Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käsi sydämelle: etkö hyväksy minkäänlaista fyysistä kuritusta?

Vierailija
08.03.2012 |

TIedän, että tässä on vaarana pahoinpitelysyyte, mutta en oikeasti ihan tarkkaan tiedä, mitä laki sanoo ja mikä sen oikea tulkint aon esim. oikeudessa. Haluaisin asiallista keskustelua siitä, onko kasvatuskeinona milloinkaan hyväksyttävää tai nykyisin edes lainmukaista:

-näpsäyttää sormille esim. n. 2-vuotiasta asiasta ensin varoitettuna, että seuraa jos jatkaa tiettyä asiaa tms.

-tukistaminen myös etukäteen varoitettuna tietystä asiasta

-joku muu vastaava, mikä?

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies useammin, ehkä kerran kuukaudessa nuorimmaistamme näpsäyttää sormille, jos menee esim. vesiautomaatin tyhjentämään lukuisista kielloista huolimatta jos saa kiinni itse teosta ja sana ei tehoa. Olemme lapsiamme rakastava perhe, ja itse en uskalla, koska oikeasti mietin, onko laki niin tiukka, että tällaisestakin voisi saada rangaistuksen tyyliin lapset pois, mikä nyt olsi ihan järjetöntä

Vierailija
2/64 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain silmissä lapsikin on ihminen, vaikka kaikki vanhemmat ei sitä ymmärrä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita kaikkia (ap:n mainitsemia ja tuota omaani) käytettiin meillä kun olin lapsi. Ei mielivaltaisesti vaan viimeisenä kurinpitokeinona. Eikä traumoja jäänyt, ei sitten minkäänlaisia. Hyvä kun edes muistaa, että on joskus saanut luunapin.

Nyt tulee varmaan kuraa niskaa, mutta nuo minä kyllä hyväksyisin.

Vierailija
4/64 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos pikkunapero iskee hampaansa toiseen ihmiseen, eikä irroita muuten.

Muuten en todella hyväksy. Hyväksytkö sinä että miehesi tai pomosi läpsii sinua kun keität kaurapuuron pohjaan tai myöhästyt töistä?

Vierailija
5/64 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raiskaus ei ole raiskaus, jos raiskaaja sanoo, että jos yrität pakoon niin raiskaan? Varoitettu on!

Älä läpsi lapsiasi vaan siirrä heidät pois kielletystä.

Vierailija
6/64 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaa vielä kertoa siitä. Mutta sitten kun lapsenne on jo koululainen, taitaa tukistelu ja läimiminen loppua, sillä aina on se vaara, että lapsi ottaa asian puheeksi koulussa...

Vierailija
7/64 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta silti olen siihen sortunut muutaman kerran :(

Olen tönäissyt lastani kauemmas ja kerran nipannut sormella naamaan. :(

Kaduttaa, hävettä, en kehtaa sanoa kellekään.

Kivittäkää!

Vierailija
8/64 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti jos lapsi on juoksemassa kadulle, täytyy se napata mistä kohtaa kehota tahansa pois auton alta, olipa se sitten hiukset, käsi tai jalka... Tai jos 2-vuotias on kuristamassa vauvasiskoaan hengiltä, niin tokihan varmaan joutuu käyttämään voimakeinoja toisen hengen pelastamiseksi.

Vierailija
9/64 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

läpsitään ja tarvittaessa annetaan luunappeja. Ne ovat viimeisiä kasvatuskeinoja eikä mitään väkivaltaa. On lapsen oma vika, jos riuhtoo niin, että läppäisy osuu posken sijasta nenään ja tulee verta.

Vierailija
10/64 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on kasvatettu myös fyysisesti kurittamalla ja asia on minulle ok. Kuitenkaan en hyväksy fyysistä kuritusta omaa lastani kohtaan tai itseni tekemänä.

Vierailija
11/64 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sormille näpsäyttely vois ehkä olla ok? mutta sitäkään en tee. Näpsäytys - riippuu vielä, sattuuko ja alistaako tottelemaan.. eli ehkä en sitäkään.

Vierailija
12/64 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viimeisenä keinona, saa hyvin lapsen huomion. itsellä ei vielä lapsia. mutta tuttavapiirissä aika normaalia.

Vierailija
13/64 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

läpsitään ja tarvittaessa annetaan luunappeja. Ne ovat viimeisiä kasvatuskeinoja eikä mitään väkivaltaa. On lapsen oma vika, jos riuhtoo niin, että läppäisy osuu posken sijasta nenään ja tulee verta.

Vierailija
14/64 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"hakkaan sut jos vielä juttelet muille miehille" vähentääkö pahoinpitelyn rikoksellisuutta?

kysymykseen: en hyväksy. tuntisin itseni tosi huonoksi vanhemmaksi, jos satuttaisin lasta. musta jo käteen tarttuminen karkaamisen estämiseksi (ei tietenkään silloin, jos lapsi on säntäämässä auton alle, vaan silloin kun lapsi on tehnyt jotain kiellettyä ja yritän antaa palautetta mutta hän säntää muualle) on vähän kyseenalaista. sattuuhan se, kun siitä yrittää riuhtaista itsensä pois. luunappien, tukkapöllyn (miksi näille on edes tarvinnut keksiä jotenkin hyväksyttävämmät nimet) yms. antajat: pyytäkääpä jota kuta itseänne monta kertaa voimakkaampaa tekemään nämä itsellenne.

Vierailija
15/64 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viimeisenä keinona, saa hyvin lapsen huomion. itsellä ei vielä lapsia. mutta tuttavapiirissä aika normaalia.

voin kertoa, että sä et tule lapsiltasi mitään positiivista huomiota saamaan tuon jälkeen.

Vierailija
16/64 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellakaan hyväksy minkäänlaista fyysistä kuritusta. Ole nähnyt sitä lapsuudessani ja kärsin valtavasti. Lähellä on ollut omien lasten kanssa, ja liian kovia otteita on ollut mutta edelleen, en hyväksy.

Vierailija
17/64 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies useammin, ehkä kerran kuukaudessa nuorimmaistamme näpsäyttää sormille, jos menee esim. vesiautomaatin tyhjentämään lukuisista kielloista huolimatta jos saa kiinni itse teosta ja sana ei tehoa. Olemme lapsiamme rakastava perhe, ja itse en uskalla, koska oikeasti mietin, onko laki niin tiukka, että tällaisestakin voisi saada rangaistuksen tyyliin lapset pois, mikä nyt olsi ihan järjetöntä

toimiiko se väkivalta? luulisi ettei tarvitse lyödä kuin kerron jos on kerran niin helvetin tehokas kasvatuskeino

Vierailija
18/64 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos pikkunapero iskee hampaansa toiseen ihmiseen, eikä irroita muuten. Muuten en todella hyväksy. Hyväksytkö sinä että miehesi tai pomosi läpsii sinua kun keität kaurapuuron pohjaan tai myöhästyt töistä?

että tuskin poltat puuroa pohjaan tai myöhästyt TAHALLASI??

Niinkuin yleensä uhmikset tekevät, testaavat rajojaan. Kaikilla ei pinna kestä, silloin tulee ylilyöntejä.

Itse olen fyysistä kuritusta vastaan, (minua hakattu lapsena ja PALJON)mutta ´jotain suhteellisuudentajua PLIIS! Kyllä minä taaperoani otan "tiukasti" kädestä kiinni viidennen kieltokerran jälkeen, tai siinä vaiheessa kun heittää ruokaa lattialle TAHALLEEN!

Kuri ja rajat pitää olla, muutoin kasvatamme hirviö-narsisteja lapsistamme. Ja niitä pettymyksiä PITÄÄ tuottaa lapselle! Tämän kun kaikki vanhemmat tajuaisivat, niin hyvä!

T. PK:ssa työskennellyt lh

Vierailija
19/64 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Se on hyvä jos ei mitään fyysistä väkivaltaa käytetä mutta kuinka paljon jotkut vanhemmat käyttävät henkistä väkivaltaa??

Kasvatuksen nimissä.

Ja sekin on väärin.

Täällä kun lukee palstaa(tai palstoja) huomaa että

jotkut eivät vaan osaa olla lasten kanssa.

Aina ollaan rankaisemassa eikä ymmärretä lapsen ikätasoa eikä uhmaiän merkitystä.

Ja just se huutaminen ja räyhääminen voi olla

vahingollista myös.

Vierailija
20/64 |
08.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kasvatus tosi hataralla pohjalla. perehtykää ammattilaisten ohjeisiin ja lapsen psyykkiseen kehitykseen. musta on pelottavaa että ote on niin liukas että tarvitsee käyttää jotain "äärimmäistä keinoa".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän