Masennus ja työkyky, miten eläkkeelle?
Olen 35-vuotias ja masentunut. Olen aikoinaan opiskellessani saanut diagnoosiksi keskivaikean masennuksen ja sosiaalisten tilanteiden pelon ja silloin sain kelan tukemaa, intensiivistä psykoterapiaa kolme vuotta. Olen myös syönyt masennuslääkkeitä useita kertoja elämässäni.
Nyt aloitin taas masennuslääkityksen n. kuukausi sitten. Hoidan kotona lastani ja olen melko eristäytynyt sosiaalisesti. Toki käymme ulkona päivittäin ja käyn kaupassa jne, mutta tunnen oloni todella yksinäiseksi ja minulla ei ole sosiaalista verkostoa (paitsi tietysti mies). Miten jaksan mennä töihin, sitä olen miettinyt nyt. Ensi syksynä lapsi menee hoitoon ja minun pitäisi etsiä töitä.
Tämän hetkisen lääkityksen sain terveyskeskuksesta, jossa lääkäri ei varsinaista diagnoosia tehnyt, sain masennusseulasta pistemääräksi 24 (keskivaikea) ja kysyi, mitä lääkitystä olen aiemmin käyttänyt ja määräsi samaa.
Miten tästä eteenpäin, jos en koe olevani työkykyinen?
Kommentit (65)
Joo, mä mietin yhteiskunnan varoja tietysti ensimmäiseksi! Voi v...n pahvi!
miksi ihmeessä lääkitys ei ole ollut koko ajan päällä? Työelämään paluu voidaan tehdä joustavasti työkokeilun kautta, jos siletä tuntuu.
Miksi nostelet kahdeksan vuotta vanhoja ketjuja joissa viimeinen vastaus on vuodelta 2015?
Mul on vähä sama juttu. En viittis millään käydä töissä. Kahta tuntia pidemmät päivät ei huvita. Kannattaisko siis olla niinku masentunu, ja millai se onnistuis? Saako siit hyvät rahat.