierailija
69/124 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten paljon elämän laatuun ja pituuteen vaikuttaa se, elääkö innostavassa, positiivisessa ympäristössä, jossa ihmiset tukevat, auttavat ja kannustavat toisiaan, vai keskellä juroa, mykkää, epäkohteliasta porukkaa, joka antaa ihmisen maata raatona kadulla ajatellen, ettei kuulu mulle, maksan veroja siksi, että yhteiskunta hoitaa.

No, ainakin elämä Suomessa TUNTUU pidemmältä, koska se on ikävämpää. :)

Onhan tätä itse asiassa muuten tutkittukin ja havaittu, että suomenruotsalaisilla on sekä iloisempi elämänasenne että pidempi elinajanodotus, vai muistanko ihan väärin??

Vierailija
70/124 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös osassa noista esim. turkistarhaus ole kielletty?

Norja

Sveitsi

Saksa

Ruotsi

Tanska (?)

Itävalta (?)

Jotenkin tuntuu että täältä lähtee sellainen itsekäs paskasakki joka joutaakin mennä. Mitä vittua roikutte täällä palstoilla. Menkää nille oman maanne palstoille oireilemaan.

Vierailija
71/124 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ulkosuomalainen ei ole kutsunut suomalaisia "paskakasoiksi".

Vierailija
72/124 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko perhe ollaan tassa oltu mukana kylla ja no ja laakari ja s, ja ne muut. varmasti, ihan varmasti.

haluan tulla kotiin, kaipaan laheisia.

Vierailija
73/124 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

täysin ymmärrä mistä kaikki tämä viha täällä on lähtöisin.

Olen (ulko)suomalainen nainen, ylpeä juuristani ja kotimaastani.

Kaipaan monia asioita Suomesta.

Perhettä, sukua ja ystäviä.

Kauniita maisemia, järviä ja metsiä.

Perinteistä suomalaista ruokaa.

Tunnelmallista joulua.

Monia muita asioita.

Suomi on minun kotimaani ja kaipaan sinne aina jonkin verran. Mutta nyt asun muualla ja luultavasti en ikinä palaa. Elämä heitti minut toisaalle, ja tänne rakennan elämäni. En ikinä lähtenyt Suomesta sen takia että sieltä oli muka

pakko päästä pois.

En kuitenkaan teeskentele että Suomi olisi maanpäällinen paratiisi, ei sellaista paikkaa olekkaan. Jotkut asiat ovat siellä huonosti ja jotkut asiat siellä ovat erinomaisesti. Aika normaalia että näin on.

Voin keskustella Suomen hyvistä ja huonoista puolista, enkä usko että se tekee minusta huonompaa (ulko)suomalaista. Eikä sekään tee minusta huonompaa (ulko)suomalaista että olen kotiutunut hyvin uuteen maahan ja että pidän tästä maasta.

Sitä voi liputtaa muutaman eri maan puolesta, ei ole olemassa sellaista sääntöä että täytyy pitää vain yhdestä.

Vierailija
74/124 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itseasiassa kaksikielisyys korreloi voimakkaasti pidemmän elinajanodotteen kanssa. Eikö ole kummallista? Kun on perspektiiviä elämään ja kyky vaihtaa näkövinkkeliä, ihminen elää pitempään tulotasosta huolimatta.

Suomi on ihana erämaa. Ihmisten kanssa ei tarvitse olla missään tekemisissä jos ei halua.

Vierailija
75/124 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt menee vähän asian vierestä mutta alkoi naurattamaan - minun mieheni mielestä suomi kuulostaa ihan samalta! :D Hän tosin ilmaisee sen seuraavasti: "kakki-kokki-kikki". Mua on aina naurattanut ja ihmetyttänyt että mistä se repii nuo k:t kun minä en niitä ollenkaan huomaa - mutta pakko kai se on uskoa jos joku muu on melkein identtiseen tulokseen päätynyt. :D

Vierailija
76/124 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaa milta suomen kieli kuulostaaa muunmaalaisen korvissa? Mieheni mielesta: Kaka-oko-koko-kakaka.

Äh,siis tämä oli tarkoitus lainata mutta ei jostain syystä toiminut.

Vierailija
77/124 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä vaikka aina suomalainen tulen olemaan ja rakkaat sukulaiseni ja ystävät asuvat Suomessa, on Suomi mielestäni muuttunut niin paljon huonompaan suuntaan tässä 20 vuoden aikana, että se ei vaan enää "sovi" minulle. Siis Suomessa on paljon hyviä asioita, sitä en kiellä, on ihania paljon ihmisiä ym., mutta yleinen ilmapiiri on sellainen, etten enää viihdy siellä. Tätä minun ei tarvitse puolustella, on enemmän ihan henkilökohtainen mieltymys. Että siitä ei kannata ottaa hernettä kenenkään nenään. Suomalainen olen, ja ties vaikka Suomi muuttuisi joskus niin, että siellä voisi viihtyä paremmin. Nyt vie tämä maa voiton!

Vierailija
78/124 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka täällä,Saavat asua,/ovatasuneet aina eivätkä näin ollen edes tiedä asumisesta käytännössä muussa maassa uskaltavat ulkomaalais-seurueensa kanssa hieman mollata mutta voih sitä kielensoimista kun he täältä pois joutuisivat :D ,Erikseen turvapaikanhakijat jotka omasta maastaan haluavat ja pääsevät suomeen arvostavat varmasti tätä kaikkea

Vierailija
79/124 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös osassa noista esim. turkistarhaus ole kielletty?

Norja

Sveitsi

Saksa

Ruotsi

Tanska (?)

Itävalta (?)

Turkistatarhaus on hoidettu premmin kuin missään maailmassa. Jos tarhaus lopetettaisiin joku Venäjä ottais Suomen osuuden.

Lisäksi Saksassa ja muualla Keski-Euroopassa kanoilla ei ole mitään oikeuksia, häkkikanalat vaan ja sillain.

Vierailija
80/124 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta itseasiassa kaksikielisyys korreloi voimakkaasti pidemmän elinajanodotteen kanssa. Eikö ole kummallista? Kun on perspektiiviä elämään ja kyky vaihtaa näkövinkkeliä, ihminen elää pitempään tulotasosta huolimatta.

Suomi on ihana erämaa. Ihmisten kanssa ei tarvitse olla missään tekemisissä jos ei halua.

Suomenruotsalaiset varakkaampia.