Onko liikaa jos mamma juo 3-4krt/vko?
Mulla on tapana muutaman kerran viikossa juoda yksi siideri kun lapset on menny nukkumaan. Jää aina siihen yhteen enkä koskaan oo kännissä tai muuten käytä alkoholia kuin joskus lasin viiniä ruuan kanssa. Musta tästä ei oo juuri haitta mut miksi tuntuu et ihmiset hirveesti moralisoi?
Kommentit (24)
Kauanko nro 20 voi olla juomatta?
Kummallinen kysymys. Niin kauan kuin on tarpeellista. Pidin itselleni ryhtikuuria painon suhteen ja olin ilman alkoholia ja herkkuja reilun kuukauden. Pullasta kieltäytyminen oli vaikeampaa kuin alkoholin jättäminen väliin. Raskausaikoina en juonut myöskään.
Normaalioloissa en näe syytä olla ottamatta, jos siltä tuntuu. Painonhallinnan takia en tissuttele joka ilta enkä kovin paljon. Alkoholia on kotona kätännössä aina, joten kyse ei ole siitä, etteikö voisi juoda niin paljon kuin haluaa.
Tosin täytyy myöntää, että tapa ottaa jotain viikonloppuiltana on aika syvällä. jos on muuten tavallinen perjantai-ilta, tuntuu hassulta katsella telkkaria ilman mitään juotavaa. Fyysisesti en tunnista riippuvuutta, vaan kyse on tavasta. Jos on jotain erikoista esim. perjantai-iltana (reissulta tulo, jotain työjuttuja tehtävänä, vieraita, joille en tarjoa jne), alkoholi ei tule edes mieleen.
Suurkulutuksen alarajat:
Annoksina tai alkoholijuomina
16 annosta viikossa
= 16 pulloa keskiolutta tai
= 2 1/3 pulloa mietoa viiniä tai
= 1 1/5 pulloa viinaa
Kertakäytön yläraja:
Annoksina tai alkoholijuomina
5 annosta kerralla
= 5 pulloa keskiolutta tai
2/3 pulloa mietoa viiniä tai
= 1/3 pulloa viinaa
Suurkuluttaja on nainen, joka...
nauttii kerralla 5 alkoholiannosta tai enemmän.
nauttii yli 16 alkoholiannosta viikossa
Mutta jos oikeesti tuntee että ei voi olla ilman, niin kyllä mä ainakin olisin itsestäni huolissani. Toinen asia on se että mä en usko että viidestä sidukasta ei tule humalaan?
Kuka tietää sun juomisista? ajattelin vaan kun sanoit että ihmiset moralisoi. Jos mä juon tänään siiderin ja vaikka huomennakin, niin ei siitä tiedä korkeintaan kun mun mies. En mä toitota kaikille että "join siiderin eilen ja tänään ja juon huomennakin"
oma käsitys on kohtuukäytöstä?