Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Masennus ja työkyky, miten eläkkeelle?

Vierailija
09.03.2012 |

Olen 35-vuotias ja masentunut. Olen aikoinaan opiskellessani saanut diagnoosiksi keskivaikean masennuksen ja sosiaalisten tilanteiden pelon ja silloin sain kelan tukemaa, intensiivistä psykoterapiaa kolme vuotta. Olen myös syönyt masennuslääkkeitä useita kertoja elämässäni.

Nyt aloitin taas masennuslääkityksen n. kuukausi sitten. Hoidan kotona lastani ja olen melko eristäytynyt sosiaalisesti. Toki käymme ulkona päivittäin ja käyn kaupassa jne, mutta tunnen oloni todella yksinäiseksi ja minulla ei ole sosiaalista verkostoa (paitsi tietysti mies). Miten jaksan mennä töihin, sitä olen miettinyt nyt. Ensi syksynä lapsi menee hoitoon ja minun pitäisi etsiä töitä.

Tämän hetkisen lääkityksen sain terveyskeskuksesta, jossa lääkäri ei varsinaista diagnoosia tehnyt, sain masennusseulasta pistemääräksi 24 (keskivaikea) ja kysyi, mitä lääkitystä olen aiemmin käyttänyt ja määräsi samaa.

Miten tästä eteenpäin, jos en koe olevani työkykyinen?

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
11.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattais varmaan herätä ja ottaa vastuu itsestään, lopeta menneisyyden vatvominen ja suuntaa katseesi tulevaisuuteen joka tuo vääjäämättä parempaa.

Vierailija
22/65 |
11.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on mies ja lapsi. Monella ei ole mitään eikä ketään. Jos sosiaaliset tilanteet tuottavat hankaluutta ei parisuhteen muodostaminen onnistu.Sosiaalisia tilanteita voi vältellä myös työelämässä; iltasiivous esimerkiksi. Masennus on todella invalidisoivaa silloin kun ei pääse sängystä ylös. Lasta ei masentunut jaksa hoitaa yksin kotona.Usein lapsen hoito on vaativampaa työtä kuin toimistossa työskentely, riippuu tietysti siitä mitä tekee. Jos et jaksa ruokaa tehdä niin se ei ole ihme. Itseänikin laiskotti kun olin vauvan kanssa kotona. Työtä oli niin vähän että pienikin ponnistus tuntui suurelta.Oletko miettinyt mikä vaikutus lääkitykselläsi on vetelyyteesi ja aloiekyvyttömyyteesi.

Oikeastaan ap haluaa kotirouvaksi kuten vielä 50-luvulla monet olivat. Ei siinä ole mitään pahaa. Et vain halua työelämään. Siinä on sellainen mutta että muut eivät halua sitä kustantaa.Sinun on itse tehtävä elämässäsi päätökset;menet töihin ja tienaat rahaa tai olet kotona ja elät miehesi tuloilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
11.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voit hakea työkyvyttömyyseläkettä, jos työ- ja toimintakykysi on heikentynyt siten, etteivät työtehtävien uudelleenjärjestelyt tai ammatillisen kuntoutuksen toimenpiteet riitä palauttamaan sitä. 

Ennen työkyvyttömyyseläkkeen myöntämistä arvioidaan mahdollisuuksia palauttaa työkykysi kuntoutuksen avulla. Työkyvyttömyyseläke voidaan myöntää, kun on varmistettu, että asianmukaiset hoito- ja kuntoutustoimenpiteet on tehty. "

"Jos työkykysi voidaan palauttaa hoidon tai kuntoutuksen avulla, voit hakea niiden ajaksi määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä eli kuntoutustukea. Kuntoutustuen edellytyksenä on, että lääkärinlausunnosta käy ilmi hoidon ja/tai kuntoutuksen suunnitelma.

Kuntoutustuki voidaan myöntää myös osakuntoutustukena, jolloin voit tehdä lyhennettyä työaikaa ja työeläkelaitos maksaa puolet täydestä kuntoutustuesta."

Lähde: http://www.keva.fi/fi/elakkeet/elakkeet_sairauden_perusteella/tyokyvyttomyyselake/Sivut/Default.aspx

Tuo on valtion palveluksessa olevien eläkesivu, mutta kelan sivuilta en noita tietoja löytänyt. 

Eläkkeen hakemisesta on ohjeet kelan sivuilla: http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/090608093857HN

Toivottavasti näistä vastauksista on sinulle hyöytyä. Miksi toiset haluavat tulla tällaisiin kysymyksiin riitelemään? Mitä se hyödyttää ketään? 

Vierailija
24/65 |
11.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.04.2013 klo 06:02"]

Ap:lla on mies ja lapsi. Monella ei ole mitään eikä ketään. Jos sosiaaliset tilanteet tuottavat hankaluutta ei parisuhteen muodostaminen onnistu.Sosiaalisia tilanteita voi vältellä myös työelämässä; iltasiivous esimerkiksi. Masennus on todella invalidisoivaa silloin kun ei pääse sängystä ylös. Lasta ei masentunut jaksa hoitaa yksin kotona.Usein lapsen hoito on vaativampaa työtä kuin toimistossa työskentely, riippuu tietysti siitä mitä tekee. Jos et jaksa ruokaa tehdä niin se ei ole ihme. Itseänikin laiskotti kun olin vauvan kanssa kotona. Työtä oli niin vähän että pienikin ponnistus tuntui suurelta.Oletko miettinyt mikä vaikutus lääkitykselläsi on vetelyyteesi ja aloiekyvyttömyyteesi.

Oikeastaan ap haluaa kotirouvaksi kuten vielä 50-luvulla monet olivat. Ei siinä ole mitään pahaa. Et vain halua työelämään. Siinä on sellainen mutta että muut eivät halua sitä kustantaa.Sinun on itse tehtävä elämässäsi päätökset;menet töihin ja tienaat rahaa tai olet kotona ja elät miehesi tuloilla.

[/quote]

Ap aloitti masennuslääkityksen uudestaan, eli hän on ollut välillä parempana. Koska vaikea vaihe on kestänyt noin vähän aikaa, ei hän varmaankaan pääse eläkkeelle vielä vuosiin, ennen kuin ollut erilaisia työkokeiluja ja kuntoutuksen kartoituksia.  Noin se on ainakin muilla tuntemillani alle viisikymppisilä mennyt. Kela voi kouluttaakin uudelleen kuntoutusrahalla. Se tarkoittaa sitä, että opiskellaan normaalisti, mutta raha on eri niminen kuin muilla. Siinä on se ero, että se on isompoi kuin opintotuki ja sen avulla ei ole pakko suorittaa niin paljon kursseja, jos ei jaksa mutta mm. läsnäolopakko on silti riippumatta koulun säännöistä. 

Vierailija
25/65 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhistoriaa takana niin vähän, ettei mitään eläkettäkään ole kertynyt. Ikävuosia enemmän kuin sinulla ap.

Mielenkiinnolla odotan, löytyisikö täältä asiantuntevaa vastausta...

Vierailija
26/65 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei vointisi tuolla lääkityksellä ala kohentua, pyydä terveyskeskuslääkäriä tekemään lähete psykiatrian poliklinikalle. Siellä hoitokeskusteluissa voitte pohtia työhön menoa/sairasloman tarvetta.

Vierailija
27/65 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullutkaan. Minulle sanottiin (nuori lääkäri), että "yksinkertaista" masennusta varten ei ole oikein resursseaja ja käsitin, että vaihtoehto on suunnilleen psykiatrinen päivystys tai yksityinen tai sitten terveyskeskuslääkärin määräämä lääkitys ja se on siinä.

Vierailija
28/65 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika sairaslomalla tai kuntoutustuella, ennen kuin saa eläkkeen.

Vierailija
29/65 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin juosta siellä lääkärissä hakemassa saikkua, jos ei töihin pysty. Kyllä ne ohjaavat sitten työkyvyn arvioon, kun 300 päivää alkaa olla täynnä. Tosin ihan vähällä masennuksella tuskin kuntoutustukea heruu, ja pysyvän eläkkeen saaminen varmaan vie vuosia kuntoutustukikierrosta.

t. tk-eläkeläinen

Vierailija
30/65 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan asuinpaikkakunnasta paljon, miten psykiatrinen avohoito on järjestetty, onko psykiatrian poliklinikka, mielenterveystoimisto vai esim. terveyskeskuksessa psykiatrinen sairaanhoitaja. Ei ainakaan tässä ap:n tapauksessa vaikuta mikään yksinkertainen masennus olevan, kun on uusiutunut ja vuosia ollut lääkityksen tarve. Tk-lääkäri saattaa kokeilla joitakin lääkevaihtoehtoja ja- annoksia ja jos ei tilanne kohene niin lähettää eteenpäin. Työkyky on tosi tärkeä pohdittava asia sun tulevaisuuden kannalta.

Vierailija
31/65 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne lääkkeet ei yksin auta sinua.

ja sanompa vaan, että jos työkyvyttömyys eläkkeelle jäät niin masennut entistä enemmän.

sun pitäisi päästä enemmän aikuis seuraan ja muutakin tekemistä kuin kotona olo.!

-itse 5 vuotta terapiassa käynyt vakavan masennuksen vuoksi.

Vierailija
32/65 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä resursseja uhraavat työkyvyn arviointiin, ennen kuin on edes sairauslomalla. Eli eiköhän se omalääkäri sulle syksyllä sitä saikkua kirjoita, jos katsoo tarpeelliseksi. Ja sitten sen enimmäismäärän jälkeen se on joko kuntoutustuen tai työttömyyspäivärahan haku.

On kai niitäkin, jotka ovat saaneet puoltavan lausunnon tutkineelta lääkäriltä, mutta kelalta tulee hylky, ja silloin kait vain roikutaan työttömyyspäivärahalla, työkkäriin saikkutodistus?

t. eläkeläinen

Vierailija
33/65 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne lääkkeet ei yksin auta sinua.

ja sanompa vaan, että jos työkyvyttömyys eläkkeelle jäät niin masennut entistä enemmän.

sun pitäisi päästä enemmän aikuis seuraan ja muutakin tekemistä kuin kotona olo.!

-itse 5 vuotta terapiassa käynyt vakavan masennuksen vuoksi.

meillä pääsee puhumaan mielenterveyshoitajalle kyllä, mutta psykiatrille et kyllä pääse terapiaan:D

Keikkalääkäri kun käy joskus kerran kuussa, niin se on siinä ja siinä, että saatko ajan kuntoutustuen jatkamista puoleksi vuodeksi varten, jos tilaat sen puoli vuotta aiemmin, eli heti sen entisen lausunnon saatuasi:)

Vierailija
34/65 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se muka sinulle parasta terapiaa että jäät lojumaan sänkyyn aamuisin?

Mieti myös onko yhteiskunnalla varaa elättää sinua 50 vuotta sänkyyn.

Vierailija
35/65 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

juttelemassa muistaakseni neljä kertaa, oli ihan ok, mutta eihän se mikään psykiatri kuitenkaan ole. Jotenkin sellaista tsemppausmeininkiä enimmäkseen ja tarjosi esim ryhmäpsykoterapiaa (omalla kustannuksella tietty, kelan tuki epätodennäköinen kun olen sitä kerran jo saanut). Eli muualle en tiennyt pääseväni "arvioon". t. ap

Vierailija
36/65 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mtta en rehellisesti sanottuna usko pystyväni käymään töissä 8 tuntia päivässä. Voikohan masennuksen takia tehdä lyhennettyä työaikaa, siis saisiko siihen jonkin "oikeuden" psykiatrin lausunnolla tms?

Vierailija
37/65 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. ap

Vierailija
38/65 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

päädyt tarkkailujaksolle 4 + tulopäivä psykiatrisella osastolle ja siellä saat asiasi eteenpäin.

Ei pelkoa että menettäisit mitään, varsinkaan jos et oikeasti ole psykoosissa.

Valvo alkajaisiksi viikko putkeen ja mene sen jälkeen lääkärille, takuulla saat tarkkailulähetteen ja ambulanssikyydin lähimmälle psykiatrian osastolle tarkkailuun.

Voivat pitää tahdonvastaisesti hoidossa korkeintaan 4 + tulopäivän ja sen jälkeen hoidon tarve on arvoitava uusiksi.

Vierailija
39/65 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se muka sinulle parasta terapiaa että jäät lojumaan sänkyyn aamuisin?

Mieti myös onko yhteiskunnalla varaa elättää sinua 50 vuotta sänkyyn.

Halvemmaksi se tulee yhteiskunnalle, kuin työttömyysrahan tarjoaminen työttömälle.

Halvimmillaan tulee maksamaan eläke 10 vuotta 50 000e. Ei paha. Eli noin 500e kk.

Vierailija
40/65 |
09.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en halua huijata itseäni sairaseläkkeelle, enkä oikeastaan eläkkeelle haluakaan. Haluaisin vain pois tästä olotilasta, jossa tunnen jatkuvaa huonoa omaatuntoa saamattomuudestani ja masennuksestani, vaikka olen ihan mieheni kanssa sopinut, että olen kotona kunnes lapsi on 3-vuotias. Luulen, että rahkeeni eivät riitä normaaliin työssäkäyntiin, en ole laiska, vaan välillä vaikkapa ruoanlaitto saa minut ihan uuvuksiin, siitä voi päätellä jotain. t.ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi