Lustata -mies ei tiennyt mitä tarkoittaa.
Kommentit (44)
Äitini on Pohjois-Karjalasta ja hänkin kyllä viikkaa pyykit.
Vasta aikuisena olen käyttänyt sanaa viikata, joka kyllä edelleen kuulostaa ruotsinväännökseltä eikä "oikealta suomelta".
Luulin etta se on joku englannista lainattu sana (lust after=himoita)niinkuin fiilistella.
t.hihittava ulkosuomalainen
t. toinen ulkosuomalainen
Olen Pirkanmaalta kotoisin ja meillä on aina viikattu tai laskostettu. Samoin karjalaisäitini on aina viikannut, lappostelu-termin kuulin ensimmäisen kerran vuosi sitten lappilaiselta ystävältäni ja piti tosissaan selventää että tajusin että lappostelu on viikkaamista. Meilläpäin kun lappo on se imuletku millä esim. bensatankista saa bensaa pois (tai vaikka kotiviiniastiassa se pullotusletku). Ihmettelin että miten se on niitä pyykkejään laponnut... :)
mihinkään näistä murresanoista. Meillä vaan viikattiin tai taiteltiin pyykki.
Puolet elämästäni olen asunut Etelä-Savossa ja toisen puoliskon tässä Helsingin ympärillä eri paikkakunnilla. Vanhemmista perheenjäsenistä osa oli Etelä-Karjalasta.
minä lustuutan tai viikkaan pyykit, mies leippaa. Itse olen savolainen ja mies Lapista kotoisin.
Niin teki äitinikin. Savon sydämestä olen:-)
Mutta en ymmärtänyt kun porilainen ystäväni halusi viruttaa kätensä:-)
Helsingissä viikataan tai taitellaan (lakanat).
viikataan vaan. :D
Olen Kymenlaaksosta ja meillä kotona on aina sanottu viikkaamista lustaamiseksi.
Mä olen aina lustannut. En ymmärtänyt porilaista kaveria, joka halusi viruttaa käsiään?
Onko se jotain, jota ne lassukat tekee?
Sori, oli ihan pakko....
No eikös lassukoille laskostaminen sovi paljon paremmin? Eihän lustaus edes rimmaa...
[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 15:44"]
No eikös lassukoille laskostaminen sovi paljon paremmin? Eihän lustaus edes rimmaa...
[/quote]
No kun lassukat lustaa
...ja rassukat rustaa...
[quote author="Vierailija" time="07.03.2012 klo 22:32"]
Helsingistä
[/quote]
En ole kuullut. Miksi olis edes pitänyt?
Kuulostaa muuten aika typerältä. "Lustaa nyt ne pyykit, hei!"
Tämmösen turkulais-pohjalaislaisen korviin kuulostaa suunnileen siltä, että aiot liata juuri pestyt pyykit uudelleen.
En tiennyt, olen Turun seudulta. Meilläkin puhutaan viikkaamisesta tai laskostamisesta.
Luulin etta se on joku englannista lainattu sana (lust after=himoita)niinkuin fiilistella.
t.hihittava ulkosuomalainen