Mä säälin vl-äitejä ja lapsia
En voi mitään, että säälin heitä. Kaikki elämän ilo kielletään, jopa tanssi! Sen lisäksi nainen joutuu olemaan jatkuvasti raskaana, jos sattuu helposti hedelmöittyvä olemaan. Ei se ole nykypäivää. Se on jäänne jostain 1800-luvulta.
Voi noita uskontoja. Olen surullinen :/
Kommentit (88)
Ei kai seksi mitään väkivaltaa ole
Etkö näe? Lestadiolaisnaiset on onnellisia! Tyytyväisiä ja iloisia!!
ole ihan huoleti vain. Kun rakkautta on suhteessa niin sitä seksiäkin yleensä haluaa. :)jos nämä sitä vaativat? Eikö äiti saa edes toipua raskaudesta ilman, että joku on muna pystyssä kinuamassa seksiä? Tuli vain mieleen kun monesti pienen vauvan äidit odottavat jo uutta tulokasta...
rakkaus ei voi perustua siihen, että annetaan silloin kun toinen haluaa. Turha selittää, että juuri synnyttänyt nainen haluaisi seksiä ihan hirveästi. Kyllä se on mies-lähtöistä. Vaikka kuinka käyttäisit noita hymiöitä, niin ei se elämästä sen mukavampaa tee.
On niitä, jotka ei halua seksiä usein ja niitä, jotka haluaa.
Tässä unohtuu taas se tosiasia, ettei seksi ole lestadiolaisillekaan pelkkä lapsentekotapahtuma vaan oikeasti parisuhdetta lujittava "tapahtuma", josta nyt vaan saattaa olla seurauksena vauva. Mutta mä en voi tulla sulle sanoo, että sä et voi tuntea jotain tai sun täytyy tuntea jotenkin toisin. Älä siis tule mulle kertomaan, mitä mä tunnen ja haluan.
Niin ja ap, tuhlaa se säälis johonkin kunnolliseen kohteeseen, edelleenkään kenenkään ei oo pakko olla vl tai elää vl oppien mukaan.
lestadiolaiseen oppiin ja moittia sitä, jos eivät löydä Raamatusta kohtaa, joka ihan suoraan kumoaa lestadiolaisen opin. Toisaalta luterilainen kirkko tulkitsee Raamattua paikoin todella väljästi, esim. homosuhteiden kohdalla.
Ite oon todennu monesti, että lestadiolaisuus ei oo ainoa "syy" meidän lapsilukumäärään. Olen todellakin halunnut jokaisen näistä viidestä ja otan ilolla vastaan, jos vielä enemmän saan. Samoin kokee puolisoni, kysyin nimittäin häneltä, että ooonko mä kovinkin itsekäs, ku haluaisin lisää lapsia, enkä muista kysyä, haluaako mieheni. :)
Seksuaalisuus lapsille on sallittua. Tai siis lapsien ja aikuisten välillä. Kunhan vain muistaa pyytää anteeksi toiselta uskovaiselta niin ei mene taivaspaikka.
Jos se tanssahtelu on kiellettyä siksi, että liittyy jotenkin seksuaalisuuteen niin miksi leikki-ikäiset eivät saa tanssia kerhossa tai koulussa? En ymmärrä. Jos kerta taaperotkin saa jammailla... Selittäkää tämä minulle lestat!
ku muistat taas tuoda tätä julki, vaikka esim. srk:n johtokunta on aiheeseen liittyen moneen kertaan tuonut julki sen, että rikos täytyy selvittää myös "maallisen" oikeuden edessä, ei pelkästään anteeksi pyytämällä.
Miten laajavaikutteinen lestojen ehkäisykeilto tällä haavaa on?
Lestadiolaisten ehkäisykielto rajoittaa tälläkin hetkellä kymmenien tuhansien suomalaisten naisten elämää ja vahingoittaa heidän terveyttään.
Ehkäisykielto vahingoittaa myös kymmenien tuhansien lasten elämää heidän vanhempiensa väsyessä.
MUTTA? Missä ovat mielenosoitukset alistettujen naisten puolesta? Missä on julkinen tuomio tällaiselle lapsia vahingoittavalle uskonnolle? Missä ovat piispojen vakavat kannanotot ihmisoikeuksien puolesta ev.-lut. kirkossa? Lestadiolaisnaiset kuuluvat kirkkoon…
Niinsanotut kunniamurhat ovat harvinaisia Suomessa, toki karmea asia. Niiden tähden on järjestetty mielenosoituksia ja suunniteltu erityiskoulutusta sosiaalityöntekijöille ja poliiseille.
Mutta kymmeniä tuhansia suomalaisnaisia sortava ehkäisykielto ei hetkauta ketään.
Miksi Eva Biaudet ei sano mitään? Miksi Tarja Halonen vaikenee? Miksi Maria-Kaisa Aula katselee muualle?
Kommentoin ja korjaan tarvittaessa joitakin väitteitä.
lestadiolaispiireissä on valtavasti lasten seks.hyväksikäyttöä! Sitä ei ole kaikissa vl-kodeissa tietenkään, mutta paljon sitä on, sitä on turha kenenkään yrittää kieltää!
Ei pidä paikkaansa että olisi sen enempää kuin muissakaan ryhmissä. Tästä on puhuttu paljon nyt mediassa koska asiaan on alettu kiinnittää huomiota tutkimuksen piirissä ja tutkimus juuri on paljastanut että hyväksikäyttöä tosiaan esiintyy myös lestadiolaisuudessa.
Ja minäkin haluaisin vastauksen, että miksi saa permanentata hiukset, mutta ei värjätä? Miksi saa polttaa tupakkaa, mutta ei juoda alkoholia? Miksi saa käyttää nettiä mutta ei telkkaa? Ja IHAN OIKEASTI; mä haluaisin noihin vastauksen, ihan selkeän ja perustellun. Musta vaan tuntuu, että rivilestadiolaiset ei itse edes tiedä syytä. Rauhanyhdistyksellä sunnuntaisin saarnamies kertoo,, ja sitä sitten noudatetaan sen enempää asiaa pohtimatta, eli ei käytetä omia aivoja ollenkaan!
Suurinpiirtein pitää paikkansa. Raamattuun perustuvia syitä pitää syntinä mainitsemiasi asioita ei ole. ne ovat liikkeen piirissä itse kehiteltyjä kieltoja. Niillä on joukon kurissa pitämisen rooli.
Kyseessä on joko tai tilanne. Joko luotat siihen että se mitä yhteisö sanoo, on aina oikein riippumatta siitä mitä se vaatii, silloin pysyt lestadiolaisena. Jos kysyt yhteenkään kieltoon raamatullisia perusteluja, olet jo väärässä ja sinut voidaan pakottaa hoitokokoukseen. Kiellot ovat testi ehdottomasta kuuliaisuudesta. Jos rauhanyhdistyksellä vaadittaisiin uskomaan että musta on valkoista, siihenkin pitäisi alistua. Kysellä ei saa. Silloin leimataan vääräuskoiseksi tai ainakin harhautuneeksi. Pahat puheet selän takana levitetään laajlle.
Tuo kaikki pitää paikkansa, tiedän omasta kokemuksesta. Olen entinen vl.
Oikein oksettaa. Itselläni on 9 lasta, mies joka tekee kotitöitäkin eikä juokse baareissa/muisten naisten perässä, antaa minun olla synnytyksen jälkeen rauhassa siihen asti kun itse haluan. Lapset ovat onnellisia eivätkä ole niinkuin niin usein nykyään monta lasta ja eri isät kaikilla. Ja lapsia juoksutetaan kodeista toisiin...
Yhtään pedofiiliä en tunne. Täällä jauhetaan nuita olen kuullut juttuja ja kaikki ne on pedofiilejä jne. Ja kuinka paljon kaikkea lasten kaltoinkohtelua sitten on sellaisissa perheissä jotka eivät ole lestoja. Lopettakaa jo todellakin tuo Paskan jauhaminen!!!! t omasta vapaasta tahdostaan vl-äiti